تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816303330
کوچه عاشقي
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کوچه عاشقی
عدالت در گذر ایرانشهرنگاهی به نمایش کوچه عاشقی نوشته و کارگردانی"نصرالله قادری""کریستال تاور"، "من قاضیالقضاتم که مرگ مرد مهر کردم به مهر" و"کوچه عاشقی" سه نمایش کاملاً متفاوت در ژانرهای مختلف هستند که در فرم و شکل و با مضامین متفاوت مذهبی، اجتماعی، دینی و در حوزههای کمدی ایرانی، درام غربی و... توسط نصرالله قادری و به فاصلهای اندک از یکدیگر اجرا شدهاند.بررسی عناصر، ساختار و قواعد دراماتیک این سه اثر، به ویژه در حوزه انطباق با قالبهای ژانر آثار نشان میدهد که کارگردان و نویسنده آنها در هر کدام از نمایشها، ابزارها و مولفههای متناسب با قاعدهای را مورد استفاده قرار داده و در این مسیر موفق هم بوده است.
اما در میان این سه نمایش که در یک سال اخیر توسط نصرالله قادری روی صحنه رفتهاند، کمدی"کوچه عاشقی" نمایش متفاوتتری است. قادری که تا به حال یک کمدی را در قواره و قالب ژانر آن و به صورت جدی در کارنامه آثارش نداشته، با این تجربه نشان داد که جسارت سیری ناپذیری در خروج از آزمونهای تثبیت شده کاریاش دارد. همه نمایشهای قادری ویژگیهای مشترکی در پرداخت خاص دیداری، تکیه بر جنبههای محتوایی منطبق با دیدگاه مولف، سخنوری ماهرانه و... دارند؛ آما آن چه که بیشتر من را در مورد نمایشهای قادری به وجد میآورد این است که او خوب میداند مشکل زمانهاش چیست! خوب میداند که در این دوران چه باید بگوید و خوب هم میداند که منظورش را چگونه و با چه ابزاری بیان کند. در واقع آن چه اضافه بر این در نمایشهای او دیده میشود یا بر آثارش الحاق شده و یا این که آن قدر کوچک و ناچیز است که به راحتی میتوان از کنار آن گذشت. کمدی"کوچه عاشقی" در ادامه چنین رویکردی، این بار با محوریت موضوع عدالت نوشته شده و روی صحنه رفته است. مضمون اصلی این نمایش که باز هم به دغدغههای کارگردان برمیگردد، گسترش موضوع در یک بستر داستانی آشنا و ایرانی است. شیوه روایت و اجرا، ریشهیابی و اصل شناسی موضوع، رویدادگاه و نشانهها، نمادها و اساطیر ایرانی و... همه و همه در این نمایش در کنار هم قرار گرفتهاند تا یک داستان نمایشی، با لحن و زبان کمدی درباره مضمونی هدفمند و با فرم متناسب آن روایت شود.
قادری برای گسترش موضوع عدالت در یک نمایش باز هم به سراغ تاریخ رفته و نمایشی از تاریخ، جامعه، اسطوره و اخلاق ایرانی را در سطوح مختلف به روایت میگذارد. اما این نمایش پیش از هر چیز براساس آن چه که در نمایشهای کمدی ایرانی مرسوم است کارش را با انتخاب و پرداخت تیپهای نمایشی آغاز میکند و در مورد هر یک از آنها بخشی از جامعهشناسی تاریخی فضای مورد نظرش را در معرض شناخت قرار میدهد.حاج حلبی(پیرمرد متحجر مذهبی)، لوطی اصغر(بازاری ریاکار)، شعبان خان(بزن بهادر بیمخ)، مهرداد جان(هنرمند متجددنما)، اکبرخان تجدد(صوفی متظاهر)، اشک اول(وکیل مترقی نما)، موسیو(خارجی و بیگانه فرصت طلب)، سیاوش(جوان عاشق ایرانی) و... تیپهایی هستند که در گستره مناسبات داستانی"کوچه عاشقی" خلقیات و جامعه شناسی داستانی ایرانی را به نمایش میگذارند. در بستر داستان ساده این کمدی نیز حاج ولیالله خان عدالت، صاحب باغ رحمت، مرده و اهالی محل در اجرای وصیتنامه و تقسیم ماترک او و برای ازدواج با دخترش، عادله(مالکیت باغ) شرط مهمتر را اجرا کنند و علاوه بر به دست آوردن دل او در صندوقچه حاج ولیالله خان را هم باز کنند. سیاستها و بازیهای اهل محل برای به دست آوردن مالکیت باغ رحمت، مالکیت حقیقی سیاوش ایرانی و عشق او به عادله و حضور موسیوی بیگانه و دو کولی آواره(لاله سیا و عبدل چلغوز) همه آن چیزی است که رویدادهای ساده اما مهم"کوچه عاشقی" را تشکیل میدهند و به وجود میآورند.
نصرالله قادری اگر چه نمایشاش را کمی دیر آغاز میکند و به سرعت قادر به جذب مخاطب و درگیر ساختن او با اجرایش نیست، اما پس از طرح معما و پردازش مناسبات و شبکه ارتباطات داستانی به خوبی توانسته موضوعات و رویدادهایی آشنا از جامعه و تاریخ ایرانی را همچون آینهای در مقابل تماشاگرانش قرار دهد. قادری برای طرح مفاهیم مورد نظرش راه سختی را انتخاب نکرده است. او داستان سادهای را با کمک آدمهای آشنا به مخاطبش ارائه میکند و تازه لحن و شیوهای سرگرم کننده و جذاب را هم برای این مواجهه انتخاب کرده است. اما در پس این سادگی مفاهیمی مهم و ارزشمند را درباره ایران و عدالت مطرح میکند که در نتیجه آن فرم و محتوا در انطباق با هم قرار میگیرند و زیبایی شناسی مطلوب را برای نمایش فراهم میآورند. قادری برای زیر ساختهای ساختاری و ارزشهای مفهومی نمایشاش از تاریخ و اسطورههای ایرانی استفاده کرده است. عشق و عدالت در گستره اساطیر ایرانی همواره به سیاوش(عاشقترین اسطوره ایرانی) و فریدون(عادلترین اسطوره ایرانی) نسبت داده شده است. اما در گستره همین اساطیر یکی از ناعادلانهترین قضاوتها و رفتارها در مورد سیاوش و ایرج(فرزند فریدون) صورت پذیرفته است. قادری قرار است در نمایشاش از عدالت سخن به میان آورد و براساس یک تفکر ایرانی این عدالت را از اسطورهها آغاز کرده است. او اساطیر را به امروز میآورد و در بستر مناسبات اجتماعی آشناتر قرار میدهد و داستانی تازه را برای شناساندن آنها مورد پردازش قرار میدهد که کاملاً معاصر، امروزی، تاریخی و ایرانی است؛ مهمتر این که درباره عدالتی ملی و ایرانی هم هست.
سیاوش به شهید بزرگ نمایش قادری تبدیل میشود و حالا عدالت نه در دوران حیات اسطورهای سیاوش که در دوران سیاوشهای دیگر مورد تردید قرار میگیرد. سیاوش نمایش قادری را باید تلفیقی از خصلتها و خصوصیات اسطورهای سیاوش و فریدون دانست و از همین روست که فرزند سیاوش در نمایش قادری با فرزند فریدون عادل(ایرج) همنام میشود. گویی ایرج از دل تاریخ آمده و از ظلم و بیعدالتی برادرانش(سلم و تور) جان سالم به در برده تا امروز پرچمدار عدالت در محله عاشقی نمایشی معاصر باشد. قادری حتی مضمون و موضوع اساطیری داستان فریدون عادل را نیز در نمایشاش به عنوان یک محتوای مورد تاکید، مطرح میکند. در شاهنامه فریدون به واسطه عدالتاش مورد اشاره قرار میگیرد و فردوسی به خوانندهاش پیشنهاد میدهد که همچنین قهرمان اسطورهای داستان عدل و داد را سرلوحه رفتار قرار دهد:
فریدون فرخ فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته نبودبه داد و دهش یافت این نیکویی تو داد و دهش کن، فریدون توییاگر مصرع آخر این قطعه از شعر فردوسی را نتیجه و چکیده محتوایی و سخن شاعر با خوانندهاش در نظر بگیریم(تو داد و دهش کن، فریدون تویی) میتوانیم آن را با آخرین جمله از نمایش قادری مقایسه کرده و برابر هم قرار دهیم. قادری پس از ترسیم شخصیت و تیپها و نمایش مناسبات رفتار و حضور آنها در جامعه معاصر و بعد از مورد تاکید قرار دادن شهادت سیاوش و عدالت آرمانی در مورد باغ رحمت(حضور ایرج) آینهای را از صندوقچه حاج ولیالله خان عدالت خارج میکند. این آینه مهمترین نشانهای است که همه مفاهیم نمایش را به نقطهای مشترک میرساند و متمرکز میکند. لذتبخشترین لحظه در نمایش قادری آن جاست که در پایان، آینه را رو به تماشاگر میگیرد تا حالا تماشاگر خودش را در آینه روی سن مشاهده کند و این پیام که:....... مردی اگر هست، کنون وقت نبرد است.
قادری با(مردی اگر هست، کنون وقت نبرد است) انگیزشی مشابه با نتیجه حاصل از شعر فردوسی(تو داد و دهش کن، فریدون تویی) را پس از روایت داستانش در مورد عدالت در مخاطب ایجاد میکند. میزانسنهای منظم و تقسیم حرکات و جایگاه حضور بازیگران با طراحی بدون آشفتگی، پرهیز از شلوغی و هدفمند بودن اجرا در حوزه حرکتهای صحنه از دیگر محاسن کمدی"کوچه عاشقی" است. قادری بر خلاف کمدیهای معمول که با این شیوه اجرا میشوند، زیبایی و مهندسی حرکت را در نمایشاش به دقت مورد توجه قرار داده است. حضور مردم در یک خط و پشت سر سیاوش در صحنه نخستین مواجهه سیاوش با اهالی گذر و صحنه مشورت و سیاستگذاری اهالی محل با تحریک موسیو و لوطی اصغر در حالی که عدهای پشت سر آنها نظام داده شدهاند را میتوان به عنوان نمونههایی از این پرداخت مورد اشاره قرار داد.
نمایش نصرالله قادری همان گونه که ذکر شد، اجرایی جذاب و دلنشین از یک کمدی ایرانی است که مفاهیم و مضامین مورد نظرش را با شیوهای مطلوب و با بهرهگیری از عناصر و مولفههای مناسب ساختار مطرح میکند. تنها ایراد این نمایش در حوزه نمایشنامهنویسی را هم باید به حسن قلم نویسنده آن مربوط دانست. نصرالله قادری سخنور قهاری است و این سخنوری در روح و جسم آثارش حسن بزرگی است که گاه بیش از اندازه خودنمایی میکند و مخاطب را تنها میگذارد.
به قصه درآوردن عدالت در ایرانشهر را به زبان نصرالله قادری خیلی دوست دارم و آشنایی و حضور دلنشین آدمها روی صحنه"کوچه عاشقی" برایم خیلی دلچسب و دوست داشتنی بود(به جز استاد صورتگر که به نظرم ضعیفترین پرداخت را در میان شخصیتها دارد و در عین حال از مهمترین آنهاست) تجربه دیدن این نمایش و پیوند اسطورهای گذشته و امروز آن در میان آثار نمایشی ایرانی و به ویژه در حوزه کمدی کم سابقه و قابل تامل است و به همین خاطر تماشای آن را به همه علاقهمندان نمایش و به خصوص نمایشهای کمدی ایرانی پیشنهاد میکنم . مهدی نصیریتنظیم برای تبیان: مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 436]
صفحات پیشنهادی
قادری کوچه عاشقی را به سنگلج میبرد
قادری کوچه عاشقی را به سنگلج میبرد-کوچه عاشقی جدیدترین نمایش گروه تئاتر پرگار است که به زودی به کارگردانی نصرالله قادری در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی ...
قادری کوچه عاشقی را به سنگلج میبرد-کوچه عاشقی جدیدترین نمایش گروه تئاتر پرگار است که به زودی به کارگردانی نصرالله قادری در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی ...
سنگلج میزبان کوچه عاشقی قادری میشود
سنگلج میزبان کوچه عاشقی قادری میشود-نمایش کوچه عاشقی نوشته و کار نصرالله قادری از پنجشنبه اول اسفندماه در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود. به گزارش ...
سنگلج میزبان کوچه عاشقی قادری میشود-نمایش کوچه عاشقی نوشته و کار نصرالله قادری از پنجشنبه اول اسفندماه در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود. به گزارش ...
کوچه عاشقي
کوچه عاشقي-کوچه عاشقیعدالت در گذر ایرانشهرنگاهی به نمایش کوچه عاشقی نوشته و کارگردانی نصرالله قادری کریستال تاور ، من قاضیالقضاتم که مرگ مرد مهر کردم به ...
کوچه عاشقي-کوچه عاشقیعدالت در گذر ایرانشهرنگاهی به نمایش کوچه عاشقی نوشته و کارگردانی نصرالله قادری کریستال تاور ، من قاضیالقضاتم که مرگ مرد مهر کردم به ...
کوچه عاشقی در سنگلج به صحنه میرود
کوچه عاشقی در سنگلج به صحنه میرود-اجرای نمایش کوچه عاشقی به کارگردانی نصرالله قادری از یکشنبه 16 فروردینماه در تماشاخانه سنگلج از سرگرفته میشود.
کوچه عاشقی در سنگلج به صحنه میرود-اجرای نمایش کوچه عاشقی به کارگردانی نصرالله قادری از یکشنبه 16 فروردینماه در تماشاخانه سنگلج از سرگرفته میشود.
گالری عکس نمایش کوچه عاشقی
گالری عکس نمایش کوچه عاشقی-گالری عکس نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی.
گالری عکس نمایش کوچه عاشقی-گالری عکس نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی نمایش کوچه عاشقی.
کوچه های عاشقی
کوچه های عاشقی-کوچه های عاشقی خواننده: امیر تاجیک من و دل خوب میدونیم دنیا به مویی بنده،می بازه زندگی شو هر کی نگه نخنده دل عاشق(2) کوچه های عاشقی پر از صدای ...
کوچه های عاشقی-کوچه های عاشقی خواننده: امیر تاجیک من و دل خوب میدونیم دنیا به مویی بنده،می بازه زندگی شو هر کی نگه نخنده دل عاشق(2) کوچه های عاشقی پر از صدای ...
دانلود کامل رمان مسافر کوچه های عاشقی نوشته عاطفه منجزی
دانلود کامل رمان مسافر کوچه های عاشقی نوشته عاطفه منجزی-دانلود کامل رمان مسافر کوچه های عاشقی نوشته عاطفه منجزی این کتاب حدود ۲۲۸ صفحه داره و حجمش هم حدود ۹۰۰ ...
دانلود کامل رمان مسافر کوچه های عاشقی نوشته عاطفه منجزی-دانلود کامل رمان مسافر کوچه های عاشقی نوشته عاطفه منجزی این کتاب حدود ۲۲۸ صفحه داره و حجمش هم حدود ۹۰۰ ...
بوي پيراهن يوسف در کوچه هاي عاشقي پيچيد
بوي پيراهن يوسف در کوچه هاي عاشقي پيچيد-موجي از نااميدي چهره اش را فرا گرفته بود اما زبان و نگاهش با يکديگر متفاوت بود. دلش مي خواست به همه بگويد که علي اکبر ...
بوي پيراهن يوسف در کوچه هاي عاشقي پيچيد-موجي از نااميدي چهره اش را فرا گرفته بود اما زبان و نگاهش با يکديگر متفاوت بود. دلش مي خواست به همه بگويد که علي اکبر ...
دانلود رایگان کتاب مسافر کوچه های عاشقی
دانلود رایگان کتاب مسافر کوچه های عاشقی-زبان: فارسی نویسنده: عاطفه منجزی نوع فایل: PDF تعداد صفحات: 95 ناشر: آی آر پی دی اف حجم کتاب: 691 کیلوبایت ...
دانلود رایگان کتاب مسافر کوچه های عاشقی-زبان: فارسی نویسنده: عاطفه منجزی نوع فایل: PDF تعداد صفحات: 95 ناشر: آی آر پی دی اف حجم کتاب: 691 کیلوبایت ...
رمان مسافر کوچه های عاشقی
رمان مسافر کوچه های عاشقی-مقدمه از صدای ریزش تند باران بیدار شدم.چشم هایم را باز کردم. نگاهم به دانه های درشت باران پشت شیشه ثابت ماند.هیچ چیز را به یاد نمی آورم.
رمان مسافر کوچه های عاشقی-مقدمه از صدای ریزش تند باران بیدار شدم.چشم هایم را باز کردم. نگاهم به دانه های درشت باران پشت شیشه ثابت ماند.هیچ چیز را به یاد نمی آورم.
-
گوناگون
پربازدیدترینها