واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: به رنگ تنوع
تنوع حاكم بر اكران این روزهای سینماهای تهران، كم نظیر به نظر میرسد. این موسمی از اكران است كه هر تماشاگری با هر علایقی احتمالا میتواند فیلم مورد علاقه خود را از میان تولیدات در حال نمایش بیابد. در حالیكه فیلمهای «بیپولی»، «زندگیشیرین» ، «دوخواهر»، «كتاب قانون» و «تردید» روی پرده بودند، «آقای هفترنگ» جای فیلم كریم مسیحی را گرفت تا به صورت همزمان، 5كمدی در حال اكران باشند. از سوی دیگر با آغاز طرح اكران فیلمهای فرهنگی، فیلمهای «صداها» (فرزاد موتمن)، «استشهادی برای خدا»(علیرضا امینی) و «خانه روشن» (وحید موسائیان) مستند سینمایی «سرزمین گمشده» نیز به نمایش عمومی درآمدهاند؛ فیلمهایی كه به عنوان آثار متفاوت، هنری، مخاطب خاص یا هر صفت دیگری كه بتوان به آن مزینشان كرد، در واقع طیفی از محصولات سینمایی را نمایندگی میكنند كه بنایشان بر فتح گیشه گذاشته نشده، درست برعكس اغلب كمدیهای روی پرده كه در سبدش همه نوع فیلمی مشاهده میشود؛از نمونه نازل و خامدستانهای چون «دوخواهر» كه سازندهاش نشان میدهد حتی كپی كاری را هم خود بلد نیست گرفته تا «زندگی شیرین» كه تكرار مایههای موفق را در كنار رقص و آواز جواد رضویان، شفیعیجم و پورمخبر میگذارد. «بیپولی» و در مرحله بعدی «كتاب قانون» گرایش فیلمسازان جدی سینمای ایران به ژانر كمدی را به نمایش میگذارد. «آقای هفت رنگ» هم به عنوان تازهترین محصول پویا فیلم از علاقه پایدار حسین فرحبخش در بازسازی فیلمهای قدیمی حكایت دارد و این یكی اقتباسی است از «سازش» متوسلانی؛ كمدی متفاوت و قدرنادیدهای كه در دهه 50 نادیده گرفته شد و در گیشه هم شكست تجاری خورد ولی «آقای هفترنگ» كه برداشتی وفادارانه از «سازش» است، شانس بالایی برای توفیق تجاری دارد. «آقای هفت رنگ» هم به عنوان تازهترین محصول پویا فیلم از علاقه پایدار حسین فرحبخش در بازسازی فیلمهای قدیمی حكایت دارد و این یكی اقتباسی است از «سازش» متوسلانی؛ كمدی متفاوت و قدرنادیدهای كه در دهه 50 نادیده گرفته شد و در گیشه هم شكست تجاری خورد ولی «آقای هفترنگ» كه برداشتی وفادارانه از «سازش» است، شانس بالایی برای توفیق تجاری دارد. مخاطبان كمدیهای پاییز در پردیسهای سینمایی میتوانند (و در صورت تمام شدن بلیت در روزهای آخر هفته، این توفیق اجباری نصیبشان میشود) كه با تماشای آثاری چون «صداها» و «خانهروشن» متوجه شوند كه سینمای ایران صرفا رسالت خنداندن تماشاگر را بر عهده ندارد و جز كمدی، فیلمهای دیگری هم در این سینما ساخته میشود. جالب این كه فیلمهای اكران شده در قالب طرح «نگاهی دیگر»، هریك لحن و حال و هوایی متفاوت دارند. «استشهادی برای خدا» از تلاش سازندهاش برای روایت داستان در فیلمی سینمایی پس از تجربههایی ضد داستانی چون «كنار رودخانه» و «دانههای ریز برف» حكایت دارد كه با بازی جمشید هاشمپور به همراه فضای برفیاش جالب توجه است.در «سرزمین گمشده» موسائیان به سراغ ایرانیانی رفته كه در زمان پیشهوری مجبور به ترك وطن شدند و سالها در سیبری در تبعید به سر بردند.«صداها» بازگشت فرزادموتمن به سینمای مورد علاقهاش را نمایان میكند و در نحوه روایت، واجد بداعتهایی قابل تامل در اندازههای سینمای ایران است و كارگردانیاش كنترل شده و پالوده است. «خانه روشن» نیز فیلمی است اجتماعی كه داستان سادهاش را با فرجامی غافلگیر كننده همراه ساخته است. اكران متنوع پاییز، با آمدن «محاكمه در خیابان» آخرین ساخته مسعود كیمیایی، میتواند جان تازهای به خود بگیرد. تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]