واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جوانی که باید ازدواج کنند
حكمت خداوند متعال از ایجاد غریزه جنسی استمرار و بقای نوع بشر است و لذا سالمترین و مطلوبترین نوع مواجهه با آن و بهترین راه حل مقابله با آن، ازدواج و نكاح مشروع است. انسان با ازدواج بموقع و در وقت نیاز، بیآنكه به دیری یا زودی آن فكر كند، به مقبولترین و كاملترین صورت خود به نیازمندی خویش پاسخ مثبت میدهد و پیش از آنكه به عواقب و پیآمدهای آزار دهنده و فشارهای غریزه و به دنبال آن عقدههای روانی دچار گردد، آن را مهار ساخته و از التهاب آن كاسته است و قبل از آنكه انرژی انباشته آن از وجودش سرازیر شود و دامنش را آلوده كرده و بسوزاند، آن را با پاسخ طبیعی و مشروع، بیاضطراب و نگرانی، فرو نشانده است. و این نخستین توصیه دین در این مورد است. رسول اكرم (ص) میفرمایند: «یا معشر الشباب! من استطاع منكم الباه فلیتزوّج ...؛ ای جمعیت جوانان هر كس از شما توانایی ازدواج دارد ازدواج كند.»[1] عفت، گنجى است كه راه موفقیت دنیا و آخرت از آن آغاز مىشود.كنترل غرایز جنسیاگر برای كسی به هر دلیلی امكان ازدواج نباشد، چنین شخصی تحت هیچ عنوان مجاز نیست روی به گناه آورد زیرا خطر گناه و آلوده دامنی بسیار فراتر از فشارها و رنج های عزوبت و بیهمسری است و در صورت خوف وقوع در گناه، ازدواج به هر صورت ممكن واجب میشود. و لذا چنین كسی باید مقدمات ازدواج خود را از هر راه ممكن و مشروع فراهم آورد و اقدام به ازدواج نماید و در صورتی كه به هیچ روی امكان ازدواج نیافت، قرآن كریم میفرماید: «و لیستعفف الّذین لا یجدون نكاحا؛ و باید آن كسانی كه ازدواج برایشان مقدور نیست عفّت بورزند»[2] «عفت» نقطه مقابل «شكم پرستی و شهوت پرستی» است كه از مهمترین فضایل انسانیمحسوب میشود. علمای اخلاق نیز در تعریف«عفت»،آن را صفتی حد وسط در میان شهوت پرستی و خمودی دانستهاند. در قرآن نمونه های زنان و مردان با عفت را ذكر شده كه نمونه آن شرح زندگی پرماجرای حضرت یوسف علیه السلام و بیان مقام والای عفت و پارسایی اوست. در منابع حدیثی،اهمیت فوق العادهای به«عفت»داده شده است: امام امیر المؤمنین علیه السلام،عفت را برترین عبادت شمرده است: «افضل العبادة العفاف: عفتبالاترین عبادتهاست »[3] تعبیر به عفت در این جا، ممكن است به معنی وسیع آن استعمال شده و یا ممكن است در مقابل شكم پرستی و شهوت جنسی به كار رفته باشد. امام باقر علیه السلام میفرمایند:«در پیشگاه خداوند،برتر از عفت در برابر شكم و مسایل جنسی نیست»[4] به هر حال كنترل این غریزه به دو صورت ممكن است تحقق پذیرد، 1ـ كنترل منفی. 2ـ كنترل مثبت.
كنترل منفی غالبا وقتی سخن از كنترل غریزه جنسی به میان میآید، توجه اشخاص به سمت و سوی نوع منفی آن جلب میشود. و آن این است كه كسی با وجود تحریكات مختلف و مواجهه با عوامل انگیزش این غریزه، بخواهد با میل تحریكشدهاش مبارزه و مقابله كند و به سوی ارتكاب جرم نرود، چنین كاری گرچه قطعا بهتر از آلایش دامن و عمل به جرم است، ولی پیامدهای سوء و مخرب آن بر كسی پوشیده نیست. این كار هم به غایت دشوار است و هم زیانبار، و بدین جهت هرگاه شخصی به كنترل غریزه سفارش میشود، با چنین برداشتی از آن، و تصور دشواری و زیانباری آن، از پذیرفتن چنین توصیههایی سر باز میزند. ایستادگی و مبارزه با شهوت امر دشواری است امااجری فراوان در پی دارد. كنترل مثبت غریزه جنسی اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوبترین راه تسلط بر آن، كنترل مثبت است. و آن پرهیز از صحنهها و كارهایی است كه به تحریك این غریزه میانجامد. این نوع از كنترل، كه در حقیقت جنبه پیشگیری دارد هم راحت است و هم بیزیان و بلكه مفید. راحت است، زیرا در این صورت همچون وسیله نقلیهای است با سرعت معمولی و قانونی، كه در مواجهه با خطر، مهار حركت آن زحمت چندانی ندارد، بر خلاف ماشینی كه با سرعتی بسیار فراتر از حد شناخته شده و بایسته خود سیر میكند. كه چه بسا به كلی اختیار آن از دست صاحبش بیرون رفته و مصیبتها به بار آورد و كنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زیان و رنج و زحمت و اضطراب برای وسیله و صاحب آن به همراه دارد. و بیزیان است، زیرا با این حال كنترل غریزه فشاری بر جسم و روان تحمیل نمیكند تا به آن صدمهای وارد شود. و مفید است چون موجب میشود مغز و اعصاب و قوای بدن در حالت عادی به سر برند و تعادل روانی شخص محفوظ بماند و انرژی و سرمایههای جسمی و روحی او بیهوده مصرف نشوند. پیش از این نیز از قرآن كریم نقل كردیم كه باید كسانی كه قدرت و وضعیت مساعد برای ازدواج ندارند عفت پیشه كنند و عفت در این آیه گرچه در ابتدا مفهوم عمل خاصی منافی با آن را دارد، ولی با تأمل بیشتر معلوم میشود كه آیه كریمه معنایی عام دارد و عفت در همه اعضا و اندام را شامل است. و اكنون طرق كنترل مثبت را به اختصار برمیشمریم:
1: پرهیز از فكر و ترسیم صحنههای محرك در ذهن و خیال عیسی به اصحاب خود گفت: ... موسی به شما دستور داد كه زنا نكنید و من به شما دستور میدهم كه فكر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به اینكه زنا كنید زیرا كسی كه خیال زنا كند مانند كسی است كه در خانهای نقش و نگار شده دود و آتش به پا كند. چنین كاری گرچه خانه را نمیسوزاند ولی زینت و صفای آن را مكدّر كرده و فاسد میكند.»[5] 2: دوری از نگاههای مسموم و مناظر تحریكآمیز قرآن كریم در دو آیه متوالی دستور به اغماض و نگهداری چشم از نگاه حرام و هوسآلود داده است. در آیه اول میفرماید: به مؤمنان بگو دیدشان، را از نامحرمان ـ فرو نشانند و نهانگاههای خود را ، از وقوع در حرام ـ نگه دارند. و در آیه بعدی میفرماید: «و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ و یحفظن فروجهنّ ...؛به زنان مؤمن بگو ـ چشمهایشان را فرو گیرند و نهانگاههای خویش را محافظت كنند.»[6] جالب این است كه در هر دو مورد خداوند متعال نخست دستور به مراقبت از نگاه محرك و عفت چشم میدهد و آنگاه به حفاظت از عورت فرمان داده است. امیر مؤمنان(ع) میفرمایند: قرآن را فرا گیرید زیرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرضها و دردهای خود مرهم بگذارید زیرا آن داروی شفابخش سینههاست و آن را نیكو تلاوت كنید كه به یقین سودمندترین قصههاست.»[10] 3: گوش ندادن به آوازها و موسیقی های تحریككننده و مبتذل. در حدیثی از حضرت صادق(ع) آمده است: مردی از آن حضرت در باره شنیدن آواز محرك پرسید. حضرت از آن نهی كرده و این آیه را خواندند: «به یقین گوش و چشم و دل هر یك مورد سؤال خواهند بود»[7] 4: اجتناب شدید از معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریكآمیز. از حضرت امام باقر(ع) این گونه روایت شده است: هر كس به سخن گویندهای گوش فرا دهد او را بندگی كرده است، پس اگر ناطق از خدا بگوید شنونده، خداوند را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانی بر زبانش جاری كند قطعا بندگی شیطان كرده است.»[8]
5: اعتدال در خوردن.بیتردید پرخوری و بینظمی در خوردن در ذخیرهسازی و انباشتن موادی كه موجب هیجانات می شود مؤثر است، ولی در صورت اعتدال و كمخوری چنین مشكلی كمتر پیش می آید. در حدیثی از پیامبر گرامی(ص) نقل شده، هر كس قدرت بر ازدواج ندارد و روزه بگیرد یقینا روزه نیروی غریزه او را تضعیف میكند.»[9] 6: اشتغال، ورزش و سرگرمی های مفید. زیرا با وجود فراغت، هم مواد غذایی در تقویت غریزه به مصرف میرسد و هم فكر و خیال مصروف چارهسازی در دفع آن میشود. و لذا در روایات بر اشتغال و كار و پرهیز از فراغت تأكید بسیار شده است. خلاصه اینكه: راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه به غریزه جنسی نخست ازدواج و نكاح مشروع است و در صورت عدم امكان، كنترل مثبت با شرحی كه بیان شد و سپس كنترل منفی با وجود همه زیان های آن، ولی هیچ گاه به بیبند و باری و افسار گسیختگی و آلودگی به گناه رضایت نمیدهد و زیان آن را به مراتب خسارتبارتر و ویرانگرتر از ضرر كنترل منفی میداند. پی نوشت ها[1] مستدرك الوسائل، چاپ قدیم، ج2، ابواب مقدمات نكاح، ص531، ح21 [2] سوره نور، آیه 33. [3] اصول كافی،ج 2،ص79. [4] اصول كافی،ج 2،ص79. [5] وسائل الشیعه، ج14، ص240. [6] نور آیه 30 و31 [7] سوره اسراء آیه 36 [8] وسائل الشیعه، ج12 ، ص236. [9] مستدرك الوسائل، ج2، ص531. [10] وسائل الشیعه، ج4، ص825، ابواب قرائة القرآن، باب 1، ح7. سایت حوزه با تلخیصتنظیم برای تبیان: کهتری رسیدن به خواسته های غیر ممکن علل رابطه ناسالم با نامحرم علت جذب جوانان به شیطان پرستی پسر ها نخوانند کاهش تحریک ، راهی دیگر خود را بغیر از بهشت نفروشید باید ارضا شود ،اما چگونه ؟ خود کشی بخاطر حساس ترین نیاز!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]