تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833192461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از جایی نزدیک زمین تا دیگری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  از جايي نزديک زمين تا ديگري
مريلا زارعي، محمدعلي مياندار و ميلاد مرادي‌نسب در نمايي از ديگري
مهدي رحماني در نخستين تجربه کارگرداني خود ماجراهاي ابراهيم و رضا را در فيلم سينمايي "ديگري" به تصوير کشيده است؛ فيلمي که ابتدا "جايي نزديک زمين" نام داشت و اين روزها براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده مي‌شود. به گزارش خبرنگار مهر، "ديگري" با فيلمنامه‌اي از مهران کاشاني درامي شخصيت‌محور درباره ابراهيم يک روستايي ميانسال و ميلاد نوجواني است که به تازگي پدرش را از دست داده و تصور مي‌کند ابراهيم قرار است ناپدري او شود. اين دو شخصيت سفري پرفراز و نشيب را تجربه مي‌کنند و در بازگشت به درکي تازه از يکديگر مي‌رسند.سکانس اول ـ روز ـ بيروني ـ روستايي اطراف تاکستان: فيلمبرداري فيلم تازه رحماني اواسط تيرماه در روستايي حوالي تاکستان قزوين آغاز شد. امروز پنجشنبه است و گروه در روستايي آرام و دنج مشغول فيلمبرداري هستند. ساکنان روستا که به نظر مي‌رسد پيش از اين با گروه فيلمبرداري از نزديک روبرو نشده‌اند با شوق و شوري خاص از گروه استقبال کرده‌اند.پشت بام خانه‌هاي اين روستاي دورافتاده با معماري چشمنواز تبديل شده به جايي براي نشستن اهالي کنجکاو آن تا از نزديک کار بازيگران "جايي نزديک زمين" / "ديگري" را شاهد باشند. در فاصله‌اي که بازيگران بين دو نما استراحت مي‌کنند، روستائيان دور فروتن حلقه مي‌زنند و او را سئوال‌پيچ مي‌کنند.مهدي رحماني در نخستين تجربه کارگرداني خود ماجراهاي ابراهيم و رضا را در فيلم سينمايي "ديگري" به تصوير کشيده است؛ فيلمي که ابتدا "جايي نزديک زمين" نام داشت و اين روزها براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده مي‌شود.مريلا زارعي براي حرف زدن با تلفن همراه خود به جايي در پشت بام مي‌رود؛ تنها جايي که موبايل آنتن مي‌دهد. تمام حرکات او مورد توجه خانم‌هاي روستا قرار گرفته و مهربانانه هنگام حرف زدن با موبايل به چند نفر آنها امضا مي‌دهد. روستائياني که تلفن همراه دارند با فروتن ـ که با گريم و ظاهر تازه‌اش شبيه يکي از همين مردم شده ـ عکس مي‌گيرند.يکي از روستائيان از او مي‌پرسد کي مي‌توانند فيلمش را ببينند و فروتن بدون اشاره به جشنواره فيلم فجر با خوشرويي مي‌گويد: سال ديگه! بازيگر سرشناس سينماي ايران مهربانانه با مردم برخورد مي‌کند و حتي به درخواست يک خانواده براي انداختن عکس پاسخ مثبت مي‌دهد و نوزاد آنها را در آغوش مي‌گيرد.در اين صحنه ابراهيم (فروتن) بايد براي معصومه (زارعي) يک کيسه آرد بياورد، پنج برداشت طول مي‌کشد تا رحماني رضايت خود را اعلام کند. گاهي مشکلات غير منتظره مانع از فيلمبرداري مي‌شود. زارعي که يکبار در فيلم سينمايي "دو زن" با فروتن همبازي بوده، اولين بار است نقش اصلي يک فيلم را در کنار او بازي مي‌کند، آن هم در فاصله‌اي بعيد با نقش‌هاي شهري.گريم تازه زارعي در فيلم رحماني جوان از او چهره زني روستايي و رنج‌کشيده ساخته است؛ تصويري که با نقش‌هايي که در سال‌هاي اخير از اين بازيگر ديده‌ايم تفاوت دارد. در اولين مواجهه با اين دو بازيگر به نظر مي‌رسد مي‌توانيم انتظار داشته باشيم که بازي‌هاي متفاوت فروتن و زارعي در "ديگري" ديده شود.
مهدي رحماني و رضا تيموري پشت صحنه ديگري
گروه تا پنج صبح امروز فيلمبرداري داشته‌اند اما اثري از خستگي در آنها ديده نمي‌شود. کاشاني نويسنده فيلمنامه هم کنار رحماني است و درباره بازي‌ها صحبت و تلاش مي‌کند بازيگران را با به نقش نزديک کند. او مي‌گويد: فيلمنامه شبيه کارهاي قبلي من نيست. فيلم داستان ارتباط يک نوجوان با يک مرد است و مسيري که طي مي‌کنند و تجربه‌اي که پشت سر مي‌گذارند.کاشاني که فيلمنامه "آواز گنجشک‌ها" و "به همين سادگي" را نوشته ادامه مي‌دهد: در اين قصه به جنس کارهاي مجيدي نزديک نشده‌ام، سعي مي‌کنم به پسر نزديک شوم. او به اين مشکوک است که مرد مي‌خواهد با مادرش ازدواج کند اما هنوز آنقدر بزرگ نشده که بتواند تشخيص بدهد ابراهيم چه فکري در سر دارد و اين برايش چالش به وجود مي‌آورد.منشي صحنه روسري زارعي را بين پلان‌ها مرتب مي‌کند تا راکورد حفظ شود، کاشاني هم درباره بازي‌ها نظرش را به فروتن و زارعي مي‌گويد و تلاش مي‌کند ذهنيتش را به بازيگرها منتقل کند. با صداي رحماني فيلمبرداري اين نما شروع مي‌شود و فروتن وارد کادر مي‌شود و ديالوگ‌ها بينشان رد و بدل مي‌شود.وقتي رحماني کات مي‌دهد فروتن پيشنهاد مي‌دهد زارعي با شوق و احساس بيشتري اين صحنه را بازي کند تا اين حس به بيننده منتقل شود که رابطه‌اي عاطفي ميان آنها وجود دارد. زارعي هم ايده‌اش را مي‌گويد و توضيح مي‌دهد درباره نقش چه فکر مي‌کند. باز هم پنج برداشت طول مي‌کشد تا رحماني کات بدهد و تمام!سکانس دوم ـ شب ـ بيروني ـ باغچه‌اي در ارتفاعات تهران: فيلمبرداري "جايي نزديک زمين" / "ديگري" چند روزي است در تهران ادامه دارد و به نيمه رسيده است. گروه توليد در باغچه‌اي حوالي منطقه ازگل مشغول کارند. گروه امشب شب کار است. بازي زارعي در صحنه‌هاي روستايي به پايان رسيده و در اين بخش فقط فروتن و ميلاد مرادي‌نسب بازي دارند.فروتن و ميلاد صحنه‌اي را که قرار است با هم بازي کنند تمرين مي‌کنند. فروتن در حال پائين رفتن از پله‌هاي فلزي با گويشي شهرستاني خطاب به ميلاد مي‌گويد: چطوره خوشت اومد؟ حالا يه کبابي مي‌خوري که تا حالا تو عمرت نخوردي. مي‌دوني اولين بار کي اومدم اينجا؟ 15 سال گذشت... بابات اون موقع هنوز ازدواج نکرده بود...فيلمبرداري "جايي نزديک زمين" / "ديگري" چند روزي است در تهران ادامه دارد و به نيمه رسيده است. گروه توليد در باغچه‌اي حوالي منطقه ازگل مشغول کارند. گروه امشب شب کار است. بازي زارعي در صحنه‌هاي روستايي به پايان رسيده و در اين بخش فقط فروتن و ميلاد مرادي‌نسب بازي دارند.ساعت از 11 شب گذشته و ميلاد خميازه مي‌کشد. پس از چند بار تمرين کارگردان آماده باش مي‌دهد و ضبط شروع مي‌شود. يک، دو، سه برداشت گرفته مي‌شود و رحماني در نهايت رضايت مي‌دهد. در فاصله ميان برداشت‌ها عوامل همه جاي صحنه را آب مي‌زنند. شهر تهران از اين بالا زيباتر و البته کوچکتر از هميشه به نظر مي‌رسد.ميلاد از فروتن مي‌پرسد: يعني من الان با ابراهيم خوب شدم؟ کارگردان از ميلاد مي‌خواهد کفشش را کامل بپوشد و ميلاد هر چه تلاش مي‌کند کفش به پايش نمي‌رود. فروتن آرام به او مي‌گويد: ميلاد بگو، حرفتو هميشه بزن. برداشت‌ها به چهار مي‌رسد و در برداشت پنجم اشتباه يکي از عوامل باعث مي‌شود کار به برداشت ششم برسد و کات.محمدرضا منصوري مدير توليد "ديگري" مي‌گويد گروه تا پنج صبح در اين لوکيشن مشغول کار است و تدارکات مرتب به تمام عوامل نسکافه مي‌دهد تا خواب همه بپرد. کارگردان جوان هر چند دقيقه يکبار پشت مونيتور مي‌رود و فرياد مي‌زند: بريم آقا! يکي از صحنه‌ها ضبط مي‌شود و رحماني رضايت مي‌دهد. اما به درخواست فروتن تکرار مي‌شود.رحماني در فاصله ميان ضبط دو نما در گفتگويي کوتاه با اشاره به روند توليد پروژه "ديگري" مي‌گويد: خيلي از برنامه عقب نيستيم. قرار بود در روستا 11 جلسه کار کنيم که شد 15 جلسه. دو روز پشت سر هم عروسي داشتند و صداي زياد باعث شد نتوانيم کار کنيم. البته کار را در همان 45 جلسه تمام مي‌کنيم.
مريلا زارعي، محمدعلي مياندار و ميلاد مرادي‌نسب در نمايي از ديگري
او با اظهار رضايت از بازي بازيگران "ديگري" ادامه مي‌دهد: خيلي راضي‌ام. هم از بازي ميلاد هم فروتن. زارعي و اصغر نقي‌زاده هم خوب و متفاوت بودند. گريم و بازي مهران رجبي هم متفاوت خواهد بود. کلا دو روز در لوکيشن تعميرگاه کار داريم. فضاي تعميرگاه متفاوت است و در يک گاراژ دکور زده‌ايم.کارگردان "ديگري" نخستين تجربه فيلمسازي را بسيار سخت توصيف مي‌کند و مي‌گويد: قطعا ايده‌آل نمي‌شود، چون بايد به خيلي چيزها فکر کني. بودجه‌اي که به فيلم اول مي‌دهند بسيار کمتر از ديگر کارها است و انرژي که از تو گرفته مي‌شود بسيار بيشتر. سخت‌ترين بخش يک کار اولي اين است که خود را به ديگران ثابت کند و همه باور کنند کاري که مي‌کند درست است.رحماني با اشاره به تغييرات جزئي فيلمنامه هنگام فيلمبرداري مي‌افزايد: تغييرات فيلمنامه با همفکري و نظر مستقيم کاشاني اعمال شد و رابطه ما بسيار خوب بود. به شدت سعي کردم در اين کار از خودم وسواس نشان بدهم و حتي با وجود برخي کمبودها انرژي زيادي براي کار در مرحله فيلمبرداري پروژه بگذارم.سکانس سوم ـ روز ـ بيروني ـ تعميرگاه: فيلمبرداري "ديگري" به روزهاي پاياني رسيده و گروه در حاشيه تهران در يک گاراژ مشغول کار است. در گوشه‌اي از محوطه بزرگ که خودروهاي مختلف در گوشه و کنار آن پارک شده دکور تعميرگاهي ساخته شده و قرار است فروتن، مهران رجبي و ميلاد مرادي‌نسب در اين لوکيشن مقابل دوربين بروند.رجبي با گريمي تازه چهره‌اي خشن و متفاوت پيدا کرده، فروتن دور از بقيه گوشه‌اي نشسته و ديالوگ‌هايش را زمزمه مي‌کند و ميلاد هم کتاب مي‌خواند. رحماني با فيلمبردار صحبت مي‌کند تا اين نما آنطور که مي‌خواهد ضبط شود. رجبي داخل ميني‌بوسي قديمي با فروتن صحبت مي‌کند، در اين نما بايد سيگار روشن کند، اما رجبي سيگاري نيست و معلوم مي‌شود کاملا مبتدي است.رحماني به خاطر اين موضوع کات مي‌دهد و از رجبي مي‌خواهد طبيعي‌تر سيگار بکشد و او هم توضيح مي‌دهد که عادت ندارد و البته سعي مي‌کند. فروتن ديالوگ‌هايش را مي‌گويد. ابراهيم آمده تا وانت را بفروشد و از ويژگي‌هاي خودرو براي رجبي مي‌گويد. رحماني با دو برداشت راضي و در نماي بعدي ميلاد هم به گروه اضافه مي‌شود.پس از پايان اين برداشت قرار است نمايي لانگ‌شات از محوطه گرفته شود. رضا تيموري بالاي ميني‌‌بوس مي‌رود و اين نما را فيلمبرداري مي‌کند. با کمرنگ شدن آفتاب کار به پايان مي‌رسد. فروتن با تلفن همراه مشغول است و رجبي در گوشه‌اي با عوامل حرف مي‌زند. آنها که در اين روز گرم زير تابش شديد آفتاب بوده‌اند، با صورت‌هاي سوخته براي کار فردا آماده مي‌شوند.کارگردان "ديگري" نخستين تجربه فيلمسازي را بسيار سخت توصيف مي‌کند و مي‌گويد: قطعا ايده‌آل نمي‌شود، چون بايد به خيلي چيزها فکر کني. بودجه‌اي که به فيلم اول مي‌دهند بسيار کمتر از ديگر کارها است و انرژي که از تو گرفته مي‌شود بسيار بيشتر. سخت‌ترين بخش يک کار اولي اين است که خود را به ديگران ثابت کند و همه باور کنند کاري که مي‌کند درست است.فروتن درباره نقشي که در "ديگري" بازي کرده مي‌گويد: با ايفاي اين نقش ياد کارهاي قبلي‌ام نمي‌افتم. البته شباهت‌هايي به آدم‌هاي "به آهستگي" و "خاک سرد" و شخصيت‌هايي در اين طبقه اجتماعي دارد. اما فيلمنامه را که خواندم ياد آقاي کاشاني افتادم. ياد "آواز گنجشک‌ها" و "به همين سادگي" و ياد سادگي، زيبايي و انسجام داستان آنها.بازيگر "ديگري" درباره تجربه کار با يک فيلمساز اول مي‌گويد: نمي‌دانم چرا به بسياري از جوانان و کساني که مي‌خواهند تازه فيلمسازي را شروع کنند و بچه‌هايي که کار در سينما براي آنها جدي است، بسيار اميدوارترم تا کساني که تجربه‌هايي زياد در سينما دارند. البته اين حرف کلي و بودار نيست و شايد مشام خبرنگاران بتواند آن را بودار جلوه بدهد!وي ادامه مي‌دهد: خيلي از جوانان نسل امروز تجربه‌هاي گذشته را دارند و با سير تکاملي دنيا آشنا شده‌اند و جامعه امروز براي آنها ملموس‌تر است. من اين نگاه آنها را خيلي دوست دارم و اشتياقم براي کار کردن با جواناني که فيلم اول مي‌سازند بسيار زياد است. جوانان امروز سينماي ايران نگاهي خلاقانه و نو دارند.فروتن در پاسخ به اين سئوال که آيا محدود بودن بخش عمده داستان "ديگري" به دو شخصيت اصلي چقدر در تصميم او براي بازي در اين فيلم موثر بوده مي‌گويد: اين سئوال خنده‌دار و غير حرفه‌اي است. من 15 سال است نقش اول بازي مي‌کنم و حالا هم همان راه را ادامه مي‌دهم. البته نقش‌هاي کوتاهم را هم دوست داشته‌ام.بازيگر تحسين‌شده سينماي ايران در پايان همکاري با مهدي رحماني را در فيلم سينمايي "ديگري" تجربه‌اي خاص و بيادماندي توصيف مي‌کند و مي‌افزايد: حالا ديگر نگاه مهدي را قبول دارم و حاضرم در فيلم دوم او هم با جان و دل بازي کنم. البته اگر در آن فيلم براي من نقشي وجود داشته باشد!ميلاد مرادي‌نسب بازيگر نوجوان فيلم براي نخستين بار است مقابل دوربين 35 ميليمتري مي‌رود. او که تجربه بازي در مجموعه تلويزيوني "مدرسه ما" را داشته، درباره بازي در "ديگري" مي‌گويد: خيلي از بازي در تلويزيون سخت‌تر است. اما راهنمايي‌هاي آقاي فروتن و آقاي رحماني باعث شد کار برايم آسانتر شود.البته نکته جالب توجه براي ميلاد اين است که "ديگري" در فصل تابستان مقابل دوربين رفت و خللي در درس و مدرسه او به وجود نياورد. اتفاقي که در مجموعه "مدرسه ما" به نوعي مشکل‌ساز شده بود: آنجا برايم معلم خصوصي گرفتند تا از درس و مدرسه عقب نيفتم. فکر نمي‌کنم در آينده همين راه را ادامه بدهم. دوست دارم درس بخوانم.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن