تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834846720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عاشقيّت در پاورقي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عاشقیّت در پاورقی

«عاشقیت در پاورقی» به جدال با هرگونه سانتی‌مانتالیسم می‌پردازد .نخستین نشست پژوهشی «مونولوگ» گروه تئاتر «لیو» در سال 88 به اجرای نمایش «عاشقیت در پاورقی» نوشته‌ی مهسا محب‌علی و كار لیلی رشیدی اختصاص داشت. به گزارش ایسنا، در این نشست كه شامگاه گذشته ـ 19 اردیبهشت ماه ـ در تالار استاد انتظامی ‌خانه هنرمندان ایران برگزار شد،‌ نغمه ثمینی،‌ نمایشنامه‌نویسی و استاد دانشگاه كه به‌عنوان كارشناس جلسه دعوت شده بود،‌ داستان «عاشقیت در پاورقی» را یكی از آثار مورد علاقه خود دانست و گفت:‌ این داستان از چند جهت جذاب است،‌ نخست از نظر جایگاهی كه در ادبیات عاشقانه زنانه دارد و بر عكس بسیاری از این آثار كه به سمت سانتی‌مانتالیسم و احساسی‌گرایی می‌روند‌،‌ این داستان ضد حس برخوردار می‌كند و به جدال با هر گونه سانتی مانتالیسم می‌پردازد. ثمینی، ایده‌ی بینامتنی را از دیگر جذابیت‌های این داستان برشمرد و افزود: درك ما از موقعیت شخصی كاراكتر این داستان پیوند وضعیت او با دیگر ‌آثاری است كه راوی به ما ارجاع می‌دهد. هیچ یك از ما، یك من واحد نیستیم بلكه از تمام آثاری كه خوانده،‌ دیده یا شنیده‌ایم تشكیل شده و تاثیر گرفته‌ایم. دراین داستان به مرور گفتار راوی در قیاس با آنچه كه به آن ارجاع می‌دهد كم اهمیت‌تر می‌شود. او اضافه كرد:‌ آنچه در مونولوگ ذهن مخاطب را مشغول می‌كند، بهانه تك گویی است. در این نگاه مونولوگ،‌ بهانه‌های گوناگونی دارد البته در این اثر فرایند تبدیل داستان به نمایشنامه اتفاق نیافتاده است. در این اجرا به جز تغییرات كوچك و برخی ایده‌های تصویری، داستان تعریف می‌شود. در حالی كه می‌توان به هنگام اقتباس، غیر وفادارانه‌تر عمل كرد و شاید بهتر بود كسی از بیرون و با بیرحمی‌ این داستان را به نمایشنامه تبدیل می‌كرد. در این نشست كه امین عظیمی‌به عنوان اجرا كننده جلسه حضور داشت، مهسا محب علی، درباره تبدیل داستان به نمایشنامه گفت:‌ كسی كه می‌نویسد علاقه‌مند است نوشتن در مدیون‌های گوناگون را تجربه كند. این اولین بار بود كه متن من بازی می‌شد و برایم بسیار جذاب بود چون نویسندگان به جز در تئاتر و سینما،‌ مخاطبان خود را نمی‌بینند و این تجربه برایم بسیار جذاب بود.

او در ادامه با تایید سخنان ثمینی یادآور شد: برخورد اولیه با هر اثر معمولا بیشترین تاثیر را بر مخاطب دارد. كسانی كه داستان را نخوانده‌اند، اگر بعد از دیدن نمایش آن را بخوانند ممكن است اجرا را از داستان بیشتر دوست داشته باشند. به ویژه این كه در این اجرا ایده‌های جذابی اضافه شده بود. گویی بازیگر تصورات و آرزوهای خود را بیان می‌كرد و نه خاطراتش را. محب‌علی اذعان داشت: البته تلاش كرده‌ام در این داستان فاصله‌گذاری رعایت شود. در این روزگار مدام در حال بمباران شدن تصاویر اطرافمان هستیم و هیچ یك از ما دیگر خیلی بكر نیستیم و حتی احساساتمان هم چنین است. ثمینی هم در تكمیل سخنان او خاطر نشان كرد:‌ اضمحلال من متحد را در این داستان مدام از زبان راوی می‌شنویم. اما در متن این پاره پاره شدن دیده نمی‌شود. می‌شد كاراكتر داستان درباره‌ی ارجاعات سخن نگوید و به محض ارجاع به فیلم یا موسیقی و... تصاویر آن را می‌دیدیم و صدای آن را می‌شنیدیم تا تاثیر این تصاویر به كاراكتر داستان دیده شود و شاید به این شیوه،‌ داستان نمایشی‌تر می‌شد.  تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 706]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن