تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820011742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينماي ‌مدرن ‌در ‌محله ‌قديمي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سينماي ‌مدرن ‌در ‌محله ‌قديمي
سينما آزادي
 سينما اگرچه اين روزها در محله ما حضور كمرنگ‌تري نسبت به سال‌هاي گذشته دارد، اما هرگز نمي‌توان سابقه طولاني آن را از ذهن پاك كرد.هنوز در خاطره اهالي قديمي محله، صف‌هاي طولاني سينما «فلور» در سال‌هاي نه چندان دور زنده است. سينمايي كه در كنار 2 سينماي «داريوش» و «ستاره» مثلث خوبي را در محله اميريه‌ ساخته بودند.اين 2 سينماي اخير سال‌ها پس از سينما «فلور» فيلم نمايش دادند. آنقدر كه جوان‌هاي محله هم شايد فيلم‌هايي را در يكي از اين دو سينما ديده باشند. «كلاه‌قرمزي و پسرخاله» ماندگارترين فيلمي است كه در سال‌هاي آخر كار اين 2 سينما، روي پرده آنها رفت. فيلمي كه فروش خوبش، اگر چه رونقي هم به سينماهاي قديمي محله ما داد اما اين رونق آنقدر نبود كه موتور دستگاه آپارات آنها همراه با سيگار آپاراتچي‌هايشان خاموش نشود. به گزارش همشهري ، در كنار اينها، سوختن سينما «جمهوري» با آن همه خاطره تلخ و شيرين از مرحوم علي حاتمي و تعطيل شدن سينما «شهر قشنگ» را هم بايد در رديف تلخي‌هاي سينما در محله ما در سال‌هاي اخير به حساب آورد. از اين تلخي‌ها اما بايد به نحوي كاسته مي‌شد.  فقر سينما در محله قديمي‌ها كه روزگاري كليددار اين صنعت بوده، بايد به گونه‌اي برطرف مي‌شد. بالاخره مسئولان حوزه فرهنگي شهرداري تهران، سال‌ها پيش از آتش‌سوزي سينما «جمهوري» و تعطيلي سينما «شهر قشنگ»، كمبود صندلي‌هاي راحت و محيط مناسب براي تماشاي فيلم را در منطقه 11 احساس كردند. بر اين اساس بود كه طراحي و ساخت «مجتمع سينمايي رازي» را در دستور كار قرار دادند و آن را در تابستان سال 86 افتتاح كردند. سوختن سينما «جمهوري» با آن همه خاطره تلخ و شيرين از مرحوم علي حاتمي و تعطيل شدن سينما «شهر قشنگ» را هم بايد در رديف تلخي‌هاي سينما در محله ما در سال‌هاي اخير به حساب آورد. از اين تلخي‌ها اما بايد به نحوي كاسته مي‌شد.  فقر سينما در محله قديمي‌ها كه روزگاري كليددار اين صنعت بوده، بايد به گونه‌اي برطرف مي‌شد.افتتاح، تعطيلي، شروع دوباره مجتمع سينمايي رازي در زميني به مساحت 2 هزار و 150 مترمربع و زيربناي 3 هزار و 600 مترمربع دربرگيرنده 3 تالار نمايش فيلم با ظرفيت حدود 600 صندلي و يك سالن ويژه با ظرفيت‌ 65 نفر است. اين مجتمع، يكي از پرديس‌هاي سينمايي است كه در سال‌هاي اخير توسط شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران ساخته شده و در اختيار سازمان فرهنگي هنري قرار گرفته است.پرديس‌هاي سينمايي ملت، زندگي و تماشا، 3 مجتمع ديگري است كه توسط اين شركت در ساير نقاط شهر تهران، افتتاح شده است. راه‌اندازي سينما «رازي» در خيابان هلال‌احمر كه يكي از مناطق جنوبي و قديمي پايتخت است، نشان از ميزان توجه مسئولان حوزه فرهنگي شهرداري به گسترش امكانات فرهنگي در نقاط محروم دارد. چرا كه چنانچه غير از اين باشد از منظر علم اقتصاد، سرمايه‌گذاري براي احداث سينما در محله‌اي كه به دليل عدم قرار گرفتن در مركز شهر،‌ مخاطبان آن بيشتر اهالي محله هستند، نمي‌توان هيچ دليل منطقي جست‌وجو كرد. اين سينما بعد از افتتاح، يك دوره فعاليت را پشت سر گذاشت اما بعد از اين دوره كوتاه به منظور تكميل امكانات و آماده‌سازي بهتر، تعطيل شد.اين تعطيلي زودهنگام اما در روز افتتاح آن هرگز قابل انتظار نبود،‌ چرا كه در مراسم افتتاحيه، به غير از شهردار تهران و معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بسياري از هنرمندان برجسته همچون عزت‌الله انتظامي، جمشيد مشايخي، ايرج راد، اكبر زنجان‌پور و احمدرضا درويش حضور داشتند كه اين همه حكايت از شروع پرقدرت سينماي مدرن محله سنتي ما مي‌كرد. اما به هر جهت مسئولان فرهنگي شهرداري و اهالي محله ناگزير از پذيرفتن تعطيلي موقت سينماي تازه نفس محله بودند. گويا قرار بود نفس آن را چاق كنند تا حلقه‌هاي فيلم در دستگاه‌هاي آپارات، بهتر به گردش دربيايد. اين تعطيلي اما به واقع موقت بود و چندان طول نكشيد. دوره جديد سينما در حالي آغاز شد كه از كمبود امكانات جانبي خبري نبود. اين آغاز دوباره، با آمدن «غلامحسين قربانيان» به محله ما به عنوان رئيس پرديس سينمايي «رازي» همراه شد. سينمادار محله ما كيست؟اهالي سينما و سينمادارها با نام «غلامحسين قربانيان» ناآشنا نيستند. سابقه طولاني قربانيان در سينماداري و تجهيز سينما از او شخصيتي شناخته شده و كاربلد در مديريت سينما ارائه كرده است. او كه حالا نزديك به يك سال است به محله ما آمده، ديگر هم‌محله‌اي ما محسوب مي‌شود چرا كه بيشتر وقت خود را در جنوب محله ما سر مي‌كند. هم‌محله‌اي تازه ما داراي مدرك مهندسي معماري و باستان‌شناسي هنر است. او پيش از اين مشاور معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش، معاون پژوهش و آموزش دفتر تكنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، مدير اجرايي جشنواره بين‌المللي فيلم رشد و رئيس هنرستان صدا و سيما بوده است. شايد از رهگذر همين سوابق در آموزش و پرورش و نيز تحصيلاتش بود كه به عنوان مدير بازسازي سينما فلسطين انتخاب شد.پرديس‌هاي سينمايي ملت، زندگي و تماشا، 3 مجتمع ديگري است كه توسط اين شركت در ساير نقاط شهر تهران، افتتاح شده است. راه‌اندازي سينما «رازي» در خيابان هلال‌احمر كه يكي از مناطق جنوبي و قديمي پايتخت است، نشان از ميزان توجه مسئولان حوزه فرهنگي شهرداري به گسترش امكانات فرهنگي در نقاط محروم دارد. سينما رازي از راه افتادن تا جا نيفتادن غلامحسين قربانيان از اولين روزهايي كه مديريت مجموعه سينمايي «رازي» را به عهده گرفت، از تلاش براي جا انداختن سينما حرف زد، چرا كه او معتقد بود اين سينما اگر چه راه افتاده ولي هنوز جا نيفتاده است. اعتقادي كه هنوز با همه پيشرفت‌هاي كمي و كيفي اين مجموعه، بر آن پايبند است و مي‌گويد:«بسيار بيشتر از اينها بايد پيش برويم. اگر چه در روزهاي آغاز به كار سينما، گاهي مجبور بوديم در يك سئانس، فيلم را تنها براي 2 نفر اكران كنيم و حالا حداقل مخاطب ما 100 نفر است، اما اهالي محله بايد بسيار بيشتر از اينها از امكانات فراهم آمده در اين مجموعه استفاده كنند.» او مشكلات مجموعه در روزهاي آغاز مديريت خود را خوب به ياد دارد و از مشكلات ساختماني سينما به عنوان اولين مانع ياد مي‌كند.عدم برقراري ارتباط با جامعه سينمايي كشور، دومين مشكلي است كه قربانيان از آن ياد مي‌كند. او اين مسئله را اين‌گونه تشريح مي‌كند:«ما بايد به جامعه سينمايي و تهيه‌كنندگان سينما اين اطمينان را مي‌داديم كه فيلم آنها در اين سينما به خوبي اكران مي‌شود. الحق كه آنها هم با ما خوب همكاري كردند. شما توجه كنيد كه هر كپي فيلم براي يك تهيه‌كننده، حدود 2 ميليون تومان هزينه دارد، تهيه‌كننده بايد اين اطمينان را داشته باشد كه سرمايه‌اش به او برمي‌گردد تا كپي فيلمش را به يك سينما بدهد. آنها در حالي به ما اطمينان كردند كه ما هنوز هم نمي‌توانيم سرمايه اوليه آنها را برگردانيم. خب اين موضوع باعث شده تا وزارت ارشاد هم ما را در رديف سينماهاي حمايتي قرار دهد تا بتوانيم خودمان را در ميان سينماهاي كشور جا بيندازيم.» مدير سينما «رازي» عدم معرفي امكانات اين مجموعه به مردم را سومين مشكل مي‌داند. او مي‌گويد: «معرفي سينما اما تنها براي مردم محله نبايد باشد. بايد ساكنان منطقه‌هاي همجوار هم مطلع شوند كه چنين امكاناتي در نزديكي محل سكونت آنها فراهم شده و ديگر نيازي نيست براي ديدن يك فيلم، مسير طولاني را طي كنند. چرا كه مي‌توانند در سينما «رازي» همان فيلم را با كيفيت بهتر تماشا كنند.»قربانيان بر اين جمله آخر تأكيد مي‌كند كه اهالي محله ما و منطقه‌هاي همجوار، مي‌توانند فيلم‌ها را با كيفيت بهتر از ساير سينماها تماشا كنند. او مي‌گويد: «خوشبختانه فيلم‌هايي كه ما پخش مي‌كنيم، همان فيلم‌هايي است كه در سينماهاي شناخته‌شده تهران در حال اكران است چرا كه ما فيلم‌ها را همزمان با ساير سينماها اكران مي‌كنيم. كيفيت بهتر را هم از آن جهت تأكيد مي‌كنم كه به جرئت مي‌گويم امكانات سينما «رازي» در رديف 5 سينماي برتر شهر تهران است.» با همه اين امكانات، اما قربانيان اصل اول و مهم را به دست آوردن اطمينان مردم براي مراجعه به سينماي تازه‌كار «رازي» مي‌داند. چرا كه معتقد است: «همه تلاش خود را مي‌كنيم تا محيطي را فراهم كنيم كه اعضاي يك خانواده، بتوانند با آرامش در آن فيلم تماشا كنند. به دست آوردن اين اطمينان اما به جهت نوع كاركرد اقتصادي خيابان هلال‌احمر كمي سخت است. اينجا بورس موتورسيكلت و لوازم جانبي آن است كه مخاطبان خاص خود را دارد و از اين رو كمتر خانواده‌ها به اينجا مي‌آيند.» مدير سينما «رازي» دوباره به 3 مشكلي كه در آغاز حرف‌هايش به آنها اشاره كرد برمي‌گردد و مي‌گويد:«ما در هر 3 موردي كه ذكر شد، برنامه‌ريزي كرديم و تا حدودي هم موفق بوديم. البته اميدواريم با تغييرات مديريت فرهنگي منطقه و شروع به كار مديريت جديد مجموعه فرهنگي رازي، اين سينما بيشتر معرفي شود.» او اما در ادامه برنامه‌هاي خود براي فراهم كردن محيط مناسب براي استفاده مردم از آغاز به كار رستوران سينما خبرمي‌دهد و فراهم شدن مقدمات كار براي فعاليت‌ دوره جديد مركز فرهنگي جوانان در مجموعه رازي را هم كمك ديگري براي جا افتادن سينما مي‌داند. اقتصاد يا فرهنگ، مسئله اين استآيا بهتر نبود اين بودجه‌اي كه براي احداث سينما «رازي» با اين امكانات خوب هزينه شده، در محله‌اي ديگر كه بيشتر خانواده‌ها رفت و آمد دارند هزينه مي‌شد، مثلاً در نزديكي‌هاي ميدان منيريه كه در مركز منطقه ما قرار دارد؟ پاسخ قربانيان به اين سؤال از آن جهت اهميت دارد كه او در امور سينماداري، كارشناس است. مدير سينما «رازي» مي‌گويد:«در پاسخ به اين سؤال بايد ابتدا مشخص شود كه ما از احداث يك مجتمع سينمايي به دنبال دستيابي به اهداف اقتصادي هستيم يا اهداف فرهنگي؟ اگر هدف اقتصادي باشد، حق با مطرح‌كنندگان سؤال است اما اينجا بيشتر از آنكه هدف، سودآوري باشد، با اهداف فرهنگي و گسترش امكانات فرهنگي راه‌اندازي شده است.از اين نگاه است كه در هر جايي كه احساس شود با كمبود امكانات مواجه هستيم مي‌توان آن را فراهم كرد. فعاليت فرهنگي هم هزينه دارد. بايد توجه داشت اگر در جايي كه امكانات و فعاليت‌هاي فرهنگي روتين و معمول وجود ندارد، اقدامي صورت گيرد، مي‌توان گفت كه كار مهمي انجام شده است.در اينجاست كه ما يك كار نو و جديد انجام داده‌ايم و تغيير ايجاد كرده‌ايم.» او البته به سابقه و تركيب محله هم اشاره مي‌كند: «از طرفي اينجا يك محله قديمي و مسكوني است. اگرچه تجاري هم هست اما نمي‌توان سابقه و نوع تركيب افرادي كه در آن زندگي مي‌كنند را فراموش كرد. بسياري از خانواده‌هاي فرهنگي قديم، در اين محله زندگي مي‌كرده‌اند و تعدادي از آنها هم همچنان ساكن همين محله هستند.»با اين گفته قربانيان است كه به ياد هنرمندان و چهره‌هايي همچون مرحوم رسول ملاقلي‌پور، عادل بزدوده، احمد عزيزي، زهره غلامي، ايمان شيعه و بيژن نوباوه مي‌افتم كه بعضي از آنها روزگاري نه چندان دور در اين محله بوده‌اند و تعدادي‌شان هنوز هم‌محله‌اي ما محسوب مي‌شوند. قربانيان حرف‌هاي خود را در مورد ساكنان محله اين‌گونه ادامه مي‌دهد: «به همين دليل است كه خانواده‌هايي كه براي ديدن فيلم مي‌آيند و ملاحظه مي‌كنند كه مي‌توانند در محيطي آرام و همراه با امكانات و تجهيزات مدرن و با كيفيت بهتر فيلم‌هاي روز سينما را تماشا كنند مشتاق مي‌شوند كه فيلم‌هاي ديگر را هم در همين جا ببينند چرا كه آنها به دنبال محيطي هستند كه بتوانند به آن اطمينان كنند.» او از طرح اكران فيلم در ماه مبارك رمضان و نيز جشنواره فيلم فجر به عنوان 2 اتفاق خوب در جهت جذب مخاطب براي سينما «رازي» ياد مي‌كند و مي‌گويد: «اين2 اتفاق كمك كرد تا مخاطبان بيشتري با اين سينما آشنا شوند. ما در ماه رمضان خانواده‌هايي داشتيم كه طي يك ماه براي ديدن 3 فيلم مراجعه كردند در حالي كه اولين بار هم در همين ماه مبارك و در طرح اكران اذان تا اذان به سينما «رازي» آمده بودندتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن