تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846236978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سومين جايزه‌ي ادبيات نمايشي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سومين جايزه‌ي ادبيات نمايشي ايران
سومين جايزه‌ي ادبيات نمايشي ايران
با اهداي نشان ويژه به اسماعيل خلج، برگزيدگان سومين جايزه‌ي ادبيات نمايشي ايران معرفي شدند .مراسم پاياني سومين جايزه‌ي انتخاب آثار برتر جايزه ادبيات نمايشي ايران با معرفي برگزيدگان و با اهداي نشان ويژه خانه تئاتر به «اسماعيل خلج» برگزار شد. به گزارش ايسنا، اين مراسم با گرامي‌داشت ياد و خاطره اكبر رادي و رضا سيدحسيني، شامگاه روز دوشنبه چهاردهم ارديبهشت‌ماه هم‌زمان با آخرين روز جشن‌هاي هفته بزرگداشت روز جهاني تئاتر در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برپا شد. در اين مراسم، محمد ابراهيميان، نمايشنامه‌نويس و منتقد با سابقه تئاتر و عليرضا نادري نمايشنامه‌نويس و كارگردان، نشان ويژه خانه تئاتر را به اسماعيل خلج اهدا كردند. خلج در سخناني همزمان با روز جهاني تئاتر آرزو كرد:تئاتر ما عموما و هر نمايشي به طور اخص، ميوه‌هاي نيوتوني به زمين ريخته‌اي داشته باشد. براي كساني كه مي‌خواهند نشسته از اين ميوه‌ها استفاده كنند يا كساني كه قدشان كوتاه است و ميو‌ه‌ها‌يي بر شاخه داشته باشد، براي كساني كه مي‌خواهند به صورت ايستاده از اين ميوه‌ها استفاده كنند. نردبان‌هايي داشته باشد براي هميشه دانشجوياني كه مي‌خواهند از اين درخت استفاده كنند و ميوه‌هايي ذخيره داشته باشد، براي صاحبان خرد و انديشه.» محمد ابراهيميان نمايشنامه‌نويس و منتقد هم در سخناني درباره خلج مطرح كرد: «نسل ما در دهه 40 و 50 نسلي بود زاييده دانش كه با ذره‌بين به دنبال نوابغي در تمام زمينه‌ها مي‌گشت و بعد مثل كوه پشت آن‌ها مي‌ايستاد و اسماعيل خلج يكي از نوابغ تئاتر ماست.» او در قطعه‌اي كه براي خلج نوشته بود آورده بود: «با حالت چطوره مش رحيم در شهر طوفاني به پا كردي اسماعيل! در دونه تئاتر ايران با گلدونه‌ات با ما چه كردي. اين شخصيت‌ها را چگونه يافتي. حالت چه‌طوره اسماعيل؟ آيا «گلدونه» پژمرده است؟ ابراهميان بخشي از مونولوگ نمايشنامه «حرير سرخ صنوبر» خود را به خلج تقديم كرد. همچنين عليرضا نادري با ابراز خرسندي از اهداي اين جايزه به خلج گفت: بسيار خوشحالم كه به نمايندگي از سوي نسل خودم اين جايزه را به او مي‌دهم. او نيازي به معرفي ندارد. هرچند آثاري كه او به ادبيات نمايشي ما تقديم كرده دچار انقطاع شده، اما تأثير آثار او به ادبيات نمايشي ايران ژرف و شگرف است. نادري ادامه داد: اي‌كاش در دانشگاه‌هايي كه از بي‌معلمي رنج مي‌برند از آثارش مي‌گفت. كسي نيست كه به پرسش ما پاسخ بگويد، چرا او درس نمي‌دهد، چرا كار نمي‌كند؟ بازي كردن در فيلم‌ها بخشي از كاري است كه او مي‌تواند انجام بدهد. بيوگرافي او را همه مي‌دانند. يكي از نزديكانم كه در فيلمي با او كار مي‌كند، او را فردي بسيار صميمي، شوخ طبع، موقع‌شناس و دوست‌داشتني مي‌داند، اميدوارم هميشه در ميان ما باشد و ما افتخار شاگردي‌مان را داشته باشيم. در بخش ديگري از اين مراسم حميد مظفري، صدرالدين شجره و رضا بابك از ميهن بهرامي تقدير كردند. مظفري، بهرامي را برآمده از نسل دهه 40 معرفي كرد، كسي كه روان‌شناس، هنرشناس، منتقد ادبي و هنري، مترجم، داستان‌نويس، نمايشنامه‌نويس است. او انديشه‌هاي مدرن دارد و نشرش به شعر پهلو مي‌زند. ميهن بهرامي هم گفت: چشم‌داشتي به تشويق ندارم. كسي كه كار هنري مي‌كند با آن زندگي مي‌كند. تئاتر ما يك معجزه است چون به قلب و روح ما بسيار نزديك است و چندان تكنيكي نيست. نسبت به تمام هنرمندان به ويژه تئاتري‌ها از صميم قلب ارادت دارم. آن‌چه انجام مي‌دهيد، بيش از انتظار من است. در ادامه صدرالدين شجره از فرامرز طالبي، نمايشنامه‌نويس به خاطر نگارش يادماني براي اكبر رادي تقدير كرد. شجره گفت: اين شناخت‌نامه كه طالبي براي آن بسيار زحمت كشيده است، مجموعه آموخته‌هاي او از اكبر رادي است كه از نوجواني در محضر استاد بوده است. سپس رضا بابك از عباس جهانگيريان تقدير كرد. رضابابك؛ جهانگيريان را همچون مجموع الجزايري توصيف كرد و افزود: او در زمينه رمان و داستان براي كودكان و به ويژه نوجوانان بسيار تلاش كرده است. جهانگيريان هم توضيح داد: اين تقدير در دنياي هنر آن‌قدر غريب و بيگانه است كه تصور مي‌كنيم، حتما بايد بيماري خاصي داشته باشيم تا اين تقدير انجام شود. من كاري نكرده‌ام و اميدوارم از اين پس بتوانم كاري انجام دهم. همچنين برآبادي به نمايندگي از انجمن نويسندگان كودك و نوجوان از جهانگيريان تقدير كرد. سپس هوشنگ آذري‌ور به خاطر فعاليت‌اش در حوزه ترجمه آثار نمايشي توسط حسن‌ ملكي، ايرج راد و محمدحسين ناصربخت تقدير شد. او در يادداشتي كه نوشته بود، خواستار توجه بيشتر دولت به تئاتر شد. به گزارش ايسنا، در اين مراسم قطب‌الدين صادقي سخناني را با موضوع «آيا نمايشنامه نويسي يك پيشه است» ارايه كرد. صادقي در اين سخنان با تأكيد بر اهميت كاركرد اجتماعي تئاتر در گذشته و امروز يادآور شد: امروزه جهان و به ويژه اروپا صحنه نمايش است. نمايش سرگرمي صرف نيست بلكه كاركرد اجتماعي دارد. در اين رهگذر درام‌نويسي از يك‌سو كاري روشنفكرانه و از سوي ديگر حرفه‌اي است. به گفته اين كارگردان تئاتر؛ روشنفكر بايد چهار ويژگي داشته باشد. در بستر اجتماعي خود زندگي كند و از مردم خود دور نباشد. در زمان خود زندگي كند، نه اين‌كه در گذشته يا آينده سير كند. بحران‌هاي جامعه خود را تشخيص بدهد و به مردم براي گذر از اين بحران كمك كند، چراكه هيچ شاهكاري جدا از بحران جامعه خود نيست. اين كارگردان تئاتر افزود: درام‌نويسان ما اين رسالت را فراموش كرده‌اند، بنابراين تئاتر ما هر روز منزوي‌تر مي‌شود و از مركزيت اجتماعي خود دور مي‌شود، چون ذهن هنرمندان آن تجريدي و ترجمه‌اي است. بنابراين ارتباط خود را با مردم از دست داده‌ايم و اين يكي از دلايل تضعيف تئاتر ماست. صادقي با تأكيد بر اين‌كه هنر بايد به مردم اميد، عدالت، عشق، آزادي و ... بدهد، خاطرنشان كرد: همواره مردم تشنه اين موضوعات هستند و تئاتر از ناخودآگاه جمعي مردم دفاع مي‌كند و تنها در اين صورت است كه مي‌تواند كاركرد خود را پيدا كند. او با ابراز تأسف از تضعيف تئاتر امروز ايران ادامه داد: بسياري از نويسندگان ما از جريانات روز و شاهكارهاي جهان دورند. ضعف تكنيكي باعث آماتوري شدن تئاتر شده در حالي‌كه هنرمند در برابر اثر هنري خود مسوول است و يكي از بزرگ‌ترين مسووليت‌هاي ما ديدن آگاهانه آثار يكديگر است. اما مايه شرمندگي است كه نمايش‌ علي رفيعي را يك منتقد سينما نقد كرده و نه منتقدان تئاتر! صادقي ادامه داد: ما روح جمعي نداريم و به يكديگر كمك نمي‌كنيم و اين چنين است كه ضعيفيم. همبستگي حرفه‌اي نداريم اما باند بازي داريم. احترام گذاشتن به يكديگر چيزي از ما كم نمي‌كند، بلكه خانواده ما را نيرومند مي‌كند. به گزارش ايسنا، در بخش دوم اين برنامه آراي هيأت داوران هفت بخش اين مسابقه بدين شرح اعلام شد: بخش خياباني: بخش طرح و ايده: «كلنگ» نوشته جمشيد عسگري تقدير شد و جايزه نقدي به «سين» نوشته كاوه مهدوي اهدا شد. نمايشنامه: «سنگ، كاغذ، قيچي» نوشته مهدي حبيبي تقدير شد و جايزه نقدي را «خاطره يك بچه سوسك» نوشته كتايون آقا كاظم از آن خود كرد. - بخش كودك و نوجوان: آثار چاپ نشده: محمود طياري نويسنده «گل‌هاي بابا آدم» و محمود تيموري نويسنده «هفت خوان اميد» تقدير شدند. مهدي مهدي‌آبادي نويسنده «زندگي بسيار كوتاه است» جايزه نقدي را گرفت. آثار چاپ‌شده: «قصه‌هاي كوچه» نوشته مهدي بختياري، جواد ذوالفقاري و شادي پورمهدي نويسندگان نمايشنامه‌ «بازي پسر و گرگ» تقدير شدند و جايزه نقدي اين بخش به يدالله آقاعباسي به خاطر «چاه مكن بهر كسي» اهدا شد. در بخش عروسكي، داوران هيچ برگزيده‌اي نداشتند. در اين بخش حميده بانو عنقا، همسر اكبر رادي از اليزا جوهري همسر اردشير كشاورزي، يكي از داوران فقيد اين بخش تجليل كرد. همچنين نامه‌اي كه جوهري درباره همسرش نوشته بود، توسط شكرخدا گودرزي خوانده شد و مطلبي كه غريب‌پور براي اين هنرمند تئاتر عروسكي نوشته بود در ادامه قرائت شد. بخش ترجمه و پژوهش: ترجمه مقالات: در اين بخش مقالات «از آتن تا مسكو» ترجمه مهسا عطاخرمي و «بن مايه‌هاي دين و درام» ترجمه حسين پير نجم‌الدين برگزيده شدند. مقالات تأليفي: «ره يافتن نشانه شناختي به تشابه دين و درام» نوشته فهيمه سياحيان تقدير شد و جايزه نقدي به «ادبيات چند صدايي» نوشته احسان مقدسي رسيد. - كتاب ادبيات نمايشي: جمشيد ملك‌پور به خاطر «جلد سوم ادبيات نمايشي» و حميدرضا ريشهري نويسنده كارگاه نمايش، جوايز اين بخش را گرفتند. در بخش ترجمه نمايشنامه: رحيم قاسميان به خاطر «زيركي»، فرزاد پروا به خاطر «سيناپور» تقدير شدند و حميد احيا به خاطر «كپنهاگ» ديپلم افتخار و تنديس اين بخش را دريافت كرد. بخش راديويي: «آوار 1366» نوشته علي جولايي و «نفس خاك خدا» نوشته جهانشاه آل‌محمود تقدير شدند. جايزه سوم به زهرا رفيعي گيلوايي به خاطر «دخو»، جايزه دوم به مرضيه رشيدبيگي به خاطر «عدالتخانه» و جايزه اول به ايوب آقاخاني نويسنده «روزهاي زرد» اهدا شد. بخش صحنه‌اي: نمايشنامه‌هاي كوتاه چاپ نشده: جايزه سوم مشتركا به محمود ناظري نويسنده «سنكوپ» و «پاسگاه خالي است» نوشته سعيد محسني اهدا شد. جايزه دوم: روزبه‌ حسيني به خاطر «مرثيه هذيان براي بودن ....» و جايزه اول به فارس باقري نويسنده «با شب» اهدا شد. نمايشنامه‌هاي بلند چاپ نشده: جايزه سوم مشتركا به شكوفه آروين نويسنده «زمان كه بگذرد» و هاله مشتاقي‌نيا نويسنده «ناامني» رسيد. جايزه دوم به آرش عباسي نويسنده «پيچ تند» اهدا شد و جايزه اول را سلما سلامتي نويسنده «تهران 1390 خورشيدي» گرفت. آثار چاپ‌شده صحنه‌اي: جايزه سوم مشتركا به مهرداد كوروش‌نيا «آواز ستاره‌ها» و علي ثقفي «قصيده شب نمناك»، جايزه دوم به محمدرضايي راد نويسنده «گزارش خواب» و جايزه اول به صادق صفايي نويسنده‌ي «جهنم دره» اهدا شد. به گزارش ايسنا، محمد محمدعلي، فرزان سجودي، محمود استاد محمد، جلال تهراني، ژيلا اسماعيليان، آزاده پورمختار، هرمز هدايت و ... از جمله هنرمندان، همچنين مجيد سرسنگي، شهرام گيل‌آبادي، محمود زنده‌نام و ... از مسوولان حاضر در اين برنامه بودند كه كارگرداني و اجراي آن برعهده نادر برهاني مرند بود تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 529]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن