واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: توسل آدم(علیهالسلام) به پنج تن
حضرت امام زین العابدین(علیهالسلام) از پدر خود و آنجناب از حضرت على(علیهالسلام) و ایشان از پیغمبر اكرم(صلى الله علیه و آله) نقل كرد كه حضرت رسول فرمود: خداوند اشباح ما را از اعلاى عرش به پشت حضرت آدم(علیهالسلام) انتقال داده بود. هنگامى كه مشاهده كرد انوارى از صلب او ساطع و درخشان است؛ از پروردگارا پرسید این نورها چیست؟ خطاب رسید: شبحهاى نورى است كه از بهترین مكانهاى عرش به پشت تو انتقال دادهام. «و لذلك امرت الملائكة بالسجود لك اذ كنت وعاء لتلك الاشباح» براى همین نورها بود كه دستور دادم ملائكه ترا سجده كنند زیرا حامل و ظرف این اشباح بودى .عرض كرد: خدایا كاش انوار را براى من آشكار مىكردى؟ خطاب رسید آدم، به بالاى عرش نگاه كن . صورت اشباح انوار ما از پشت آدم بر بالاى عرش منعكس شد. چشم آدم بر آنها افتاد. سوال كرد: خداوندا این اشخاص كه نورهاى آنها منعكس شده كیانند؟ خداوند فرمود: آدم اینها اشباح بهترین مخلوق من و شریفترین مردمند. این محمد(صلى الله علیه و آله) است. من محمودم، در كارهایم نام او را از نام خود جدا كردهام. آن دیگرى على است و من على عظیم، اسمش را از اسم خود جدا كردهام و این فاطمه است، من فاطر السموات و الارضم انا فاطم اعدائى من رحمتى یوم القضاء و فاطم اولیائى مما یبیرهم و یشینهم؛ دشمنان خود را روز قیامت از رحمت خویش قطع مىكنم و دوستانم را از چیزهایى كه باعث هلاكت و عار آنها شود جدا مىنمایم، از براى فاطمه نیز اسمى از اسمهاى خود جدا كردهام .این دو حسن و حسیناند، منهم محسن و مجملهم و از من است احسان، اسم آن دو را نیز از اسم خود جدا كردهام. هولاء خیار خلقى و كرائم بریتى بهم آخذ و بهم اعطى و بهم اعاقب و بهم اثیب فتوسل بهم الى یاد آدم و اذا دهتك داهیة فاجعلهم شفعاؤك فانى آلیت على نفسى نفسا حقا لا اخیب بهم آملا و لا اردلهم سائلا؛ ایشان بهترین مخلوق من و ارجمندترین خلائقند. میزان ثواب به اندازه مهر و علاقه به آنهاست و عقاب به اندازه دورى و دشمنى با ایشان است به واسطه آنها مردم را مورد مؤاخذه قرار مىدهم و هم به سبب آنها عطا مىنمایم و به واسطه ایشان كیفر مىكنم و پاداش مىدهم .آدم! به وسیله ایشان به من متوسل شو، هرگاه برای تو ترا گرفتاری پیش آمد، آنها را واسطه قرار ده زیرا من به حق خود سوگند یاد كردهام كه امیدوار به آنها را ناامید نكنم و سوال كننده به وسیله ایشان را رد ننمایم .آنگاه كه از آدم ترك اولى صادر شد و مورد عتاب قرار گرفت خداى را به همان اسماء خواند. خداوند او را بخشید.مفضل گفت از حضرت صادق(علیهالسلام) سوال كردم تفسیر این آیه چیست؟ «و اذا ابتلى ابراهیم ربه بكلمات الایه» فرمود: این كلمات همان كلماتى بود كه آدم تلقى كرد و خداى را به آنها خواند تا از او گذشت و او این چنین بر زبان جارى كرد: «یا رب اسالك بحق محمد و على و فاطمة و الحسن و الحسین الا تبت على»؛ خدایا به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسین(علیهمالسلام) ترا سوگند مىدهم كه از من درگذرى. پس خداوند او را بخشید او بخشاینده و مهربان است .مفضل مىگوید: عرض كردم یابن رسول الله(صلى الله علیه و آله) پس در این آیه كه مىفرماید: (فاتمهن) منظور چیست؟ فرمود:یعنى خداوند آن كلمات را تمام و تكمیل كرد تا حضرت مهدى(عجل الله له الفرج) دوازده امام كه نه نفر آنها از اولاد حسین بن على(علیهمالسلام) هستند.گر منظر افلاك بود منزل تو وز كوثر اگر سرشته باشد گل تو چون مهر على نباشد اندر دل تو مسكین تو و سعیهاى بى حاصل تو برگرفته از ینابیع الموده، ج 1، ص 95.گروه دین و اندیشه تبیان، مهری هدهدی .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 705]