واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آيت الله سيد احمد علم الهدي روز شنبه در همايش حجاب برازنده زن معاصر ايران افزود: اگر اصول مكتبي و معارفي دين را در رابطه با شخصيت و موقعيت زن در انديشه و مكتب اسلام بخواهيم در يك بسته ارائه دهيم ، نماد آن حضرت صديقه طاهره(س) است. به گزارش خبرنگار ايرنا، وي با بيان اينكه مصونيت يكي از اصولي است كه در منطق حضرت زهرا(س) براي حفظ شخصيت و جايگاه زن مشخص شده است ، گفت : براي تكميل بقاء انسان و جريان زندگي او دو جريان زن و مرد در ساختاري متفاوت به وجود آمده اند كه در اين دو تمايز، زن موجودي آسيب پذيرتر است كه اگر بخواهد در عرصه وظايف فردي و جمعي خود وارد شود نيازمند مصونيت است. امام جمعه مشهد مصونيت را در گرو رعايت دو اصل حيا و حجاب دانست و افزود: حيا ، حجاب نيست بلكه حجاب يكي از ابزارهاي تحقق حيا است. وي حيا را نوعي مرز شناسي و حد شناسي تعريف و تصريح كرد : حيا يك اصطلاح عام است كه مصداقش هم زن و هم مرد است و در زندگي هر دو آنها بايد وجود داشته باشد كه گاهي اين مصداق با حجاب اشتباه گرفته مي شود. آيت الله علم الهدي به مصاديق حيا در زندگي مرد و زن اشاره كرد و گفت : وقتي مرد در كانون بينش هاي نفساني قرار مي گيرد ، بايد مرز انسانيت خود را مشخص كرده ، از اين مرز تجاوز نكند كه اين فعل موجب مي شود مصاديق حيا در فكر، قلب، جوارح، نگاه و ... او نمود پيدا كند اما مصاديق حيا در خواهران از اين فراتر است و آن در برخورد با جنس مخالف است. وي با بيان اينكه مشكل حيا در جامعه خواهران بيش از مشكل حجاب است، افزود: در آمار قطعي جامعه ، خواهران بي حجاب در اقليت هستند ، اما در مشكل حيا نه تنها خانواده هايي كه پايبند حجاب نيستد ، بلكه خانواده هايي كه منطق حجاب بر آنها حاكم است نيز گرفتار شده اند و آن به ارتباطات ميان زنان و مردان برمي گردد. امام جمعه مشهد با بيان اينكه بيش از حجاب ، حيا در حضرت زهرا (س) متبلور است، تصريح كرد: ما در توسعه حجاب موفق نيستيم زيرا مشكل اصلي حيا است و آن هم به دليل در هم ريخته شدن مرزهاي آن است . وي با اشاره به اينكه اگر بنا بود زن در خانه بنشيند و تنها با محارم خود ارتباط داشته باشد ديگر تاكيد برحجاب لازم نبود، افزود : بسياري از فعاليت هاي سياسي ، اجتماعي و ...در جامعه وجود دارد كه مربوط به خانم ها است ، به طوري كه حتي براي اجراي آنها شمشير جوانمردي چون امام علي(ع) نيز غلاف مي شود تا بانويي چون حضرت زهرا(س) به ميدان بيايند و با رعايت دو اصل حيا و حجاب رسالت خود را انجام دهند. آيت الله علم الهدي با تاكيد براينكه حيا مقدم برحجاب است ، اظهار داشت: اگر مصونيت زن در جامعه از بين برود همه شخصيت علمي ، استعداد، هوش و ... او از بين مي رود و او همچون يك طعمه جنسي مورد توجه قرر مي گيرد و از اينجا است كه اسلام برخلاف غرب تاكيد به اصل مصونيت زن دارد. وي با تاكيد براينكه اسلام با حضور زن در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و... مخالف نيست و به استثناي ولايت و قضاوت - براساس فقه و شرع - با رعايت حيا و حجاب به زن اجازه ورود به همه عرصه ها را مي دهد، افزود : زن تا آنجايي مي تواند وارد عرصه سياست شود كه حتي براي اعاده حق متوسل به مقابله فيزيكي شده، مجروح و يا حتي مضروب شود. امام جمعه مشهد با اشاره به جايگاه زن در غرب اظهار داشت : غرب در زمان يونان باستان زن را همچون برده مي دانست ، در زمان قرون وسطي و كليسا از آن به عنوان شيطان ياد مي كرد و بعد از رنسانس نيز به عنوان يك نيروي كار ارزان مورد توجه قرار داد. وي افزود : در غرب بعد از رنسانس با توجه به اينكه زن توده اي از انرژي انساني ارزان بود ، با طرح آزدي زنان و سر دادن دفاع از حقوق زن او را از خانه به كارگاه ها و كنار چرخ هاي پولادين كشاند تا جريان هاي سرمايه گذار بتوانند از او به عنوان يك نيرو كار ارزان استفاده كنند. او ادامه داد : داعيه دفاع از حقوق زن در غرب ابزاري شد در جهت توسعه انديشه غرب تا هر انديشه اي نسبت به زن را بتوانند در پس اين داعيه محكوم كنند و مزاحم حقوق زنان بخوانند. 7491/1654/659
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 522]