واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نسيم تغيير در سينماي جهان
صنعت سينما و به ويژه هاليوود تغييراتي تازه را تجربه ميكند. قراردادهاي جديد بينالمللي، همكاريهاي مشترك بين كشورهاي مختلف جهان را افزايش داده و همين امر چالشهايي را در دل كمپانيهاي بزرگ فيلمسازي برانگيخته است.اين قراردادها و همكاريهاي تازه، در حقيقت نقش سنتي اين كمپانيها را به چالش ميكشد. به گزارش همشهري ، قراردادهاي جديد بينالمللي، همكاريهاي مشترك بين كشورهاي مختلف جهان را افزايش داده و همين امر چالشهايي را در دل كمپانيهاي بزرگ فيلمسازي برانگيخته است. اين قراردادها و همكاريهاي تازه، در حقيقت نقش سنتي اين كمپانيها را به چالش ميكشد. روز نوزدهم ماه نوامبر شركت مستقل فيلمسازي پلانB متعلق به برادپيت، يك قرارداد جديد همكاري با شركت هنديتبار رليانس امضا كرد؛ شركتي كه لقب غول رسانهاي را گرفته است. اين دو با همكاري يكديگر بازي مشهور ويدئويي «تهي تاريك» را تبديل به يك فيلم سينمايي ميكنند؛ فيلمي كه قرار است دنبالههايي هم داشته باشد. در همين زمان، رليانس قرارداد همكاري ديگري را با شركت ايمجين اينترتينمنت امضا كرد كه ران هاوارد فيلمساز، مدير آن است. همكاري مشترك سينمايي اين دو با هم يك فيلم كمدي به نام «موفوس»است.صنعت سينما و به ويژه هاليوود تغييراتي تازه را تجربه ميكند. قراردادهاي جديد بينالمللي، همكاريهاي مشترك بين كشورهاي مختلف جهان را افزايش داده و همين امر چالشهايي را در دل كمپانيهاي بزرگ فيلمسازي برانگيخته است.زماني كه شركتهايي مثل ايمجين و اسپايمگس و تهيهكنندگان مستقل و منفردي مثل پيت، جورجكلوني و تامهنكس، كريس كلمبوس و جوليا رابرتز هر يك پروژههاي خاص سينمايي خود را دارند، هنرمندان و تهيهكنندگان سينما در آسيا، هند، اروپا، خاورميانه و حتي آفريقا به آنها چراغ سبز همكاريهاي مشترك نشان ميدهند. هر يك از اين نامها را ميتوان يك نام هاليوودي قلمداد كرد،ولي فعاليتهاي آنان چندان رنگ و بوي هاليوودي ندارد. در طول 18ماه گذشته حداقل 5 شركت و كمپاني رسانهاي غيرهاليوودي، قراردادهاي همكاري مشترك با تعدادي از استعدادهاي هاليوودي امضا كردهاند. گفته ميشود طي چند ماه آينده، حداقل 4شركت فيلمسازي ديگر هم به اين جمع اضافه ميشود.نكتهاي كه خيليها به آن اشاره ميكنند و كاملا هم درست است، اين است كه سرمايهگذاريهاي خارجي در هاليوود، به هيچ وجه چيز تازهاي نيست. كمپاني يونيورسال دوبار و در سالهاي مختلف توسط شركتهاي خارجي اداره ميشد و شركت سوني هم كه نيازي به توضيح ندارد، اما فرق سرمايهگذاريهاي تازه با اقدامات قبلي اين است كه اين موج تازه هجوم پول و سرمايه بينالمللي به سمت هاليوود، با هدفگيري خاصي همراه است. ضمن تمركز روي نيروهاي واقعا مستعد، اين پروژههاي جديد روحيه و حالوهوايي بينالمللي و فرامليتي دارند. بيدليل نيست كه بسياري از تحليلگران سينمايي ميگويند قراردادهاي جديد كاري هاليوودنشينان با شركاي خارجي، كمپانيهاي فيلمسازي را دور ميزند و قرار بر اين است كه حرفهاي تازهاي در دل محصولاتي كه توليد ميشود، زده شود.در عين حال، سرمايهگذاران خارجي به صورت مشخص روي اين نكته پاي ميفشارند كه ميخواهند مستقيما با خود ستارگان سينما و فيلمسازان روبهرو شده و كار كنند و هدفشان امضاي قرارداد با كمپانيهاي فيلمسازي نيست. همچنين اين سرمايهگذاران نميخواهند پس از پرداخت پول در حاشيه قرار گيرند و فقط در تيتراژ پاياني نام آنها ذكر شده و از آنها تشكر شود. در عين حال، آنها فقط خواهان تقسيم عادلانه سود حاصل از فروش فيلمها هم نيستند. سرمايهگذاران خارجي ميخواهند در تمام مراحل توليد فيلم همكاري و دخالت داشته باشند و به ازاي پولي كه پرداخت ميكنند ديدگاههايشان هم مورد توجه قرار گيرد.تازهواردان اين رشته ميخواهند اين نكته را كاملا روشن كنند كه قصد از ميدان بهدركردن ديگران را ندارند. آنها ميخواهند كمپانيهاي فيلمسازي نقش شريك و همكار آنها را در سرمايهگذاري فيلمها بازي كنند و نه نقش يك رئيس را. به همين دليل، اين تهيهكنندگان تازهوارد خواهان حضور تعداد بيشتر نيروي مستعد و خلاق در پروسه كاري خود هستند، از همين رو آنها از حضور كساني مثل مكدانلد در كمپاني دريموركز، هاوارد در يونيورسال و پيت در پارامونت استقبال ميكنند.عصر ديجيتال به معناي معجزه در انجام تمام كارهاست. به همين دليل است كه شركتهاي فيلمسازي بينالمللي استقبال خوب و زيادي از اينترنت كردهاند.نسيم تغييرات در هاليوود وزيدن گرفته است.هدف سرمايهگذاران خارجي چيزي بيشتر از كسب امتياز توزيع محصولاتشان در سرزمين مادري است. آنها تلاش دارند از اولين مراحل كار كنترل خود را روي همه چيز حفظ كنند و با وجود آنكه در سيستم استوديويي كار ميكنند، اما استقلال عمل خود را داشته باشند. خواسته آنها برابري كامل با طرف مقابل در كاري است كه دارند با يكديگر به صورت مشترك انجام ميدهند. به اين ترتيب، آنها دارند كمكم به صورت غولهاي بزرگي درميآيند كه صحنه را در دست خود دارند و بازيگر نقشي نيستند كه از سوي كمپانيهاي بزرگ فيلمسازي به عهدهشان واگذار شده است. حرف ديگري كه اين گروه جديد سرمايهگذاران مطرح ميكنند اين است كه با پول آنها، قصههايي روي پرده سينما تعريف شود كه به مردم سرزمين آنها هم مربوط ميشود و اهالي اين كشورها هم ميتوانند ارتباط خوب و نزديكي با آن قصهها برقرار كنند.حاصل كار تا به اينجا خوب و قابل قبول بوده است. براي مثال شركت رليانس از ماه مي2008 كه فعاليتهاي سينمايياش را شروع كرد تا به امروز توانسته قراردادهاي خوبي امضا كند. از آن زمان تا به حال، اين شركت با حدود 20پروژه متفاوت همكاري داشته و براي سال جديد ميلادي بين 2 تا4 فيلم سينمايي را جلوي دوربين ميبرد. هدف اين شركت گسترش فعاليتهاي هنري خود طي چند سال آينده است.كمپانيهاي فيلمسازي هنوز فيلمهاي پرهزينه و پر سروصدا توليد ميكنند و هنوز هم هنگام توليد آنها، در كار فيلمسازان مداخله ميكنند. اما سرمايهگذاريهاي مستقل تهيهكنندگان خارجي خيلي هم شامل توليد اينگونه فيلمهاي پرهزينه نميشود. اين سرمايهگذاريها بيشتر روي فيلمهاي هنري و غيرمتعارف بوده است. اما از آنجا كه تماشاگران بينالمللي استقبال خيلي خوبي از فيلمهاي پر سروصدا با جلوههاي ويژه پيشرفته كامپيوتري ميكنند (همين چند هفته قبل اكشن آخر زماني «2012» در 10 روز اول نمايش بينالمللي خود 341ميليون دلار فروش كرد) برخي از فيلمسازان نگران آن هستند كه سرمايهگذاريهاي جديد تهيهكنندگان مستقل، به آن سمت نيز سرازير شود و در آينده نزديك آنها تهيهكننده فيلمهاي ژانر اكشن و ماجراجويانه شوند. نكتهاي كه تعدادي از منتقدان سينمايي به درستي روي آن دست ميگذارند اين است كه فيلمهاي هنري و غيرمتعارف در عين حال كه با هزينههاي بالايي توليد ميشوند، شانس زيادي در جدول گيشه نمايش ندارند و معمولا از فروش خوبي برخوردار نيستند. اما ميتوان گفت كه حداقل در حال حاضر، قراردادهايي كه بين طرفين امضا ميشود به شدت جذاب و قابل توجه است. فيلمنامههايي كه تا به حال براي اين همكاريهاي مشترك انتخاب شده، فيلمنامههايي متين و غيرمتعارف هستند كه در صورت ساخت دقيق و خوب، تبديل به فيلمهاي مطرح و به يادماندني خواهند شد. استعدادهاي هاليوودي هم كه به دنبال سرمايه براي توليد پروژههاي خاص و غيرمتعارف خود بودهاند، حالا شانس و امكان پرورش و توليد آنها را پيدا كردهاند. اين اتفاق در شرايطي ميافتد كه بسياري از كمپانيهاي هاليوودي گفتهاند قصد ندارند تا سال2010 پول خود را صرف توليد محصولات مستقل سينمايي كنند. بحران اقتصادي سال قبل تاثير خود را روي صنعت، سينما و كمپانيهاي فيلمسازي هم گذاشت، هرچند كه اين تاثير در رابطه با ديگر واحدهاي اقتصادي كمتر بود.در طول يك سال گذشته، سيستم استوديويي، خودش را با يك رقيب سرسخت و پرقدرت رودررو ديده است. تهيهكنندگان خارجي نه فقط پول و سرمايه دارند، بلكه صاحب امكانات فني و تكنيكي هم هستند. در دست داشتن اين امكانات و قابليتهاي فني، آنها را از امكانات تكنيكي كمپانيهاي بزرگ فيلمسازي بينياز ميكند. وجود سيستم توزيع اينترنتي هم كار بازاريابي بينالمللي براي محصولات سينمايي را راحتتر كرده است.اهل فن ميگويند عصر ديجيتال به معناي معجزه در انجام تمام كارهاست. به همين دليل است كه شركتهاي فيلمسازي بينالمللي استقبال خوب و زيادي از اينترنت كردهاند.نسيم تغييرات در هاليوود وزيدن گرفته است. سرمايههاي خارجي همراه خودشان تفكرات جديدي را به همراه ميآورند. اين تفكرات نه فقط به نفع سرمايهگذاران خارجي است، كه به نفع كمپانيهاي هاليوودي نيز هست. آنها هم از اين تغييرات سود ميبرند ولي سود بيشتر متعلق به سينما و هنرمندان غيرمتعارف و سرمايهگذاران خارجي است.همكاري شركتهاي فيلمسازي خارجيبا مستقل هاي هاليوودنكته مهمي كه تحليلگران سينمايي مطرح ميكنند اين است كه قراردادهاي همكاري مشترك شركتهاي فيلمسازي خارجي با استعدادهاي مستقل هاليوودي به تازگي امضا شده است و بنابراين، هنوز خيلي زود است كه درباره نتيجه كار قضاوت بكنيم. اما نكتهاي كه همه روي آن اتفاقنظر دارند اين است كه چالش جديد به نفع هنرمندان بينالمللي است. اگرچه فيلمهايي كه با حمايت مالي كمپانيهاي هاليوودي ساخته شده و به عنوان فيلمهايي هاليوودي به نمايش درميآيند، اما حالوهواي كشورهايي كه در سرمايهگذاري روي آنها مشاركت داشتهاند را نيز دارند. نميتوان تاثير فرهنگ اين كشورها روي اين فيلمها را ناديده گرفت. حضور اين فرهنگهاي مختلف، اين فيلمها را در جايگاه ويژهاي قرار ميدهد و در سطح بينالمللي، ارزش بيشتري را برايشان به ارمغان ميآورد.مثالهاي زيادي در اين رابطه ميتوان زد، از جمله شركت كرهاي سيچي اينترتينمنت يك شركت پرقدرت و بانفوذ است كه گستره فعاليتهايش كل قاره آسيا را دربرميگيرد.اين شركت چند هفته قبل يك قرارداد همكاري مشترك با شركت كريس كلمبوس به نام 1942 امضا كرد. هدف اين قرارداد يك همكاري 3ساله است كه طي آن بايد يكسري فيلم پرفروش خانوادگي و جوانپسند تهيه شود. مسئولان شركت سيچي گفتهاند درهاي اين شركت به روي تمام فيلمسازان خارجي باز است. شركت ان ايميجينيشن مستقر در ابوظبي ماه گذشته يك قرارداد همكاري 20ميليون دلاري با مكدانلد بست. كمدي خانوادگي «ناهار با اشموكها» با بازي استيوكارل از جمله كارهايي است كه اين شركت در آن سرمايهگذاري كرده است. اين شركت عربي در توليد قسمت سوم «مردان سياهپوش» هم همكاري خواهد داشت.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]