واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، احمد سون كارگردان تركيه اي حاضر در اين نشست درباره سينماي هاليوود، گفت: قبل از هر چيز بايد به بررسي نقش انسان در هر جامعه اي توجه شود. اين فيلمساز ادامه داد: انسان براي رسيدن به سير و سلوك و جايگاه حقيقي خويش در ابتدا بايد خود را كشف كند و درك و نگاه درستي نسبت به خويش داشته باشد. وي يادآورشد: هر شخصي براي درست ديدن نيازمند نگاهي عميق و صحيح به خود است، بايد بپذيريم در جوامع مختلف ديدگاههاي مختلفي وجود دارد و براساس اين آرا آثار فرهنگي و كه معرف تمدن يك ملت است ، توليد ميشود. اين كارگردان تركيه اي توضيح داد: هنر در واقع از چيزي به وجود ميآيد كه انسان نسبت به آن احساس نياز دارد. سون به نگاه سكولاريسم در سينماي هاليوود اشاره كرد و گفت: در اين نوع تفكر كه در سينماي هاليوود ديده ميشود، انسان محور تحولات است و كالبد انسان در قامت زميني حبس ميشود. در اين نگاه انسان حكمفرماي قالب است و خدا را به خود تشبيه ميكند، يعني در اين نوع نگاه محور اصلي انسان است. اين كارگردان سينما در ادامه خواستار ترويج عرفان الهي در قالب آثار سينمايي شد. وي يادآور شد: انسان با نگاهي الهي از حالت فنا به حالت بقا ميرسد، در اين نوع نگاه انسان تنها جسم نيست بلكه بعدي خدايي دارد. به گفته سون، نگاه هاليوود موجب ميشود تا انسان به ديد غيرالهي و زميني مورد بررسي قرار گيرد، از اين رو آثاري كه در صنعت فيلم آمريكا خلق ميشوند چنين تفكري را ترويج ميكنند. كارگردان تركيه اي ادامه داد: هاليوود مركز سينما نيست، بلكه مركز توليد فيلم است، يعني ارزشها را از بين برده و تنها به كميت ميانديشد، در تفكر هاليوودي فيلمها با درون مايه عقلي مورد ارزيابي قرار ميگيرند در حالي كه سينما وسيله اي براي ترويج ارزش هاي انساني است. وي توضيح داد: امروز هاليوود ارزش هاي انساني را زير پا قرار داده و در تلاش براي القاي فرهنگ خود به جهانيان است، يعني انسان در اين نگاه تنها به جسمي تبديل شده و اوصاف الهي بايد در انسان متبلور شود. سون ادامه داد: امروزه همه ارزشها از طريق هاليوود و سينما در دنيا منتشر ميشود، بزرگترين مشكل هاليوود تغيير قبله است در حالي كه انسان اين گونه نيست. به گزارش ايرنا ، نادر طالب زاده دبير همايش هاليووديسم و سينما از كارگردان تركيه اي پرسيد، تقابل آثار هاليوودي و اسلام گرا در كشور تركيه چگونه است؟. سون در پاسخ گفت: يكي از نكات اصلي فيلم هاي هاليوودي در تركيه ارايه اين آثار به صورت رايگان است. وي افزود: در سالهاي اوليه و تا سه سال هاليوود فيلم هاي رايگان در اختيار كشور تركيه قرار ميداد و در مقابل از كارگردانان تركيه اي ميخواست تا دو سكانس درخواستي هاليوود يعني ورود به خانه با كفش و به تصوير كشيدن استفاده از مشروبات الكلي در خانواده هاي تركيه اي را در يكي از نماهاي آثارشان قرار دهند. سون يادآور شد: اين طرز تفكر نشان ميدهد كه هاليوود به دنبال تخريب فرهنگ خانواده هاست و در مقابل خواهان جايگزيني فرهنگ آمريكايي و نابودي فرهنگ، آيين و سنن ديگر كشورهاست. در ادامه اين نشست ايزدي از مدعوين همايش هاليووديسيم و سينما مقاله خود را با عنوان اسلام هراسي در آمريكا ارايه كرد. وي گفت: امروز اسلام به عنوان يكي از تهديدهاي اصلي و تعيين كننده آمريكا محسوب ميشود و آمريكا از هر ابزاري براي تخريب مسلمانان و كشورهاي اسلامي كه همسو با اهداف غرب نيستند، استفاده ميكند. ايزدي يادآورشد كه در حقيقت آمريكا و غرب تلاش ميكنند تا با استفاده از آثار سينمايي اقدامات ضد اسلامي خود را خيلي موجه به تصوير كشيده و اسلام را به عنوان تهديدي براي غرب مطرح كنند، آنها از اين طريق به دنبال توجيه سياست هاي استعماري آمريكا و ترويج فرهنگ غربي هستند. محقق و استاد ارتباطات ادامه داد: غربي ها به دنبال اين هستند تا نشان دهند اسلام با دنياي مدرن سازگاري ندارد و به هر نحوي تلاش ميكنند تا دين اسلام را پايين تر از ديگر تمدن ها به تصوير بكشند. ايزدي تاكيد كرد: سينماي هاليوود ابزاري براي ارايه تصويري شيطاني از اسلام به تمام مردم دنياست و سينماگران هاليوودي از همه ابزار خود براي تحقق اين امر تلاش ميكنند، به عنوان نمونه غرب با حمايت كامل از افرادي همچون سلمان رشدي تلاش ميكند تا تفكراتي اينچنين را ترويج دهد. اين استاد دانشگاه به نقش رسانه ها و مطبوعات در ترويج اسلام هراسي در دنيا اشاره كرد و گفت: بسياري از رسانه هاي بين المللي تلاش ميكنند تا با ارايه تصويري تبعيض آميز از اسلام، نگاه مردم دنيا را نسبت به مسلمانان تغيير دهند. البته تنها رسانه هاي غربي در اين زمينه مجرم نيستند بلكه نكته اساسي اينجاست كه منافع صهيونيستي و حضور صهيونيست ها در رسانه هاي غربي سبب شده تا هاليوود و رسانه ها به عنوان يك ضلع از اين مثلث به تخريب اسلام در دنيا بپردازند. به گزارش ايرنا،قلي اف كارگردان جمهوري آذربايجان نيز با اشاره به لزوم پرداخت به مسايلي همچون عدالت و مبارزه با دروغ از طريق سينما، گفت: نميتوانيم در مورد اسلام هراسي صحبت كنيم اما حرفي از صهيونيست نزنيم، حقيقت اين است كه صهيونيست يك بيماري است كه غرب هيچ تلاشي براي درمان آن نميكند و اساسا نميخواهد اين بيماري در دنيا درمان شود. وي تاكيد كرد: هاليوود هنگامي كه از تمدن هاي غير غربي صحبت به ميان ميآيد تلاش ميكند تا با استانداردهاي درجه 2 و 3 آنها را تحليل و با تحريف حقايق اين فرهنگ ها آنها را به مردم دنيا معرفي كند. اين كارگردان آذربايجاني تاكيد كرد: در حقيقت هاليوود تلاش ميكند تا تفكر اسلام هراسي را ترويج داده و با حذف معنويات فرهنگي جديد را به مردم دنيا معرفي كند. عليرضا بازرگان كارشناس و پژوهشگر همچنين به يكي از كتاب هايي كه درباره سياست هاي هاليوودي نوشته شده اشاره كرد و گفت: در دنيا و به خصوص هاليوود آثار بسياري درباره ايران ساخته شده و در حقيقت هر يك از اين آثار بدون آن كه نگاهي سياسي داشته باشند با استفاده از قالب هاي فرهنگي تلاش ميكنند تا ايران را تخريب كنند. وي افزود: يكي از نكات قابل توجه در ساخت اين فيلم ها اين است كه آمريكا به دليل آن كه موفقيت سياسي در مقابل ايران نداشته است، درونمايه اي براي ساخت آثار سياسي عليه ايران ندارد از اين رو به ساخت فيلم هاي فرهنگي روي آورده است. بازرگان به فيلم ترانسفورمر اشاره كرد و توضيح داد: در بخشي از اين اثر سينمايي ميبينيم به نيروهاي آمريكايي حمله ميشود و فرماندهان آمريكايي، ايرانيان و مردم برخي ديگر از نقاط دنيا را مسوول اين حمله ميدانند و در نهايت گزينه ايران را به دليل ضعف دانش مندان ايراني در طراحي چنين حمله اي حذف ميكنند. اين فيلم هاليوودي به دنبال دو هدف اساسي است، نخست آن كه جايگاه دانشمندان ايراني را تخريب كند و دوم آن كه ايران را به عنوان يكي از تهديدهاي تروريستي همواره مطرح كند. به گزارش ايرنا ، اسد الله نيك نژاد كارگردان سينما نيز گفت: همه ما به عنوان فيلم ساز بايد با نگاهي دقيق به مساله هاليوود و اسلام هراسي داشته باشيم. وي يادآورشد: موضوع اصلي ما اين نيست كه هاليوود دوست است يا دشمن مهم اين است كه ما بايد با استفاده از فناوري هاي روز دنيا فيلم ها و آثاري همچون هاليوود را در جهت انتقال پيام مورد نظر خود بسازيم. نيك نژاد يادآور شد: اين درست نيست كه تصور كنيم هاليوود چيزي را از ما گرفته است بايد بگوييم ما اين حق را به صنعت فيلم آمريكا داده ايم كه آثاري با اهداف مشخص براي ما بسازد. به گفته اين كارگردان ايراني، براي مقابله با اهداف هاليوود در قدم اول بايد از تكنيك و فناوري روز سينمايي دنيا مطلع باشيم در غير اين صورت نميتوان بدون ابزار مناسب آثاري را خلق كرد كه قابل طرح در دنيا باشد. وي تصريح كرد: نبايد تنها ديگران را سرزنش كنيم بايد خود را معرفي كنيم و پيام مورد نظر خود را در قالبي حرفه اي به تمام مخاطبان دنيا ارايه كنيم. تيري ميسون از كارگردانان سينماي فرانسه همچنين گفت: بهتر است موضوع هاليوود را از منظر تاريخي بررسي كنيم، اگر قرار باشد ما هم راه هاليوود را ادامه دهيم موفق نخواهيم بود. وي افزود: نمي توان كتمان كرد رابطه نزديكي بين ساخت آثار سينمايي و سازمان هاي نظامي در آمريكا وجود دارد، اگر قرار باشد در فيلمي از ابزارهاي نظامي استفاده شود، بايد هدف مورد نظر آن نهاد نظامي در فيلم سينمايي تحقق يابد. اين كارگردان فرانسوي تصريح كرد: در فيلم هاي هاليوودي مسلمانان به عنوان افرادي خشن معرفي ميشوند، پس بهتر است ما به بررسي و واكاوي دلايل ساخت آثار ضد ايراني و اسلامي در هاليوود دقت كنيم. ميسون يادآور شد: در سينماي هاليوود ارزش هاي غير انساني و اخلاقي ترويج ميشود و جالب اين كه اين ارزش ها القايي قالبي ارزشمند دارند، به عنوان نمونه مي بينيم بر روي بازوان سربازان آلماني نوشته شده خدا باماست، اما عملكرد اين سربازان متناقض با اين جمله است. وي تاكيد كرد: در سينماي ايران روح خدايي وجود دارد و تقدس در اين سينما كاملا متفاوت با ديگر نقاط دنياست. پل اريك بلانرو از ديگر حاضران حوزه سينماي بين الملل در همايش هاليووديسم و سينما، گفت: براي تمام سينماي غرب و حتي كشور فرانسه محدوديت هايي براي خلق آثار سينمايي وجود دارد و فيلمسازان نميتوانند با فراغ خيال، نگاه و نظرات خود را منتقل كنند. وي افزود: تهيه كنندگان فرانسوي اغلب صهيونيست هستند و از سبك سينماي هاليوود تقليد ميكنند، با چنين شرايطي چگونه ميتوان به ساخت آثار ضد اسراييلي و صهيونيستي اميدوار بود؟. بلانرو يادآور شد: فيلمسازان و فيلمنامه نويساني همچون من حاضر نيستند براي فيلمسازي دست به هر كاري بزنند و زير سلطه صهيونيست بروند. سميرا بن تركياز ديگر حاضران در همايش يادشده ،افزود: استفاده از فناوري سينماي هاليوود تنها چاره ساخت آثار ضد صهيونيستي نيست، بايد بپذيريم تصوير تاثير بسزايي بر مخاطبان دارد اما امكانات و ابزار سينمايي تنها راه مقابله با سينماي هاليوود نيست. به گفته وي، براي انتقال تمدن و فرهنگ يك كشور در قدم نخست بايد به محتوا اهميت داد. همچنين چهارمين نشست هاليووديسم و سينما با عنوان هاليوديسم و سبك زندگي آمريكايي عصر امروز در مركز همايش هاي ميلاد تهران برگزار ميشود. فراهنگ**1983**9132
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]