تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833148195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جایگاه سیاست در اندیشه صدر المتالهین


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 جایگاه سیاست در اندیشه صدر المتالهین
جایگاه سیاست در اندیشه صدر المتالهین نويسنده: محسن مهاجر منظومه فکری ملاصدرا تلفیقی آشتی جویانه بین فلسفه مشاء و فلسفه اشراق ، عرفان و معارف ،کتاب و سنت از مجاری عقل و وحی و دل است و در ابعاد نظری و عملی نگاهی جامع به هستی و انسان دارد . حکمت متعالیه او در حقیقت ، حکمت متعادلی است که با رهیافتی نوین همه طرق معرفت شناسانه را همسو و سازگار می کند و انحصارات برهانی فیلسوفان ، بافته های اشراقی عارفان و براهین وحیاتی متکلمان را نقض می کند و با رویکردی مسالمت جویانه یافته های عرفانی در سفرهای روحانی را با ترازوی برهان می سنجد و سنجش می کند اشراق سهروردی و ابن عربی را با برهان فارابی و سینوی و خواجوی در هم می آمیزد و با محصولش به تبیین ره آورد و حیاتی خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله ) می پردازد و قاعده ملازمه عقل و دین را مبنای معرفت شناسی خویش قرار می دهد. وی در « حکمت متعالیه » می گوید آنکه دینش دین انبیا نیست حکمت ندارد و آنکه از حکما شمرده شود هم گاه راسخی در راه معرفت حقایق بر نداشته است 1 و در « شرح فیوضات وحیانی » خویش آورده است . همچنانکه برهان یقینی مطابق وحی است و هرگز با آن مخالفت ندارد پیرو رسالت محمد (صلی الله علیه و آله ) نیز حکم عقل و گردن می نهد و با آن معاندتی ندارد 2 و تا بدانجا پیش می رود که عقل و شرع را دو نور الهی می نامد که تعاملشان نور علی نور است و تلازمشان را نه بر طریق استحباب و رجحان فقیهان بلکه بر سلوک ضرورت عقلی حکیمانه و فیلسوفان می پذیرد و می گوید « حاشا و کلا که احکام شریعت منافی معارف یقینی ضروری باشد » شعار متدولوژیک صدرایی بر این اساس است که « نابود باد فلسفه ای که قوانینش مطابق کتاب و سنت نباشد»3 «از طرف دیگر محصول قطعی این برهان را منطبق بر مشاهدات عرفانی می داند و بر این باور است که هیچ گاه خطابات شرعی و حقایق دینی مخالف با براهین فلسفی نیست . بنابراین صدر المتالهین بر خلاف سیره صوفیان و عقل گرایان پیشین ، ضمن پذیرش عرفان نظری و براهین فلسفی با تمسک به قرائت و تفسیر شیعی از معارف الهی و حقایق و حیاتی راه جدیدی را گشود و با ارائه نظریه « حرکت جوهری » در عرصه هستی و جدا کردن حکمت الهی و « علم النفس » از طبیعیات ارسطویی ، فلسفه الهی را از قید فلسفه طبیعی قرون وسطایی که در اندیشه فیلسوفان مسلمان گذشته کاملا ملموس بود ، آزاد نمود تا آنجا که به تعبیر برخی از معاصران تمایز بین فلسفه الهی و حکمت طبیعی توسط صدر المتالهین در دوران معاصر این اثر را دارد . که در مقابل حمله متجددان که به سلاح نظریات جدید علمی مجهز هستند . می توان از حکمت سنتی دفاع کرد و این خدمت او به علوم عقلی اسلامی سبب حفظ آن شده است . 4 اما آنچه در منظومه فکری صدرا چون حلقه مفقوده ای از دید بسیاری پنهان مانده است ، جایگاه « سیاست » است که بر خلاف تصور عده ای از صوفی مسلکان ، فلسفه و عرفان او در مقام جداکردن غیب و شهادت ، عقل و شهوت ، دنیا و آخرت ، معقول و محسوس ، دین و سیاست نیست بلکه او غرض از وضع همه شرایع و ایجاد طاعات را آن می داند که « غیب ، شهادت را خدمت کند و شهوات ، عقول را خدمت کنند و جزء ، به کل و دنیا ، به آخرت برگردد و محسوس معقول شود و از عکس این امور منزجر گردد تا آنکه ظلم و و بال لازم نیاید و موجب وخامت عاقبت و سوء مآل نشود . 5 بر این اساس او موفق شد مسیر از مبدأ تا معاد را در چهار سفر : 1- سفر من الخلق الی الحق 2- سفر بالحق فی الحق 3- سفر من الحق الی الخلق و 4- سفر فی الخلق را معماری و طراحی نماید و از مجرای آن سالکان طریقت را از خلق به سوی حق برده و برای دایت خلق به میان آنها باز گرداند . او با تاکید بر اینکه نشئه دنیا محل اجرای همه شرایع الهی است 6 و « الدنیا مزرعه الاخره » 7 از باب ضرورت عقلی ، تدبیر ، سیاست و اصلاح دنیا را ضروری می داند 8 و در اشراق سوم از مشهد پنجم کتاب « الشواهد الربوبیه » می فرماید « دنیا منزلی از منازل سالکین الی الله است و نفس انسانی مسافری است به سوی خدا از اول منزلی از منازل وجودش که هیولی باشد که در غایت بعدی از خداوند است چون که ظلمت محض و خست صرف است و سایر مراتب وجودی ... همه منازل و مراحلی به سوی خدا هستند و مسافر به سوی او ناچار است از همه آنها عبور کند تا به مطلوب حقیقی برسد . کاروانهای نفوس انسانی در این مراحل در عقب یکدیگر به حسب مراتب در حرکت اند . و انبیا(صلی الله علیه و آله ) روسای این قافله ها و امیران مسافران به سوی او هستند و ابدان مراکب نیز مسافرین اند و هر که از تربیت مرکب و تدبیر منزل ذاهل و غافل گردد سفرش تمام نمی شود و مادام که امر معاش در دنیا که عبارت است از حالت تعلق نفس به حس و محسوس تمام نباشد امر انتقال و انقطاع به سوی باریتعالی که عبارت از سلوک باشد صورت نمی گیرد و امر معیشت در دنیا تمام نمی گردد مگر آنکه بدن آدمی سالم و نسل او دوام و نوع انسان باقی بماند و این امور تمام نمی شود مگر به اسبابی که وجود آنها را حفظ نماید و مفاسد و مهلکات را دفع کند . » 9بنابراین عرفان صدرا مطابق و همسو با طبع وسرشت اجتماعی انسان است و در سفر آغازین « من الخلق الی الحق » برای تهیه زاد راه سفر روحانی نیاز به اصلاح معاش و سیاست و تدبیر در عرصه حیات اجتماعی دارد زیرا انسان در دنیا « لا یعیش فی الدنیا الا بتمدن و اجتماع و تعاون فلا یمکن وجوده بالانفراد » ، 10 معیشتش منتظم نمی گردد مگر با تمدن و تعاون و اجتماع و نمی تواند به تنهایی زندگی کند و در وجود و بقایش ناگزیر از مشارکت و معاملت در حیات جمعی است 11 و بعد از وصول به کمال و محودر حق تعالی « سفر سیاسی » آغاز می گردد زیرا انسان بازگشته از این سفر « یستحق خلافة الله وریاسة الناس » 12 شایستگی عنوان خلیفه اللهی و رهبری جامعه را پیدا کرده است ملاصدرا در کتاب شریف « شرح اصول کافی » با اشاره به سفر اول و چهارم و ابعاد عرفانی و سیاسی آن می فرماید « انسان چون از طبیعت عنصری خلق شده در سفر معنوی و سیر استکمالی خود به سوی خداوند از مرتبه پست به بالاترین مراتب و مقامات پیوسته در ترقی است و مسافری که قصد دارد سفرش را به پایان برساند تا منزلهای نزدیک به محل عزیمت خود را طی نکند به منازل پایانی نمی رسد پس همچنین انسانی که به سوی پروردگارش ره می پیماید ناچار او را گذر به منزل بالاتر بعد از گذشتن پایین تر حاصل می شود پس تا بنده صالح مطلقی نشود ولی ای از اولیای الهی نمی شود و تا ولی مطلقی نشود رسولی از جانب خداوند و مبعوث به خلقش نمی شود . سپس تارسول نگردد صاحب شریعت و دین کامل و رئیس تمام خلایق و عهده دار سرکوبی دشمنان خدا یعنی کافران و ظالمان نمی گردد . » 13 در اینجا برای روشن شدن بیشتر بحث ، بررسی جایگاه سیاست در اندیشه ملاصدرا و بیان مفهوم و ماهیت سیاست و همچنین رابطه سیاست با بحث ، بررسی جایگاه سیاست در اندیشه ملا صدراو بیان مفهوم و ماهیت سیاست و همچنین رابطه سیاست با دین ضروری می نماید .1- مفهوم سیاست به رغم رویکردهای متعدد فیلسوفان و اندیشمندان در مباحث معرفت شناسی سیاسی آنها نتوانسته اند بر مفهوم مشترک و جامعی از سیاست و علم سیاست اتفاق نظر پیدا کنند و طبعا هر کسی از زاویه نگرش خویش و از منظر دغدغه ها و دل واپسیهای حیات سیاسی خود و شرایط محیطی و پیش فرضهای ایدئولوژیکی ، حدود و ثغوری برای مفهوم سیاست در نظر گرفته است . برخی از فیلسوفان مسلمان اصولا تبیین مفهوم سیاست را دشوار و آن را جزء علوم « صعب الموضوع» 14 تلقی کرده اند و بر این باورند که قلمرو موضوع آن بسیار گسترده و با موارد و اغراض خود دست به گریبان است و تفکیک آن به سادگی مقدور نیست ، بنابراین معرفت به حقیقت و ماهیت آن امکان پذیر نیست و باید به تعاریف شرح الاسمی که ناظر به لوازم و اعراض سیاست است بسنده کرد . برخی معتقدند چون علم سیاست نتیجه ساختار حقیقی جامعه است و آن هم به صورت سیستم پیچیده ای می باشد لذا به هیچ وجه عنصر اصلی علم سیاست را نمی توان تبیین کرد و به همین دلیل امروزه برخی به این نتیجه رسیده اند که نباید انتظار مفهوم ثابتی از سیاست داشت بلکه هر روز بر اساس نگرشها و رویکردهای جدید باید آن را تعریف کرد . 15 به نظر می رسد با این نگرش می توان همه مفاهیم و تعارفی را که از سیاست ارائه شده است ، مورد توجه قرار داد . معمولاً دینداران در تعریف سیاست از منظر دینی ، روی عناصر « هدایت انسان » و « اصلاح جامعه » و حتی « تقویت ارتباط معنوی انسان با خدا » تاکید می کنند همان طور که در مقابل ، عده ای سیاست را صرفاً انعکاس مبارزه طبقاتی می دانند و عده ای آن را سر سپردگی بی قید و شرط به پیشوا دانسته اند و برخی آن را علم دولت و یا علم قدرت تلقی کرده اند و عده ای آن را علمی دانسته اند که به انسان می آموزد چه کسی می برد ، چه چیز می برد ، کی می برد چگونه می برد . 16 صدر المتالهین در چارچوب منظومه فکری خود سیاست را ارزیابی و تحلیل می کند و بر این باور است که سیاست ، تدبیر و تلاشی انتخابی و عقلایی و مبتنی بر کششهای فطری و طبیعی انسانهاست که به جهت اصلاح حیات جمعی برای نیل به سعادت و غایات الهی در پیش گرفته می شود . او در « الشواهد الربوبیه » می گوید : السیاسة حرکه مبدئها من النفس الجزئیه تابعة لحسن اختیار الاشخاص البشریه لیجمعهم علی نظام مصلح لجماعتهم . 17 سیاست عبارت است از حرکت از نفس جزئی که بر اساس حسن اختیار و انتخاب فرد انسانی است برای اینکه آنها را بر محور نظام بندی گردآورد و جماعتشان را اصلاح گرداند . او سیاست را به دو قسم سیاست انسانی و سیاست الهی تقسیم می کند و سیاست الهی را به مجموعه تدابیری که از طرف شارع مقدس برای اصلاح حیات اجتماعی انسان در نظر گرفته شده است ، اطلاق می کند « لابد من شارع یعین لهم منهجا لسیکونه لانتظام معیشتهم فی الدنیا » 18 و انبیا و امامان شیعی را متولیان حقیقی این سیاست می داند . او می گوید « به ناچار می بایست که نبی در اموری که به احکام و سیاست دینی تعلق دارد کامل باشد. » 19 « ملاصدرا از این نوع سیاست به « سیاست عادله » ، 20 « سیاست قاهر » 21 « سنت عدل » 22 و « قانون عدالت » 23 تعبیر می کند . مفهوم سیاست انسانی همان تدابیر انتخابی انسانها برای اصلاح جامع می باشد که تعریف آن گذشت . او تاکید زیاد دارد که سیاست انسانی نباید از سیاست الهی و از شریعت منفک شود . در« شرح اصول کافی » در ذیل فلسفه امامت می گوید : انسان در وجود و بقایش ناگزیر از مشارکت است و مشارکت تمام نمی شود جز به معاملت و معامله را ناگزیر از سنت و قانون عدل است و سنت و عدل را ناچار از سنت گذار و قانونگذار عادل است و جایز نیست که مردم را با آرا و هوسهایشان در آن حال رها کنند تا منجر به اختلاف گشته و هر که آنچه به نفعش است عدل و آنچه به ضررش است ظلم و جور پندارد . 24 سپس می گوید : انتظام امر عموم مردمان به گونه ای که منتهی به صلاح دین و دنیا شود نیاز به ریاست ( سیاست ) تمامی مردمان در آن امر دارد 25 بنابراین سیاست مطلوب در نظر ملاصدرا به معنای هدایت ، تدبیر و اصلاح جامعه انسانی است تا در مسیر تکاملی خود دچار هرج ومرج نگردد . 262- رابطه دین و سیاست یکی از مباحثی که از گذشته های دور در جوامع مختلف مورد توجه بوده است مسئله تعیین نوع رابطه دین و سیاست است و در حقیقت سؤال اساسی این بوده است که آیا آن دو بر یکدیگر منطبق اند و هیچ تفاوت و تمایزی با هم ندارند ؟ آیا سیاست جزئی از دین است و داخل در محدوده آن است و یا بالعکس ؟ و یا اینکه بین آن دو تمایز کلی وجود دارد ؟ و آیا هرکدام در حوزه مشخص با کارکردهای معینی هستند ؟ نگارنده پیش از این ، پنج دیدگاه مشهور ذیل را استقراء کرده است 27 1- دیدگاه تبین بین دین و سیاست . 2- دیدگاه عینیت دین و سیاست . 3- دیدگاه نمایی ابزاری که دین را غایت و سیاست را ابزار می داند . 4- دیدگاه هدف وسیله که سیاست را هدف و دین را ابزار آن می داند . 5- دیدگاه انسان محورانه که دین و سیاست را ابزاری در خدمت انسان تلقی می کند ، صدر المتالهین رابطه دین و سیاست را مبتنی بر اصل کلی رابطه « دین و دنیا » و رابطه « دنیا و آخرت » کرده است و معتقد است که دنیا برای دین و آخرت جنبه مقدمه ای و ابزاری دارد و برای تحقق دین و نیل به سعادت اخروی جز از نشئه دنیا نمی توان عبور کرد « ان مقصود الشرایع ... لا یحصل الی فی الحیاة الدنیا و ... الدنیا مزرعة الاخرة» 28 و البته مقدمه بودن دنیا برای آخرت به مفهوم بی توجهی و نادیده گرفتن دنیا نیست بلکه هر کدام از این دو نشئه مربوط به نوعی از مراتب حیات انسانی است و در مرتبه خود با اهمیت است لذا بلافاصله تصریح می کند که حفظ دنیا که عبارت از نشئه حسی انسان است « کان مقصودا ضروریا » خود هدف ضروری است که البته تابع دین و وسیله ای برای آن است . در کتاب « اسرار الایات » با آنکه از منظر بصیرت عرفانی ، دنیا را ضد آخرت و در مقابل آن قرار می دهد و آن را ذم می کند مع الوصف تصریح دارد که دنیا با همه بدیهایش « وهی مع ذلک لابد منها لانها مزرعة الاخرة » 29 مقدمه ضروری برای آخرت است و به عبارت دیگر او دنیا را به منزلی از « منازل السائرین الی الله » تعبیر می کند و انسان را مسافری می داند که از یازده منزل باید عبور کند تا به مطلوب حقیقی خویش نائل شود لذا دنیا از این جهت متصل به آخرت است « الدنیا متصل بالاخره » 30 و کمال انسان بر حسب دو نشئه دنیوی و اخروی است و لذا از باب « قاعده لطف » بر خداوند لازم است که برای سیر تکاملی انسان در نشئه دنیا هدایت و تدبیر لازم را در اختیار او قرار دهد . به نظر می رسد با فهم رابطه ابزاری دنیا برای دین و آخرت نوع رابطه دین با سیاست از منظر ملا صدرا نیز روشن می شود . او با پذیرش دو دیدگاه « عینیت دین و سیاست » و «غایی بدون دین » ابتدا سیاست را به دوقسم انسانی و الهی تقسیم می کند و در ذیل سیاست انسانی می فرماید : السیاسة المجردة عن الشرع کجسد لا روح فیه 31 سیاست بدون شریعت همانند جسدی است که در آن روح وجود ندارد . اوبرای بیان نقش ابزاری سیاست برای دین از چهار منظر « مبدا ، غایت ، فعل و انفعال » آن را ارزیابی و با دین مقایسه می کند : 1- از جهت مبدا : سیاست حرکتی است که مبدا آن نفس جزئی است و تابع حسن انتخاب و اختیار افراد بشری است برای آنکه آنها را بر محور نظام بندی که جماعتشان را اصلاح کند ، گرد آورد ولی شریعت حرکتی است که مبدا آن نهایت سیاست است زیرا شریعت نفوس و قوای نفسانی را ، که در عالم ترکیب که و در حوزه قلمرو سیاست است ، به سوی معاد و نشئه الهی حرکت می دهد و از انحطاط به شهوت و غضب و امور نفسانی بر حذر می دارد . 2- از جهت غایت : هدف نهایی از سیاست ، اطاعت از شریعت است و سیاست همانند عبد و شریعت مانند مولا و آقاست که می تواند از او اطاعت کند یا عصیان نماید که اگر از شریعت اطاعت کند ظاهر عالم منقاد باطن آن می شود و محسوسات در سایه معقولات قرار می گیرند . در این صورت جهت گیری اجزا به سوی کل است و هرگاه سیاست از شریعت تمرد نماید ، احساسات بر اندیشه ها حاکم می شود و خشوع از بین می رود و اخلاص تابع علل قریب شده و به واسطه رای پادشاهان و اعمال آنها نظامی شکل می گیرد و موجب بقای سلطنت آنها می شود و آنها نمی دانند که هر گاه از بر پا داشتن دین چشم پوشی کنند و تلاششان مصروف محسوسات شود و از امور شریف دینی باز مانند سرانجام کارگزار نظام عالم ، بنیان مفاسد و تحریفات و تبدیلات آنها را بر خواهد داشت . 3- از جهت فعل : افعال سیاست از جهت فعل ، جزئی و ناقص اند و بقا و کمالشان به واسطه شریعت مقدور است اما افعال شریعت کلی و تام اند و نیازی به سیاست ندارند . 4- از جهت انفعال : امر شریعت به دلیل ذات مامور به لازم است در حالی که امر سیاست ملازم با مامور به نیت واز آن مفارق است مثلا اگر شریعت امر به روزه و نماز می کند نفع آن به خود شخص بر می گردد در حالی که هرگاه سیاست کسی را امر به پوشیدن لباسهای فاخر و انواع تجملات کند عمل به خاطر دیگران است نه به خاطر کسانی که آن را پوشیده است ( یعنی سیاست و مامور به آن نقش ابزاری دارد ) . 32 ضرورت و اهمیت سیاست1-سیاست در سفر من الخلق الی الحق کتاب « حکمت متعالیه » صدر المتالهین جامعترین ، کاملترین و دقیقترین اثری است که تاکنون در فنون حکمت و فلسفه نگاشته شده است . او در مقدمه آن می گوید که من سیر وسلوک علمی و طی درجات و مراتب دانشهای فلسفی را به سفر روحانی سالکان تشبیه کرده ام و بدین جهت نام کتابم را اسفار گذاشته ام . نوآوری صدرا در این کتاب در آن است که بر خلاف فیلسوفان پیشین چون فارابی و بوعلی ، امور عامه ، طبیعیات ، الهیات و علم النفس را جداگانه در یک سفر روحانی مطرح می نماید . سفر نخست عبارت است از سیر من الخلق الی الحق ، یعنی سالک الی الله از خلق قطع علاقه می کند ، علائق جسمانی و حجابهای ظلمانی و موانع مادی را به کنار می نهد تا شایسته مقام الهی گردد . در این سفر او به تشریح امور عامه می پردازد یعنی ، مباحث کلی و اصول و قوانینی که در همه علوم به عنوان اصل مسلم علمی و عقلی تلقی می شوند و معرفت بدانها برای همه ارباب معارف اعم از فیلسوفان ، عارفان ، طبیبان ، محدثان ، متکلمان ، فقیهان ، ادیبان و سیاستمداران لازم است . مطالعه در حقیقت هستی اعم از خدا ، عالم ، صورت و معنی در وجود و رابطه ممکن الوجود و واجب الوجود ، مباحث حرکت و علیت و موضوع معرفت عقلی و حسی و جایگاه عقل ، موضوعاتی هستند که ملاصدرا در سفر اول بیان می کند . او در سایر آثار خویش که هر کدام به نوعی شرحی بر یکی از سفرهای چهارگانه یا اجمالی از چهار سفر است بر این حقیقت عرفانی صحه می گذارد که در سفر اول این علوم جز با تصفیه باطن و ریاضت بدن و ترک جاه و شهرت وصیت و جمعیت دنیا و تجرید از رسوم و عادات خلق میسر نمی شود و بی پیروی اهل دل از انبیا و اولیا(علیه السلام ) ... ذره ای نور یقین بر دل هیچ سالکی نمی تابد چه شرط سالک شدن آن است که فقط از راه دل طلب کند نه از راه زبان. 33 همین تاکیدات صدر المتالهین سبب شده است که عده ای تصور کنند در سفر روحانی اول ، او قائل به جدایی « دین از سیاست » است در حالی که به نظر ما عکس این قضیه صادق است زیرا : اولا او انسان را مدنی بالطبع می داند ؛ 34 ثانیا : معتقد است دنیا مزرعه آخرت است ؛ 35 و تحصیل و اصلاح آن از باب لابدیت عقلی ضروری است ؛ 36 ثالثا : انسان را خلیفة الله در روی زمین می داند ؛ 37 رابعا : ادای حق خلیفه اللهی و اصلاح حیات اجتماعی بدون سیاست و ریاست امکان پذیر نیست . 38 بنابراین در سفر من الخلق الی الحق ، او قائل به ضرورت سیاست و حکومت است و تصریح می کند « کلما یتوقف علیه تحصیل المعرفة و الایمان بالله یکون ضروریا واجبا تحصیله و ترک ما یضاده و ینافیه » 39 در سفر الی الله ، هر آنچه ایمان و معرفت به خدای تعالی بدان بسته است ، تحصیل آن ضروری و واجب است و مخالف و منافی آن باید ترک شود . به نظر می رسد فهم ضرورت سیاست منوط به بیان مسائل و مقدمات چهارگونه فوق است که اجمالا بدانها اشاره می شود .الف ) مقام خلیفة اللهی انسان صدر المتالهین در کتاب « مفاتیح الغیب » با تاکید بر اینکه قرآن مبین نوشته ای است که شرح کمال انسانی بوده و ساختمانی است که برای مقامات « خلیفة الله » ساخته شده است ، می فرماید : آنکه اراده دانش قرآن را دارد لازم است که نخست علم معرفت انسان بیاموزد و در علم به او باید آغاز از مبادی و اصول و احوال ورازها و اسرار او سببهایی که موجب وجود او مقامات و منازل سفر و درجات اوست نماید زیرا انسان کامل نوشته مختصر و خلاصه ای است از تمامی عوالم مادی و عقلی و آنچه بین آن دو است . هر کس که او را شناخت همه چیز را شناخت و هر که او را نشناخته است در نظام طبیعت مادون قمر ، انسان در راس سیر صعودی قرار می گیرد زیرا هر پدیده ای موضوع و ماده نوع برتر است هیولی و ماده نخستین موضوع عناصر و ارکان اربعه است . » 40 اینها نیز با ترکیبات و امتزاجات خود سبب پیدایش معادن می شوند و بعد از کمال معادن و اثرپذیری ، زمینه ایجاد نباتات بوجود می آید و با حیات بخشیدن بدان ، پیدایش نفس نباتی و سپس نفس حیوانی میسر می گردد و با دمیدن روح الهی در ان « انسان » بوجود می آید . بنابراین او نتیجه می گیرد که غرض از خلقت همه موجودات طبیعی و نباتی و حیوانی خلقت انسان می باشد و در واقع ، انسان نسخه پیچیده همه عالم است « ففی الانسان شیء کالفلک و شی ء کالملک . » 41 در حقیقت در او آثاری از فلک و آثاری از فرشته وجود دارد و به واسطه آن دو ، شایستگی اصلاح هر دو جهان را دارد و « یستحق خلافة الله » و شایستگی مقام خلیفة اللهی در دنیا و سپس در عالم اعلی را دارد و از این جهت از انسان به « عالم صغیر » 42 تعبیر شده است همان طوری که از عالم به « انسان کبیر » 43 تعبیر می شود . در « الشواهد الربوبیه » آمده است هنگامی که خدای تعالی طراحی عالم را به پایان آورد نوع بشر را در روی زمین خلق نمود « فاراد ان یجعل منها خلیفة له فی الدنیا و نایبا منه » 44 ملاصدرا مواردی را که انسان جانشین و خلیفه خداوند می شود به پنج مورد تقسیم می کند : 1- ابداع و آن ایجاد از عدم است ؛ 2- تکوین که ایجاد افعالی است که مختص ملائکه است ؛ 3- تدبیر که عبارت است از به کمال رساندن امور ناقص ؛ 4- تسخیر اعمالی که موجودات را برای آن خلق کرده است ؛ 5- صناعت که عبارت از افعالی است که مختص انسان است . 45 سپس می فرماید : فقضی الله سبحانه بتخلیف نائب نیوب عنه 46 اراده و مشیت الهی بر این قرار است که بار امانت خود را بر دوش خلیفه و نایبی قرار دهد که در موارد فوق بتواند در صحنه عالم تصرف نماید . و به واسطه این خلافت ، انسان بر همه عناصر و اجزای هستی امتیاز دارد و مسجود ملائک است و همه نیروهای ظاهری و باطنی جهان از او اطاعت می کنند . وسعت جانشینی او در همه مواردی است که خداوند در جهان قدرت دارد . بنابراین خلافتش حکومت او برهستی است . تدبیر امور انسانیت در مسیر سعادت و اصلاح جهان از نظر اجتماعی و سیاسی نیز جزء موارد خلافت انسان است . ب) حیات اجتماعی انسان به موازات حیات جمعی انسانها این سؤال مطرح بوده است که رابطه انسان با اجتماع و سیاست چیست ؟ آیا به حکم ضرورت و بقای نوع ، انسانها به اجتماع تن داده اند یا آنکه کوشش اجتماعی انسانها مبتنی بر کشش درونی است . ارسطو ، معلم اول ، بر این باور بود که انسان طبعا گرایش به اجتماع و سیاست دارد و در سرشت و خمیر مایه وجودش میل به زندگی اجتماعی نهفته است . انسانها طبعا برای زندگی در جامعه سیاسی ساخته شده اند . افراد حتی هنگامی که به یکدیگر نیازمند هم نباشند باز میل دارند که با هم زندگی کنند در عین حال نفع مشترکی نیز آدمیان را در حدود کوششهایشان در راه بهزیستی گرد هم می آورد . 47 این ایده در دوره میانی تفکر اسلامی در میان فیلسوفان مسلمان نیز مطرح گردید و آنها نه تنها بر طبعی بودن حیات اجتماعی برای رفع حوائج اولیه معاش و تامین ضروریات زندگی صحه گذاشتند بلکه وصول به حالات برتر و اکتساب کمالات در حیات اخروی را نیز بدان وابسته دانستند معلم ثانی با تاکید بر اینکه کمالات مادی و معنوی تنها در سایه اجتماع مدنی میسر است ، سه عنصر « فطرت » « کمال طلبی » و « غریزه مادی » را علل اساسی می داند و با اشاره به آنها می گوید « فلذلک یسمی الحیوان الانسی و الحیوان المدنی » . 48 صدر المتالهین با پذیرش دیدگاه فارابی می گوید « شکی نیست که برای انسان ممکن نیست که به کمالاتی که برای آن خلق شده است برسد مگر به اجتماع کثیرکه هر یک ، دیگری را در امری که به آن محتاج است معاونت نماید و از مجموع آنها همه آنچه در بلوغ انسان به کمال ضروری است مجتمع گردد. » 49 بنابراین او علاوه بر طبعی بودن « حیات اجتماعی » برای انسان ، آن را برای نیل به کمال آدمی نیز ضروری می داند و معتقد است خداوند موافق طبیعت اجتماعی انسانها هم برای بقای شخص و هم برای بقای نوع بشر تدبیر نموده است ؛ برای بقای شخصی غذا ، مسکن ، لباس و غیره را پدید آورده است و شهوت و میل بدانها را به صورت غریزی در انسان ایجاد کرده است و اسباب آن را نیز فراهم آورده است و برای بقای نوع انسان نیز اموری چون ازدواج و معاملات و مراتب خدمت و ریاست را ایجاد کرده است و در همه انسانها غریزه شهوت و میل بدان را خلق نموده است تا انسانها به این وسیله نوع خود را حفظ کنند ، لذا انسان به تنهایی ، نه در وجود و نه در بقای خویش ، خودکفا نیست زیرا نوع آن منحصر در یک شخص نیست « ان الانسان مدنی بالطبع لا ینتظم حیاته الا بتمدن واجتماع و تعاون » . 50 انسان مدنی بالطبع است و معیشتش در دنیا منتظم نمی گردد مگر به تمدن و تعاون و اجتماع و اگر در دنیا یک انسان تنها وجود داشت از بین می رفت زیرا نمی توانست به همه نیازهای خود قیام کند . 51 صدر المتالهین در شرح اصول کافی آورده است : « معلوم است که انسان اگر یک نفر تنها مانند انواع حیوانات بود که کارشان را بدون شرکت و همیاری دیگران به مقدار حاجت انجام می دهند ، نمی توانست به تنهایی خود را اداره نماید چون ناگزیر است که از شخص دیگری از نوع خویش یاری جوید که او هو در کارهایش از دیگری مانند او یاری جسته است ، پس یکی برای دیگری کشت می کند و دیگری برای فرد دیگر آسیا می نماید ، برای دیگری نان می پزد و او نیز برای دیگری می رود . یکی می سازد و دیگری آهنگری می نماید و دگری تجارت . و بر این قیاس تا آنگاه که مجتمع اند کارهایشان کفایت می شود و برای این امر است که نیاز به ساختن شهرها و اجتماعات ومعاملات و ازدواجها و دیگر همیاریها و انبازیها پیدا می کنند و خلاصه ، انسان در وجود و بقایش ناگزیر از مشارکت است و مشارکت تمام نمی شود جز به معاملت و معامله را ناگزیر سنت و قانون عدل ( و سیاست عادلانه ) است . » 52 ج) ضرورت اصلاح نشئه دنیوی در آثار صدر المتالهین از سه نوع عالم دنیا ، عالم آخرت و عالم مفارقات یاد شده است و به رغم آنکه او با بصیرت عرفانی عالم دنیا را حجاب ، جهل ، ظلمت و عذاب و ضد آخرت معرفی می کند مع الوصف می گوید : « و هی مع ذلک لابد منها لانها مزرعة الاخرة . » 53 دنیا از باب مقدمه آخرت لازم و ضروری است . در جریان سفر من الخلق الی الحق که منزلگاه آن در نشئه ملکی است ، بر این باور است که دنیا منزلی از منازل السائرین الی الله است و نفس آدمی مسافری است که در آن به ضرورت باید از یازده منزل هیولائی ، جسمانی ، جمادی ، نباتی ، شهوانی ، احساس ، تخیلی ، توهمی ، انسانی و ملکی عبور کند تا به سر منزل مقصود برسد و در جریان این سفر اجسام و ابدان آدمیان مرکب آنها هستند و هر که از تربیت مرکب و تدبیر منزل ذاهل و غافل گردد سفرش تمام نمی شود و مدام که امر معاش در دنیا که عبارت است از حالت تعلق نفس به حس و محسوس تمام نباشد امر انتقال و انقطاع به سوی خدا که عبارت از سلوک باشد صورت نمی گیرد و امر معیشت در دنیا تمام نمی گردد تا آنکه بدن انسان سالم باقی بماند و نسلش دائم و نوعش حفظ بشود . 54 بنابراین یکی از اهداف مهم ارسال همه انبیا و انزال کتب الهی اصلاح امر معاش و حیات دنیوی انسانهاست زیرا معرفت الهی و مبدا سفر روحانی در همین نشئه دنیا مهیا می گردد « فصار حفظ الدنیا التی هی النشاه الحسیه للانسان ایضا مقصودا ضروریا . » 55 حفظ و اصلاح امر دنیا نیز یکی از اهداف ضروری برای انسان می شود و او برای استکمال سفر الی الحق خود باید از این منزلگاه بگذرد تا بتواند سفر روحانی را تا « سفر یالحق فی الحق » و « من الحق الی الخلق » ادامه دهد و امر معاد را اصلاح کند . 56 ملاصدرا در سیر الی الله در سفر نخست ، از ضرورت اصلاح امر دنیا به ضرورت سیاست و حکومت می رسد که متعاقبا از آن بحث می شود . د) ضرورت حکومت صدرالمتالیهن در سفر من الخلق الی الحق ، انسان را خلیفه خداوند معرفی کرد که با ابداع ، تکوین ، تدبیر تسخیر و تصنیع در نشئه ملکی تصرف می کند و چون او را « مدنی بالطبع » معرفی نموده است ، بنابراین یکی از مهمترین موارد تصرف او اصلاح حیات اجتماعی اوست که بدون آن رسیدن به حق امکان پذیر نیست . او همانند فیلسوفان دوره میانی اسلامی ، از راه ضرورت حیات جمعی به ضرورت حکومت می رسد . استدلال او بر ضرورت حکومت حاوی نکات زیر است : 1- دستیابی و نیل به کمال نهایی و خیر برتر و سعادت قصوی جز در سایه حکومت در یکی از اشکال سه گانه مدینه امت و معموره امکان پذیر نیست . 57 2- معاش دنیوی وسیله سعادت و معاد اخروی است و سعادت تامین نمی شود مگر آنکه « لیقی بدن الانسان سالما و نسله دائما و نوعه مستحفظا » . 58 بدن انسان سالم و نسل او دائم و نوعش محفوظ بماند و این در سایه حکومت و سیاست میسر است . 3- برای پرهیز از هرج و مرج و اختلال نظام ، نیاز به حکومت و سیاست مقتدر است زیرا اگر انسانها بدون آن رها شوند « لو ترک الامر فی الافراد سدی من غیر سیاسة عادلة و حکومة آمرة... لتشاوشوا و یقاتلوا . » 59 اگر سرنوشت افراد بدون سیاست عادلانه وحکومت مقتدارنه رها شود البته دچار هرج و مرج و کشتار می شود . 4- بر اساس ضرورت عقلی ، خداوند خلق را بدون تکمیل مراحل نفسانی رها نمی کند و برای رفع احتیاج انسانها در امور معاش و معاد بالطف خویش « رئیس مطاع و امیر قاهر واجب الاتباع » 60 می فرستد تا مردم را هدایت کند . 5- برای جلوگیری از فردگرایی سلطه جویانه انسانها نیاز به حکومتی است که مانع از گرایش افراطی آن باشد و « الانسان کما من غلب علیه حب الانفراد و التغلب و ان انجر الی هلاک غیره » . 61 اگر چه اجتماع مطابق طبع انسان است میل به تفرد برای تامین معیشت و بقای نفس نیز در نفس انسان وجود دارد بنابراین با حکومت و سیاست می توان او را مهار کرد . 6- یکی از اغراض همه شرایع و نوامیس حفظ مال و جان افراد است و نیز آنچه سبب حفظ و حراست حیات اجتماعی انسان برای نیل به کمال است و شکی نیست که حکومت و سیاست بهترین ابزار حفاظت و تضمین آن است . 62 با این ادله صدر المتالهین به بررسی ماهیت حکومت می پردازد و به پیروی از معلم ثانی ، ابو نصر فارابی ، اجتماعات را به دوبخش تقسیم می کند : الف ) اجتماعات ناقص که شامل چهار اجتماع خانواده ، کوچه ، محله و اهل ده می باشد . ب) اجتماعات کامل : یعنی اجتماعاتی که در حد حکومت می باشند و آن را در سه سطح مطرح می کند : 1- حکومت مدینه : حکومتی است که اهل آن برای رسیدن به غایات و اهداف خود با یکدیگر همکاری می کنند . این حکومت کوچکترین سطح حکومت است که از مجموعه ای از ده های دارای انسجام و انتظام درونی بوجود آمده است و معمولا از یک ملت واحد شکل گرفته است . 2-حکومت امت : حکومتی است که حداقل از سه مدینه بوجود آمده و ممکن است بخش اعظم جهان را در برگیرد و هزارها مدینه را تحت کنترل دولت مرکزی داشته باشد و همه شهروندان و مدینه های آن در جهت نیل به اهداف امت با هم همکاری کنند .3- حکومت جهانی معموره زمین : حکومتی است که حداقل از سه امت و حداکثر از هزاران امت مختلف و مدینه های گوناگونی است که در همه گستره کره زمین تحت پوشش یک دولت مرکزی جهانی رهبری می شود و امتها و شهرها و مردمان در این جهان واحد در جهت یک غایت و هدف با هم همکاری دارند . صدر المتالهین هر سه نوع حکومت خود را با تقابل ارزشی بر مبنای « فضیلت » ، به دو نوع حکومت فاضله و غیر فاضله تقسیم می کند و از حکومت غیر فاضله به « حکومت جاهله » و « حکومت ناقصه » یاد می کند و با نقل عبارتی از کتاب « آراء اهل المدینه الفاضلة » فارابی می گوید : « الخیر الافضل و الکمال الاقصی انما ینال بالمدینه الفاضلة و الامة الفاضلة التی یتعاون مدنها کلها علی ما ینال بها الغایة الحقیقه و الخیر الحقیقی دون الناقصه و الامة الجاهلة » 63 خیر برتر و کمال نهایی تنها در سایه مدینه فاضله و امت فاضله ( معموره فاضله ) که شهرها و مدینه های آن تماما برای نیل به غایت حقیقی و خیر حقیقی با هم همکاری دارند ، بدست می آید نه از راه مدینه و امت و معموره ناقصه و جاهله ای که در راه رسیدن به شرور با هم همکاری دارند . بعد از بیان سه سطح حکومت او به بررسی ساختار درونی آن می پردازد و با پذیرش نظریه ارگانیسم معلم ثانی می گوید « المدینة الفاضلة تشبه البدن » حکومت مدینه و امت و معموره شباهت تام به بدنی دارد که همه اعضای آن در تکمیل و تتمیم حیات یکدیگر را معاونت می کنند و در آن عضوی رئیسه به نام قلب وجود دارد و بعد از آن اعضایی وجود دارد که نزدیک به قلب هستند و به قلب خدمت می کنند و در مرتبه سوم اعضایی وجود دارند که به مقتضای اعضای قبل از خود عمل می کنند و با واسطه آن اعضا در خدمت قلب قرار می گیرند و بعد از اینها نیز اعضایی هستند که مستقیما به اینها خدمت می کنند و مخدوم اعضای بعد از خود هستند تا به اعضایی منتهی می شود که تنها نقش خدماتی دارند و مخدوم عضودیگری نیستند ، سپس می فرماید « و کذلک المدینه » اجزای مدینه به حسب فطرت و طبایع مختلف اند و در هیئات متفاضل ، به حسب عنایت باری تعالی بر بندگان خودش و به حسب وقوع ضلالی از نور صفات علیا و اسمای حسنای او بر عبادو بلادش مثل وقوع ضلال صفات نفس ناطقه و اخلاق آن بر خلایق بدن و بلاد آن از قوی و اعضا ، پس در مدینه انسان واحدی هست که رئیس مطاد است و دیگران در قرب به آن متفاوت اند و برای هر یک هیئت و ملکه ای هست که با آن فعلی را انجام می دهد که مقصود رئیس بدان بسته است و این گروه ، اولین مرتبه بعد از رئیس اند و بعد از ایشان گروهی دیگرند که بر طبق مقصود این گروه عمل می کنندو این ترتیب بر اجزای مدینه حاکم است تا آنکه منتهی شود به اجزائی که خادم اند و مخدوم نیستند و اینها در اسفل مراتب واقع اند و چنان که در اعضای بدن عضوی هست که رئیس مطلق است و در هر چیزی که عضوی دیگر در آن چیز با او مشارکت دارد ، افضل آن چیز برای رئیس حاصل است و بعد از او اعضای دیگر هستند که رئیس اند و هم مرئوس ؛ همچنین رئیس مدینه اکمل اجزای آن است در آنچه مخصوص اوست و در هر چه با دیگران شریک است بهتر آن چیز برای او حاصل است و تحت ریاست او گروهی هستند که هم مرئوس اند و هم رئیس دیگران ، بنابراین به حسب خدمت و ریاست ساختار ، حکومت سه مرتبه دارد : 1- مرتبه ریاست که از حاکمیت برتر برخوردار است و مخدوم همه اعضای مدینه است ؛ 2- مرتبه ای که نسبت به رتبه بعد از خود ریاست دارد و نسبت به مرتبه قبل از خود خدمتگزار است . 3- مرتبه ای که صرفا خدمتگزار است و هیچ گونه ریاستی ندارد . سیاست در سفر من الحق الی الحق در سفر صعودی « من الخلق الی الحق» بیان شد که انسان آخرین حلقه وجودی عالم مادون قمر و خلیفه خداوتد در روی زمین است که با توسعه معرفت الهی و تدبیر سیاسی ،مزرعه دنیوی و حیات اجتماعی خود را اصلاح و زمینه عروج به مقام ربوبی و سفر به سوی درجات روحانی را مهیا می سازد و با مطالعه در سیر «بالحق فی الحق» به تناسب ادراکات تعلقی، تخیلی و احساسی در عوالم سه گانه عقل ، نفس و طبیعت به کمالات نهایی دست می یابد.به واسطه صفای نفس در قوه نظری با اتصال به عقل فعال بدون تعلیم بشری از افاضه علوم الهی بهره مند می شود و با کمال در قوه متخیله، عالم غیب را مشاهده و صور جمیله و اصوات حسنه را بر وجه جزئی ادراک می کند و در مرحله سوم در قوه عملی به کمال نفس می رسد و در عالم هیولائی تأثیر می گذارد می تواند صورتی را ایجاد و صورت دیگری را زائل نماید و به اذن الهی در صحنه عالم تصرف تکوینی و تشریعی نماید».64 چنین انسانی با افاضه روح القدس و عقل فعال از عقل بالقوه به عقل بالفعل و در نهایت به عقل مستفاد رسیده و معقول بالفعل می باشد. در سفر سوم بهره ای از« نبی مطلق» تحصیل کند تا آنکه در سفر پایانی و بازگشت از مقام جمع الجمعی به سوی خلائق مقام « نبوت تشریعی» را احراز می کند و به عنوان «خلیفه» خاص الهی برای تبیین منافع و مضار دنیا و آخرت و سعادت و شقاوت ، مامور تبلیغ رسالت می شود. صدرالمتالهین در شرح روایتی از امام صادق (علیه السلام) با اشاره به سفر روحانی و سیر استکمالی انسان به سوی خدا که از مرتبه پایین به بالاترین مراتب است می فرماید:« تابنده صالح مطلقی نشود ولی ای از اولیای الهی نمی شود ، رسولی از جانب خداوند و مبعوث به خلقش نمی شود چون رسول کسی است که قلبش هر دو سو را فرا گرفته و به سبب مشاهده حق از خلق محجوب و پوشیده نمی شود پس او کاملتر از کسی است که مستغرق در خداوند و بی خبر از خلق و مظاهر اسماء و تجلیات او می باشد. سپس تا رسول نگردد صاحب شریعت و دین کامل و رئیس تمامی خلایق و عهده دار سرکوبی دشمنان خدا یعنی کافران و ظالمان نمی گردد.»65 بنابراین چنین انسانی در« سفر الی الخلق» یک انسان استثنایی است که از جهت طبعی و فطری و ملکات و هیئات ارادی مراحل کمال را با موفقیت به پایان برده است و از فیوضات وحیانی بهره مند گردیده است و در حد مشترک و واسطه بین عالم امر و عالم خلق شده و پذیرای خلق و حق است. چهره ای به سوی حق دارد و چهره ای به سوی خلق دارد»66 و « یستحق بها خلافة الله و ریاسة الناس» 67 او هم خلیفه خداوند است و هم رهبری و ریاست انسانها را بر عهده دارد.لذا چنین انسانی که مظهر دین و سیاست است علاوه بر اینکه در علوم حقیقی به واسطه افاضات وحیانی باید کامل باشد « به ناچار می بایست که در اموری که به احکام و سیاست دینی تعلق دارد کامل بوده و به معجزات ظاهری مؤید باشد» اگر چنین نباشد نمی تواند واسطه بین حق و خلق باشد و بلکه حتی نمی تواند واسطه بین خلق و خلق باشد».68 برخوردار نبودن از کمالات معنوی و افاضات وحیانی و سیاست دینی از نظر ملا صدرا به قدری قابل توجه است که فاقد آن حتی نمی تواند رهبری سیاسی را در نظامهای مردمی بر عهده گیرد.او از چنین انسانی با عناوین «رئیس اول» ،«حکیم» ، «ولی»، «نبی» و «منذر» یاد می کند 69 و وجودش را از دو جهت ضروری می داند:1- یکی از لحاظ عنایت معبود به تکمیل مردمان در دو سرا، زیرا کسی که باریکی کف پاها را بدون گودی مهمل نمی گذارد و دو ابروی کج را به دوکمان نمی کند ، آشکار است برای اینکه در افاضه نبوت بر روحی از ارواح بشری بخل روا ندارد ، با توجه بدین که نبوت رحمتی است برای آفریدگان و مردمان، البته که باید اولی و شایسته تر و لایق تر و سزاوارتر باشد.2- دوم از دیدگاه نیاز بندگان در امور معاش و معاد به رئیس و رهبری مطاع و امیری قاهر و واجب الاتباع است تا در دنیا که جای انگیزش فتنه و فساد است و کمین گاه انواع مفسدت ها و مختهاست، انسانها را راهنمایی نماید و از این جهت « لابد للخلق من الهادی الی کیفیة تحصیل المصالح و طلب المساعی و المناحج » 70 مردم به ضرورت ، نیازمند به راهنما برای هدایت در تحصیل مصالح و منافع و ضروریات هستند تا عنایت ازلی و هدایت الهی به مرحله تمام و کمال برسد.شرایط و ویژگیهای رئیس اولصدرالمتالهین بین شرایط و ویژگیهای رئیس اول تمایز قائل شده است همان طوری که پیش از او ابونصر فارابی بر این اعتقاد بود.به این معنا که شرایط را در مقام ثبوت و به تعبیر خودشان به حسب «کمال اول» لازم می داند و ویژگیها را به حسب تحقق و مقام اثبات یا « کمال ثانوی» می داند و کمال ثانوی از لوازم کمال اولی است: به عبارت دیگر شرایط ثبوتی در رئیس اول همانند شرایط ثبوت طبابت در طبیب است که او با اتصاف به فن طبابت و قدرت بر علاج بیماران عنوان «طبیب» را ثبوتا احراز می کند، خواه مریض به او مراجعه کند یا مراجعه نکند، خواه وسایل و ابزار تحقق طبابت در اختیارش باشد یا از آن محروم باشد، در هر صورت در مقام ثبوت او طبیب است اگر چه در مقام اثبات و خارج طبابت نکند، در شرایط ثبوتی رئیس نیز مسئله چنین است.در کتاب « کسر اصنام الجاهلیة » و « شرح اصول کافی» آمده است ، چنین کسی سزاواز سروری است ، خواه مردمان از او فایده گیرند و یا در اثر گمنامی و دوری جستن او از اشرار و گوشه گیری به خاطر عبادت خداوندی و همگونی با نیکان و معصومین اطهار کسی از او فایده نبرد چرا که اگر با این که او به چنین مرتبه ای رسیده کسی از او فایده نمی برد نه به خاطر کمبود اوست بلکه به سبب کوتاهی دیگران است و کمبود کسانی که گوش بدو نمی دارند و در حالات ژرف او نمی اندیشند.آشکار است که سیاستمدار و پیشوا و امام این مقام را به خاطر تخصص و فنی که دارد داراست ، خواه دیگران از او بپذیرند و سخن او را گوش دارند و یا نپذیرند. و طبیب در اثر تخصص و دانش خود و توانایی که در معالجه بیماران دارد طبیب است، حال بیماری باشد و یا نباشد و طبیب بودن او را نبود بیمار نمی برد.همچنین امامت امام و فلسفه فیلسوف و سروری سروران در اثر نبودن وسائلی که بدان خواستهای خود را انجام توانند داد و یا نبودن افرادی که لازم است تا درراه تحقق اهدافشان بکار گیرند فساد نپذیرد و تباهی نگیرد.»71 حکیم متاله با همین روش بر مشروعیت الهی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زمان غیبت استدلال می کند 72 و اما در مقام اثبات او معتقد است که رئیس اول و امام باید اولا مبسوط الید باشد و از مقبولیت اجتماعی برخوردار باشد و ثانیاً از ویژگی ها و خصال طبعی و اجرایی خاصی برخوردار باشد.از این توضیحات به خوبی خاستگاه و مشروعیت رهبری رئیس اول از منظر ملاصدرا معلوم می شود، به این معنا که رئیس اول در مقاوم نبوت که در دسترس جامعه و افراد نیست از مشروعیت الهی برخوردار است و در مقام اثبات و تحقق خارجی ریاست او نیاز به مقبولیت اجتماعی و پذیرش مردمان دارد و بدون آن، ریاست و حکومت محقق نمی شود، او از این دو مقام به دو «لطف» جداگانه تعبیر می کند و می فرماید «وجود امام لطف است، خواه تصرف بکند و یا نکند… تصرف ظاهر او لطف دیگری است و عدم آن از جهت بندگان و بدی اختیار آنان ست به طوری که او را کوچک شمرده و یاریش را رها نمودند، لذا لطف او درباره خود را از دست دادند.»73 و اما شرایط رئیس اول عبارت است از: 1- کامل در قوه ناطقه و متخیله، به جهت دریافت افاضات و حیانی از عقل فعال. 2- قدرتی در زبانش برجودت تخیل در گفتار بر آنچه را که می داند یعنی قوه تقریرش کامل باشد. 3- قدرت بر جودت ارشاد و هدایت به سعادت و به اعمالی که سعادت به آنها حاصل می شود. 4- جودت ثبات در بدنش برای مباشرت در جنگ و جهاد. بعد از بیان این شرایط می فرماید: «فهذا هو الرئیس الاول للمدینه الفاضله و الامه الفاظله و رئیس المعموره من الارض کلها»74 چنین کسی رئیس اول در یکی از سه سطح نظام سیاسی مطلوب است: الف) نظام سیاسی مطلوب در سطح ملی با عنوان مدینه فاضله ب) نظام سیاسی مطلوب در سطح منطقه ای با عنوان امت فاضله ج) نظام سیاسی مطلوب در سطح جهانی با عنوان معموره ارض. بعد از این شرایط ارادی می گوید ممکن نیست که کسی واجد این شرایط باشد مگر آنکه در او دوازده خصلت طبعی جمع شده باشد که عبارت است از: 1- آن که تام الاعضاء و قوی الاعضاء باشد که موافقت و متابعت کند او را اعضایش بر اعمالی که شان رئیس می باشد که مباشر آنها باشد. 2- آنکه فهم و تصورش در آنچه می شنود نیکو باشد و هرچه به او گفته می شود به همان نحو که مقصود قائل است و به همان نحو که در نفس الامر واقع است بفهمد. 3- آنکه حفظش نیکو باشد و آنچه را می فهمد و احساس می کند فراموش نکند. 4- آنکه ذکا و فطنش قوی باشد به نحوی که ادنی دلیل در نظرش بر مدلول دلالت کند. 5- آنکه حس العباره باشد و تواند که از آنچه در خاطرش هست تعبیر نماید به عبارتی که مطلب از آن مفهوم باشد. 6- آنکه محب علم و حکمت باشد و از تامل در معقولات ملالی به هم نرساند و از تعب آن متاذی نشود. 7- آنکه بالطبع حریص نباشد بر شهوات، و بالطبع دوری کند لعب را و لذات کانیه فاسده را دشمن باشد. 8- آنکه کبیرالنفس و محب کرامت باشد و بالطبع از هرچه عیب و عار است متنفر بوده و برتر از آن را راغب بوده باشد. 9- آنکه درهم و دینار و سایر اعراض دنیویه در نظرش خوار و بی مقدار باشد. 10- آنکه برحسب طبع محب عدل و اهل آن، و مبغض جور و ظلم و اهل آن باشد و درباره اهل خودش و غیر اهل خودش انصاف مرعی دارد و بر آن ترغیب نماید و برجوری که بر کسی وارد شود اندوهناک گردد و در مقام تدارک آن باشد. 11- آنکه در هرجا که به عدل و حسن و جمیل دعوت کرده شود به آسانی انقیاد نماید و در دعوت به عدل چموش و لجوج نباشد و اگر به جور و قبیح دعوت کرده باشد منقاد نباشد. 12- آنکه عزمش در آنچه وقوعش سزاوار باشد قوی باشد و جسور و نترس و قوی النفس باشد. این خصلتها لوازم آن شرایط است که پیش از این مذکور شد و اجتماع همه اینها در یک انسان مشکل است و به ندرت افرادی مفطور بر این اوصاف اند.75منابع و مأخذ: 1. شیرازی، محمدبن ابراهیم، المبدا و المعاد، تصحیح و تقدیم سیدجلال الدین آشتیانی، انتشارات شاهنشاهی فلسفه ایران، تهران، 1354، ش.2. شیرازی، محمدبن ابراهیم، تفسیر سوره های اعلی و زلزال، مترجم رضا رجب زاده، کانون انتشارات محراب، تهران، 1362.3. شیرازی، محمدبن ابراهیم، �





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 468]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن