واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: جامعه > سلامت - بررسیها نشان میدهد از هر 10 نوجوان آمریکایی، تقریبا یکی به دلیل افراط در گیم، در زندگی دچار مشکل شده است فرنوش صفویفر: اعتیاد فقط در بزرگسالان نیست و فقط به مواد مخدر برنمیگردد. این بار محققان دریافتهاند از هر 10 نوجوان آمریکایی، تقریبا یکی به بازیهای رایانهای، یا همان گیمها، اعتیاد دارد و به این دلیل در زندگی دچار مشکل شده است. به گزارش HealthDay News، بررسیهای محققان در دانشگاه روچستر نیویورک، بر روی بیش از هزار و 100 نوجوان 8 تا 18 ساله، از سراسر آمریکا، چنین نتایجی را در بر داشته است. این اولین مطالعهای است که با نمونهگیری چنین گسترده بر روی موضوع اعتیاد به گیم انجام میشود و بنابراین به نتایج آن تا حد زیادی میتوان استناد کرد. در این مطالعه، از کودکان و نوجوانان خواسته شد تا پرسشنامهای را، که از طریق اینترنت برای آنها ارسال شده بود، پر کنند. در این پرسشنامه، سوالاتی مانند این پرسیده شده بود که: «آیا شده که در مورد این که چقدر گیم بازی میکنید به خانواده و اطرافیانتان دروغ بگویید؟» یا سوالی به این ترتیب: «آیا شده که برای فرار از برخی مشکلات خود در زندگی به سراغ بازی کامپیوتری بروید؟» آنهایی به عنوان «گیمبازان بیمار» طبقهبندی میشدند که حداقل 6 پاسخ مثبت به 11 سوال این چنینی داشته باشند. آمارها نشان داد که 5/8 درصد از کل نوجوانان، در گروه گیمبازان بیمار یا معتادان به گیم طبقهبندی میشدند. مرحله بعدی مطالعه، که به بررسی وضع تحصیلی و سلامت این کودکان معتاد، اختصاص داشت، نتایج حیرتانگیزی را ارائه کرد. در این مرحله مشخص شد که آمار افت تحصیلی، اخلال در روابط با دوستان و خانواده و همچنین مشکلات مربوط به سلامت، در این کودکان و نوجوانان بسیار بالاتر از سایرین است. اختلال کمبود تمرکز و بیشفعالی، 2 برابر سایرین بود (25 درصد در مقابل 11 درصد) و احتمال درگیریهای فیزیکی این نوجوانان با همسالانشان نیز 24 درصد بود که دقیقا 2 برابر آمار این گونه درگیریها در بین سایر نوجوانان بود. نتایج این مطالعه، قرار است در شماره ماه مه نشریه علم روانشناسی چاپ شود. با این حال، متخصصان علوم رفتاری هنوز در به کار بردن واژه اعتیاد به گیم شک دارند. هنوز این اصطلاح، به صورت مستند در مراجع روانپزشکی، وارد نشده است. گروهی از آنان به اصل چنین مطالعاتی خدشه وارد میکنند؛ چرا که معتقدند کودک 8 ساله قادر نیست به سوالات مطرح شده در این پرسشنامهها به درستی پاسخ دهد و نمیتوان او را متصف به صفت معتاد کرد. گروه دیگر اعتقاد دارند که وضعیت امروز اعتیاد به گیم در مجامع علمی، مشابه وضعیت 40 سال پیش اعتیاد به الکل است. در آن زمان کسی واژه الکلیسم یا اعتیاد به الکل را نمیشناخت و افراط در مصرف الکل را یک بیماری تلقی نمیکرد. معتادان به الکل در مورد میزان مصرفشان به همسرانشان دروغ میگفتند، قبول داشتند که نباید این قدر بنوشند، اما نمیتوانستند خودشان را کنترل کنند و افراط در نوشیدن، باعث اخلال در کار و وظایف اجتماعی آنان میشد. با این حال، این مشکل، تنها یک ناهنجاری اجتماعی، و نه یک بیماری، محسوب میشد. با این رویکرد، به نظر میرسد لازم است در کشور ما نیز مطالعاتی صورت گیرد تا وضعیت واقعی نوجوانان در زمینه مواردی مانند اعتیاد به گیم، اینترنت، اساماس و مانند آن ارزیابی شود. این در حالی است که مشکلات رفتاری دیگر، مانند وارد شدن به فضاهای مستهجن و نیز افزایش خشونت و پرخاشگری نیز، از جمله مشکلاتی است که در صورت استفاده نابهجا از این ابزارها، نوجوانان با آن مواجه میشوند. کارشناسان توصیه میکنند پدران و مادران نقش نظارتی خود را بر این ابزارهای جدید سرگرمی فرزندانشان فراموش نکنند و در مورد احتمال وابستگی بیمارگونه آنان به این سرگرمیها، با آنها صحبت کنند، علائم افراط و وابستگی را بشناسند و به موقع برای رفع آن، با راهنمایی مشاوران تربیتی، اقدام کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]