تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816604797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو كله پوك درمسیر سن پطرزبورگ!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: نكته جالب اینكه چطور امین حیایی كه در صحنه درگیری كلیسا كشته می‌شود در پایان فیلم در هواپیمای قرار دارد كه به مقصد سن پطرزبورگ می‌رود؟ همین... نگاهی به فیلم سن پطرز بورگ اگرچه سن‌پطرزبورگ نسبت به فیلم‌های كمدی رایج در سینمای ایران هم از حیث مضمون و نوع قصه گویی و هم از لحاظ فرم و ساختار روایی یك سرو گردن بالاتر است اما فیلم متوسطی است كه درعین ایجاد موقعیت‌های مفرح و سرگرم كننده برای مخاطب از انسجام و یكدستی لازم برخوردار نیست و فراز و نشیب زیادی را در طول داستان و حتی شخصیت‌های قصه، تجربه می‌كند. الصاق بخش‌‌های مستندگونه فیلم درباره تزار روس و مسئله مجسمه عقاب‌های دوسر وتاریخ روسیه و كمونیست شاید به گره گشایی از داستان و تببین موضوع كمك كند ولی حس دراماتیكی قصه را كاهش داده و به نوعی دوپاره گی در روایت دامن می‌زند. واقعیت این است كه اساسا ارائه اطلاعاتی به این شیوه هم برای مخاطب جذاب نیست و هم موجب پیچیدگی موقعیت داستانی آن شده است. اصلا تماشاگر به واسطه طنازی‌های كلامی و رفتاری تنابنده و قاسم خانی می‌خندد و به جای اینكه منتظر اطلاعات تازه‌ای درباره تاریخ روسیه و حزب كمونیست باشد مدام در انتظار شیرین كاری‌های فرشاد و كریم است. به همین دلیل باید نقطه قوت سن پطرز‌بورگ را بیشتر در نوع بازی‌ها و موقعیت‌های كمیكی بدانیم كه فرشاد و كریم ایجاد می‌كنند. سن پطرز‌بورگ هم مثل بسیاری از فیلم‌های كمدی از بلاتكلیفی و دوگانگی در ترسیم موقعیت كمدی و جدی به سر می‌برد. بدین معنی كه به ظاهر قرار است با یك كمدی موقعیت مواجه باشیم كه از همزیستی اجباری دو شخصیت متضاد خلق شده است اما روایت این وضعیت در مرز بین فانتزی و شوخی‌های كلامی و كمدی داستانی و موقعیت در نوسان بوده و یكدست نیست. به‌ویژه در پایان‌بندی كار و نحوه وارد شدن كریم و به‌ویژه فرشاد و خواهر كریم به آن كلیسا. در حالی كه قصه در میانه‌های كار تعلیق لازم را برای جذابیت داستان به وجود می‌آورد و مخاطب گرم تعقیب ماجراهای این دونفر است خط اصلی قصه تغییر كرده و سر از ماجرایی مبهم و خیالی در می‌آورد كه اگرچه قصد داشته تا تماشاگر را با یك نوع غافلگیری دراماتیك مواجه كند اما به‌دلیل بی‌منطقی در روایت و بی‌تناسبی با مضمون اثر توی ذوق مخاطب زده و حالش را می‌گیرد. نكته جالب اینكه چطور امین حیایی كه در صحنه درگیری كلیسا كشته می‌شود در پایان فیلم در هواپیمای قرار دارد كه به مقصد سن پطرزبورگ می‌رود؟ همین دوگانگی و تعارض‌هاست كه رنج‌آور است وگرنه سن پطرز‌بورگ فیلم خوش ساختی است كه به بازی‌های گرم و صمیمی بازیگرانش لحضات مفرحی را برای مخاطبانش ایجاد می‌كند. كنتراست چهره جدی طنابنده و شخصیت با نمك كریم در كنار شخصیت خونسرد اما شیاد فرشاد فیلم را نجات می‌دهد. پیمان قاسم‌خانی كه سال‌های دورتر در عاشقانه در نقش جوانی عاشق‌پیشه بازی كرده بود در اینجا شخصیت شیرین و شوخ و شنگ فرشاد را خوب بازی كرده كه البته بیشتر به بازنمایی خود نزدیك تر است تا نقش‌آفرینی حرفه ای.   مبنای اصلی كمیك قصه نیز تضادهای رفتاری – كلامی بین فرشاد و كریم است كه این تعارض را حتی در اسامی این دو نیز می‌توان بازشناخت. آنها دو پرسوناژ كاملا متفاوتی از هم هستند كه به دلیل یك هدف مشترك در كنار هم قرار گرفته اند. بار اصلی كمدی قصه نیز درتضادهای رفتاری این دو نفر شكل می‌گیرد از تفاوت‌های اخلاقی و رفتار اجتماعی گرفته تا تفاوت‌های كلامی و ادبیات گفتاری كه البته بیشتر به شكل‌گیری یك شوخی كلامی دامن می‌زند نه طنز برآمده از موقعیت پارادوكسیكال. سن پطرزبورگ فیلم گرمی است و ساختار روایی شناوری دارد. شاید شاهد فراز و نشیب‌های در تعلیق آفرینی و قصه گویی آن باشیم ولی فیلم از ریتم و ضرب آهنگ خوبی برخوردار است و بهره گیری از رنگ و فضاهای شاد نیز به آن كمك كرده تا سویه كمیك آن بیشتر تعمیق شود. استفاده از فلاش بك‌هایی كه به زندان مربوط شده و بخشی از خاطرات فرشاد را نشان می‌دهد نیز بر نمك ماجرا افزوده و البته تصویر برداری سیاه و سفید آن هم به بازنمایی این تضاد و دوگانگی كمك كرده است. این جذابیت‌های بصری را در همان ابتدای فیلم و در بخش تیتراژ شاهد بودیم كه با استفاده از تكنیك‌های گرافیكی و بهره مندی از نشانه‌های معماری روسی توانسته تا حد زیادی فضای كلی كار را ترسیم كند. ضمن اینكه جنس موسیقی كارن همایون فر را نیز نباید در خلق این موقعیت و فضای شاد فراموش كرد. واقعیت این است كه نگارنده هنوز روز فرشته افخمی را بیش از این فیلم دوست دارد اما در میان این همه كمدی سخیف و مبتذل كنونی، سن پیترزبورگ غنیمتی است كه باید قدر آن را دانست.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 522]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن