تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826785388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نرود میخ آهنین در سنگ - حکمت لقمان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نرود میخ آهنین در سنگ
میخ و چکش
 انبیای الهی واوصیای آنان همان کسانی هستند که به قله حکمت علمی، عملی وحقیقی دست یافته اند بر این پایه از جانب خداوند متعال مامور آموختن علم وحکمت به جامعه بشر شده اند. و حکمتی که لقمان بدان دست یافت حکمت حقیقی و معروف شهودی است که مستلزم دستیابی به بالاترین درجه فهم و عقل و معرفت انسان کامل (امام زمان) است.با همه تلاشی که جهت جمع آوری کامل حکمت های لقمان صورت گرفته دستیابی به منبع بی شماری از حکمت های معروف منسوب به وی میسر نگردیده است. برای نمونه معروف است که : روزی لقمان در کنار چشمه ای نشسته بود مردی که از آنجا می گذشت ازاو پرسید چند ساعت دیگر به ده بعدی خواهم رسید ؟ لقمان گفت راه برو. آن مرد پنداشت که لقمان سخن او را نشنیده است و گفت مگر نشنیدی ؟ پرسیدم که چند ساعت دیگر به ده بعدی خواهم رسید. لقمان گفت راه برو. آن مرد پنداشت که لقمان دیوانه است و به راه رفتن ادامه داد. هنوز چند قدمی راه نرفته بود که لقمان به بانگ بلند گفت ای مرد یک ساعت دیگر بدان ده می رسی.مرد گفت چرا اول نگفتی ؟ لقمان گفت چون راه رفتن تو را ندیده بودم و نمی دانستم تند می روی یا کند. حال که دیدم دانستم که یک ساعت دیگر به ده خواهی رسید.نمونه دیگر در گلستان سعدی آمده است :لقمان را گفتند حکمت را از که آموختی ؟ گفت از نابینایان که تا جای نبینند پای ننهند. و دیگر بار در گلستان است :لقمان را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان. هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم. و نیز در شاید راز انتساب سخنانی از این دست به شخصیت هایی همچون لقمان اعتبار بخشیدن به سخن از یک سو وبزرگتر جلوه دادن شخصیت مورد نظر از سوی دیگر باشدهمان کتاب آمده است :کاروانی در زمین یونان بزدند و نعمت بی قیاس ببردند. بازرگانان گریه و زاری کردند و خدا و پیغمبر شفیع آوردند. فایده نبود.لقمان حکیم در آن کاروان بود. یکی گفتش از کاروانیان اینان را نصیحتی کنی و موعظه ای گویی تا طرفی از مال ما دست بدارند که دریغ باشد چندین نعمت که ضایع شود. گفت دریغ کلمه حکمت باشد با ایشان گفتن !  آهـنـی را کـه مـوریـانــه بـخــورد نتوان برد از او به صیقل، زنگ با سیه دل، چه سود گفتن وعظ نـرود مـیـخ آهـنـین در سنگ در گزارشی دیگر از غزالی روایت شده است که :لقمان حکیم گفت به راهی می رفتم .یکی را دیدم پلاسی در پوید .گفتم چه کسی ؟گفت: آدمی .گفتم: چه نامی ؟گفت: تا خود چه خوانندم .گفتم: چه کاری ؟گفت: بی آزاری .گفتم: چه خوری ؟گفت: آنچه دهد.گفتم: ازکجا ؟گفت: از آنجا که خواهد .گفتم: خنکا تو!گفت: تورا از این خنکی که بازداشت ؟!به رغم کاووش فراوان در هیچ یک از منابعی که به نقل حکمت های لقمان پرداخته اند این حکمت ها یافت نشدند .شاید راز انتساب سخنانی از این دست به شخصیت هایی همچون لقمان اعتبار بخشیدن به سخن از یک سو وبزرگتر جلوه دادن شخصیت مورد نظر از سوی دیگر باشد .البته بر پایه سخن حکیمانه منسوب به امام علی ارزش واعتبار حکمت ذاتی است وازاین رو اثبات انتساب آن به شخصیت های بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار نیست.امام علی می فرماید: لا تنظر الی من قال وانظر الی ما قال  به آن که می گوید منگر به آنچه می گوید بنگر. منبع: حکمت نامه لقمان، محمدی ری شهریتهیه: مرتضی رستمی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن