تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805333748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زیر بنا یا روبنا، هدف یا وسیله؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زیر بنا یا روبنا، هدف یا وسیله؟

زمانى در مقابل شعار ماركسیستها كه اقتصاد را زیر بنا مى‏نامیدند و مقوله‏هاى دیگر را رو بنا، نویسندگان اسلامى بر آن بودند كه اقتصاد را از دیدگاه اسلام، امرى رو بنایى معرفى نمایند و منظور آنان از رو بنا بودن اقتصاد، آن بود كه اصل در اسلام، اندیشه توحیدى است و اندیشه اقتصادى از اندیشه توحیدى نشأت مى‏گیرد. و معنى و مفهوم این اصل آن نبود كه از تأثیر اقتصاد به عنوان یك عامل نیرومند اجتماعى كه در بیشترین مسائل جامعه، نقش تعیین كننده دارد، چیزى بكاهند.مشابه این بحث را مى‏توان در مورد سیاست از دیدگاه اسلام نیز مطرح كرد و آن اینكه آیا سیاست از دیدگاه دین یك وسیله است یا هدف؟ ، اصل است یا فرع؟ ، زیر بناست یا رو بنا؟ یكى از بارزترین نمودهاى سیاست، قدرت است؛ آیا قدرت، هدف است یا وسیله؟بسیارى از اندیشمندان، معتقدند كه در تفكر دینى، قدرت سیاسى تنها یك وسیله براى استقرار حق و اجراى عدالت است. قدرت بدان جهت مطلوب است كه در خدمت به خلق به كار آید و گرنه قدرت طلبى خود ضد ارزش است. نهج البلاغه آكنده از تعبیرات مختلفى در این زمینه است كه بخشى از آن را در فصل مربوط به اندیشه سیاسى در نهج البلاغه خواهیم خواند.قدرت به عنوان یك صفت الهى و مقدس، از اصول اعتقادى اسلام است و قدرتمند بودن یك ارزش است از این رو مشاهده مى‏كنیم كه گاه در روایات، از انسان ضعیف ـ هر چند كه مؤمن هم باشد ـ شدیدا انتقاد و نكوهش شده است.برخى از متفكران اسلامى قدرت را هدف دانسته‏اند و استقرار حاكمیت دین را منوط به تحصیل آن كرده‏اند و در نتیجه آن را از واجبات دینى شمرده‏اند. قدرت به عنوان یك صفت الهى و مقدس، از اصول اعتقادى اسلام است و قدرتمند بودن یك ارزش است از این رو مشاهده مى‏كنیم كه گاه در روایات، از انسان ضعیف ـ هر چند كه مؤمن هم باشد ـ شدیدا انتقاد و نكوهش شده است.اما اینكه امام (ع) در نهج البلاغه، یك جا از بى اعتبارى دولت و بى‏ارزشى قدرت، سخن مى‏گوید: «و الله لاسلمنه ما سلمت امور المسلمین» ، و در جاى دیگر از تفویض قدرت به معارضان حكومتش؛ یعنى قاسطین، ناكثین و مارقین سخت خوددارى مى‏كند و به شدت در مقابل آنها مى‏ایستد، بدان خاطر است كه گاه مورد سوء استفاده قرار مى‏گیرد و در جهت منفى به كار گرفته مى‏شود، و روشن است كه امكان این نوع سوء استفاده، هرگز دلیل بر منفى بودن ارزش قدرت نیست. چرا كه همه ارزشهاى والا حتى علم، حیات و دیگر فضایل، در معرض سوء استفاده هستند.چنین به نظر مى‏رسد كه هر دو سخن قابل توجه‏اند و از نظر منطق دین، پذیرفته شده مى‏باشند . این مطلب در مورد اقتصاد هم صادق است. به علاوه حتى بنابر فرض اول نیز مى‏توان گفت كه وسیله بودن سیاست از دیدگاه شریعت، چیزى از اهمیت سیاست از دیدگاه دینى نمى‏كاهد، و چنین نیست كه هرچه وسیله تلقى شد، فرع است و كم اعتبار، بلكه این وسیله‏ها هستند كه نخستین اهداف هر امرى را تشكیل مى‏دهند.بنابراین، سیاست به عنوان یك عنصر اصلى در زندگى، و شأنى همیشه همراه با انسان بوده است و همچنین عمل سیاسى و پالایش صحنه‏هاى سیاست، همواره از اهداف مهم دین بوده‏اند . این اصل را مى‏توان با مطالعه اهداف انبیا، به روشنى به دست آورد.لینک مطالب مرتبط: دانش اسلامی؛ نگاهی متفاوت، چالشی نو...‌ علوم اجتماعی و پیوندهای آن با علوم شرعی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن