تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833285087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقام و منزلت نهج البلاغه از نظر بزرگان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقام و منزلت نهج البلاغه از نظر بزرگان 
حجة الاسلام و المسلمین سید میرزا آقا شیرازی استاد نهج البلاغه
    سید رضی که خطب امیر المومنین را جمع کرده و اسمش را " نهج البلاغه " گذاشته در مقدمه نهج البلاغه در توصیف کلام آن حضرت می‏گوید:  علیه مسحة من العلم الالهی و فیه عبقة من الکلام النبوی . سخنان علی نشانه‏ای ازعلم الهی و بویی از سخنان رسول خدا دارد . این هماهنگی و شباهت و سنخیت که بین کلمات امیرالمؤمنین و کلمات‏ رسول اکرم هست ناشی از همان هم ریشگی و هم اصلی است ، از این است که‏ امیرالمؤمنین در بوستان رسول اکرم شکفته و آب خورده و رشد کرده است و امیرالمؤمنین علاوه بر اینکه با رسول خدا قرابت نسبی دارد و همخون است ، قرابت روحی و تربیتی دارد ، دست پرورده شخص رسول اکرم است ، نه تنها از تعلیمات رسول خدا استفاده کرده ، بلکه مربی خصوصی و خانگی او شخص‏ رسول خدا بوده . نهج البلاغه - که عرض کردم مجموعه‏ای است از کلمات‏ امیرالمؤمنین و سید رضی آنها را جمع کرده ؛گذشته از اینکه آیت فصاحت و بلاغت و سخنوری است و سید رضی که خود مردی ادیب و شاعر بوده به همین‏ منظور آنها را جمع کرده و این نام را یعنی " نهج البلاغه " روی آن‏ گذاشته؛ یک گنجینه نفیسی است از معارف اسلامی و بعد از قرآن بهترین اثری‏ است که از اسلام در دست است . کلمات امیرالمؤمنین از همان صدر اسلام‏ مورد عنایت و توجه دوست و دشمن بوده . حتی دشمنان و مخالفان آن حضرت‏ آنها که اهل( فکر ) و فضل و ادب بودند از توجه و ضبط و حفظ آنهانمی‏توانستند خودداری کنند .عبدالحمید ، کاتب معروف و کاتب مروان بن محمد آخرین خلیفه اموی بود و اصلا هم اهل شام است ، این مرد ضرب المثل بلاغت و فصاحت و نویسندگی‏ است تا آنجا که گفته‏اند : " بدأت الکتابة بعبد الحمید و ختمت بابن‏ العمید " نویسندگی با عبدالحمید شروع شد و به ابن العمید ختم شد . وقتی‏ که از عبدالحمید می‏پرسند : " ما الذی خرجک فی البلاغه ؟ " چه چیز تو را به این بلاغت رساند ؟ گفت : " حفظ کلام الاصلع " کلمات اصلع یعنی علی‏ را حفظ کردم . این مرد همان طور که عرض کردم از نزدیکان امویهاست و اصلا اهل شام است و در عین حال اقرار می‏کند که استاد من در این فن علی بن‏ ابیطالب است .جاحظ در البیان و التبیین جلد اول ، این جمله را از علی علیه السلام نقل‏ می‏کنند : قیمة کل امری ما یحسنه » " . بعد می‏گوید اگر در همه این‏ کتاب جز این کلمه نبود کافی بود ، بلکه فوق کفایت بود و بهترین سخن آن‏ است که در عین اختصار معنایی عالی در برداشته باشد . می‏گوید : " و کان‏ الله عزوجل قد البسه من الجلالة و غشاه من نور الحکمة علی حسب نیة صاحبه‏ و تقوی قائله " یعنی مثل این است که خداوند متعال این جمله را با جامه‏ای از جلالت و نوری از حکمت پوشانیده است و روح و نیت و تقوای‏ گوینده‏اش در او ظاهر شده است . بعد می‏گوید : " و اگر سخن از لحاظ معنا عالی و از لحاظ لفظ ، فصیح باشد و تکلف در او به کار نرفته باشد با قلب‏ آدمی آن طور می‏کند که باران با زمین پاکیزه می‏کند " . این شخص هم که‏ این تعبیر را می‏کند از شیعیان و دوستان امیرالمؤمنین نیست ، بلکه‏ گفته‏اند : " و کان مائلا الی النصب " او را ناصبی شمرده‏اند . عدی بن حاتم طائی از اصحاب بزرگوار امیرالمؤمنین است و در صفین در خدمت حضرت بود و سه پسرش به نام طریف و طارف و طرفه شهید شدند ، بعد از شهادت امیرالمؤمنین و انتقال خلافت به معاویه ، یک روز بر معاویه‏ وارد شد ، معاویه به او گفت : " یا عدی أین الطرفات ؟ " یعنی کو پسرانت طریف و طارف و طرفه ؟ گفت : " قتلوا یوم صفین بین یدی علی بن‏ أبی طالب " در صفین در خدمت علی شهید شدند . معاویه گفت : علی با تو انصاف نداد ، پسران تو را جلو فرستاد کشته شدند و پسران خودش سالم‏ ماندند . گفت : " بل انا ما انصفت علیها اذ قتل و بقیت " بلکه من با او انصاف ندادم که او رفت و من ماندم . معاویه گفت : " صف لی علیا " علی را برای من توصیف کن . گفت : مرا معاف بدار . گفت : ممکن‏ نیست . عدی گفت : " کان والله بعید المدی شدید القوی یقول عدلا و یحکم‏ فضلا تتفجر الحکمة من جوانبه و العلم من نواحیه " به منتها درجه از عزت‏ و کرامت بود ، بسیار قوی و نیرومند بود ، به عدالت می‏گفت و معتقد بود ، و حکمش قاطع بود ، حکمت و علم از اطراف و جوانبش مثل آب که از چشمه می‏جوشد ، می‏جوشید . همین طور به گفته خودش ادامه داد و از حالات آن حضرت گفت که اشکهای‏ معاویه جاری شد و با آستینش اشکها را پاک کرد و بعد خودش گفت : " رحم الله ابا الحسن کان کذالک " خدا ابا الحسن را بیامرزد ، همین طور بود که تو گفتی . بعد گفت : " فکیف صبرک عنه ؟ " حالا تو در فراق او در چه حالی ؟ گفت : " مثل کسی که پسرش را در دامنش سر بریده باشند " . دوست و دشمن معترفبود که " تتفجر الحکمة من جوانبه و العلم من نواحیه " علم و کمت از اطرافش می‏جوشد . تنظیم رضایی گروه حوزه علمیهمنبع  کتاب حکمتها و اندرزها صفحه 143 و 144 و 145 و 146





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 857]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن