تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860689669
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: جهانی شدن و بحران هویت (2) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
جهانی شدن و بحران هویت (2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![جهانی شدن و بحران هویت (2)](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/781/794/DFA11.jpg)
جهانی شدن و بحران هویت (2) نويسنده:حسین اژدر منبع: سایت باشگاه اندیشه تاثیرات جهانی سازی بر هویت و نیل به سهل انگاری گری چرا از دیدگاه متفکران و آگاهان و یا محققان،جهان امروز جهان بحران هویت است چرا ما ناگزیریم جهان نو را مساوی و معادل با تهدید هویت بگیریم.چرا این جهان نو تداوم هویت ذاتی انسان نیست.چرا جهان نو در هر قلمروی هر مفهوم ارزشی را با یک بحران دارد تولید میکند؟ چرا اطلاعاتی که میتواند منشا آگاهی باشد برای انسان با اصطلاح انفجار اطلاعات از آن یاد میشود ؟ و چرا شخصی مثل " لیو تار " به عنوان یک پست مدرن جدی فرانسوی منتقد است "علم امروز ایجاد یقین نمیکند دامنه شک و جهل انسان را افزایش میدهد " چرا ما در هر پدیده ای که وارد میشویم و هر پدیده ای که مثلا در جهان نو مورد بحث و برسی قرار میگیرد به اندازه ارزشهاای که دارد حاوی ضد ارزش ها ست که حقیقتاً بنیادهای ذاتی انسان را مورد حجمه قرار میدهد. چرا؟یک بار دیگر تکرار میکنم چرا جهانی سازی مساوی با تهدید هویت است ؟چرا مساوی تقویت هویت نیست؟ برای جواب این سئوال باید جهان نو یا اصطلاحاglobalization و جهانی سازی را تعریف کرد و برای فهم چگونگی بحران هویت باید نوع نگاهمان را به خود و کنشهای دیگران تغییر دهیم.اگر ما بخواهیم بحران هویت را باز بکنیم ناگزیریم شیوه و شکلی به آگاهی هامان بدهیم که مخاطب این آگاهی را در ذات خودش مبدل به کنش رفتاری بکند. اگر وارد این قلمرو نشویم و سراغ شیوه ها و روشها یی که قادر به تبدیل به کنش و ایجاد تحول ذاتی هستند از آن شیوه ها و روشها استفاده نکنیم بحران هویت همچنان مستدام خواهد ماند و ما هم آرام آرام ظرف چند سال آینده وارد این جهان نو خواهیم شد که هویت هویتی بازتابی است و هویت شخصی و درونی نشات گرفته از فرهنگ سنتی نیست.مسلما برسی یک مقوله با برسی ویژه گیهای آن و کنش هایی که که مسبب ش است روشن می شود.ما در اینجا به برسی برخی از ویژه گی های این جهان نو می پردازیم. البته در نوشته ی جنبش نرم افزاری به بررسی تاثیر این عوامل در نانو جوامع یعنی افراد تشکیل دهنده ی یک جامعه پرداختیم. یکی از ویژه گی هایی که در اول به آن می پردازیم چند پارگی فرهنگی و هویتی است.جهان امروز جهانی است که به تکثر ارزشها دچار شده.جهانی چند پاره و جهانی با شیوه های متعدد زندگی. یعنی جهانی است که یک تعریف واحدی از ارزش وجود ندارد. جهانی است که به قول " سارتر " ارزشها مقدم بر ما نیستند ماخر بر ما هستند یعنی این نیست که رفتار من وقتی ارزشی میشود که با یک ارزش منطقی منطبق باشد نه رفتار من وقتی ارزشی میشود که خودم مقلد آن باشم. ارزش محصول رفتار من است و نه مقدم بر رفتار من.جهانی است که به قول "میشل فوکو " در اواخر عمرش خوب وجود ندارد خوب چیزی است که ما تعریف میکنیم. در جهانی قرار داریم که تعریف واحد از ارزشها و تعریف واحد از خوب و تعریف واحد از بد دچار نوعی تحول و چند پارگی شده. نتیجه این چند پارگی چیست؟ نسبیت. در واقع ما در جزیره هایی زندگی میکنیم که با کابل دیتا به هم وصل شده اند.و روابط پیش به سوی مصنوعی تر شدن میروند. ما در جهانی زندگی میکنیم که منش های متعدد زندگی وجود دارد.نتیجه فلسفی و نظری وجود این منش های متعدد این است که جهان، جهانی است با ارزشهای نسبی. یعنی اگر شما در جهانی زندگی کردید که هر کسی برای خودش یک نظام نامه ی ارزشی داشت به آن معتقد بود و پایبند پس در جهانی دارید زندگی میکنید که ارزش های متفاوت وجود دارد و این ارزش ها نهادینه شده و مردم پذیرفتن بر اساس این ارزشها دارند زندگی میکنند. در واقع همان چالش نهادینه شده ای که در " نوشته ی جنبش نر مافزاری" به آن اشاره کردم به تولید انبوه میرسد زیرا که یک ارزش واحد یا معیار واحد یا منش واحدی که هویت ذاتی من را تعریف کند وجود ندارد. در قلمرو ای که شما با چند پارگی ارزش ها روبرو باشید انتخاب دیگر خیلی مهم نیست هر چه را انتخاب کردید همان را به عنوان منش زندگیتان انتخاب میکنید و به جلو میروید و حرکت تان را ادامه میدهید.جهان امروز (جهانی که میخواهیم به سویش به تاخت برانیم)جهان چند پاره گی ارزشهااست. جزیره جزیره شدن ارزشها. معیارهای واحد اخلاقی وجود ندارد. در این جهان نو شبکه ای به ظاهر برای انسان حق انتخاب قائل میشوند و منش های متعدد ارائه میکنند و حال در این "جزیره منشها"ی متعدد که با کابل سریال(کابل انتقال دیتا به صورت سری مثل usb) هر کسی هر چیزی را انتخاب کند همان سلوک و معیار زندگی او میشود و هیچ ارزشی هم بر ارزش دیگر ترجیح ندارد.در واقع وقت این قیاس زدن و انتخاب در این ارطباط "سریال"که امکان دارد در عین ارطباط سری به طور موازی هم(مثل کابل هارد parallel یا موازی گویند که کارش مثل یک تاکسی برد و آورد دیتاست) در ارطباط با دیگری باشند.جزئی از یک شبکه بزرک که هر لحظهبه طور سری و موازی در حال رد و بدل کردن داده ها و بیشتر دریافت داده ها است. در نتیجه زمانی و وقتی برای فرد باقی نمیمان که ببیند که این عمل که انجام میدهد به چه معیاریست.فقط انجام میدهد. این بحران درست میکند.. این جزء مهمترین ویژه گیهای جهان نو است. ممکن است که چون هدف یک ارزش بالاست،برای کسانی، وسیله رسیدن به هدف هر چه که باشد مباه انگاشته شود. در واقع خود نمیداند که این وسیله و راهی که انتخاب کرده برای رسیدن به هدف حتی مناسب است یا نه و آیا ضرری و ضد نفعی هم دارد یا نه.در واقع وقتش را ندارد. فقط چون در انگاشت اولیه مناسب به نظر آمده انتخاب میشود.امکان دارد حتی برای عبور از یک گره ی ساده که بادست به راحتی باز میشود از چاقوی گرانادای نظامی استفاده کند. مثل اینکه وارد یک بازی رایانه ای بشوید هدف شما رسیدن به مرحله ی بعد است به هر روشی شده.حتی با کد تقلب.که لذت بازی را از بین میبرد. فقط چون که در برآورد اولیه این روش مناسب برای رسیدن به هدف که همان دیدن مرحله بعد است به نظر آمده مورد استفاده قرار میگیرد.خوب.حالا اینهایی که (مردمانی که) دیگر وقت ندارند انتخاب تولید کنند انتخاب از کجا می آورند که انتخاب کنند؟ انتخابها کجا و چگونه تولید میشوند؟اصلا انتخابها و مدها و تکه کلامها از کجا سرازیر و خرامان به سوی این مردم هجوم می آورند؟اینجاست که ویژه گی دیگر و مکمل جهان نو که غیر قابل اجتناب است ظاهر میشود.رشد رسانه های جمعیارائه ی انتخابهای انتخاب شده به آحاد ویژه گی دیگر جهان نو که نتیجه ی آن بحران هویت است رشد بسیار گسترده ی رسانه های جمعی و بروز و ظهور یک اصطلاح مهم است به نام "تکنولوژی اطلاعات ". توجه کنید که تکنولوژی را تکنیک شناسان آماده ی ارائه میکنند و نه حکیمان و دانشمندان و دانایان.کار تکنیک شناسان چسباندن تکنیکهای مختلف به هم است برای این که مثلا ساعتی مچی، رادیو هم داشته باشد و لی تکنیک جدید را دانشمندان و حکیمان و دانایان در عرصه های مختلف تولید میکنند. یکی از بزرگتری اهداف تکنیک شناسان جذب سرمایه است.تولید قدرت است. بیشتر و بیشتر. ولی باز هم تکنیک بدونه دانش و بدونه علم، پلمپ و فقط با یک دکمه و یک صفحه ی نمایش."جهان امروز قدرت را بر اساس تکنو لوژی اطلاعات تولید میکند.جهان امروز ثروت را بر اساس رسانه ها و تکنولوژی اطلاعات تولید میکند و همچنین تجربه را خلق و تولید میکند. نیاز انسانها به فرهنگ که نیاز روزمره شده چطور باید به دست آنها برسد.این جزیره ها چطور باید روابط روزمره ی خود را تنظیم کنند. در واقع به وسیله ی همان رادیویی که به ساعت مچی اضافه شده.رسانه های فردی و جمعیدر اینجا "جزیره آحاد " تنها، که مانند یک " گیم نت "بی سیم "wire less" به هم به هم وصله دوز شده اند و در واقع شبکه شده اند توسط دریافت کننده هاشان اعم از ساعت مچی باشد یا تلویزیون و یا یک کابل دیتا به سرعت و بدونه وقفه بمباران میشوند. بمباران اطلاعاتی. شاید این اطلاعات تکراری باشد ولی ظاهرش و شکل بسته بندی اش با قبلی فرق دارد در نتیجه اطلاعات جدید انگاشته میشود.و با برچسب "جدید" به ویترین و یا یک حراجی ارائه و مصرف میشود. بله.به جوامع شبکه ای خوش امدید. ثروت و قدرت و تجربه سه بنیان اصلی جوامع شبکه ایست.اگر در جوامع سنتی و جوامع باز به یک سری از مبانی پابندید و با نگاه به آنها و قیاس زدن و با تانی و صبر به پیشواز تغیرات میروید(البته در جوامع سنتی به پیش واز جدید رفتن سخت تر است و معمولا با واکنش روبه روست)در جامعه شبکه ای دیگر وقت این را ندارید. تا بخواهید قبلی را بفهمید بعدی آمدی و همین طور ادامه دارد و پایین آوردن سرعت به صرفه ی ارائه دهندگان نیست زیرا که کاهش سرعت به جنگ با سه اصل اصلی جوامع شبکه ای که که در بالا گفتیم میرود. در جامعه شبکه ای شما نه آن سنت ها را دارید و نه جامعه مدرنی را دارید که جامعه ی بازی است و یک سری مبانی سنتی را برای خودش تعریف کرده ولی ورود به قلمرو های نو را هم میطلبد. نه. نه. (جامعه ی باز مثل:جامعه ی دانشجویی) در جزیره های به هم وصل شده و شبکه شده شما در جایی به سر میبرید و هستید که فرهنگ ساخته میشود و معیارها در آن طراحی و تولید میشوند. عامل ساخت فرهنگ و معیار و اخلاق در جامعه شبکه ای چیست. تکنولوژی اطلاعات. و بنیان های ساخت این جامعه شبکه ای چیست "قدرت.ثروت.تجربه " تجربه یعنی همان کنش رفتاری.یعنی شما به جایی برسید که یک منشی را که مثلا یک سری فیلم های خاص و بازی های خاص و ابزار خواص و ... برا ی شما تبلیغ میکنند آن را به عنوان منش و رفتار زندگی خودتان انتخاب کنید.درست است نتیجه ای که حاصل میشود و از ویژه گی جهان نو است سلطه ی رسانه ها بر جوامع شبکه ای است. تکنولوژی اطلاعات قدرت ثروت و تجربه را به عنوان معنا و هویت تولید میکند در یک راستا و قلمرو خاص هویت میشود باز تابی. چرا؟ چون رسانه ها دارند هویت را میسازند.دیگر این منش های سنتی و فرهنگی نیستند که هویت یک فرد را می سازد. ضمن اینکه انسان هم سطحی میشود و عمق و ژرف بینی خود را از دست میدهد و خیلی ساده تحت تاثیر جریانات روز قرار میگیرد و "با هر موجی به این سو آن سو " متمایل میشود ما الان در قلمرو جامعه شبکه ای قرار داریم.البته ما ایرانی ها و ما جهان دومی ها و سومی ها و ما شرقی ها هنوز کاملا وارد جامعه شبکه ای نشده ایم هنوز تکنولوژی اطلاعات در کشور ما ثروت و قدرت و تجربه را تولید نکرده است. ولی جوامع غربی دقیقا جوامعی هستند که جامعه، جامعه ی شبکه اییست.در جامعه ی شبکه ای این رسانه ها هستند که آن منشها و کنشها و حتی واکنشها را میسازند و خلقش میکنند و رقم میزنند.نتیجه و اوج حضور در این وضعیت فکری و فرهنگی(که جامعه ی اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات دارد به این سمت رانده میشود) چیست ؟ سطحی شدن آدم ها.آدمها دیگر روی یک نکته خیلی فکر نمیکنند بسیار تامل نمیکنند به قول "مک لوهان " جهان رسانه ای یک کار میکند عقل را مبدل به چشم میکند تلویزیون میشود امتداد دیدن ما و نه امتداد اندیشه ما. این ویژه کی جهان رسانه ای و شبکه ایست.آیا انسان های امروز به همان عمق و قوت و ژرف بینی انسان دیروز اند. توسط رسانه ها از لحاظ اطلاعات دارند بمب باران میشوند. لاکن "آیا به اندازه ی همان انسان گذشته میفهمند ادراک میکنند و تفکر میکنند و یا به قول انیشتین "از فکر کردن میگریزند چون باید انرژی صرف بکنند "امید است که با چشمان باز به پیشواز از دوران نو برویم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1009]
صفحات پیشنهادی
جهانی شدن و بحران هویت (2)
جهانی شدن و بحران هویت (2) نويسنده:حسین اژدر منبع: سایت باشگاه اندیشه تاثیرات جهانی سازی بر هویت و نیل به سهل انگاری گری چرا از دیدگاه متفکران و آگاهان و یا ...
جهانی شدن و بحران هویت (2) نويسنده:حسین اژدر منبع: سایت باشگاه اندیشه تاثیرات جهانی سازی بر هویت و نیل به سهل انگاری گری چرا از دیدگاه متفکران و آگاهان و یا ...
رسانه ها و بحران های نوین(2)
جهانی شدن و بحران هویت (2) نويسنده:حسین اژدر منبع: سایت باشگاه اندیشه ... نتیجه فلسفی و نظری وجود این منش های متعدد این است که جهان، جهانی است با ارزشهای نسبی.
جهانی شدن و بحران هویت (2) نويسنده:حسین اژدر منبع: سایت باشگاه اندیشه ... نتیجه فلسفی و نظری وجود این منش های متعدد این است که جهان، جهانی است با ارزشهای نسبی.
وقتی خانواده جهانی می شود
2- همه نهادها و گروههای بشری دارای مراتبی هستند. خانواده نیز از این امر ... یکی از مشکلات مهم فرآیند جهانی شدن، بروز بحران هویت در افراد و خانوادههاست. گم کردن جهت و معنای ...
2- همه نهادها و گروههای بشری دارای مراتبی هستند. خانواده نیز از این امر ... یکی از مشکلات مهم فرآیند جهانی شدن، بروز بحران هویت در افراد و خانوادههاست. گم کردن جهت و معنای ...
جهان امروز دچار بحران معنويت
حجازي تصريح كرد: توجه به هويت ديني و ارزشهاي معنوي كه زمينه ساز تحول فرهنگ ها مي شود يكي از اين ... جهانی شدن و بحران هویت (1) ... سرانجام نظام سياسي جهان (2) ...
حجازي تصريح كرد: توجه به هويت ديني و ارزشهاي معنوي كه زمينه ساز تحول فرهنگ ها مي شود يكي از اين ... جهانی شدن و بحران هویت (1) ... سرانجام نظام سياسي جهان (2) ...
جوان و بحران هویت
جوان و بحران هویت نويسنده:سید صادق سیدنژادمنبع: ديدار آشنا در دوره نوجوانی و جوانی، ... (2) گرچه تعبیر «اریكسون» در نوع خود بجاست اما برای روشن شدن اثرات و نشانههای ... استكبار جهانی با در اختیار گرفتن دستآوردهای علمی و تكنولوژیك از طریق به ...
جوان و بحران هویت نويسنده:سید صادق سیدنژادمنبع: ديدار آشنا در دوره نوجوانی و جوانی، ... (2) گرچه تعبیر «اریكسون» در نوع خود بجاست اما برای روشن شدن اثرات و نشانههای ... استكبار جهانی با در اختیار گرفتن دستآوردهای علمی و تكنولوژیك از طریق به ...
خلیج فارس، نمادی از هویت ایرانیان
خلیج فارس، نمادی از هویت ایرانیان-kasmos778th December 2008, 03:14 PM1ـ یکی ... همگی واحدهای سیاسی نظام جهانی، خود را همواره در معرض بحران هویت و نابودی فرهنگ داخلی ... 2ـ نکتهای که در این میان، میتوان به آن اشاره کرد، این است که نمادهای هویت ملی، ... که هجوم ارزشهای جهانی شدن در حوزههای گوناگون، هیچ دولت ـ ملتی را در امان نمیگذارد، ...
خلیج فارس، نمادی از هویت ایرانیان-kasmos778th December 2008, 03:14 PM1ـ یکی ... همگی واحدهای سیاسی نظام جهانی، خود را همواره در معرض بحران هویت و نابودی فرهنگ داخلی ... 2ـ نکتهای که در این میان، میتوان به آن اشاره کرد، این است که نمادهای هویت ملی، ... که هجوم ارزشهای جهانی شدن در حوزههای گوناگون، هیچ دولت ـ ملتی را در امان نمیگذارد، ...
اقبال جهانی به حاكمیت اسلام (اندیشه سیاسی شیعه و جهانی شدن)
اقبال جهانی به حاكمیت اسلام (اندیشه سیاسی شیعه و جهانی شدن)-اقبال جهانی به حاكمیت ... بحران هویت و تشخص سنتی را با بحران هویت و تشخص یابی روبه رو نمود، جهانی سازی .... و اعتقادی بر ماورای مرزهای ملی تأثیر می گذارند و از آنها تأثیر می پذیرند؛ 2.
اقبال جهانی به حاكمیت اسلام (اندیشه سیاسی شیعه و جهانی شدن)-اقبال جهانی به حاكمیت ... بحران هویت و تشخص سنتی را با بحران هویت و تشخص یابی روبه رو نمود، جهانی سازی .... و اعتقادی بر ماورای مرزهای ملی تأثیر می گذارند و از آنها تأثیر می پذیرند؛ 2.
نقش رسانه های جمعی در جوامع
جوانان و نوجوانان چگونه همزمان باهم دچار دگرگونی شخصیت و بحران هویت می شوند؟ ... [2] اکنون به بررسی هرکدام از رسانه های عمومی و تأثیر آن بر هویت یابی و یا بی هویتی جوانان .... [16] لذت منفی سرگرم شدن و در جهانی تخیلی زیستن و به طور غیر مستقیم در ...
جوانان و نوجوانان چگونه همزمان باهم دچار دگرگونی شخصیت و بحران هویت می شوند؟ ... [2] اکنون به بررسی هرکدام از رسانه های عمومی و تأثیر آن بر هویت یابی و یا بی هویتی جوانان .... [16] لذت منفی سرگرم شدن و در جهانی تخیلی زیستن و به طور غیر مستقیم در ...
جهانیشدن چه تاثیری بر علوم اجتماعی دارد؟
2- شکل تولید و بازتولید این مدرنیته بر اساس «روند اشاعه» از یک مرکز به پیرامون است.3- ... بحران علوم اجتماعی علوم اجتماعی به صورتهای مختلف از روند جهانیشدن ضربه خورده است، در .... استفاده دختران جوان از اینترنت و تأثیر آن بر هویت دینی دختران ...
2- شکل تولید و بازتولید این مدرنیته بر اساس «روند اشاعه» از یک مرکز به پیرامون است.3- ... بحران علوم اجتماعی علوم اجتماعی به صورتهای مختلف از روند جهانیشدن ضربه خورده است، در .... استفاده دختران جوان از اینترنت و تأثیر آن بر هویت دینی دختران ...
استفاده دختران جوان از اینترنت و تأثیر آن بر هویت دینی دختران
به نظر وی، اگرچه مهمترین بعد این جهانی شدن، جهانی شدن اقتصاد بوده اما در ... لذا در مقابل آشفتگی و بحران هویت، فرآیند «شكلگیری هویت» و انسجام هویتی قرار دارد (10) .... به لحاظ میزان استفاده از اینترنت، 41 درصد پاسخگویان در روز 2 تا 4 ساعت و حدود ...
به نظر وی، اگرچه مهمترین بعد این جهانی شدن، جهانی شدن اقتصاد بوده اما در ... لذا در مقابل آشفتگی و بحران هویت، فرآیند «شكلگیری هویت» و انسجام هویتی قرار دارد (10) .... به لحاظ میزان استفاده از اینترنت، 41 درصد پاسخگویان در روز 2 تا 4 ساعت و حدود ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها