محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829662402
رويارويى با بدعت و بدعتگذاران
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رویارویى با بدعت و بدعت گزاران
بدعت در نظام عقیدتى و دستورى دین، یكى از نمودهاى بارز انحراف از مسیر وحى مىباشد، كه عوامل و انگیزههاى مختلفى در پیدایش و شكلگیرى آن مؤثر است، از آن جمله: الف ـ غرض ورزى و تدابیر حیله گرانه عناصر ضد دین كسانى كه در باطن و اعماق ضمیر خویش با پیام وحى بیگانهاند، و با شریعت تضاد دارند، زمانى كه قادر به مبارزه صریح و علنى با آن نباشند، مىكوشند تا با نفوذ دادن ایدههاى غیر دینى و برنامههاى غیر الهى در مجموعه باورها و دستورهاىمكتبى، به گونهاى خزنده، ماهیت و خاصیت اصلى دین را تضعیف كرده، آن را به انحراف بكشانند. این حركت، حركتى منافقانه است كه نسبت به ادیان قبل از اسلام نیز از سوى عناصر مغرض و نا سالم اعمال مىشده است، تا راه ایمان را بر رهروان دین مخدوش سازند. خداوند در افشاى چهره این گروه و نیز تهدید آنان فرموده است: فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ یَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَـذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِیَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً فَوَیْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا یَكْسِبُونَ 1واى بر آنان كه با دست خویش مطالبى را نوشته و به دروغ مىگویند: این از نزد خداست.هدفشان از این كار دستیابى به پولى اندك است.واى بر آنان از آنچه نوشتند و واى بر آنان از آنچه به دست آوردند! ب ـ جهل و نارسایى علمى نسبت به مبانى و معارف اصیل دین پیرایهها و باورهاى خرافى كه گاه در محیطهاى مذهبى رخ مىنماید و به عنوان دین و باور دینى تلقى مىشود، معمولا ناشى از بىاطلاعى تودهها از مبانى اصیل مكتبى است. زمانى كه نا آگاهان در مصدر قانونگذارى و یا اجرا قرار گیرند، چون از یك سو ناگزیرند كارها را سامان داده، پاسخى براى حل مشكلات و رخدادها بیابند، و از سوى دیگر آشنایى عمیق با روح دین ندارند، با صلاحدید و تشخیص بشرى خویش یا بر اساس منافع مورد نظر خود، به وضع قوانین و ترویج اندیشههاى غیر دینى پرداخته، آنها را به نام دین قلمداد مىكنند . این گونه بدعتها به هر دو انگیزه، پس از رحلت رسول خدا (ص) در اسلام رخ نمود، و یكى از رسالتهاى عمده اهل بیت (ع) پیراستن پیرایهها از دامان معرفت اسلامى و مبارزه با بدعتهایى بود كه با انگیزههاى مختلف صورت مىگرفت. على (ع) به وجود این بدعتها هشدار مىداد و مردم را از پیروى آنها نهى مىكردو مىفرمود : ما احدثت بدعة الا ترك بها سنة، فاتقوا البدع و الزموا المهیع 2 هیچ بدعتى گذاشته نشده، مگر آن كه به وسیله آن سنت و روشى از پیامبر (ص) به فراموشى گراییده است، از بدعتها بپرهیزید و به راه روشن و نداى رساى ارزشهاى اصیل دین پایبند باشید. واى بر آنان كه با دست خویش مطالبى را نوشته و به دروغ مىگویند: این از نزد خداست. هدفشان از این كار دستیابى به پولى اندك است. واى بر آنان از آنچه نوشتند و واى بر آنان از آنچه به دست آوردند!امام باقر (ع) در ارائه این مسؤولیت الهى به تبیین مبانى اصیل و سنتهاى محمدى (ص) پرداخته، نفى و طرد بدعتها را در محدوده رسالت علمى و عملى خود قرار داده بود. براى دور داشتن مردم و عالمان و قضات از بدعت در دین، گاه خود به استدلال مىپرداخت و زمانى به روایات معصومان قبل از خود استشهاد مىكرد و این خطبه را از على بن ابى طالب (ع) یادآور مىشد: ایها الناس إنما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع، و احكام تبتدع، یخالف فیها كتاب الله، یقلد فیها رجال رجالا... 3هان اى مردم، سرآغاز شكلگیرى فتنهها و انحرافها، هواها و هوسهایى است كه مورد پیروى قرار مىگیرد و احكامى است كه در شریعت بدعت گذارده مىشود.در این هوا پرستیها و بدعتگذاریها، با كتاب خدا مخالفت مىشود و مردم (به جاى تبعیت از وحى) از یكدیگر پیروى مىكنند! امام باقر (ع) مىفرمود: كسى كه به فرمان انسان گنهكار گردن نهد دین ندارد. كسى كه به بدعت و سخنان باطلى كه به دروغ بر خدا بسته شده گردن نهد و پایبند باشد، دین ندارد. كسى كه چیزى از آیات الهى را انكار نماید، بىبهره از دین است.4
در حقیقت این هر سه عنوان بر كسى كه بدعتى را بپذیرد، منطبق شده و صدقمىكند، زیرا بدعتگذار، معصیتكار و افترا زننده به خداست و كسى كه سخنان او را بپذیرد بىشك با حكم واقعى الهى كه در قرآن و سنت یاد شده، مخالفت كرده است. امام باقر (ع) در تفسیر آیه: هل ننبئكم بالاخسرین اعمالا... مىفرمود: این گروه كه زیانكارترین مردمند و سعى و تلاش خویش را در زندگى دنیا به هدر داده و گم كردهاند و جاهلانه مىپندارند كه راه درستى را در پیش گرفتهاند، نصارا، كشیشان، رهبانان و نیز آن دسته از مسلمانانند كه در شبهات و هواهاى نفسانى فرو رفتهاند و گروههایى چون خوارج و اهل بدعت، در زمره ایشان جاى دارند.5امام باقر (ع) در بیانى دیگر فرموده است: كسى كه با گناه و ارتكاب كبائر، به مبارزه با خدا برخاسته و از خود جرأت نشان دهد، كافر است.كسى كه روش و دینى غیر از دین خدا پى نهد، مشرك است. 6كسى كه با گناه و ارتكاب كبائر، به مبارزه با خدا برخاسته و از خود جرأت نشان دهد، كافر است.كسى كه روش و دینى غیر از دین خدا پى نهد، مشرك است.گرایش مردم به بدعتها، داراى عوامل و انگیزههاى متفاوتى است.گاه بدعتها به منظور تحریف دین صورت مىگیرد، و گاه ناشى از جهل به مبانى و معارف مكتب است، و زمانى هم معلول تعصبها و رسوم غلط اجتماعى و یا محاسبههاى شخصى است. یكى از مسایلى كه در عصر پیامبر اسلام (ص) مشروع بوده، ولى در عصر عمر بن خطاب ممنوع و حرام اعلام گردید، متعه (ازدواج موقت) است.عمر بن خطاب بر اساس باورها و صلاح اندیشى شخصى خود، اعلام كرد: متعتان كانا على عهد رسول الله (ص) آنهى عنهما و اعاقب علیهما: متعة النساء و متعة الحج . 7دو تمتع در روزگار رسول خدا (ص) وجود داشت و جایز بود، ولى من آن دو را ممنوع كرده، كسانى را كه مرتكب آن شوند مجازات مىكنم.آن دو عبارتند از: متعه زنان و متعه حج.بىشك، عمر در صدور این حكم، از نظر خود دلایلى داشته است، ولى آیا دلایل او و قدرت فهم و تشخیص او مىتوانسته با حكم الهى و سنت پیامبر (ص) همسطح قرار گیرد، و آیا او چنین حقى را داشته یا خیر؟ موضوعى است كه در كتب فقهى بتفصیل مورد بررسى قرار گرفته است.از نظر شیعه، این دستور مخالف قرآن و سنت پیامبر (ص) است، و بر فرض كه شرایط خاص جامعه در مقطعى از زمان، سبب صدور چنین حكمى شده باشد، با تغییر شرایط، باز حكم اولى الهى جارى است.شیعه كه خود را بر اساس منابع متقن دینى، موظف به تبعیت از على (ع) و ائمه معصومین (ع) پس از رسول خدا (ص) مىداند به پیروى از معصومین (ع) این حكم را مخالف مصالح جامعه اسلامى مىشمارد.در همان منبع حدیثى كه سخن فوق از عمر بن خطاب نقل شده، این روایت نیز آمده است كه على (ع) فرمود: «لو لا ما سبق من رأى عمر بن الخطاب لامرت بالمتعة، ثم ما زنى الا شقى» 8اگر نبود كه عمر بن خطاب ازدواج موقت را ممنوع ساخته است، من فرمان مىدادم كه ازدواج موقت صورت گیرد و جایز باشد، زیرا با تجویز ازدواج موقت، گرایش به زنا و فحشاء كاهش مىیافت و جز انسانهاى شقى و دونمایه به زنا روى نمىآورند. 9
در این روایت، فلسفه جواز ازدواج موقت مطرح شده، با بیان آن، اندیشه و باور عمر و نیز حكم او به ممنوعیت ازدواج موقت، از اساس زیر سؤال رفته است، و چون عمر به عنوان خلیفه و حاكم مسلمانان چنین دستورى را داده است و مخالفت رسمى على (ع) در چنین مسألهاى، مشكلات بزرگترى را در آن عصربحرانى براى جامعه اسلامى پدید مىآورده، آن حضرت سخن خود را با بیانى كه نقل شده به تودهها رسانده است.این گونه احكام كه توسط شخص عمر بنیان نهاده شد، در نسلهاى بعد به عنوان سنت قطعى و احكام تلقى شد و استمرار یافت.چنان كه در زمان امام باقر (ع) برخى از رهروان راه خلفا بر امام (ع) خرده مىگرفتند كه چرا فرمان عمر را قبول ندارد و مشروع نمىداند.عبد الله معمر لیثى از جمله كسانى است كه در این زمینه، با امام باقر (ع) به بحث نشسته است. او به امام باقر (ع) عرض كرد: شنیدهام شما در مورد ازدواج موقت (متعه) فتوا به جواز دادهاید!امام فرمود: بلى، خداوند آن را جایز شمرده و سنت رسول خدا بر آن بوده و اصحاب پیامبر (ص) به آن عمل كردهاند.عبد الله معمر گفت: ولى عمر بن خطاب آن را ممنوع ساخته است!امام فرمود: بنابر این تو بر سخن رفیقت پایدار باش و من هم بر سخن و رأى رسول خدا استوار خواهم بود!امام باقر (ع) به عبد الله معمر تفهیم كرد كه: درستى و نادرستى احكام دین و حلال بودن و حرام بودن امور، با ذوق و سلیقه شخصى مردم و یا آداب و رسوم و تعصبهاى قومى قابل سنجش و محاسبه نیست.(عبد الله كه خود را در میدان بحث به بن بست رسیده یافت، سعى كرد تا با فلسفه بافى و استحسانهاى شخصى و تمسك به ذهنیتها و تعصبهاى قومى راهى بجوید، از این رو) عبد الله گفت: آیا شما خشنود مىشوى كه ببینى شخصى با زنى از بستگان و خانواده شما چنین عملى را انجام دهد! امام فرمود: اى بىخرد! چرا سخن از زنان به میان مىآورى (ما درباره حكم خدا سخن مىگوییم) آن خدایى كه ازدواج موقت را حلال ساخته از تو و از همه كسانى كه به تكلف و اجبار متعه را حرام شمردهاند، غیرتمندتر است. آن گاه امام (ع) براى این كه به او بفهماند، شیوه شناخت حلال و حرام الهى، اتكا به ذوق و سلیقه و تعصبهاى شخصى نیست، فرمود: آیا تو دوست دارى كه زنى از خانواده تو به همسرى مردى درآید كه جولا و تهیدست است، و در جامعه جایگاهى بس پایین دارد. عبد الله معمر گفت: خیر.امام فرمود: چرا تو حلال خدا را حرام مىشمارى! (خداوند ازدواج با تهیدستان را ممنوع نكرده است) . عبد الله گفت: من حلال خدا را حرام نمىدانم، بلكه معتقدم مرد جولا و بافنده تهیدست كفو و هم سطح ما نیست، از این رو خویشاوندى او را دوست ندارم.امام فرمود: ولى برنامه خدا جز این است، زیرا خداوند، اعمال نیك همین مرد جولاى تهیدست را مىپذیرد، و حوران بهشتى را به ازدواج او در مىآورد، اما تو از روى كبر و نخوت، از خویشاوندى با مؤمنى كه شایسته همسرى حوران بهشتى است ناخشنود و ناراحتى.عبد الله از سر تسلیم خندید و گفت: براستى كه سینههاى شما رویشگاه درختان تناور دانش است، میوههاى درخت دانش از آن شماست و برگهاى آن در اختیار مردم. 10 با این بیان، امام باقر (ع) به عبد الله معمر تفهیم كرد كه: درستى و نادرستى احكام دین و حلال بودن و حرام بودن امور، با ذوق و سلیقه شخصى مردم و یا آداب و رسوم و تعصبهاى قومى قابل سنجش و محاسبه نیست. برگرفته از کتاب سیره معصومان جلد 5تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری1 ـ بقره/ .792 ـ نهج البلاغه، خطبه .1453 ـ بحار 2/ .3154 ـ بحار 2/ .3105 ـ همان 2/ .2986 ـ محاسن 209، بحار 72/ .2227 ـ كنز العمال 16/519، حدیث .457158 ـ همان 16/522، حدیث .457289 ـ این بیان به معناى پذیرش رأى عمر از سوى على (ع) نیست، بلكه دقیقا ذیل روایت مىرساند كه على (ع) فرمان عمر را باعث فساد جامعه و جواز متعه را مایه مصونیت جامعه از ابتلا به فحشا مىدانسته است، ولى آن حضرت چون قدرت اجرایى براى لغو فرمان عمر نداشته، مطلب را با این بیان یاد كرده است، و ظاهرا این سخن در دوران حكومت عثمان صادر شده است. 10 ـ كشف الغمة 2/362، بحار 46/356، اعیان الشیعة 1/ .653
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]
صفحات پیشنهادی
رويارويى با بدعت و بدعتگذاران
رويارويى با بدعت و بدعتگذاران-رویارویى با بدعت و بدعت گزاران بدعت در نظام عقیدتى و دستورى دین، یكى از نمودهاى بارز انحراف از مسیر وحى مىباشد، كه عوامل و ...
رويارويى با بدعت و بدعتگذاران-رویارویى با بدعت و بدعت گزاران بدعت در نظام عقیدتى و دستورى دین، یكى از نمودهاى بارز انحراف از مسیر وحى مىباشد، كه عوامل و ...
نهضت بزرگ علمى امام باقر (علیه السلام)
(7) رويارويى با بدعت و بدعتگذاران بدعت در نظام عقيدتى و دستورى دين، يكى از نمودهاى بارز انحراف از مسير وحى مىباشد، كه عوامل و انگيزههاى مختلفى در پيدايش و ...
(7) رويارويى با بدعت و بدعتگذاران بدعت در نظام عقيدتى و دستورى دين، يكى از نمودهاى بارز انحراف از مسير وحى مىباشد، كه عوامل و انگيزههاى مختلفى در پيدايش و ...
چهارمین شکست والیبال ایران
ملیپوشان ایران در آخرین دیدار خود به مصاف تیم ملی كوبا رفتند كه در نهایت با نتیجهی سه بر یك بازی را به حریف خود واگذار كردن. ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
ملیپوشان ایران در آخرین دیدار خود به مصاف تیم ملی كوبا رفتند كه در نهایت با نتیجهی سه بر یك بازی را به حریف خود واگذار كردن. ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
عمود منصف یک پاره خط
نقطه، یک نقطه روی عمود منصف انتخاب کنید (نقطه C)3) با استفاده از ابزار پاره خط ، از این نقطه به A و B وصل ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران · آيين اختتاميه جايزه ...
نقطه، یک نقطه روی عمود منصف انتخاب کنید (نقطه C)3) با استفاده از ابزار پاره خط ، از این نقطه به A و B وصل ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران · آيين اختتاميه جايزه ...
آيين اختتاميه جايزه جلال آلاحمد فردا برگزار میشود
آيين اختتاميه دومين جايزه ادبي «جلال آلاحمد» فردا بعد از ظهر (دوم آبان) با حضور دكتر سيد محمد حسيني، وزير ارشاد، دكتر علي ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
آيين اختتاميه دومين جايزه ادبي «جلال آلاحمد» فردا بعد از ظهر (دوم آبان) با حضور دكتر سيد محمد حسيني، وزير ارشاد، دكتر علي ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
یک دست، یک شهاب و آن دست، دو کهکشان!
البته دو ابر در تصویر نیز در آسمان تاریک نیمکرهی جنوبی با چشم رویت میشوند- ابرهای کوچک و بزرگ ماژلانی- قمرهای کهکشانی راه ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
البته دو ابر در تصویر نیز در آسمان تاریک نیمکرهی جنوبی با چشم رویت میشوند- ابرهای کوچک و بزرگ ماژلانی- قمرهای کهکشانی راه ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
ستاد بزرگداشت غدیر برگزار میکند:بزرگترین مسابقه ...
به گزارش مرکز خبر حوزه، با عنایت به لزوم برگزارى صحیح و سریع این رقابت علمى، فرهنگى، از همه شرکتکنندگان ارجمند مسابقه ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
به گزارش مرکز خبر حوزه، با عنایت به لزوم برگزارى صحیح و سریع این رقابت علمى، فرهنگى، از همه شرکتکنندگان ارجمند مسابقه ... رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
مهاجمان ناپیدای زندگی ما !
اغلب آنها از ديد ما پنهان مانده اما به زندگي انگلي خود با آسودگي ادامه مي دهند. اين موجودات ريز عامل انواع بيماري ... آلاحمد فردا برگزار میشود · رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
اغلب آنها از ديد ما پنهان مانده اما به زندگي انگلي خود با آسودگي ادامه مي دهند. اين موجودات ريز عامل انواع بيماري ... آلاحمد فردا برگزار میشود · رويارويى با بدعت و بدعتگذاران ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها