واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کيا در برزخ حساب و کتاب ندارند؟
در برخي از آيات و روايات سرنوشت مبهم مستضعفين و متوسطين پياده شده است که بطور قطع مقصود در قيامت نيست زيرا در آخرت وضعيت همگان روشن ميشود و در شرايط برزخي که هنوز محاکمه نشدهاند آينده آنها روشن نيست. جماعتي هستند که به مجرد مرگ به حساب آنها رسيدگي نميشود بلکه تا وقت قيامت به تاخير ميافتد و منوط ميگردد به امر خدا که يا آنان را عذاب کند و يا گناه آنان را بيامرزد. از اين دسته به عنوان مرجون لامر الله ياد شده است که در سوره توبه آيه 106 ذکر شده است. اين گروه در انتظار سرنوشت نامعلوم خود بسر ميبرند نه عذاب دارند و نه از نعمتهاي برزخي برخوردارند. در جاي ديگر قرآن ميفرمايد: آناني که فرشتگان مرگ در حالي که ميخواهند جان آنان را بگيرند آنها را مخاطب قرار داده و ميگويند: کجا بوديد شما و در چه شرايطي قرار داشتيد؟ ميگويند ما از جمله مستضعفان در روي زمين بوديم فرشتگان ميگويند چرا شما هجرت نکرديد؟ مگر اين زمين پهناور گنجايش شما را نداشت؟ اين گروه بخاطر جرم و تقصير جايگاه آنها در جهنم خواهد بود ولي آنهايي که بمعني واقعي گرفتار استضعاف شدهاند که در بن بست قرار گرفتهاند که نه راه به جايي ميبرند و نه چارهاي ميتوانند بينديشند اميد است خداوند اين گروه را مورد عفو و رحمت قرار بدهد.از امام باقر (ع) سوال شده که گناهکاراني که ميميرند در حالي که امامي ندارند و عارف به ولايت شما نيستند ولي موحد و مقر به نبوت حضرت محمدند چه حالي خواهند داشت؟ حضرت فرمود: اين افراد در همان گودالهاي ميمانند و بيرون نميآيند هر کس عمل صالح داشته باشد و عداوت و دشمني از او بروز نکرده باشد روزنهاي به طرف بهشتي که خدا آن را در سمت مغرب خلق کرده باز ميکنند آنگاه روح و راحت بهشتي در همان گودال به وي ميرسد تا روز قيامت که خدا را ملاقات ميکند و حساب خوبيها و بديهايش رسيدگي ميشود و به بهشت يا جهنم ميرود. کار اين دسته معلق بر امر الهي است. نسبت به مستضعفين و ابلهان و اطفال و اولاد مسلمين که هنوز بالغ نشدهاند نيز چنين ميکنند. و در روايات آمده که از مستضعفين و متوسلين بين ايمان و کفر سووال قبر صرفنظر ميشود.جماعتي هستند که به مجرد مرگ به حساب آنها رسيدگي نميشود بلکه تا وقت قيامت به تاخير ميافتد؛ از اين دسته به عنوان مرجون لامر الله ياد شده استاز آيات زيادي ميتواند حيات و زندگاني شهيد را در عالم برزخ بدست آورد. و خود اينها از جمله ادلهاي است که ميتوان براي زنده بودن انسان بعد از مرگ آنها را اقامه کرد مثلاً در جايي ميفرمايد: وُ لا تَحًسُبُنُّ الَّذِينُ قُتِلُوا فِي سُبِيلِ الله اَمواتاً بُلْ اَحًياءٌ عِنْدُ رُبِّهِمً يْرًزَقُونُ مپندار که شهدا مردهاند بلکه زندهاند و نزد خدا روزي داده ميشوند البته همه زندهاند هر کس ميميرد زنده است ولي خصوصيتي که در آنها هست و مزيتي که قرآن براي آنها قايل است مقام عند ربهم يرزقون است دائماً روزي خور پروردگار هستند. فَرِحِينُ بِما آتاهْمْ اللهُ مِنً يُلْحُقُوا بِهِمً مِنً خَلْفِهِمً اَلاّ خَوًفٌ عُلَيًهِمً وُلا هْمً يُحًزَنُونُ شهدا پس از مرگ از آنچه خداوند به آنها داده خوشحالاند و طلب بشارت ميکنند از زندگي آنهايي که در دنيا هستند و هنوز به آنها ملحق نشدهاند که چگونه اقسام اندوه و ترس از آنها برداشته شده است.اين آيه صراحت دارد بر حيات پس از مرگ و علاوه بر حيات پس از مرگ از جهت اين که روز شهدا به روزيهاي معنوي و ملکوتي، از اين آيه ارتباط شهدا و بازماندگان آنها در دنيا فهميده ميشود و شهدا و مومنين از اين نظر مورد عنايت پروردگار قرار ميگيرند که در ارتباط با دنيا و بازماندگان از بديها آنها مطلع نميشون بلکه خوبيهاي آنان را ميبينند.نظير اين آيه در سوره ديگر چنين آمده که لا تَقُولُوا لِمُنً يْقْتَلُ فِي سُبِيلِ اللهِ اَمًواتٌ بُلْ اَحًياءٌ وُ لکِنً لا تَشْعْرونُ به کساني که در راه خدا کشته شدهاند مرده نگوييد بلکه زندگانند لکن شعور و فهم شما به ادراک اين حقيقت نميرسد.بنابراين از مزايا و برکات فراوان زندگي برزخي برخوردارند که در اين آيات به گوشهاي از آنها اشاره شده است اولاً حيات شهيدان يک حيات فوق العاده عالي و آميخته با انواع نعمتهاي معنوي است آنها بقدري غرق مواهب حيات معنوي هستند که گويا زندگي ساير برزخيان در مقابل آنها چيزي نيست از اين رو آنها به خاطر نعمتهاي فراواني که خداوند به آنها بخشيده است خوشحالند و ثانياً خوشحالي آنها به خاطر همرزمانشان است که به آنها ملحق نشدهاند زيرا مقامات و پاداشهاي آنها را در آن جهان به خوبي ميبينند و ثالثاً شهيدان علاوه بر اين خوشحالي خودشان هيچ گونه ترسي از آينده و غمي از گذشته ندارند.منبع: ترسيمي از زندگي برزخيتنظيم براي تبيان: شکوري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]