واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: این را فراموش نكنیم كه الی رقیب «اخراجیها» نیست، چون اخراجیها برای مخاطب عام و گسترده ساخته شده، ولی الی برای جذب مخاطب... آخرین ساخته اصغر فرهادی، سرانجام و پس از كش و قوسهای فراوان در شرایطی روی پرده آمد كه تب انتخابات بهشدت در جامعه بالا رفته است.جوانان كه مهمترین مخاطبان سینما هستند، این روزها بیشتر درگیر رقابتهای انتخاباتی هستند و حتی كسانی كه از مدتها پیش كنجكاو دیدن «درباره الی» بودند، حالا ترجیح میدهند، پس از انتخابات به تماشای این فیلم بنشینند. به این ترتیب، فیلمی كه میتوانست در ایام نوروز و با بهرهگیری از فضای مثبت رسانهای جشنواره به بهترین شكل اكران شود، حالا در شرایطی روی پرده آمده كه بیشتر كارشناسان اذعان دارند، این بدترین فصلی بود كه میشد نصیبش شود. درباره الی، البته در همین روزهای اول اكران خود هم از بقیه فیلمهای روی پرده فروش بالاتری داشته، ولی باتوجه به قابلیتهای این فیلم، اكران در شرایط مناسب میتوانست به توفیق بسیار جالبتوجهی در گیشه دست پیدا كند. امیدوار به رشد فروش الی؛ بعد از ایام انتخاباتسرتیپی اظهار نظر در مورد استقبال مخاطب از فیلم درباره الی را كمی زود میداند و معتقد است باید صبر كنیم تا ایام انتخابات سپری شود تا این فیلم مخاطب واقعی خود را بیابد. پخشكننده درباره الی میگوید: شرایط اكران بعد از ایام انتخابات به حالت طبیعی برمیگردد اما قطعا اگر این فیلم در ایام عید اكران میشد بهتر بود. با این حال قطعا فروش فیلم از هفته آینده اوج میگیرد. من پیشبینی یك فروش بسیار خوب را از این فیلم دارم. تابستان؛ بهترین فصل اكران الیمهدی كرمپور هم میگوید: درباره الی درست پیش از برگزاری انتخابات اكران شد و قطعا بعد از انتخابات به فروش خوبی دست پیدا میكند اما با توجه به تصمیماتی كه در ایام عید، از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعمال شد و از اكران این فیلم جلوگیری بهعمل آمد، بهترین فرصت اول تابستان بود.ما هم در شورای صنفی نمایش سقف تلاشمان را برای اختصاص بیشترین تعداد سینما به خرج دادیم، چون معتقدیم درباره الی یكی از بهترین فیلمهایی است كه در سالهای اخیر ساخته شده است. رئیس شورای صنفی نمایش در پاسخ به این سؤال كه آیا قبول دارید در مورد اكران عید در حق فیلم درباره الی جفا شده است، میگوید: اكثر فیلمهایی كه در كشور ما ساخته میشوند، در هنگام اكران مورد جفا قرار میگیرند و معاونت سینمایی وزارت ارشاد با خیلی از فیلمها این كار را میكند.اما درباره الی، بهاندازه خودش به یك فروش منطقی دست پیدا میكند. این را فراموش نكنیم كه الی رقیب «اخراجیها» نیست، چون اخراجیها برای مخاطب عام و گسترده ساخته شده، ولی الی برای جذب مخاطب، ظرفیتهای اخراجیها را ندارد، اما چون فیلم خوبی است قطعا میتواند مخاطب خودش را پیدا كند. الی را باید در دسته فیلمهای فرهنگی قرار دهیم كه قابلیت فروش خوب را دارد. تابستان؛ بدترین فصل اكران الیحسین علمالهدی، مدیر تأمین فیلم خارجی بنیاد سینمایی فارابی و یكی از اعضای شورای صنفی نمایش اما این فصل را بدترین زمان برای اكران درباره الی میداند و معتقد است هنوز هیچ كس به روشنی نمیداند كه چرا الی از گردونه اكران نوروزی كنار گذاشته شد. او میگوید: اگر این فیلم برای اكران عید مشكل ممیزی داشت، قاعدتا این مشكل باید همچنان پا بر جا میبود؛ مخالفت كارگردان، تهیهكننده و پخشكننده، با اكران نوروزی هم منتفی است پس حمایت از اخراجیها مد نظر بخشی از مراجع ذیربط بود تا بدون رقیب به نمایش دربیاید. اگر الی عید اكران میشد، اخراجیها قطعا به این فروش دست پیدا نمیكرد. حداقل ظرفیت نمایشی اخراجیها به نزدیك 30 سینما نمیرسید. وقتی الی از اكران نوروز حذف شد و مالكان آن همچنان اصرار بر اكران نوروز داشتند، این اتفاق شائبه حمایت از اخراجیها را تقویت كرد. هر چند نباید فراموش كنیم كه اخراجیها اقتصاد سینما را در 3ماهه اول امسال، شكوفا كرد اما الی فیلم مناسب تابستان نبود. چون هر فیلمی در تابستان میتواند تا 5 هفته با سینماها قرارداد ببندد و درصورت رسیدن به كف فروش تا 7 هفته ادامه پیدا كند.با این تفاسیر، در خوشبینانهترین حالت هفتهای 200 میلیون میفروشد؛ یعنی اگر خیلی مخاطب جذب كند به فروش بین یك تا 5/1 میلیارد تومان میرسد اما در بهار میتوانست اكران طولانی مدت تری بگیرد. این عضو شورای صنفی نمایش، فصل پاییز را بهترین زمان اكران درباره الی میداند و معتقد است این فیلم میبایست از سوی قشر محصل و دانشجو، بهصورت متمركز دیده و حمایت میشد.او میگوید: عمده فیلمهای ایرانی كه دارای اندیشه، تفكر و حرف هستند در تابستان نمیتوانند موفق باشند چون مخاطب تابستانی بهدنبال وقت گذراندن و شاد شدن و درگیر فكر نشدن است. الی چون فیلمی تفكر برانگیز است، نمیتواند مخاطب سطحی نگر را جذب كند. فیلمی در تابستان موفق است كه نگاه عوامانه به مخاطب داشته باشد ولی الی فیلم عمیقی است. عوام بهدنبال اخراجیها هستند چون نمیخواهند ذهن خود را درگیر كنند و خنده صرف را میخواهند. البته تعریف مخاطب عام از عوام متفاوت است؛ مخاطب عام درصدد پر كردن اوقات فراغت است اما در عین حال نمیخواهد بیهوده وقتش را تلف كند. او در طول اكران نیاز به موتور محركه دارد كه این موتور در مورد درباره الی قشر محصل و دانشجو بودند كه این روزها درگیر امتحانات هستند و بعد از آن تعطیلی مراكز آموزشی، مانع شكلگیری این موتور محرك میشود؛ ضمن اینكه در مورد فروش فیلم، اگر انتخابات به دور دوم كشیده شود، الی 2 هفته اول اكرانش را از دست میدهد. ضمن اینكه این روزها بهخاطر ترافیك شدید در ساعات عصر، سینما رفتن مشكل است. علم الهدی معتقد است فیلم درباره الی قابلیت جریانسازی داشت به شرطی كه در زمان مناسب اكران میشد؛ او میافزاید: «آواز گنجشكها» بهدلیل حمایت قشر محصل، به فروش 400 میلیون تومان در تهران رسید اما در نظر بگیرید الی فاكتورهای بیشتری برای جذب مخاطب دارد. متأسفانه امروزه تفكری بر سینما حاكم است كه برنامه اكران مثل تلویزیون با كنداكتور بسته میشود و تصمیم میگیرد كه چه فیلمی اكران شود و چه فیلمی اكران نشود. فیلمها هم به اجبار تن به این تصمیمگیری میدهند و نتیجه همین میشود كه برای درباره الی اتفاق افتاده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]