واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فدائيان اسلام نخستين گروه انقلابي در تاريخ مبارزات مردم ايران بودند كه علاوه بر فعاليت در عرصه هاي اجتماعي ، فرهنگي و سياسي ، جنبش مسلحانه را در مبارزات خود مورد توجه قرار دادند و در تاريخ معاصر ايران ماندگار شدند . بعد ازپيروزي مشروطه خواهان در سال 1288 شمسي و ايجاد جو مخالفت با نيروهاي مذهبي كه خواستار توجه به قوانين و اصول اسلامي در اداره كشور بودند فشار و تعدي بر مردم افزايش يافت . پس از اتمام دوران قاجاريه و به دست گرفتن قدرت توسط رضا خان ميرپنج كه عامل كشورهاي بيگانه و سلطه جوي آن زمان بود جو اختناق و فشار بر مردم افزايش يافت . بخصوص مخالفت هاي رضا شاه با تفكرات مذهبي علما و جوانان موجب شده بود تا فضاي خشونت، بسيار شديدتر و گسترده تر شود. تفكرات غرب مابانه رضا خان سبب شده بود كه حتي حجاب و پوشش زنان و مردان نيز از تعرض دست نشاندگان او در امان نباشد .جامعه متدين و مذهبي ايران علي رغم تحمل سه دهه فضاي خفقان و ضد اخلاقي حكومت بالاخره كاسه صبرش لبريز شد و براي حفاظت از حيثيت ملي و مذهبي خود در برابرخود باختگان داخلي و بيگانگان به مبارزات مسلحانه دست زد. آغاز اين حركت به دوران بعد از سقوط استبداد رضاخاني در شهريور 1320 شمسي، باز مي گردد وقتي مردم و رهبران فكري و ديني آنان در عملكرد پهلوي دوم نيز همان عقايد سرسپردگي و خشونت را دريافتند، اينجا بود كه در چنين فضايي جنبش فدائيان اسلام شكل گرفت . از آنجا كه نصيحت و ارشاد نتوانسته بود در روش حكومت تغييري ايجاد نمايد لذا جوانان اين مرز بوم دست به اسلحه برند تا جواب خشونت و ترور را با اسلحه و به سبك خودشان بدهند و در آن زمان راهي به جز اين براي ملتي مظلوم كه سالها تحت شكنجه هاي مختلف جسمي و روحي قرار داشتند نمانده بود تا با مسببان كشتار و خشونت ، به همان روشي عمل كنند كه خود مي كنند . نخستين اقدام مسلحانه فدائيان اسلام عليه احمد كسروي صورت گرفت. احمد كسروي شخصي بود كه ويژگي هاي فكري و رفتاري او نشانگر مخالفتهاي شديد با ديانت و ائمه اطهار بود گرايش او به فراماسونري و حملات كلامي و نوشتاري او عليه اسلام ، كتاب آسماني و رسول اكرم و سوزاندن قران و مجلدهاي مفاتيح الجنان از جمله اين اقدامات بود . در اسناد تاريخي احمد كسروي را محصول دين ستيزي هاي دوره مشروطه و دوره رضاخان معرفي مي كنند به طوري كه او در كتاب خود تحت عنوان پيرامون اسلام علنا مي نويسد كه او پيامبر است و بايد پاكديني به جاي اسلام بنشيند. در اين زمان چهره هاي جوان و جان باخته كه به جمعيت فدائيان اسلام پيوسته بودند تاب تحمل اين هتاكي ها و اهانت ها را در خود نديدند و تصميم به گفتگو با او گرفتند از جمله اين جوانان نواب صفوي بود كه در مقابل اين شخصيت چند فرضيه را مطرح مي كرد اول آنكه او يك فرد جاهل و نادان است يا اين كه مأمور دشمنان دين و استعمارگران مي باشد و آگاهانه با دين ستيز مي كند. اما زمانيكه جلسات مباحثه و گفتگو نتيجه نداد و عملا كسروي در مقابل منطق هم حاضر نبود از عقايد ضد ديني خود دست بر دارد و حتي ديگر به نواب اجازه ورود به جلسات مباحثات خود را نمي داداينجا بود كه نواب صفوي با پذيرش فرضيه دوم خود و اطمينان از اينكه احمد كسروي مأمور است و به چيزي غير از انجام مأموريت خود نمي انديشد. و با نااميد شدن از تأثيرگذاري فكري و مستدل ، با مشورت علما و مسجل شدن ارتداد اين فرد تصميم گرفت با تكيه بر سلاح، او را كه همه مقدسات ديني و مذهبي را به بازي گرفته بود، از ميان بردارد. نواب صفوي در هشتم ارديبهشت 1324، در تهران به كسروي حمله كرد ولي توسط پليس دستگير و زنداني شد. بعد از آزادي از زندان، موجوديت فداييان اسلام را طي يك اعلاميه ي رسمي با جمله ي هوالعزيز و تيتر « دين و انتقام» اعلام كرد و اعدام كسروي را پيگيري نمود. كم كم و به مرور زمان جوانان مسلمان و غيرتمند ايران به سوي نواب كشيده شدند از جمله آنان مي توان از سيد حسين امامي نام برد كسي كه در 20 اسفند 1324، مسئوليت اعدام انقلابي احمد كسروي را برعهده گرفت و اين ماموريت را به نحو احسن به انجام رساند. مبارزه مسلحانه، تنهاراه رهايي در زمان فدائيان اسلام بود و چرا كه اگر اين مشي اتخاذ نمي شد، بساط دين و مذهب با گستاخي حكمرانان از مملكت جمع مي شد و مظاهر و عناصر فرهنگ غرب به عنوان تفكر و انديشه غالب در ميان مردم جا باز مي كرد. شهيد نواب صفوي پس از يك دهه مبارزه تمام عيار با دشمنان دين، تشكيل جلسات تفسير قرآن و اسلام شناسي بر اساس مكتب تشيع جهت آشنا كردن جوانان اين مرزو بوم با عقايد و آئين هاي اخلاقي دين مبين اسلام عاقبت در جريان اعدام انقلابي حسين علاء دستگير شد . در آن موقع در دولت حسين علاء پيوستن ايران به پيمان بغداد مطرح بود كه در حقيقت ايران يكي از اقمار منطقه ي انگليس و امريكا مي شد. در 25 آبان 1334 زمانيكه كه علاء براي شركت در ختم مرحوم سيد مصطفي كاشاني وارد مسجد امام (شاه سابق) شد توسط مظفر ذوالقدر هدف قرار گرفت اما گلوله به او اصابت نكرد و جان سالم به در برد. در اول آذر 1334، نواب و خليل طهماسبي و عبدالحسين واحدي و جمعي ديگر از فداييان اسلام دستگير و در يك محاكمه ي فرمايشي نواب، سيد محمد واحدي و مظفر ذوالقدر محكوم به اعدام شدند . او در بيدادگاه شاه شجاعانه از تمام عقايد و فعاليتهاي فدائيان اسلام به طور قاطع و شجاعانه دفاع كرد و اظهار نمود كه مردان مبارزدر گروه فدائيان اسلام طبق موازين شرعي، مهاجمان به اسلام و نواميس مسلمانان را به مجازات رسانده اند. سرانجام، در روز 27 دي 1334 شهيد نواب صفوي و يارانش به دستور مستقيم محمدرضا پهلوي به شهادت رسيدند و نام خود را براي هميشه در تاريخ معاصر ايران ثبت كردند و امروز كه بيش از پنجاه سال از اين واقعه مي گذرد هنوز نام اين غيور مردان بر برگ زرين مبارزات مردم ايران مي درخشد. اطلاع**9128**1717
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 495]