واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: پيوند اقتصاد و هنر در تماشاگه بانك پاسارگاد بيش از 140 تابلوي نفيس هنرهاي تجسمي معاصر در موزه بانك پاسارگاد به نمايش درآمد دنیای اقتصاد- همنشيني واژههاي اقتصاد و هنر در فرهنگ ما دور از ذهن مينمايد. گويا باور كردهايم كه اقتصاد را با هنر ميانهاي نيست. گويي آن يكي در هياهوي بازار، حيات مييابد و اين يك خلوتنشين گوشههاي تنهايي است. اما اگر اين روزها سري به بناي باصفاي موسسه فرهنگي، هنري صبا در همسايگي ميدان فلسطين تهران بزنيد، فروريختن باور بيگانگي اقتصاد و هنر را به چشم خواهيد ديد. آنجا كه تابلوي خوشآمدگويي بانك پاسارگاد شما را به ديدن تماشاگه هنرهاي تجسمي معاصر اين بانك دعوت ميكند، موزهاي در طبقه سوم اين موسسه كه بيش از 140 اثر نفيس هنرهاي تجسمي معاصر را در خود جاي داده است. آثاري كه تنها نيمي از تابلوهاي هنرمندان ايراني است كه بانكخصوصي پاسارگاد با هدف حمايت از هنرمند ايراني و با رويكردي اقتصادي بر روي آن سرمايهگذاري كرده است. سرمايهگذاري پرسودي كه يك نمونه آن فروش مجسمه اوه- پرسپوليس به قيمت 2ميليون و 850هزار دلار در حراج كريستي دبي در سال گذشته بود. امسال اما بانك پاسارگاد با آثار جديدي بار ديگر تماشاگه هنرهاي تجسمي معاصر خود را بازگشايي كرده است و در آخرين روزها با خريد 500ميليون تومان آثار هنري جديد به موزه رونق تازهاي بخشيده است. امين تفرشي، عضو هيات مديره بانك پاسارگاد و مسوول موزه هنرهاي تجسمي معاصر اين بانك درباره انگيزه مديران بانك پاسارگاد براي راهاندازي اين موزه ميگويد: موسسات بزرگ مالي در سراسر جهان در راستاي ايفاي مسووليتهاي اجتماعي خود فعاليتهايي از اين دست را در دستور كار قرار ميدهند. او ميگويد: بانك پاسارگاد در سه محور هنرهاي مدرن معاصر، ورزش و علم پا به ميدان گذارده است. تفرشي هدف بانك پاسارگاد از اين فعاليتها را ايفاي مسووليتهاي اجتماعي يك بنگاه اقتصادي و حمايت از هنر، ورزش و علم ميداند. او تاكيد ميكند كه در ورزش، بانك پاسارگاد به سراغ فعاليتهاي ورزشي غيرتجاري مثل كوهنوردي رفته است تا با حمايت از اين ورزشكاران، مسووليت خود را ايفا كند. به گفته اين عضو هيات مديره بانك پاسارگاد، حمايت از علم هم فعاليتي اقتصادي نيست و در راستاي پشتيباني از بخشي از دانشگاهياني است كه سهامداران بانك هم هستند. اما در فعاليتهاي هنري رويكرد بانك پاسارگاد حمايتي و اقتصادي است. او ميگويد: بانك پاسارگاد با عرضه تابلوهاي نفيس ايراني در بازارهاي بينالمللي علاوه بر حمايت از آثار هنرمندان، پاسخگوي ذينفعان بانك نيز خواهد بود. او سرمايهگذاري چند ميليارد توماني بانك پاسارگاد در هنرهاي تجسمي معاصر را فعاليتي اقتصادي ميداند كه جنبه حمايتي هم دارد. فكر اقتصادي و ذوق هنري اما هنرمندان و اساتيد هنر هم با حضور در تماشاگه بانك پاسارگاد از حركت اين بانك در جهت حمايت از هنر ايراني استقبال كردند. استاد محمدعلي جعفري،نقاش،شاعر و استاد دانشگاه در سخنان كوتاهي در مراسم بازگشايي موزه هنرهاي تجسمي معاصر بانك پاسارگاد گفت: يك فكر اقتصادي وقتي از ذوق هنري سرچشمه بگيرد ارزشمند خواهد بود. او به مديران بانك پاسارگاد اطمينان داد كه سرمايهگذاري آنها در هنرهاي تجسمي سودآور خواهد بود، زيرا مسوولان بانك با جان و دل اين آثار را انتخاب و خريداري كردهاند و اصالت اين آثار و ماندگاري آنها در موزه بر ارزش آنها خواهد افزود. استاد جعفري گفت: در برخي از موزههاي ديگر كه ويژگي خريدهاي بانك پاسارگاد را نداشتهاند، ارزش آثار خريداري شده كاهش يافته، اما من همين امروز اعلام ميكنم كه آمادهام تا حداقل تابلوهاي خودم را در اين موزه به چهار برابر قيمت اوليه خريداري كنم. او گفت: به ياد داشته باشيم كه برخي از آثار برجسته هنري جهان در ابتداي امر در پاريس، مهد هنرهاي معاصر، خريداري نشد و روسها آن را خريدند، اما پس از چند سال ارزش اقتصادي آنها آشكار شد.اين استاد دانشگاه كشف گوهر خلاقيت، نگهداري آن و معرفي آثار برجسته به معاصران را نتيجه برپايي موزهها دانست و از اين كه بانك پاسارگاد در اين راه گام برداشته است ابراز خوشحالي كرد. رقص رنگ و خط و خيال ديوارهاي موزه هنرهاي تجسمي معاصر بانك پاسارگاد، گنجينهاي از آثار نفيس هنرمندان نقاش سرزمينمان را در حافظه خود جاي داده بودند. هنرمندان نامآشنايي در عرصه هنرهاي تجسمي كه آوازه برخي از آنها از مرزهاي كشور گذر كرده است. نام فرامرز پيلآرام، فرهاد مشيري، آيدين آغداشلو، فريده لاشايي، بهمن محصص و بسياري ديگر از هنرمندان اين عرصه، زينتبخش ديوارهاي موزه بود. آثار صادق تبريزي، حسين زندهرودي و پرويز تناولي، پايهگذاران مكتب نقاشي سقاخانه نيز بر در و ديوار اين گنجينه ميدرخشيدند. همچنان كه آثاري از ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد نيز بر بوم رنگ و روغن و پارچه نقش بسته بود. مجموعه تابلوهاي آيدين آغداشلو با عنوان انهدام خاطرات، دلهرههاي نقاش را به تصوير كشيده بود. رنگ روغن روي بوم، رنگ روغن روي مقوا و چوب، چاپ دستي و گواش، تركيب مواد روي بوم تابلوها را به نمايش گذاشته بود. كوير، خلوت كارگاه نقاشي، تصوير مادر و دختر، درختان بهشتي و الله بخشي از آثار هنرهاي تجسمي معاصر بود كه در قالب تابلوهاي نقاشي، رقص رنگ و خط و خيال را به نمايش گذاشته بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]