تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847298189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انگیزه ها و مبانی اتحاد و انسجام اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انگیزه ها و مبانی اتحاد و انسجام اسلامی
انگیزه ها و مبانی اتحاد و انسجام اسلامی نويسنده: سید صادق حقیقت انگيزه‏ها و زمينه‏هاى اتحاد مسلمين‏در اين رابطه مى‏توان انگيزه‏هاو زمينه‏هاى متعددى را مطرح كرد(1)كه از آن جمله عبارت‏اند از:الف)كم رنگ كردن مرزهاى جغرافيايى ساخته‏ى دست استمارگران اروپايى با از بين بردن ترس دولت‏هاى مسمان از هم ديگر و تبديل سوی ظن‏ها به حسن ظن‏ها؛ ب) تشكيل قدرتى حقيقى و فراگير براى تأمين امنيت همه‏ى سرزمين‏هاى اسلامى در برابر نقشه‏هاى شوم بيگانگان به ويژه صهيونيست‏هاى غاصب؛ج) هم كارى گسترده در به كارگيرى نيروهاى متخصص و كارشناسان و اساتيد علوم و فنون جديد به جاى كارشناسان بيگانه به منظور هميارى در توسعه و پيشرفت متقابل؛ د) ارتقاى فرهنگى با مباحثه‏هاى گسترده و صميمانه براى حفاظت از فرهنگ اسلامى مشترك و ارزش‏هاى دينى در برابر تهاجم فرهنگى غرب، حفظ نسل امروز و فرداى ملل ملسمان از بى‏هويتى و افتادن در دام تبيلغات دشمنان اسلام و توسعه‏ى «دارالتقريب» براى رفع تضادهاى فرق مذهبى؛ه) ايجاد شركت‏هاى فراملى با هدف جذب سرمايه‏هاى معطل و سرمايه‏گذارى در كشورهاى اسلامى با رعايت مناسبات و شرايط مناطق و سد عملى فرار اين سرمايه‏ها به بازارها، بانك‏ها و مراكز صنعتى اروپايى و آمريكايى؛ و) برنامه ريزى دولت‏ها براى حذف واگرايى‏ها و فرقه سازى يا فرقه گرايى‏هاى مذهبى، جلوگيرى از ايجاد بدبينى فرق اسلامى نسبت به يكديگر، حفظ احترام اهل مذاهب مختلف، هم‏سويى و هم‏فكرى علما و دانشمندان اسلامى بر گسترش ارزش‏هاى مشترك اسلامى، حفظ منزلت اسلام با رفتار و گفتار مبتنى بر انديشه و عقلانيت و پژوهش‏ها و تحقيقات مشترك اسلامى براى ارایه الگوهاى مشترك و حقيقى از اسلام به پژوهش‏گران جهان امروز؛ز) اتخاذ مواضعى كلى و مشترك در قبال مسایل جهانى، از جمله حقوق بشر، اقتصاد جهانى، جهانى شدن و ...؛ ح) «همانگ كردن ديدگاهى كلى درباره‏ى اساسى ساختار حكومت اسلامى و نقش آن در زندگى سياسى اجتماعى.به طورى كه هم‏چون عرصه‏ى دمكراسى در جهان معاصر، هيچ تناقضى ميان شكل‏هاى مطرح شده براى حكومت پيش نيايد»(2)؛ط)توافقات سياسى مشترك كارگزاران و ارایه‏ى ديدگاه‏هايى عمومى در موضع‏گيرى‏ها و مسایل سياسى -امنيتى جهان.در اين كه اتحاد ملت اسلامى در شرايط فعلى روابط بين اصل ممكن است يا خير، بايد به مؤلفه‏هاى ديگرى پرداخته شود كه در مباحث بعد به آن‏ها اشاره خواهد شد.4.3.4. مبناى اتحاد مسلمانان‏قرآن كريم در موارد متعدد به باورهاى مشترك مسلمانان كه معيار و مبناى اتحاد آنان خواهد بود، اشاره كرده است، چرا كه اگر مبناى مشخصى در كار نباشد هر گروهى به آسانى ديگرى را كافر و از حلقه‏ى اتحاد خارج مى‏گرداند. از باب نمونه در آيه‏اى مى‏فرمايد:(ءامن الرسول بما انزل اليه من ربه و المؤمنون كل ءامن بالله و ملئكته و كتبه و رسله لانفرق بين احد من رسله و قالوا سمعنا و اطعنا غفرانك ربنا و اليك المصير)(3)؛ پيامبر (خدا) بدان چه از جانب پروردگارش بر او نازل شده ايمان آورده است، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتاب‏ها و فرستادگانش ايمان آورده (و گفتند) ميان هيچ يك از فرستادگانش فرق نمى‏گذاريم و شنيديم و گردن نهاديم. پروردگارا، آمرزش تو را خواستاريم و فرجام به سوى است.در اين آيه خداوند پس از آن كه فرمود: ايمان رسول خدا به وحى است كه به او نازل شد و همه باورها و دستور العمل‏هاى الهى در آن است، به ويژگى همه مؤمنان مى‏پردازد و مى‏گويد: آنان به خدا و ملائكه‏ى او كه واسطه‏ى فيض الهى اند و كتاب‏هاى آسمانى خدا، اعم از قرآن و آن چه به پيامبر پيشين نازل شده و نيز به همه‏ى پيامبران خدا ايمان دارند. اين ويژگى تنها به امت مسلمان اختصاص دارد و ديگر ملل و آيين‏هايى كه در شرق و غرب عالم وجود دارد، يا به انبياى مبعوث در مناطق ديگر جهان معتقد نيستند و يا به پيامبرى كه بعد از پيامبر آنان مبعوث شده اند، باور ندارند. ويژگى ديگرى كه همه‏ى انبيا را در آن مشترك مى‏دانند، اين است كه همه‏ى آنان بشر، بنده و رسول خدايند، مقام الوهيت و پرستش ندارند و فرزند خدا يا منسوب به او نيستند. اين باور به طور كلى اعتقاد به قرآن و محتواى آن است و پس از آن، شنيدن و پذيرش وحى (سمعنا) و قول دادن به اطاعت (اطعنا)، دستورالعمل‏هاى خدا و رسول خواهد بود و در نهايت، مغفرت براى گناهان و تأكيد بر باور به قيامت مى‏باشد (اليك المصير).سؤال مهمى كه در اين جا مطرح مى‏شود، اين است كه چگونه مى‏توان امور فوق را مبنا و معيار اتحاد دانست، حال آن كه ايمان امرى تشكيكى خواهد بود؟ هر فردى از افراد بشر به ميزان استعداد خويش درك و فهمى متفاوت از ديگران نسبت به دريافت‏هاى خود از آيات الهى و متون دينى خواهد داشت و افزون بر آن دلبستگى‏ها و علاقه‏ى افراد انسانى به دنيا و ماديات و به تعبير ديگر، هواهاى نفسانى حتى وجود فهم‏ها و دريافت‏هاى يك‏سان را نيز به طور يك نواخت بر نمى‏تابند و برخى به كتمان كردن علم و آگاهى پرداخته و خويش را به بى راهه مى‏زنند و از اتحاد و وحدت دورى مى‏كنند. خداوند جواب اين سؤال را در آيه‏ى بعد داده، مى‏فرمايد:(لايكلف الله نفسا الا وسعها لها ما كسبت و عليها ما اكتسبت)(4)؛ خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى‏اش تكليف نمى‏كند. آن چه (از خوبى) به دست آورده به سود او، و آن چه (از بد) حاصل كرده به زيان اوست.بنابراين، خداوند هر كس را به اندازه‏ى وسع و ميزان استعداد و فهم و توان پرهيز وى از گناهان و خود خواهى‏ها موظف مى كند و در اين راه آن چه از خطايا درست انجام مى‏دهد، پاداش و جزاى آن به او باز مى‏گردد. بر اين مبنا، در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد:(يا ايها الذين ءامنوا اذا ضربتم فى سبيل الله فتبينوا و لاتقولوا لمن القى اليكم السلام لست مؤمنا...)(5)؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، چون در راه خدا سفر مى‏كنيد (خوب) رسيدگى نماييد و به كسى كه نزد شما (اظهار) اسلام مى‏كند، مگوييد: تو مؤمن نيستى.قرآن درباره‏ى منافقان كه در انتقادهاى خويش از پيامبر صلى الله عليه و اله و سلم، آن حضرت را زود باور معرفى مى‏كنند، مى‏فرمايد:(و منهم الذين يؤذون النبى و يقولون هم أذن خير لكم يؤمن بالله و يومن للمؤمنين و رحمة للذين ءامنوا منكم) (6)از ايشان كسانى هستند كه پيامبر را آزار مى‏دهند و مى‏گويند:او زود باور است. بگو: گوش خوبى براى شماست، به خدا ايمان دارد و[سخن]مؤمنان را باور مى‏كند و براى كسانى از شما كه ايمان آورده‏ايد، رحمتى است.اين آيه بيان‏گر دو نكته درباره‏ى رفتار پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى باشد: يكى، آن كه آن حضرت به گونه‏اى زمينه را فراهم نموده بود كه افراد مغرض به آسانى حتى خود حضرت را نقد مى‏كردند و ديگر، ظاهر سخن افراد را مى‏پذيرفت و در پى رد و انكار و امتحان آنان در صدق و كذب نبود و اين سبب مى‏شد تا افرادى كه در ظاهر به خاطر مصالح خود تسليم شده بودند، خود را از جامعه اسلامى جدا ندانند و حضور آنان به تدريج زمينه علم و و باور را براى آنان فراهم كند. حتى اگر آن‏ها ايمان نمى‏آوردند نمى‏توانستن موضع خصمانه نسبت به پيامبر و مسلمانان اتخاذ كنند، حال آن كه اگر پيامبر شهادتين آنان را نمى‏پذيرفت و به آن‏ها مى‏گفت شما به دروغ شهادت به توحيد و رسالت مى‏دهيد آنان كه تعدادشان نيز كم نبود، به جبهه‏اى در مقابل اسلام تبديل مى‏شدند. كما اين كه قرآن آنان را تهديد كرده، مى‏فرمايد:(لنغرينك بهم ثم لايجاورونك فيها الا قليلا ...× ملعونين اينما ثقفوا اخذوا وقتلوا تقتيلا)(7)؛ تو (پيامبر) را سخت بر آنان مسلط مى‏كنيم تا جز (مدتى) اندك در همسايگى تو نپايند. از رحمت خدا دور گرديده و هر كجا يافته شوند، گرفته و سخت كشته خواهند شد.بنابراين، رفتار پيامبر هم مصالح آنان را در پى‏داشت، چنان كه قرآن به آن اشاره مى‏فرمايد: (...قل اذن خير لكم...)(8)؛ بگو: گوش خوبى براى شماست»؛ (...و رحمة للذين ءامنوا منكم...)(9)؛ براى كسانى از شما (ضعيف الايمان ها) كه ايمان آورده‏اند، رحمتى است و (اتخذوا أيمنهم جنة...)(10)؛ سوگندهاى خود را (چون) سپرى بر خود گرفته ايد». و هم وحدت نظر مسلمين را تأمين مى‏كرد. حال آن كه جدايى آنان از جامعه‏ى مسلمين اختلاف نظر را در پى داشت تا جايى كه خداوند آنان را مورد خطاب قرار داده، مى‏فرمايد:(فما لكم فى المنفقين فئتين، والله اركسهم بما كسبوا تريدون أن تهدوا من اضل الله...)(11)؛ شما را چه شده است كه درباره‏ى منافقان دو دسته شده ايد؟ با اين كه خدا آنان را به [سزاى] آن چه انجام داده اند، سرنگون كرده است. آيا مى خواهيد كسى را كه خدا در گمراهى‏اش وانهاده است، به راه آوريد؟5.3.4. گونه‏هاى اتحاد دول اسلامى اتحاد دولت‏ها از نظر حقوقى شكل‏هاى مختلفى دارد: يونيورساليسم، رژيوناليسم،كنفدراسيون دولت‏ها، فدراليسم، اتحاد شخصى، اتحاد واقعى و هم‏گرايى دولت‏هاى ملى.(12) يونيورساليسم يا آرمان وحدت جهانى با توجه به مقتضيات روابط بين الملل در شرايط حاضر، امرى بعيد به نظر مى‏رسد و ممكن است صرفا «آرمان» مطلوبى تلقى شود. رَيوناليسم يا وحدت منطقه‏اى نظريه‏اى واقع گرايانه است و امروزه مورد توجه دولت‏هاى ملى مى‏باشد. تفاوت اساسى كنفدراسيون و فدراسيون دولت‏ها آن است كه استقلال دولت‏ها در كنفدارسيون حفظ مى‏شود، در حالى كه در فدراسيون دولت‏ها قاعده‏ى دستگاه‏هاى برتر، قاعده‏ى خود مختارى و قاعده مشاركت امرى پذيرفته شده است. در كنفدراسيون چون شخصيت دولت‏هاى عضو، حتى در سياست خارجى حفظ مى‏شود، استمرار و تداوم كم‏ترى به چشم مى‏خورد.اتحاد شخصى يعنى جمع شدن دو يا چند دولت به گونه‏اى كه كاملا از حيث تشكيلات داخلى و صلاحيت بين المللى از هم متمايز بمانند، اما زير نظر حاكميت يك فرمان‏روا قرار گيرند. در اتحاد واقعى كشورها با قانون اساسى مستقل، نهادها و فرمانروايى مشتركى را تعريف مى‏كنند. در واقع، آن چه اتحاد واقعى بيش از اتحاد شخصى دارد، همين نهادهاى مشترك است. اين نوع اتحادها در تاريخ گذشته سابقه داشته است. برعكس، همگرايى دولت‏هاى ملى چيزى جز هم‏كارى و هماهنگى دولت‏ها در زمينه‏هاى سياسى، فرهنگى: اقتصادى و نظامى نمى‏باشد. در بحث بعد امكان تحقق گونه‏هاى وحدت بين كشورهاى اسلامى را با توجه به نصوص دينى محك خواهيم زد. پی نوشت :1. ر.ك: محمدباقر حكيم، همان ص 31.2. همان، ص 33.3. بقره(2) آيه‏ى 284.4. همان، آيه‏ى 286.5. نساء (4) آيه‏ى 94.6. توبه (9) آيه‏ى 61.7. احزاب (33) آيه‏ى 60 و 61.8. توبه (9) آيه‏ى 61.9. توبه (9) آيه‏ى 61.10. منافقون (63) آيه‏ى 2.11. نساء (4) آيه‏ى 8.12. سيد صادق حقیقت، همان، ص424- 430.منبع: مبانی اصول واهدف سیاست خارجی دولت اسلامی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن