تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804517434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صهیونیسم،اهداف استکبار در خاورمیانه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
صهیونیسم،اهداف استکبار در خاورمیانه
صهیونیسم،اهداف استکبار در خاورمیانه نويسنده: مهدی حیدری همواره ، یکی از اهداف غرب و جامعه ی استعمارگران جهان ، دستیابی آسان به نفت و گازِ فراوان و ارزان خاورمیانه ، و از سوی دیگر جذب دلارهای نفتی از طریق افزایش صادرات کالا به کشورهای نفت خیزبوده است. افزون بر این ، حفظ رژیم های وابسته ، که زمینه و بستر عرضه ی نفت ارزان و فروش گران کالاهای غرب و به ویژه تسلیحات را فراهم می آورند ، به شدّت مورد علاقه ی استعمارگران است . آنان نیل به این مقصود را در پرتو حمایت های همه جانبه از دولتهای دست نشانده و مبارزه با اسلام گرایی می دانند . از دیگر علایق غرب در خاورمیانه ، حفظ و تقویت اسراییل است ؛ زیرا اسراییل ابزاری مطمئن برای تأمین منافع غرب در منطقه به شمار می رود ، در حالی که بقای اسراییل هم بدون حمایتهای غرب ممکن نیست . از این دیدگاه می توان علت روابط حسنه و استراتژیک اسراییل و غرب را دریافت. خاورمیانه با بهره مندی از ذخایر عظیم نفت و گاز ، موقعیت ژئوپلتیک و ویژگی های فرهنگی و مذهبی ، دارای اهمیتی بسیار است و از این رو ، همواره عرصه ی تاخت و تاز قدرت های استکباری بوده است . برخی از برجستگی های این منطقه عبارتند از : 1- نفت و گاز : نفت و گازِ خاورمیانه مهمترین عامل منطقه ای ابرقدرتهای را تشکیل می دهند ؛ زیرا : اوّلاً ، بزرگترین غنی ترین ، یعنی حدود یا بیش از 60% ذخایر این مواد حیاتی در منطقه خاورمیانه نهفته اند در حالی که ذخایر نفت و گاز محدود کشورهای غیر خاورمیانه در دهه های آینده به اتمام خواهد رسید . ثانیاً ، سرمایه گذاری در استخراج و تولید نفت ِ خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس ، به دلایلی چون وجود نفت در لایه های سطح زمین ،دولتی بودن چاه های نفت و نزدیکی به آب راه های قابل کشتی رانی ، به صرفه تر از دیگر نقاط جهان است . ثالثاً ، توسعه ی دیروز و رشد امروز غرب ، بدون نفت ممکن نبوده و نیست . از این رو نیاز نفتی آن رو به افزایش است. هم چنین ، نیاز به یک سوختی چون گاز ، که آلودگی محیط زیست را نیفزاید ، به شدّت احساس می شود . وان گهی ، در حال حاضر ، غرب هیچ ماده ی سوختنی در دست ندارد که بتوان آن را جای گزین نفت کرد و پیش بینی نمی شود که درآینده نزدیک بتواند به چنین ماده ای دست یابد. 2- بازار مصرف و جذب نقدینگی : اقتصاد بیشتر کشورهای خاورمیانه بر پایه نفت است . افزایش قیمت نفت ، در دهه های اخیر ، بویژه در دو مقطعِ پس از تحریم نفتی اعراب علیه غرب ( 1973م) و وقوع انقلاب اسلامی (1979 م) ، ثروتی بسیار نصیب کشورهای خاورمیانه کرده است. این ثروت عظیم ، به علت اقتصاد غیر مولّد و روند روبه رشد مصرف گرایی در خاورمیانه ، به خرید اقلام مصرفی از دولتهای صنعتی غربی اختصاص می یابد . استکبار جهانی ، مصرف گرایی ، خرید فناوری فرسوده و نیز سرمایه گذاری در غرب را تشویق می کند ؛ زیرا نقدینگی فراوان می تواند به عنوان حربه ای علیه اقتصاد آنان به کار رود ؛ چنان که توقیف دارایی ها و سپرده های ایران در آمریکا توسط کارتر، « عمدتاً ناشی از ترس شدید آمریکا از اقدام احتمالی ایران نسبت به خارج کردن ناگهانی و یک باره ی سپرده های خود از بانکهای آمریکا بود1 . 3- تجارت اسلحه : دست یابی به درآمد و سود سرشارِ حاصل از تجارت اسلحه ، از دیگر هدفهای خاورمیانه ای استکبار جهانی است . افزون بر این ، موقعیت استراتژیک ، دلارهای نفتی ، حضور دایم قدرتها ، جنگهای تحمیلی و بحرانهای ساختگی ، امکان تشنج و در نتیجه ، زمینه های پر سود اسلحه را فراهم آورده اند . بنا به دلایل فوق ، آمریکا ، شوروی سابق ، انگلستان ، فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا و برزیل از مهمترین عرضه کنندگان اسلحه به کشورهای خاورمیانه بوده اند ، به بیانی دیگر ، سه کشور آمریکا ، انگلیس و فرانسه در سالهای 1973 م. تا 1977 م. و 1979م. تا 1982 م. بزرگترین صادرکننده ی اسلحه به بخشی از خاورمیانه ( خلیج فارس ) و عربستان صعودی و عراق ، مهمترین خریداران اسلحه از آمریکا و شوروی سابق بوده اند و نیز هزینه های دفاعی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در میان کشورهای در حال توسعه ، مقام دوم را از آن خود کرده اند . بر این میزان خرید ، باید آمار تخمینی بازار سیاه اسلحه را نیز افزود البته ، هم صادرکنندگان و هم دریافت کنندگان اسلحه ، کار خود را در جهت منافع توجیه می کنند2 . 4- علایق سیاسی: افزون بر اهداف اقتصادی ، علایق سیاسی نیز پای قدرتهای جهانی را به خاورمیانه باز کرده اند . توانایی در تحقق علایق سیاسی ، چون رژیم سازی( مانند رژیم اسراییل ) ، حفظ رژیم های وابسته ( مانند کویت) ، گوشمالی دولتهای متمرّد ( مانند عراق) ، تلاش برای سقوط حکومتهای مردمی ( مانند ایران ) ، زیر نظر داشتن رژیم های مخالف ( مانند لیبی ) ، روی کار آوردن سیاستمداران دست نشانده ( مانند الجزایر ) و ... ، حوزه ی نفوذ و قلمرو غارت گری منطقه ای قدرتهای بزرگ و بین المللی را مشخص می کند. در واقع ، تلاش برای بسط نفوذ فرهنگی و عقیدتی ( مانند کمونیسم و یا لیبرالیسم ) و اولویت بخشی آن بر نفوذ سیاسی ، تنها به منظور فراهم آوردن زمینه ی غارت اقتصادی کشورهای خاورمیانه است . فهم این حقیقت با توجه به حاکمیت فرهنگ مادی در کشورهای سلطه گر چندان سخت نیست 3 . رویارویی با پدیده اسلام گرایی ، که محصول انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود ، از دیگر علایق سیاسی قدرتهای استعمارگر در خاورمیانه است و از این روست که هر چند حزب هایی چون جبهه ی نجات اسلامی الجزایر و حزب اسلام گرایی رفاه ترکیه ، خویش را به اصول دموکراتیک شبه غربی متعهد می دانند ، با خشم کشورهای غربی و اسراییل رو به رو می شوند . البته ، غرب با بزرگ نمایی خطر ایران ، به بسیج همه ی امکانات و متحدان منطقه ای و فرا منطقه ای خویش پرداخته تا با اقدامات گروهی ، کشوری( چون ایران ) را که انقلابش صلح راستین را به جهان عرضه می کند ، نابود سازد. جیمی کارتر، رییس جمهور پیشین آمریکا ، خودکشی سیاسی را بر حمایت نکردن از اسرائیل ترجیح می داد. مشاور امنیت ملّی 4 او نیز آمریکا را از نظر سیاسی نماینده ی خارجی اسراییل می دانست . چنین نگرشی ، که همواره در دولت مردان قبلی و بعدی آمریکا به چشم می آمده است ، به ارسال کمکهای همه جانبه به اسراییل و حمایت و پشتیبانی بی دریغ از آن رژیم غاصب در دهه های پس از جنگ جهانی دوم انجامید5 .تولد صهیونیسمصهیونیسم مأخوذ از صهیون یا صیون ، به معنی کوه خشک یا پر آفتاب ، نام تپه ای در جنوب غربی شهر قدس در سرزمین فلسطین می باشد ، که دارای آثار و اماکن مذهبی و تاریخی مختلفی بوده و در بعضی از اساطیر و افسانه های یهودی آمده است که ناجی قوم یهود پس از ظهور از همین کوه ، قدرت مطلقه آنان را بر تمام اقوام و ملل جهان مستقر می سازد. انتخاب این اصطلاح توسط سران و بانیان اولیه صهیونیسم ، قبل و پیش از هر چیز دارای اغراض سیاسی خاصی بوده است . در تعابیر و تعاریف مختلف پیرامون صهیونیسم آمده است که : « در اصطلاح عامیانه مردم اسراییل ، صهیونیسم یعنی برتر دانستن فریب کارانه خویشتن6 . یکی از ایدئولوگهای صهیونیستی در این زمینه می نویسد که : « صهیونیسم همانند یک آمبولانس است که با زیر پا نهادن قوانین و مقدرات رانندگی به نجات یهود (!)... می شتابد»7 در برخی دیگر از تعاریف و تعابیر آمده است که : « صهیونیسم ... یک پدیده ی عمدتاً استعماری است ، اما با یک پوشش عوضی اختصاصی که همانا یک افسانه دروغین مذهبی است» ، « صهیونیسم ... نه از سنت یهودی ، که فقط به عنوان استتار و عذر توجیهی از آن استفاده می کند.»8 بعضاً در تعریف صهیونیسم معتقدند که : « صهیونیسم نوین ایدئولوژی دستگاه کثیرالشعب سازمانها و سیاست عملی بورژوازی ثروتمند یهود است که با محافل انحصاری ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای امپریالیستی دست اتحاد داده است9 . بطور خلاصه این که صهیونیسم پدیده و حرکتی سیاسی است که داعیه گردآوری وقم یهود و به اصطلاح رهایی آنان را به غلط و به دروغ تبلیغ و تظاهر کرده و نه تنها جریانی غیر یهودی ، که ضد توحید و مذهب می باشد ، و مسأله اشغال سرزمین فلسطین ، سر سلسله و مقدمه اهداف و اغراض این جریان برای تسخیر و سرانجام ایجاد حکومت جهانی و هم چنین زدایش ایمان و مذاهب الهی می باشد. پدیده های تحت عنوان صهیونیسم علی رغم ادعای بسیاری از منابع و مآخذ ، با تشکیل اولین کنگره علنی صهیونیستها در شهر بال سوییس ، به سال 1897 م. متولد نگردید ، چرا که بذرهای عملی آن ، مدتها پیشتر از تظاهر این واژه در جهان سیاست و در فرهنگ سیاسی پاشیده شده ، بنابراین کنگره ی بال در واقع تاریخ علنی شدن فعالیت صهیونیسم و بعضاً اهدافشان بوده است . شاید بتوان گفت نخستین کسی که افکار و عقاید صهیونیستها را به عنوان شاخه سیاسی قوم یهود تئوریزه کرد ، « تئودورهرتزل» سیاستمدار و روزنامه نگار یهودی اتریشی بود که کتابی با عنوان « دولت یهود » نوشت و پیشنهاد تشکیل کشور مستقل یهودی را در اولین کنگره جهانی صهیونیسم در سال 1897 م. در سوییس ارایه نمود . هرتزل محل کنونی فلسطین اشغالی را به عنوان یکی از پیشنهادهای خود مطرح نمود و از آن هنگام تا سال 1917 م. که « لرد بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلستان ، حق یهودیان را برای تشکیل دولت مستقل در فلسطین به رسمیت شناخت ، 20 سال طول کشید ؛ بیست سالی که مشحون از فعالیت هدفمند یهودیان در سراسر جهان بود ، فعالیتهایی که صرفاً به کانالهای سیاسی هدایت شده بودند و مسایل دینی ، تنها دست آویزی برای رسیدن به مقاصد سیاسی به حساب می آمدند . حال به برخی از عوامل شکل گیری صهیونیسم می پردازیم : 1-مارکسیسم10 : در عقاید کارل ماکس که یهودی بوده است ، آلمان نخستین کشوری است که گرفتار انقلاب کارگری خواهد شد و یهودیان در آن انقلاب ، همانند انقلابهای گذشته بشری ، نیرویی پیشرو خواهند بود . صهیونیستها به تأثیر از مارکس ، ملت برگزیدۀ خدا ، یعنی یهودیان ، را همواره عامل هر حرکت پیشروانه و مترقیانه به حساب می آورند . به عقیده ی آنان ، این نقش پیش تازی در جریان تولید و رشد کمونیسم و نیز در فرآیند برپایی و پیروزی انقلاب کمونیستی روسیه وجود داشته است11 . ضمناً صهیونیستها ، همانند کمونیستها ، از ماتریالیسم تاریخی مارکس در تحلیل گذشته و آینده خود سود می جویند. به گمان صهیونیستها ، دوران کمون اولیه نمایاننده ی روزگار یهودیان پیش از حضرت یعقوب (علیه السلام ) است . در دوران فئودالیسم و سرمایه داری ، زمین داران و سرمایه داران غیر یهودی بر مسند قدرت باقی ماندند و یهودیان را به سوی کارهای کم ارزشی چون صرافی سوق دادند . کمونیسم ، جهان را با دیدگاه مادی محض تفسیر می کند ، دین را افیون توده ها می داند ، عواطف و احساسات و اخلاق را روبنا می شمارد ، حرکت تاریخ را بر اساس جبر تشریح می نماید ، شیرازه ی جامعه را بر اقتصاد قرار می دهد ، برای نیل به هدف از هر وسیله ای بهره می برد و طبقات و نه شخصیتها را تاریخ ساز داند . 2- ناسیونالیسم : ( ملی گرایی ، به گونه ی نوین آن ) ، محصول انقلاب کبیر فرانسه و یکی از آثار تمدن غرب است . پس از انقلاب کبیر فرانسه ، میل به وطن خواهی و آرمانهای قومی در ملیّت ها ، نژادها و اقلیّت های دینی ، چون یهود ، افزایش یافت . از این رو ، صهیونیسم را نمی توان فرزند درد و رنج یهودیان دانست ، بلکه اگر به یهودیان آزار و آسیبی نیز نمی رسید ، باز هم ، تولد صهیونیسم بر پایه رشد ناسیونالیسم غربی ناگزیر بود . هرتصل نیز با بیان اینکه « مسأله ی تشکیل حکومت یهودی بیش از آن که مسأله ای مذهبی یا اجتماعی باشد ، مسأله ای ملی است » بر تأثیر فزاینده ی ملی گرایی در خلق صهیونیسم تأکید می ورزد. این اعتقاد که یهودیت از روح جمعی و گروهی و زبان و دشمن و سرزمین مشترک بهره مند است ، همواره میان یهودیان وجود داشته است . ولی یهودیان در گذشته ، قادر به بهره گیری از این عناصر برای خلق دولت یهود نبوده اند . سرانجام گروهی با تأکید بسیار بر عناصر ناسیونالیستی یهود ، زمینه های ظهور صهیونیسم و تأسیس دولت یهودی را فراهم آوردند. 3- قوم برگزیده : تفسیر و نگرش خاص صهیونیستها از آموزه ی قوم برگزیده ، از گذر راه های زیر در پدید آمدن صهیونیسم دخالت داشته است : الف) بر اساس متون دینی یهودی ، یهود قوم برگزیده خداوند است ؛ چرا که خداوند به بنی اسراییل وعده ی حکومت از نیل تا فرات را داده است . این آموزه تفسیر کلام خداوند به حضرت ابراهیم است که فرمود: « به اخلاف تو ، این سرزمین را ، از رود مصر تا شط بزرگ [ یعنی] شط فرات را عطا می کنم .» اندیشه ی مذکور به تنهایی به پدید آمدن صهیونیسم منجر نشده است ، بلکه غلّو ، بزرگ نمایی و سیاسی کردن آن ، زاینده ی صهیونیسم است . ب) یکی دیگر از دلایل یهودیان برای اثبات برگزیده بودن ، عبارت از ویژگی هایی است که به گمان آنان تنها در یهودیان نهفته است . یهودیان گمان می کنند که شباهتی به ملل دیگر ندارند و نژادشان پاک ترین و خالص ترین نژادهاست و از این رو ، در سراسر تاریخ از پذیرش حاکمیت و سلطه ی هر سلطانی جز پروردگار عالم سرباز زده اند . هم چنین یهودیان برآنند که قوم یهود ، ملّتی است بی مانند و آنان ، نخستین مورخان ، تنها دارندگان فرهنگ مستقل در خاورمیانه و جهان ، گل سر سبد آفرینش ، مردمی کوشا و توانا ، نخستین کاشفان حکومت جهانی خدا ، نژاد برتر و ملّت مقدس اند و به علت برخورداری از این ویژگی ها ، بر دیگران می بالند و خود را شایسته ی حکومت مستقل و یا مسلط بر جهانیان می دانند . در حالی اگر این گمان باطل آنان نیز درست باشد ، موجب پدید آمدن حق تشکیل دولت و سلطه بر جهان نمی شود . افزون بر این ، تحقیقات نوین ، اوّلاً ، برخورداری یهودیان از ویژگی یا ویژگی های مذکور را رد می کند و ثانیاً ، اگر فرض شود که این ویژگی ها در یهود هست ، آن گاه اثبات وجود آنها در همه ی یهودیان ممکن نیست 12 .جنبش ها و نهضت های ناسیونالیستی قرن 19 م. در تاریخ اروپا رل مهمی را بعهده داشت ... که نهضت ناسیونالیستی عالم یهود را نیز متأثر کرد13 . از درون وضع مغشوش و نهضت نوعدوستی که در تمام ملل و هم چنین وضع تازه ای که در نحوه زندگی و افکار یهودیان بوجود آمده بود یک نوع ناسیونالیست یهودی به ظهور پیوست و صورت حقیقی بخود گرفت که از درون آن صهیونیست بوجود آمد14 . کنگره اول بال ( 1897م .) ، در واقع پاسخ علنی به فشارهایی بود که ادبیات صهیونیسم در آنها نقش عمده داشت ، اگر صهیونیسم سیاسی در پایان قرن 19 م. بوجود آمد « صهیونیسم ادبی» پیش از آن بوجود آمده بود و توسط افرادی مانند هنس ، پنسکر – سوکولف ، احدهاآم و هرتزل بعنوان ابزاری برای صهیونیسم فکری بکارگرفته می شد15 . در این راستا ، از جمله رمانهایی که در اروپا هیاهو برپا کرد توسط یکی از شخصیتهای سیاسی یهودی و در واقع صهیونیست انگلیسی به نام « بنیامن دیزرائیلی » نوشته شد ، بطوریکه آمده8 است : وی که هوادار تعصب نژادی بود ... قهرمان یهودی را از موضع یک شخصیت رمانتیک به موضع سیاسی نژادی بود و رمان « دیوید آلروی» را در سال 1833 م. پیش از آن که بعنوان نخست وزیر انگلستان منصوب شود نوشت 16 . بدین لحاظ ، صهیونیستها نیز بیش از پیش دست بکار شده و بطور دقیق و حساب شده ای ، برای فراهم کردن زمینه ها و آماده ساختن اذهان وجو سازیهای کاذب ، به طور بیشرمانه ای به تولید چنین رمانهایی مبادرت ورزیده و آنها را وادار صحنه نمودند که قلم بدستانِ سیاسِ صهیونیست نیز بیکار ننشسته و به مبارزه با یهودیان طرفدار تز « ادغام و هم زیستی با دیگر ملل» پرداختند. پس از جنگ جهانی اول و هجوم قدرتهای استکباری به مناطق مختلف خاورمیانه و اشغال آن سامان ، طرحها و نقشه های صهیونیستی نیز یکی پس از دیگری و با دقت خاصی به بوته اجرا و عمل گذارده شد ، که اشغال قسمتی از فلسطین توسط بخشی از ارتش استعمار تحت عنوان لشکر یهود با فرماندهی « آلن بی » و گماردن یک فرمانده یهودی صهیونیست ، بعنوان کمیسر عالی فلسطین در سال 1920 م . توسط حکومت پادشاهی و استعماری انگلیس از آن جمله می باشد. که ادامه روند فوق ، با فعالیت مداوم صهیونیسم جهانی و همیاری مجامع بین المللی و قدرتهای استکباری دوران ، و بعضاً مساعدتهای حکام و سران وابسته منطقه ای سرانجام منجر به ایجاد رژیم غاصب صهیونیستی در سال 1948 م. گشته و بدین طریق یکی از آرمانهای اولیه و مقدماتی صهیونیسم جهانی ، بر کرسی موفقیت جلوس می کند و صهیونیستها نیز سرمست از این اشغال روز به روز بر گستاخی خود افزوده ، و هم چنان به توسعه طلبی و اشغالگری مبادرت می ورزند آن چنانک ه امروزه نه فقط سرزمین فلسطین بلکه بخشی از مناطق سوریه – اردن – مصر و لبنان تحت اشغال و دست اندازی غاصبان صهیونیست قرار دارد و حتی فراتر از این ها ، دست اندازیها و تحرکات شیطانی صهیونیسم در بسیاری از مناطق جهان بوضوح قابل مشاهده می باشد17 . سهم اسراییل در تأمین هدفهای استکباریتشکیل دولت غاصب اسراییل ، بیشتر محصول تلاش صهیونیستهای آمریکایی است . از این رو ، آنان حمایت بی دریغ آمریکا از اسراییل را بدون پاداش مالی و ... نگذاشته اند . چنین اقدامی برای صهیونیستهای آمریکایی ، که با جمعیت 3% ، حدود هشتاد درصد ثروت و بیشتر مشاغل کلیدی آن کشور را در اختیار دارند ، به آسانی امکان پذیر است. شرکت ثروتمند اویل ، دانشگاه مشهور شیکاگو ، بانکهای مشهور چیس مانهاتان ، مورگان استانلی ، لهمان برودرس ، فایرست بوستن ، کورپوریش و برادران لازارد به صهیونیستهای آمریکایی تعلّق دارد. روشن است اگر حمایت عملی آمریکا از آرمان تشکیل حکومت یهودی و تأسیس و بقای اسراییل نبود ، از پشتیبانی همه جانبه صهیونیستهای داخل و خارج برخوردار نمی شد. در واقع آمریکا به یهودیان ، که سازمان یافته ترین گروه اقلیت مذهبی آن کشورند ، و از هر ده نفر آنان ، هفت نفر ، ریاست بیش از یک سازمان و گروه اجتماعی را بر عهده دارند و از قدرت مالی و نفوذ سیاسی مؤثر بهره مندند ، نیازمند است . بنابراین ، آنان که آمریکا را مستعمره ی صهیونیسم خوانده اند ، سخن به گزاف نگفته اند 18 . اسراییل می کوشد تا با تخریب فرهنگ انسانی ، کارشکنی اقتصادی ، رخنه در دستگاههای امنیتی ، مشارکت در سرکوب جنبش های آزادی بخش ، گسترش خدمات نظامی ، اعمال جاسوسی و اعطای کمکهای مالی ، راهی برای نفوذ آمریکا در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین بگشاید. نمونه هایی بسیار برای اثبات این ادعا می توان نام برد ؛ مثلاً وزیر امور خارجه سری لاتکا اعتراف می کند که در برقراری رابطه با اسراییل ، آن کشور کمک هایی ویژه در اختیار کشورش می گذارد – چندی پس از این معامله سیاسی ، اسرائیل ، نمایندگی سیاسی خود را سفارت آمریکا در سری لانکا بازگشود که به استثنای رییس آن ، همه ی کارمندان نمایندگی اسرائیل ، آمریکایی بودند . هم چنین ، شرکت اسراییلی بنامان با تخریب اقتصاد نیکاراگوئه و نیز کارشناسان اسراییلی ، با مشارکت در سرکوب انقلابیان ضد دولتی گواتمالا ، و جاسوسان صهیونیستی با شناسایی رهبران جنبش های آزادی بخش آمریکای لاتین ، حوزه ی نفوذ آمریکا را گسترش و تثبیت کردند 19 . در نگاه غرب ، اسراییل با قدرت نظامی قابل اعتماد برای سرکوب مخالفان ، حافظ ارزشهای دمکراتیک غربی در برابر یورش احتمالی شرق20 ، ناوی هواپیما بر با موقعیتی منحصر به فرد در همسایگی روس ها و اروپای شرقی و چاههای نفت ، نگهبانی وفادار و نماینده و حافظ منافع آمریکا دو منطقه است. بنابراین ، سود و بهره ای که اسراییل به آمریکا و غرب می رساند ، از سودی که به اسراییل می رسد ، افزون تر است ؛ چنان که یکی از مقامات دولت اسراییل در این باره می گوید : « کمک های تقدیمی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی از 30 میلیارد دلار بیشتر نیست ولی خدماتی که اسراییل به آمریکا ارایه داده ، بیش از یک درصد میلیارد دلار است.» حتی ارتش اسراییل خدمات جنگی ارزان قیمتی در اختیار غرب قرار می دهد . به عقیده ی سفیر اسراییل در آمریکا 21 ، کشورش « به سبب موقعیت جغرافیایی ، سطح تکنولوژی و قدرت نظامی ، سیستم دمکراسی ، ثبات سیاسی و سمت گیری غربی آن ، یک ثروت استراتژیک » برای ایالات متحده ی آمریکاست22 . افزون بر این ، اسراییل خط مقدّم مقابله با توسعه طلبی شوروی دیروز و و روسیه امروز به شمار می رود . آن کشور همواره به تقاضای آمریکا برای امن سازی منطقۀ حسّاس و بحرانی خاورمیانه لبیک گفته است و در واقع ، اسراییل امتداد قلمرو ارضی غرب با همه ی ویژگی هایش در شرق ، تجسم یکی از ایالتهای آمریکا در خاورمیانه ، صحنه ی تئاتری برای نمایش و القای فرهنگ غرب در جامعه ی جغرافیایی مسلمانان ، ابزاری برای مجازات کشورهای مخالف آمریکا ، معبدی برای صدور کالاهای غربی به آفریقا و آسیا ، محلّی برای آزمایش سلاحهای غرب و نیز سر پل غرب در قلب جهان عرب و سرزمین اسلام محسوب می شود . این ویژگی منحصر به فرد « اسراییل را به کانون واقعی قدرت سیاسی جهان و کانون نظامی استراتژیک تسلط بر جهان 23 » و یا به عقیده ی وایزمن ، به صورت « بلژیک آسیایی ، یعنی خاک ریز اول انگلستان برای کانال سوئز » در آورده است. حتی اگر اسراییل از این ویژگی ها بی بهره می بود و تنها از این ویژگی که حاکمان واقعی واشنگتن صهیونیستهایی هستند که به شکل نامرئی قدرت را در آمریکا از پشت صحنه در دست دارند ، برای اثبات ادّعای خدمت فراوان صهیونیسم به لیبرالیسم آمریکایی کافی بود24 .پی نوشت ها :1- علایق و استراتژی ابرقدرتها در خلیج فارس ، بیژن اسدی .ص7-14 ، 20-27و 65-73.2- همان ، ص18، 39 ، 41 ،42 ، 44 ، 58 و 60.3- علایق و استراتژی ابرقدرتها در خلیج فارس ، بیژن اسدی . صص44-54.4- مشاور امنیت ملی کارتر ، زبیگنیو برژینسکی بود.5- جهان زیر سلطه صهیونیسم ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ص8 .در جستجوی امنیت ملی ، برژینسکی ، ابراهیم خلیلی نجف آبادی ، ص309.6- اکونومیست چاپ انگلستان – 21/ ژوئیه / 1984.7- نقل در مجله عصر جدید چاپ شوروی – 2/ اوت/ 1985.8- پرونده اسراییل و صهیونیسم سیاسی : روژه گارودی – ترجمه نسرین حکیمی صص94 و169.9- صهیونیسم : ایوانف – ترجمه ابراهیم یونسی ص7 .10- واژه مارکسیسم از نام کارل مارکس گرفته شده این مکتب ، قدرتهای مادی تولید و مبارزه طبقاتی را نیروهای بنیادین فعال در تاریخ می داند . ر.ک: فرهنگ علوم سیاسی ، آقابخشی .ص197.11- جهان زیر سلطه صهیونیسم ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی . صص 97 ، 102-104 ، 207 -209.12- فلسطین و صهیونیسم ، مرتضی شیرودی . ص51-58.13- قوم من ( تاریخ بنی اسراییل ) : آبارابان ( صهیونیست ) ترجمه نعمت ا... شکیب اصفهانی ص420.14- همان . ص422. 15- ادبیات صهیونیسم . غسان کنفانی – ترجمه موسی بیدج ص27.16- همان سند. ص71.17- توطئه جهانی ، محمد تقی تقی پور –صص 19-28.18- جهان زیر سلطه صهیونیسم ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .ص9-14- سازمانهای یهودیان آمریکا و اسراییل ، لی اوبرین ، ترجمه : ناصری . صص16-18.19- فرهنگ تاریخی – سیاسی ایران و خاورمیانه ، علی بابایی ، ج2 . صص – 420 ، 424 و 426.20- هرتصل در این باره می گوید : « [ در آسیا] ... یک دیوار برای حمایت از اروپا احداث خواهیم کرد . این دیوار به صورت یک دژ تسخیر ناپذیر برای تمدن غرب در برابر وحشی گیری در خواهد آمد. ر.ک: صهیونیسم، المسیری ص128.21- این اظهارات در 1984 م. صورت گرفته است . ر.ک : صهیونیسم ، المسیری . صص128-138.22- شامیر اعتراف می کند: « اسراییل نماینده منافع آمریکا در منطقه است. » ر.ک: مسأله فلسطین و اسراییل . سید هادی خسروشاهی .ص56 .23- سخن یکی از صهیونیستهای مشهور به نام ناحوم گلدمن در 1947 م.24- فلسطین و صهیونیسم ، مرتضی شیرودی . صص98-102.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 841]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن