واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، حضرت آيتالله العظمي خامنهاي در جلسه درس خارج فقه امروز سه شنبه در ذيل بحث موارد استثناء از حكم حرمت غيبت، به نكات مهمي در تبيين احكام آن اشاره فرمودند. ايشان تاكيد كردند كه نمي توان به بهانه اصلاح جامعه ، يك جرياني را به طور مطلق مورد تهاجم قرار داد و غيبت كرد. نظر به اهميت بحث، اين بخش از بيانات معظمله منتشر ميشود: ايني كه اصلاً اين كار [غيبت] جايز است يا جايز نيست ولو به قصد اصلاح باشد، اين را نمي شود به طور مطلق يك چنين چيزي را پابند شد؛ كه ما بگوييم ما چون ميخواهيم در امر جامعه اصلاح كنيم، پس زيدي را، عمروي را يا يك جرياني را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهيم، غيبت كنيم؛ حالا آن كساني كه اين كارها را ميكنند، خيلي اوقات به غيبت هم اكتفاء نمي كنند؛ خب، ملاحظه مي كنيد ديگر. گاهي چيزهايي را ميآورند كه معلوم نيست حدِّ غيبت (1) بر او صادق باشد؛ شايد مصداق تهمت است، مصداق افتراء است، مصداق قول به غير علم است، مصداق سبّ و شتم است؛ نمي شود اين را گفت كه اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراين اين جايز است براي او، نه؛ موارد استثناء همان مواردي است كه [در كتب فقهي] ذكر شده است. منتها بايد اين موارد صدق كند، احراز بشود. اين خيلي مهم است. واقعاً يكي از چيزهايي كه ما همهمان [بايد توجه كنيم]، به مردم هم بايد بگوئيم، ياد بدهيم كه توجه بكنند اين است كه: به صرف توهم اين كه حالا اين كار مصلحت دارد، دستشان را، يا قلمشان را، يا وبلاگشان را آزاد نكنند كه هر چه به دهنشان آمد، آن را بگويند؛ اينجور نيست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همين حكم است. يعني خواندن وبلاگ هم مثل خواندن كاغذ است، كتاب است، نامه است، مثل شنيدن حرف است. استماع غيبت شامل همهي اينها مي شود؛ يعني ملاك استماع در اينها وجود دارد مسلّماً. شنيدن به گوش خصوصيتي ندارد، خواندن تو نامه هم عين همان است كه ما در بحث استماع اين را تأكيد كرديم و عرض كرديم. خب، دوربين هم همين جور است. فرض كنيد كه اگر چنانچه انسان يك خطايي را از كسي ديد، اين را رفت با دوربين ثبت كرد، بعد آمد يك جائي نشان داد؛ اين هم همان است ديگر، چه فرقي ميكند؟ يعني بايستي واقعاً به اينها توجه كرد. محيط را بايد محيط اخلاقي كرد. ما اگر بخواهيم جامعه را اصلاح بكنيم، اين اصلاح فقط به اين نيست كه انسان از افراد غيبت بكند. راههاي ديگري هم وجود دارد. حالا من غيبت را عرض مي كنم. فضلاً(2) از تهمت و افتراء و اينها. بنده يك وقتي به يك مناسبتي در يك صحبت عمومي عرض كردم به مردم كه قرآن كريم ميفرمايد: «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خيراً»؛(3) يعني وقتي افك(4) را شنيديد چرا به همديگر حسنظن نداشتيد؟ يعني از اول رد كنيد افك را. [اگر] آمدند به يك نفري تهمت زدند، يك چيزي را گفتند - حالا يا با عنوان تهمت يا به عنوان غيبت - چرا قبول مي كنيد؟ ببينيد اين كلمهي لولاي تحذيريه در قرآن و در كلام عرب خيلي معناي وسيعي دارد، فقط معنايش «چرا» نيست، كه ما بگوئيم چرا اين كار را نكردي. چراي با تأكيد است. يعني آه، واي، چرا؛ معناي «لولا» اين است؛ تحذيريه است. {چرا} «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم [خيراً]»؛ يعني چرا به هم ظن نيك نداريد، چرا به هم حسنظن نداريد. تا فوراً كسي آمد، شما بگوئيد بله، احتمال درستياش هم اگر بود، آدم به صورت يقين آن را بداند و نقل بكند. اين درست نيست، اين ممنوع است. اين چيزي كه امروز مورد ابتلاست در جامعهي ما، از همان چيزهائي است كه بايست از همين ادلهي غيبت بفهميم كه درست نيست؛ اين وضعي كه وجود دارد درست نيست. البته انتقاد منطقي، گفتن حرف صحيح اينقدر حرفهاي آشكار وجود دارد كه انسان اگر ذكر آنها را بكند، اصلاً هم غيبت نيست، و مي تواند انسان نقد بكند. بله مسلّم است، امروز يك جريان صحيح و حقّي در جامعهي ما وجود دارد، جريانهاي باطلي هم وجود دارد كه به انواع و اقسام طرق مي خواهند جامعه را خراب كنند، انقلاب را منحرف كنند؛ در اين شكي نيست. آدمهايي هم در رأس اين جريانات هستند. چه لزومي دارد كه انسان به اين آدمها تهمت بزند. چه لزومي دارد كه غيبت اينها را بكند. حرف آشكار اينقدر دارند؛ همان حرفهاي آشكار را بيان بكنند، تبيين بكنند، توضيح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هيچ نيازي به غيبت كردن نيست كه آدم بگويد حالا ما براي اصلاح مثلاً غيبت ميكنيم. بنابراين به نظر من همين ادلهاي كه در باب غيبت خوانديم، اين تمام المراد را به ما نشان ميدهد؛ يعني واقعاً هماني كه بايد بفهميم از شرع مقدس همين را انسان ميفهمد و تشخيص ميدهد. بايد بر طبق همين هم عمل كرد. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1) معني غيبت، تعريف غيبت 2) تا چه رسد به 3) سورهي نور، آيه 12 4) تهمت، افترا، نسبت ناروا سيام 2025 1568
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 454]