واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: صدقات جاري و باقيات صالح
در شماره پيشين گفته شد که خداوند در کريمه 29 سوره فاطر، ضمانت کرده است که تجارتي پرسود نصيب انفاق گران مي شود. اصلا اگر اثرهاي معنوي انفاق را نديد بگيريم، نمي توان از برکت هاي دنيايي اش صرف نظر کرد. انفاق در قرآن بسيار مورد تاکيد است اما سوال اين است که اين انفاق را از چه راه هايي مي توان انجام داد؟صدقه: يکي از بهترين کارهاست. در بحارالانوار آمده است که از حضرت رسول(ص) سؤال شد که صدقه چيست؟ و ايشان پاسخ دادند: «اگر در مسير راه، آنچه موجب اذيت رهگذر باشد برطرف سازي، صدقه است؛ چنان که نشان دادن راه به رهگذر، عيادت مريض، امربه معروف و نهي از منکر و جواب دادن سلام هم صدقه است». در لغت نامه دهخدا، ذيل صدقه نوشته شده: «هر کار خيري که در راه خدا انجام شود و نفع آن به طور مستمر به مردم برسد صدقه جاريه است». در مجمع البيان هم از امام صادق (ع) نقل شده» «زکات واجب را به طور آشکار از مال جدا و به طور آشکار انفاق کنيد اما انفاق هاي مستحب اگر مخفي باشد بهتر است».مي توان از مصداق هاي صدقه جاريه به ساختن مسجد، مدرسه و... اشاره کرد که حتي اگر باني اش بميرد، چون مردم از آنها استفاده مي کنند باز هم ثوابش به صدقه دهنده مي رسد. راستي! مي دانيد از صدقه جاريه به عنوان باقيات الصالحات ياد شده است؟ در کتاب دعائم الاسلام به نقل از پيامبر(ص) آمده است: «دو چيز باعث سربلندي انسان است؛ يکي صدقه جاريه و ديگري فرزند صالح». در روايات، وقف هم از مصاديق صدقه جاريه عنوان شده است.نذر: در بحار الانوار درباره نذر آمده «نذر آن است که انسان برخود واجب کند که کار خيري را براي خداوند به جا آورد، يا کاري را که ترک آن بهتر است براي خدا ترک کند». مثل نذر کردن براي ختم قرآن در ماه رمضان که اين روزها بازارش داغ است.وليمه: بيشتر علما، ويمه را از مصاديق انفاق مي دانند. مي توان همين افطاري ها را هم در همين بخش ديد.البته نبايد فراموش کرد که وليمه اي مورد تاکيد اهل بيت(ع) قرار گرفته که ساده باشد. پيامبر اکرم(ص) نهي مي فرمودند از وليمه اي که مخصوص و توانگران باشد و فقرا را در آن نطلبند.مخفيانه بهتر استاين انفاق گاهي مخفيانه صورت مي گيرد تا نشانه اخلاص کامل باشد و گاهي هم آشکارا تا مشوق ديگر شود. امام صادق(ع) در اين باره مي فرمايند: «آن چيز را که خدا واجب کرده آشکارا انجام دادنش بهتر از مخفيانه انجام دادن است ولي مستحبات را بهتر است مخفيانه انجام دهيد».اين را در آيه «انفقوا مما رزقناهم سرّا و علانيه» هم متوجه مي شويد. با اين حال، آنجا که دليلي براي اظهار انفاق به نيازمندان نيست، آن را پنهان سازيد بهتر است تا هم آبروي آنها حفظ شود و هم خلوص بيشتري در آن باشد. آيه 271 سوره بقره را بخوانيد، توصيه خوبي کرده؛ «اگر انفاق هاي خود را در راه خدا آشکار سازيد، خوب است و اگر آن را پنهان داريد و به فقرا بدهيد به سود شما است و از گناهانتان مي بخشد».در تفسير نمونه آمده: «بهتر است انفاق اظهار شود و در مواردي که افراد آبرومندي هستند که حفظ آبروي آنها ايجاب مي کند، بهتر است انفاق به صورت مخفي انجام گيرد و اگر که مي ترسيد رياکار محسوب شويد، مخفي ساختنش بهتر است». در مجمع البيان هم از امام صادق (ع) نقل شده» «زکات واجب را به طور آشکار از مال جدا و به طور آشکار انفاق کنيد اما انفاق هاي مستحب اگر مخفي باشد بهتر است».منت گذاشتن ممنوع!در آيه 264 سوره بقره آمده: «اي کساني که ايمان آورده ايد انفاق هاي خود را با منت و آزار باطل نکنيد». خيلي بد است اگر به کسي کمکي بکنيد و هي سرش منت بگذاريد؛ به قول خودمان آخر نامردي است.از ابوذر غفاري روايت شده است: «پيامبر(ص) فرمود سه دسته اند که خداند در روز قيامت با آنها سخن نمي گويد و حتي نگاهشان نمي کند؛ منت گذار، متکبر و کسي که به دروغ سوگند مي خورد». اصلا مي دانيد منت گذاشتن بزرگ ترين آفت صدقه است. در مجمع البيان آمده که مبادا صدقه هايتان را منت باطل کنيد.«هر کار خيري که در راه خدا انجام شود و نفع آن به طور مستمر به مردم برسد صدقه جاريه است». در تفسير االميزان هم از پيامبر اکرم(ص) نقل شده: «هنگامي که درخواست کننده اي نزد شما آمد، اجازه دهيد سخن خود را تمام کند و خوب به آن گوش فرا دهيد و گفتارش را ناتمام قطع نکنيد؛ آنگاه يا با برخوردي شايسته و لبريز از ادب و کرامت به او کمک کنيد يا به شيوه اي زيبا و دوستانه او را قانع سازيد که نمي توانيد خواسته اش را برآوريد».آيه، ضميمه همشهري جوان، با اندکي تصرف و تلخيصتنظيم براي تبيان: شکوري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]