واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: انتقادات بی سابقه مدیرعامل خانه سینما از شمقدری و صفار هرندی برخی از ترس صفار هرندی نمازخوان شدند ! اتفاقا گاهي نگاه سياسي موجب ميشود كه ما قدر هنرمندان و اهالي فرهنگ را بدانيم و از آنها درست استفاده كنيم.
محمد مهدی عسگر پور مدیر عامل خانه سینما به تازگی گفت وگویی با نشریه اصولگرای پنجره کرده وبه شدت وبا صراحت از شمقدری وصفار هرندی انتقاد کرده است . /انتقاد از ژست سیاسی شمقدری/ آقای عسگر پوردربخشهایی ازاین مصاحبه که آن را سید رضا صائمی انجام داده گفته است :مشكل اينجاست كه مديريت سياسي بر عرصه فرهنگي ما حاكم است و اين سليقهاي سياسي و جناحي است كه بر مديريت سينما حاكم است. مثلا در دوران حاكميت يك جناح، فيلمهايي مثل «كتاب قانون»، «درباره الي» يا «به رنگ ارغوان» در زمان مديريت يك نفر توقيف ميشوند و در دوره مديري ديگر در همان دولت رفع توقيف ميشوند. لذا فيلمسازان ما با يك دوگانگي در وزارت ارشاد مواجه ميشوند و همين مسئله موجب بياعتمادي بين اهالي سينما و مديران فرهنگي ميشود؛ بهطوري كه حتي درباره عملكرد آقاي شمقدري در همين مدت كوتاه با ترديد مينگرند كه دستور ايشان براي رفع توقيف فيلمها يك نوع ژست سياسي است و دوام ندارد. /شمقدری به روشنفکران باج می دهد/ عسگر پور درادامه گفته است : شمقدری با يك سياست دوگانه از يكسو به فيلمسازان روشنفكر و دگرانديش باج ميدهد اما در راه فيلمسازاني كه به انقلابي و متعهد بودن شهره هستند، مثل ميركريمي و مجيدي سنگاندازي ميكند و همه اينها بيشتر دعواهاي سياسي است تا مديريت هنري و فرهنگي. خوب با اين اوضاع و شرايط چگونه همه ميتوانند زير پرچمي واحد به نام سينماي ملي جمع شوند؟ در ادامه صحبتهاي شما من ميخواهم بگويم كه ايكاش مديريت سياسي هم بود. مشكل ما اين است كه با مديران غيرمسلط مواجه هستيم. ببينيد آقاي صفار هرندي در مراسم توديع خودشان به وزير جديد پيام دادند كه آقاي وزير جديد، شما بين دولبه تيغ قيچيگرفتاريد؛ يك لبه شما را به بيبند و باري فرا ميخواند و لبه ديگر به تحجر. /برخی از ترس صفار هرندی نمازخوان شدند/ عسگر پور درادامه صحبتهای خود گفته است :من نامهاي به ايشان نوشتم و در جواب گفتم كه شما تيغ سوم كه تيغ اصلي باشد را فراموش كرديد. تيغ سوم هنرمنداني هستند كه هم تيزهوشند و هم ممكن است از شما هم متدينتر باشند. شما چرا اين تيغ را نديديد؛ در حاليكه بيشترين مشكل شما با اين دسته بوده است. شما كجا گرفتار بيبند و بارها بوديد؟! آنها یا رفتند و پنهان شدند يا از ترس شما آمدند و نماز خواندند. متحجرين البته هميشه حضور داشتند. بهنظر من، آقاي صفار از افراد متدين و پاكدست بود، اما مشكل عمده دولت اين است كه از مديران غير مسلط استفاده ميكند؛ مديراني كه در حوزه تصديگري خود تسلط و آگاهي لازم را ندارند. آقاي صفار بهعنوان يك فرد دوستداشتني و متدين در دانشگاه امام حسين مدرس بودند، اما تخصص ايشان در حوزه فرهنگ و هنر نبوده است. يك وقت ميگويم فلاني و فلاني اجنبيپرست هستند، اما وقتي خودم وزير ارشاد شدم با اين آقايان عكس ميگيرم. خب، اين تناقص رفتاري به دليل عدم تسلط كافي بر حوزه مديريتي است. بهنظر من، از نگاه سياسي ترجمه غلطي در كشور ما شده است. /خیلی ها با نیت دلسوزانه پدر سینمارا در آوردند/ وی درادامه گفته است :اتفاقا گاهي نگاه سياسي موجب ميشود كه ما قدر هنرمندان و اهالي فرهنگ را بدانيم و از آنها درست استفاده كنيم. خيلي از مواقع مشكل از ديانت افراد است نه سياست آنها. خيلي عجيب است من امروز در روزنامه ميخواندم كه قرار است تعداد سينماهاي نمايشدهنده جشنواره فجر امسال افزايش يابد. ممكن است اين را كسي گفته باشد كه تا ديروز كه مسئوليتي در عرصه فرهنگ نداشت با سينما و جشنواره و اين حرفها مخالف بوده است. به هر حال، تفكر سياسي اگر مسلط عمل بكند، خيلي هم بد نيست به شرط اينكه مسلط بر حوزه كاري خود باشد. خيليها با نيت خوب وارد اين عرصه شدند، اما دلسوزانه پدرش را درآوردند! /سنتوری سینمای ملی است / عسگر پور در بخشهای دیگری ازاین مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگارکه پرسیده :ميخواهم بدانم كه مديرعامل خانه سينما با پذيرش تلويحي مفهوم سينماي ملي كداميك از فيلمهاي ايراني را بيشتر بهعنوان مصاديق سينماي ملي ميشناسد؟گفته است : راستش خيلي زياد است و من ميترسم برخي را فراموش كنم و باعث دلخوري همكارانم شوم، ولي به طور كلي به نظر من فيلمهايي آقاي مهرجويي مثل «ميهمان مامان»، «هامون» و حتي «سنتوري» در ذيل سينماي ملي قرار ميگيرد و شايد همه فيلمهاي آقاي ميركريمي و مجيدي را بايد بهعنوان نمونههاي سينماي ملي قلمداد كرد همچنين سينماي علي حاتمي.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]