تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833368473
تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بهره برداری سیاسی از قبور ائمه بقیعتاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2)
خانه عقیل به مسجد (حرم) تبدیل میشود مرحله اول از تاریخ حرم ائمه بقیع و آنچه نسبت به ساختمان این مکان مقدس هم زمان و قبل از دفن پیکر پاکشان از کتب و منابع مدینه شناسی استفاده نمودیم، در قسمت اول مقاله آوردیم. اینک در مرحله دوم از تاریخ این حرم مطهر قرار گرفتهایم و این مرحله تبدیل خانه عقیل به حرم و تغییر شکل این منزل مسکونی به ساختمان و فضای مناسب با شرائط اجتماعی مذهبی سالهای بعد و یا قرنهای بعد است که هر یک از مساجد و حرمهای مهم مانند مسجد و روضه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) با مرور و اقتضای زمان از این تحول و تکامل برخوردار بودهاند. گرچه نمیتوان بطور دقیق تاریخ تحوّل مدفن ائمه بقیع را، از شکل مسکونی به یک زیارتگاه عمومی، مشخص نمود، ولی اوّلین و قدیمیترین مدینه شناس و مورخ؛ عبدالعزیز بن زباله ـ زنده در سال 199 ـ در مورد این حرم شریف و همچنین در مورد حرم حضرت حمزه (علیه السلام) مطلبی دارد که گویای تاریخِ تقریبی تغییر و تحول در هر دو حرم شریف میباشد. در مرحله اول از تاریخ حرم ائمه بقیع (علیهمالسلام) این مطالب به دست میآید: 1ـ حرم شریف ائمه بقیع (علیهمالسلام) قبل از دفنِ پیکر این امامان، در خارج از بقیع، داخل خانهای بوده است متعلّق به عقیل بن ابیطالب. 2ـ این خانه مورد توجّه خاصّ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و محل دعا و مناجات آن حضرت بوده و این عمل پیامبر بزرگوار اسلام گویای عظمت و نشانگر قداست و معرفی معنویت این خانه بود که در آینده نه چندان دور، ستارگانی از آسمان ولایت در این مکان شریف افول و چهار تن از اوصیای آن حضرت در این خانه به خاک سپرده خواهند شد. 3ـ توجه عمیق افراد سرشناس و اصرار آنان بر دفن شدن در نزدیکترین نقطه به این خانه، قرینه و شاهد بر این حقیقت است که آنان علاوه بر معرفی عملی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از زبان آن حضرت مستقیماً مطلبی صریح نسبت به آینده این خانه، دریافته بودند که این مطلب و این گفتار بر ما نقل نگردیده است. و اینک در مرحله دوم از بررسی تاریخ حرم شریف ائمّه قرار گرفتهایم و این مرحله تغییر شکل خانه عقیل و تحول آن به صورت یک زیارتگاه عمومی (حرم) میباشد. گرچه نمیتوان بطور دقیق تاریخ تحوّل مدفن ائمه بقیع را، از شکل مسکونی به یک زیارتگاه عمومی، مشخص نمود، ولی اوّلین و قدیمیترین مدینه شناس و مورخ؛ عبدالعزیز بن زباله ـ زنده در سال 199 ـ در مورد این حرم شریف و همچنین در مورد حرم حضرت حمزه (علیهالسلام) مطلبی دارد که گویای تاریخِ تقریبی تغییر و تحول در هر دو حرم شریف میباشد. ابن شبه متن گفتار ابن زباله را در مورد این دو حرم به ترتیب چنین نقل میکند: 1ـ قال عبدالعزیز: «دفن العباس بن عبدالمطلب عند قبر فاطمة بنت اسدبن هاشم فی اوّل مقابر بنی هاشم التی فی دار عقیل و یقال انّ ذلک السمجد بنی قبالته قبره...»(1)؛ عباس بن عبدالمطلب در اوّل مقابر بنی هاشم و در کنار قبر فاطمه بنت اسد ـ که در خانه عقیل قرار گرفته ـ دفن شده است و می گویند این مسجد (موجود) در مقابل قبر عقیل بنا شده است. 2ـ قال عبدالعزیز: «والغالب عندنا انَّ مصعب بن عمیر و عبدالله بن جحش دفنا تحت المسجد الذی بنی علی قبر حمزه و انه لیس مع حمزة أحدٌ فی القبر.» (2)غالب علمای ما (دانشمندان مدینه) بر این باورند که مصعب بن عمیر و عبدالله بن جحش در زیر مسجدی که در روی قبر حمزه ساخته شده، مدفون گردیدهاند و اما در داخل قبر حمزه بجز خود او، کسی دفن نشده است. از این دو سخن ابن زباله، دو مطلب به دست میآید: الف ـ این که در قرنهای اوّل اسلام به حرمها و ساختمانهایی که در روی قبور شخصیتهای مذهبی بنا میگردید(مسجد) گفته میشد و کلمه حرم، مزار و مشهد از اصطلاحاتی است که در قرنهای پنجم و ششم به وجود آمده و لذا احمد مقدسی که از علمای قرن چهارم و از جهانگردان و جغرافیدانان اسلامی است، در مورد حرم حضرت حمزه ـ مانند ابن زباله ـ همان تعبیر (مسجد) را بکار برده است و میگوید: «احد کوهی است در سه میلی مدینه که در دامنه آن، قبر حمزه در داخل مسجد است و جلو آن یک چاه است.(3)به نظر میرسد که این تعبیر از قرآن مجید گرفته شده است؛ زیرا که قرآن از ساختمانی که در روی قبور اصحاب کهف بنا شده، مسجد نام برده است.(4)ب ـ ابن زباله درصدد بیان تاریخ اجمالی ساختمانِ این دو حرم شریف و این دو زیارتگاه عمومی است که طبق تصریح این مورخ و مدینه شناس معروف، در حال حیات وی و در اواخر قرن دوم وجود داشته است و حرم ائمه بقیع در این تاریخ، نه به شکل یک خانه، بلکه به صورت حرم و زیارتگاه عمومی بوده است ولی در عین حال گویای تاریخ قطعی این تحول و بیانگر مقطع خاصی از این قرن نیست. اما قرائن و شواهد تاریخی دیگر، بیانگر این است که این تحوّل و تغییر وضع، در دهه سوم از قرن دوم هجری؛ یعنی دوران خلافت ابوالعباس سفاح 136 ـ 132 و حداکثر در سالهای اول خلافت ابوجعفر منصور 149 ـ 137 به وقوع پیوسته است. توضیح این قرینه تاریخی در احداث ساختمان و تعمیر مدفن و قبور شخصیتهای مذهبی و افراد معروف و سرشناس، معمولاً یکی از دو انگیزه وجود دارد؛ یا جنبه سمبلیک و سیاسی دارد و یا دارای انگیزههای معنوی و شعار مذهبی است و البته گاهی نیز ممکن است هر دو انگیزه همزمان وجود داشته باشد که حرم ائمه بقیع با توجه به وجود قبر جناب عباس ـ سرسلسله خلفای عباسی در داخل آن، مخصوصاً در مقطع یاد شده، از هر دو جنبه برخوردار بوده است و در عین حال با سیاست سلاطین اموی و عملکرد آنان در همین زمینه، ارتباط پیدا میکند. سلاطین اموی و بهرهبرداری سیاسی از قبور سلاطین بنی امیه در دوران فرمانروایی خود، برای تثبیت و تقویت حکومت خویش، در کنار فشار فوقالعادهای که به ائمه اهل بیت (علیهمالسلام) و شیعیانشان وارد میکردند، در برخی موارد حتّی از سیاست تخریب و تعمیر قبور شخصیتها نیز ـ علی رغم مخالفت بعضی از سرشناسان این حکومت ـ بهرهبرداری مینمودند. نمونههایی از این سیاست ناروا و ناشایست: 1ـ ضمیمه نمودن محلِّ دفن عثمان بن عفان به قبرستان بقیع، به دستور معاویة بن ابی سفیان.(5) 2ـ حفر قنات و جاری نمودن آب از داخل قبور شهدای احد، مخصوصاً قبر حضرت حمزه، برای از بین بردن آثار این شهیدان به دستور معاویه.(6)3ـ انتقال قطعه سنگی که به دست مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روی قبر عثمان بن مظعون قرار گرفته بود و قرار دادن آن در روی قبر عثمان بن عفان به وسیله مروان بن حکم.(7)تاریخ شاهد نمونههای فراوان دیگری از بهرهبرداری سیاسی امویها از مدفن شخصیتها، از طریق تخریب و تعمیر آنها میباشد که به موازات حدیثسازی در مدح و ذمّ افراد و در فضائل و مطاعن شخصیتها حرکت نموده است.(8) مقابله بنی عباس با سیاست امویها با کوتاه شدن دست خاندان اموی از خلافت و انتقال آن به بنی عباس که با روی کار آمدن سفاح 136 ـ 132 به وقوع پیوست و به مقتضای شرایط و دگرگونی اوضاع سیاسی، خلفای عباسی درصدد مقابله با سیاست امویها برآمدند و بهرهبرداری سیاسی جهت تقویت و تثبیت حکومت این خاندان از راه حدیثسازی شروع گردید و حدیثهای ساختگی فراوان در تحکیم سلاطین عباسی به کار گرفته شد و طبیعی است به موازات استفاده از این نوع حدیثها که درباره یکایک این خلفا و درباره جناب عباس(9) سرسلسله این خاندان به وجود آمد، بهرهبرداری از تغییر و توسعه مدفن او نیز به عمل خواهد آمد؛ زیرا اگر بنی امیه علی رغم افکار عمومی و برخلاف میل باطنی مردم، از این سیاست ـ ولو برای دراز مدت و قرنهای آینده ـ استفاده مینمود، چرا سفاح و منصور از این سیاست که مطابق میل مسلمانان و موافق با افکار آنان بود استفاده نکنند و مدفن عباس و خانه عقیل را که آن روز مدفن سه تن از فرزندان رسول خدا و فاطمه (سلام الله علیها) بود به صورت «مسجد» و زیارتگاه عمومی در نیاورد؟ و از این طریق ضمن معرفی خاندان خویش و پیوند آن با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که بزرگترین عامل پیروزی آنان بر بنی امیه بود به اثبات نرساند و با احترام ضمنی بر اهل بیت که با شعار حمایت از آنان، بنی امیه را از صحنه خارج کرده بود این شعار را به صورت مجسم در معرض تماشای همگان قرار ندهد؟ و اگر بنی امیه تلاش مینمود بدون توجه به افکار عمومی با ضمیمه کردن محل دفن عثمان به گورستان مسلمانان و انتقال سنگ قبر ابن مظعون به قبر ابن عفان سیاست خود را اعمال کند، چرا بنی عباس با توسعه و تغییر محل دفن عباس عموی پیامبر که به انگیزه اعتبار و احترام، در کنار بقیع و در مقبره خصوصی و خانوادگی دفن شده بود از به کارگیری این سیاست محروم شود؟ و اگر معاویه میخواست با نبش قبر حضرت حمزه و سایر شهدای احد، آثار جنایت تاریخی خود و خاندانش را از صفحه تاریخ بزداید و خاطره تلخ و نکبتبارِ شکافتن سینه حضرت حمزه عموی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و جویدن جگرِ این مدافع شجاع و قهرمان اسلام را که به وسیله هند انجام گرفت به فراموشی بسپارد، چرا بنی عباس با احداث ساختمان در روی قبر مطهر آن حضرت ضمن معرفی و پیوند خویش با وی و اعلان شهامت و شجاعت و تجدید خاطره او که به نفع این خاندان و بر ضد بنیامیه بود استفاده نکند؟ و اما جنبه مذهبی این تحول: با روی کار آمدن عباسیها، شیعیان و مخصوصاً بنی الحسن که در مدینه از موقعیت و محبوبیت خاصی برخوردار بودند و در دوران سلاطین اموی و مروانی در سختترین شرایط بسر میبردند به آزادی دست یافتند و به اظهار عقیده خویش پرداختند که این وضع تا بخشی از دوران خلافت منصور ادامه داشت، در این میان بعضی از بنی الحسن مانند عبدالله بن حسن محض و فرزندش محمد معروف به «نفس زکیه» از دوران امویها در پی کسب قدرت و در فکر روی کار آوردن اهل بیت و تفویض خلافت به فرزندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند و فعالیت پنهانی آنان از چشم عباسیان دور نبود ولی در عین حال سفاح برای جلب خشنودی شیعیان و جدا ساختن بنی الحسن از عبدالله و نفس زکیه هر نوع بذل و بخشش و احترام و همفکری با آنان را انجام میداد و از نمونههای این احترام و هم فکری، اعتراف سفاح به حقانیت امیرمؤمنان (علیهالسلام) در اولین خطبهاش میباشد که پس از روی کار آمدنش ایراد گردید(10) و نمونه دیگر احترام، تفویض فدک به بنی الحسن است که باز به وسیله سفاح انجام گرفت.(11)طبیعی است در چنین شرایط و با برداشته شدن همه موانع، شیعیانِ خاندان عصمت و به ویژه سادات بنی الحسن در تعمیر و توسعه مدفن ائمه بقیع و تبدیل خانه عقیل به «حرم» به عنوان یک وظیفه دینی و شعار مذهبی اهتمام ورزیده و به مفهوم آیه قرآنی، تحقق خواهند بخشید و آن بیت رفیع را برای عبادت و ذکر خداوند سبحان و حضور ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت آمادهتر خواهند نمود که: «فی بیوت اَذِنَ الله اَن ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح فیها بالغدّو والآصال رجال لا تلهیهم تجارة و لابیع عن ذکر الله.» دفن پیکر مطهّر امام صادق (علیهالسلام) در داخل حرم از این تحلیل تاریخی دو نتیجه بدست میآید:1ـ ایجاد ساختمان مدفن ائمه بقیع (علیهمالسلام) و تبدیل خانه عقیل به حرم و زیارتگاه عمومی در دوران خلافت سفاح 136 ـ 132 و یا در اوائل دوران خلافت منصور 158 ـ 137 (12) به وسیله یکی از این دو خلیفه و یا به وسیله بنی الحسن و شیعیان مدینه و یا همآهنگی هر دو جناح و با اهداف مختلف صورت گرفته است.2ـ همانگونه که قبلا گفتیم، اجساد مطهر سه تن از ائمه هدی؛ یعنی امام مجتبی، امام سجاد و امام باقر (علیهمالسلام) که ارتحال و شهادت آنان به ترتیب در سالهای 50، 95 و 114 واقع شـده و در داخل خانه عقیل دفن شده است، ولی پیکر امام صادق(علیهالسلام) که وفات وی در سال 148 بوقوع پیوسته، نه تنها در داخل محوّطه مسقف و در داخل خانه، بلکه در داخل حرم و پس از تبدیل شدن خانه عقیل به «مسجد» و زیارتگاه عمومی در کنار قبور ائمه سهگانه، به خاک سپرده شده است. و این بود مرحله دوم از تاریخ حرم ائمه بقیع(علیهمالسلام). متأسفانه در مورد تغییر و تحوّلی که پس از این تاریخ تا قرن پنجم، در این حرم شریف بوجود آمده است، اطلاع دقیق و مستند تاریخی در دست نیست ولی با توجه به بحثهای گذشته، مسلماً این حرم در طول این سه قرن نیز مورد توجه عباسیان و شیعیان بوده و از هر فرصت ممکن در تعمیر و تجدید بنای آن اهتمام ورزیدهاند و بعضی از شواهد تاریخی نیز مؤید این حقیقت است. از جمله، مطلبی است که مرحوم جزایری که در سال 1095 هجری به زیارت مدینه رفته است مینویسد: یکی از شیعیان ساکن مدینه به او گفت که در سال پیش، علمای مدینه به تفتیش کتبی که در خزانه بقیع بوده رفته و نسخهای از «المزار» شیخ مفید را در آنجا یافتند که در آن نسبت به بعضی از صحابه بدگویی شده بود، کتاب را نزد قاضی آورده و از وی خواستند تا اجازه دهد قبّه ائمه را تخریب نمایند. او گفت این قبّه را هارون الرشید برای پدرش ساخته و من نمیتوانم به خراب کردن این قبّه قدیمی فتوا بدهم.(13)بطوری که در مرحله سوم از تاریخ حرم ائمه بقیع خواهیم دید، قبهای که در قرن یازدهم مورد بحث بوده قاضی مدینه ساختمان آن را به هارون الرشید نسبت میداده است، همان بقعه و قبّهای است که در قرن پنجم به دستور مجدالملک ساخته شده است نه به وسیله هـارونالـرشید ولی گفتار قاضی مدینه نشانگر این است که هارون هم در دوران خلافتش 193 ـ 170 به این حرم شریف توجه و در تعمیر آن نقشی داشته است؛ بطوری که حتّی گنبد و بارگاهی که تقریباً سه قرن پس از او و بدست یکی از وزرای ایرانی ساخته شده است، به وی منتسب گردیده است. پینوشتها:1ـ تاریخ المدینة، ج1، ص127 . 2ـ تاریخ المدینة، ج 1، ص126 . 3ـ احسن التقاسیم، به ترجمه علی النقی منزوی، ج1، ص118 . 4 ـ قال الذین غلبوا علی أمرهم لنتّخذنّ علیهم مسجداً، کهف: 21 . 5 ـ تاریخ طبری، چاپ دارالقلم بیروت، ج3، ص143/ کامل ابن اثیر، چاپ دارالکتاب بیروت، ج3، ص91/ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید به تحقیق محمد ابراهیم ابوالفضل، ج10، ص91 . 6 ـ مسند احمد بن حنبل، ج3، ص 398 ـ 397 . تا ریخ المدینة ابن شبه، ج1، ص132/ دلائل النبوة بیهقی به نقل وفاء الوفا، ج3، ص939/ اسدالغابه، ج2، ص50 . 7 ـ تاریخ المدینه ابن زباله، به نقل وفاء الوفا، ج3، ص894 و 914/ تاریخ المدینه ابن شبه، ج1، ص102/ عمده الاخبار، ص152/ اسدالغابه، ج3، ص387 . 8 ـ در توضیح این مطلب به جلد اول سیری در صحیحین از این نویسنده مراجعه شود. 9ـ نمونههایی از این حدیثهای ساختگی که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل گردیده است: یخرج عندالقطاع من الزمان و ظهور من الفتن رجل یقال له السفاح فیکون اعطائه المال حشیاً. مسند احمد، ج 3، ص 80 / تاریخ الخلفا، ص 238/منّا السفّاح و منّا المنصور و منّا المهدی. تاریخ الخلفا، ص242/ تاریخ بغداد، ج1، ص63. اوصانی الله بذی القربی و امرنی ان ابدء بالعباس. مستدرک صحیحین، ج3، ص334 بدین ترتیب رسول خدا هم سه تن از خلفای عباسی را مورد تأیید قرار داده و هم عباس را برتر از همه افراد اهل بیت معرفی نموده است. 10ـ سفاح به هنگام ایراد اولین خطبه، زبانش بند آمد، داود بن علی در پایه دوم منبر قرار گرفت و بجای وی خطبه خواند که از جملات خطبهاش این است: ما وقف هذا الموقف بعد رسول الله احدٌ أولی به من علی بن ابیطالب و هذا القائم خلفی. تاریخ یعقوبی، ج2، ص350 . 11ـ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص216 / معجم البلدان، ج4، ص239. 12 ـ زیرا مخالفت منصور با علویان از سال 145 با قیام محمد و ابراهیم فرزندان عبدالله بن حسن علنی گردید بطوری که مورّخان درباره او گفتهاند: کان المنصور اوّل مَن أوقع الفتنة بین العباسیین و العلویین و کانوا قبل شیئاً واحداً. تاریخ الخلفا، ص243 . 13ـ مجله میقات، ش4، مقاله: حجاج شیعی در دوره صفوی، ص125 ـ 124 . "محمدصادق نجمی"گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 445]
صفحات پیشنهادی
تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2)
تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2)-بهره برداری سیاسی از قبور ائمه بقیعتاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2)خانه عقیل به مسجد (حرم) تبدیل میشود مرحله اول ...
تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2)-بهره برداری سیاسی از قبور ائمه بقیعتاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2)خانه عقیل به مسجد (حرم) تبدیل میشود مرحله اول ...
تاریخ ساختمان گنبد ائمه بقیع
تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(3)مرحله سوم از تاریخ حرم ائمه بقیع ... محمد بن موسی البراوستانی القمی وزیر(1) برکیارق از سلاطین سلجوقی (2) ساخته شده است.
تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(3)مرحله سوم از تاریخ حرم ائمه بقیع ... محمد بن موسی البراوستانی القمی وزیر(1) برکیارق از سلاطین سلجوقی (2) ساخته شده است.
آهنگ پیشواز تبیان_مذهبی (مشترکین ایرانسل)
مدفون شدگان در قبرستان بقیع · فضیلت بقیع · تاریخ ساختمان گنبد ائمه بقیع · تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2) · ایدئولوژی چیست؟ سرنوشت کودکان بعد ...
مدفون شدگان در قبرستان بقیع · فضیلت بقیع · تاریخ ساختمان گنبد ائمه بقیع · تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2) · ایدئولوژی چیست؟ سرنوشت کودکان بعد ...
کارنامه عملی وهابیت (2)
تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام :در سال ۱۳۴۴، وهّابیّان پس از اشغال مکه، به مدینه ... مادر امیر المؤمنین را که با قبور چهار امام همام، در زیر یک قبه بودند نیز ویران کردند(2). ... ابن بشر تاریخ نگار وهّابى مىنویسد:وکانوا إذا وجدوا تاجراً فی طریق یحمل متاعاً إلى ... در اطراف حرم آن إمام علیهالسلام و نیز انجام انفجارهاى متعدد در کاظمین بین صفوف ...
تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام :در سال ۱۳۴۴، وهّابیّان پس از اشغال مکه، به مدینه ... مادر امیر المؤمنین را که با قبور چهار امام همام، در زیر یک قبه بودند نیز ویران کردند(2). ... ابن بشر تاریخ نگار وهّابى مىنویسد:وکانوا إذا وجدوا تاجراً فی طریق یحمل متاعاً إلى ... در اطراف حرم آن إمام علیهالسلام و نیز انجام انفجارهاى متعدد در کاظمین بین صفوف ...
رنگين كماني از زندگي آرام
رسانهها درمعماري فرهنگي و بازگشت به تاريخ پرافتخار اردبيل ت... ۶۰هزار تن انواع محصولات ... ساختمان گنبد ائمه بقیع · تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2) ...
رسانهها درمعماري فرهنگي و بازگشت به تاريخ پرافتخار اردبيل ت... ۶۰هزار تن انواع محصولات ... ساختمان گنبد ائمه بقیع · تاریخ حرم ائمه بقیع و جنایات وهابیت(2) ...
هدف وهابیت حذف اهل بیت (ع ) از پیكره اسلام است
هدف وهابیت حذف اهل بیت (ع ) از پیكره اسلام است-هدف وهابیت حذف اهل بیت (ع ) از ... بزرگ جنایت تخریب قبور ائمه بقیع از ذهنها پاك نشده است و هرگز تاریخ جنایات علمی و ... اینجانب از كنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و از حرم اهل البیت ... را از خطرات این فرقه بر حذر نمائید.2 ـ هرچه سریعتر با تشكیل كلاسهای تخصصی و ...
هدف وهابیت حذف اهل بیت (ع ) از پیكره اسلام است-هدف وهابیت حذف اهل بیت (ع ) از ... بزرگ جنایت تخریب قبور ائمه بقیع از ذهنها پاك نشده است و هرگز تاریخ جنایات علمی و ... اینجانب از كنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و از حرم اهل البیت ... را از خطرات این فرقه بر حذر نمائید.2 ـ هرچه سریعتر با تشكیل كلاسهای تخصصی و ...
گوشه اي از جنايت هاي پيروان عبدالوهاب
تاريخ مي گويد: خاندان محمد بن عبدالوهاب و آل سعود هر دو از بازماندگان بني ... (2) بر اين اساس مي توان فهميد که اگر چه حاميان ظاهري فرقه وهابي، آل سعود هستند، ... بهاي حرم پيغمبر (ص) را غارت و مردم را از زيارت قبر پيامبر (ص) و ائمه بقيع (ع) برحذر داشتند. ... (16) تخريب قبور ائمه بقيع (ع) در سال 1344، وهابيون پس از اشغال مکه، به مدينه ...
تاريخ مي گويد: خاندان محمد بن عبدالوهاب و آل سعود هر دو از بازماندگان بني ... (2) بر اين اساس مي توان فهميد که اگر چه حاميان ظاهري فرقه وهابي، آل سعود هستند، ... بهاي حرم پيغمبر (ص) را غارت و مردم را از زيارت قبر پيامبر (ص) و ائمه بقيع (ع) برحذر داشتند. ... (16) تخريب قبور ائمه بقيع (ع) در سال 1344، وهابيون پس از اشغال مکه، به مدينه ...
آيتالله سبحاني:مسلمانان انزجار خود را از عاملان تخريب قبور ائمه ...
6 ا کتبر 2008 – آيتالله سبحاني:مسلمانان انزجار خود را از عاملان تخريب قبور ائمه (ع) در بقيع اعلام ... ملكوتي ائمه (ع) در قبرستان بقيع توسط وهابيون، از مسلمانان خواست انزجار خود را ... مراتب نفرت و انزجار خود را از عاملان اين جنايت به گوش جهانيان برسانند. ... و كلنگ به حرم شريف جهار تن از ائمه معصوم (ع) و ديگر وابستگان خاندان رسالت ...
6 ا کتبر 2008 – آيتالله سبحاني:مسلمانان انزجار خود را از عاملان تخريب قبور ائمه (ع) در بقيع اعلام ... ملكوتي ائمه (ع) در قبرستان بقيع توسط وهابيون، از مسلمانان خواست انزجار خود را ... مراتب نفرت و انزجار خود را از عاملان اين جنايت به گوش جهانيان برسانند. ... و كلنگ به حرم شريف جهار تن از ائمه معصوم (ع) و ديگر وابستگان خاندان رسالت ...
تاريخ وهابيت
تاريخ وهابيت نويسنده: محمد حسين قريب گَرَكانى آغاز دعوت وهابيان در ديار نجد، به ... زنند كه متن آن چنين است:قاضى وهابى به هدم قبه و ضرايح مقدسه ائمه بقيع حكم داده; ... [2]البته وهابيان نيز بيكار ننشستند، و همان سال، كنفرانسى با شركت افرادى از ... [20]پس از اين عمل شنيع و قتل ذريع، به حرم حسينى رفته، از چوب ضريح مقدس قهوه پختند.
تاريخ وهابيت نويسنده: محمد حسين قريب گَرَكانى آغاز دعوت وهابيان در ديار نجد، به ... زنند كه متن آن چنين است:قاضى وهابى به هدم قبه و ضرايح مقدسه ائمه بقيع حكم داده; ... [2]البته وهابيان نيز بيكار ننشستند، و همان سال، كنفرانسى با شركت افرادى از ... [20]پس از اين عمل شنيع و قتل ذريع، به حرم حسينى رفته، از چوب ضريح مقدس قهوه پختند.
وهابيت، قدرت رسانه اي و هياهوي فوق العاده!
فتنه ها و جنايت هاي وهابيت عليه شيعيان هنوز هم ادامه دارد. ... عادي و هتک حرمت عتبات مقدسه که نمونه بارز آن حمله به حرم مطهر امامان عسکريين عليهما السلام ... تاريخ از ذکر آن شرم دارد و واقعاً خجالت آور است که در فرهنگ و تمدن اسلامي چنين فجايعي رخ داده است. ... گنبد زادگاه حضرت رسول (ص) و گنبد شريف چهار امام همام(ع) در قبرستان بقيع را نيز ...
فتنه ها و جنايت هاي وهابيت عليه شيعيان هنوز هم ادامه دارد. ... عادي و هتک حرمت عتبات مقدسه که نمونه بارز آن حمله به حرم مطهر امامان عسکريين عليهما السلام ... تاريخ از ذکر آن شرم دارد و واقعاً خجالت آور است که در فرهنگ و تمدن اسلامي چنين فجايعي رخ داده است. ... گنبد زادگاه حضرت رسول (ص) و گنبد شريف چهار امام همام(ع) در قبرستان بقيع را نيز ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها