تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831571482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقام قرآن- دین شناسی(5)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقام قرآندین شناسی(5)
دین
ادامه مطلب از دین شناسی(4)... آن چه كه باید توجه داشت آن است كه دین الهی همواره ثابت بوده و پیامبران جدید هرگز دین جدیدی را عرضه نمی‌داشتند بلكه هسته اصلی تمام این پیامهای الهی ثابت و واحد بوده اند. اصول فكری و اصول عملی كه پیامبران به آن دعوت می‌كرده اند یكی بوده و همة آنها مردم را به یك شاهراه و به سوی یك هدف دعوت می‌نموده‌اند‌. اختلاف شرایع و قوانین جزئی‌، در جوهر و ماهیت دین تأثیری نداشته است. تفاوت و اختلاف تعلیمات انبیاء‌ با یكدیگر از نوع اختلاف برنامه هائی است كه در یك كشور، هرچند یكبار به مورد اجراء گذشته می‌شود و همه آنها از یك قانون اساسی الهام می‌گیرد. تعلیمات پیامبران در عین پاره ای اختلافات مكمل و متمم یكدیگر بوده است‌. اختلاف و تفاوت تعلیمات آسمانی پیامبران از نوع اختلافات مكتب های فلسفی‌، سیاسی‌، اجتماعی یا اقتصادی كه مشتمل بر افكار متضاد است نبوده بلكه تفاوت تعلیمات انبیاء با یكدیگر یا از نوع تفاوت تعلیمات كلاس های عالی‌تر با كلاس های دانی‌تر، یا از نوع تفاوت اجرائی یك اصل در شرایط و اوضاع گوناگون می‌باشد. انبیاء می‌آمدند و بر اساس شرایط و مقتضیات و میزان افزایش توان قدرت تعقلی انسان پیام الهی را به اجتماع اعلام می‌داشتند و كجی‌ها و تحریف‌های انجام گرفته بر پیامهای قبلی را مشخص كرده و می‌زدودند. حال در صورتی كه انسان توانایی می‌یافت تا دین ارسالی از جانب خدا و قوانین و شرایع آنرا حفظ نماید آیا باز هم پیامبری می‌آمد و یا خیر؟ انسان اولیه در هزاران سال پیش توانایی حفظ مواریث علمی و دینی خود را نداشته و چنین انتظاری نیز از محدوده تعقلی درآن زمان نبوده است. آن گاه كه انسان در مرحله‌ای از تكامل خود توانایی حفظ مواریث دینی خود را بدست می‌آورد و می‌تواند پیام الهی را دست نخورده نگهداری نماید، علت عمده تجدید پیام و ظهور پیامبــر جدید منتفی گشته و شرط لازم جاوید ماندن یك دین بوجود خواهد آمد. آن گاه كه انســــان در مرحـله‌ای از تكامل خود توانایی حفــظ مواریث دینی خود را بدست می‌آورد و می‌تواند پیام الهی را دست نخورده نگهداری نماید، علت عمده تجدید پیام و ظهور پیامبــــر جدید منتفی گشته و شرط لازم جاوید ماندن یك دین بوجود خواهد آمد. در پایان این بخش قسمتی از كتاب «علم الیقین» مرحوم فیض را خواهیم آورد. به نظر می رسد كلام مختصری است پر از فایده: «مقصود و هدف در فطرت آدمیان رسیدن به مقام قرب الهی است و این جز با راهنمایی پیامبران امكان پذیر نمی‌باشد، از این رو نبوت جزء نظام هستی قرار می‌گیرد و البته مقصود و هدف، مرتبة اعلاء و آخرین درجة نبوت است نه اولین درجه آن، نبوت طبق سنت الهی تدریجاً كمال می‌یابد همچنان كه یك عمارت تدریجاً ساخته می‌شود و همچنان كه در ساختن عمارت پایه‌ها و دیوارها هدف نیست، هدف صورت كامل خانه است، نبوت نیز چنین است. هدف صورت كامل آنست و در همین جاست كه نبوت خاتمه می‌پذیرد و پایان می‌یابد و زیاده نمی‌پذیرد زیرا زیاده بر كمال نقص است و انگشت زیادی را می‌ماند. پیامبر اكرم (ص) در حدیث معروف به همین معنی اشاره كرد كه فرمود: مثـل نبوت مثــل خانه ایست كه ساخته شده و جای یك خشت در آن باقی است، من جای آن خشت آخرینم و یا من گذارنده آن خشت آخرینم».  پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مثـل نبوت مثــل خانه ایست كه ساخته شده و جای یك خشت در آن باقی است، من جای آن خشـــت آخرینم و یا من گذارنده آن خشـــت آخرینم. 
دین
ادامه در اسناد جاویدان(1)بخوانید انسان(1)بخوانید عقل و وحی(1)نوشته : محسن سید اسماعیلی                                                                                           تنظیم برای تبیان: پایدار جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن