واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: یکی از دوستان تئاتری در گیلان با من لهجه گیلانی را کار کرد. چون این دختر نمادی از آن منطقه از کشور بود و خانواده ایرانی، خانواده ای مهاجر آن منطقه بودند... «در چشم باد» ماندگار خواهد شد «نیوشا ضیغمی» بازیگر جوان و با استعداد سینما، متولد ۱۳۵۹ و دانش آموخته رشته روان شناسی کودک است. اولین حضورش مقابل دوربین سال ۱۳۸۳ و بازی در مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» بود. او نقش دختری شمالی و یک شخصیت محوری را بازی کرد و این نقش آفرینی، سکوی پرتاب وی در این عرصه بود. «ضیغمی» قبل از بازی در این مجموعه، هنرجوی کانون سینماگران جوان بود و از این طریق به دفتر جوزانی برای بازی در این مجموعه معرفی شد. بعد از بازی در این مجموعه تلویزیونی، محمدعلی سجادی وی را برای بازی در دو فیلم «تردست» و «شوریده» انتخاب کرد. ضیغمی برای بازی در فیلم «شوریده»، به عنوان یکی از نامزدهای دریافت بلورین بهترین بازیگر زن از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد.اخراجیهای ۱ و ۲، پارک وی، گناه من، مواجهه، توفیق اجباری، قرنطینه، تلافی و حس پنهان، از جمله فیلمهایی است که این بازیگر در کارنامه خود به ثبت رسانده است. اکنون بعد از ۵ سال از اولین حضور وی در مجموعه تلویزیونی «در چشم باد»، این اثر تاریخی روانه آنتن شده است. هم چنین فیلم «شوریده» که جزو اولین کارهای اوست، قرار است به زودی در سینماهای کشور اکران شود. او برای نخستین بار در مقام سرمایه گذار، در تولید فیلم سینمایی «همه چیز درباره سارا» حضور دارد و هم اکنون به طور مشترک با پیمان عباسی -فیلم نامه نویس- مشغول نگارش فیلم نامه این اثر است. به بهانه حضورش در مجموعه تلویزیونی «درچشم باد»، با وی گفت وگویی انجام دادیم. از چه طریق برای بازی در این مجموعه انتخاب شدید؟ از طریق کانون سینماگران جوان، به دفتر آقای جوزانی معرفی شدم و بعد از انتخاب شدن برای این نقش قرار شد در آن بازی کنم. گذراندن دوره بازیگری تا چه حد، در انتخاب شما برای این نقش تاثیر داشت؟ هرگز نمیتوان بدون گذراندن دوره بازیگری وارد این حرفه شد. بازیگری امری تخصصی است و بخشی از آن هم به مطالعات و نکتههایی که انسان از دیگران فرا میگیرد، بازمیگردد. بخش دیگر آن نیز غریزی و در وجود انسان نهفته است. به واقع اگر دورههای بازیگری را نمیگذراندم، شاید هیچ وقت بازیگر نمیشدم. فیلم نامه مسعود جعفری جوزانی دارای چه ویژگیهای برجسته ای است؟اعتقاد دارم مجموعه تلویزیونی «در چشم باد»، یکی از آثار شاخص و ماندگار تلویزیونی است که استخوان بندی درست و محکمی دارد. در سریال «در چشم باد» فیلم نامه نویسی خوب، کارگردانی و دکوپاژهای حرفه ای انجام شده است. به گونه ای که هر پلانش برایم درس کارگردانی به شمار میرفت.«جوزانی» طی ۶ سال فیلم برداری مجموعه زحمت بسیاری کشید تا به مرحله پخش برسد. من تا روزی که بازیگر هستم و قرار است در سینما کار کنم، به حضور در این اثر تلویزیونی افتخار میکنم. اگر بخواهم مجموعههای ساخته شده را طبقه بندی کنم، «در چشم باد» چون مجموعههای هزاردستان و امام علی(ع) ماندگار خواهد شد. نقش آفرینی در این اثر سکوی پرتاب شما در عرصه بازیگری بود. چه قدر بازی تان در این مجموعه باعث موفقیت کاری تان شد؟به واقع مسعود جعفری جوزانی کارگردان این اثر الفبای بازیگری را به من آموخت. چون یک بخش بازیگری، گذراندن دورههای دانشگاهی و بخش دیگر آن تجربه است و برای یک بازیگر خیلی مهم است که با چه کارگردانی و با چه سطح دانشی، پا به عرصه بازیگری بگذارد. آقای جوزانی جزو کارگردانانی هستند که کار کردن با ایشان، آرزوی خیلی از بازیگران بزرگ است. شانس بزرگ زندگی من بازی در مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» بود و اولین پله را به کمک این کارگردان پشت سر گذاشتم. با توجه به این که در مجموعه «در چشم باد» تجربه کمی در عرصه بازیگری داشتید، کارگردان چه قدر در رسیدن به نقش شما را هدایت کرد؟آن زمان به هیچ عنوان تجربه بازی نداشتم، ولی آقای جوزانی با صبوری با من کار کرد تا بتوانم نقش را دربیاورم. بازی من در این مجموعه ۳ ماه و نیم طول کشید. آن موقع چیزی از خودم نداشتم که بگویم حرفه ای کار کردم؛ هرچه در سریال شاهدش هستید، راهنماییهای خوب کارگردان است. شاید به عنوان یک بازیگر حس نمیکردم کار اولم است چون آن قدر با آن فضا، روستا و شرایط آمیخته شدم که روزهای آخر برایم به یک زندگی تبدیل شد. به واقع این هنر یک کارگردان است که بتواند از یک نابازیگر، بازیگر بسازد و به خوبی آن بازیگر را برای رسیدن به نقش هدایت کند. برای رسیدن به نقش دختری شمالی، آن هم در آن مقطع تاریخی چه قدر تمرین و تحقیق کردید؟ در این کار همه به من لطف داشتند. یکی از دوستان تئاتری در گیلان با من لهجه گیلانی را کار کرد. چون این دختر نمادی از آن منطقه از کشور بود و خانواده ایرانی، خانواده ای مهاجر آن منطقه بودند. این دختر از مردم روشن فکر و مبارز منطقه گیلان تقلید میکرد. اگر اکنون این نقش به شما پیشنهاد شده بود، فکر نمیکنید بهتر بازی میکردید؟به طور قطع بهتر بازی میکردم. زیرا بازیگری مجموعه ای از همه شرایط از قبیل تجربه و دانش به اضافه پختگی است. به واقع کسب دانش، بخشی از بازیگری است. یک بازیگر، باید جامعه شناس و روان شناس خوبی هم باشد و کتابهای زیادی را مطالعه کند. خوب بشنود و خوب ببیند. به طور قطع دانشی که امروز دارم با دانشی که ۵ سال پیش داشتم، قابل مقایسه نیست، کاش این نقش امروز به من پیشنهاد میشد چون اکنون به گونه ای دیگر به نقش نگاه میکنم. درباره فعالیت تهیه کنندگی و نویسندگی و راه اندازی دفتر فیلم سازی که به تازگی به حوزه کاری تان اضافه شده است، برایمان توضیحاتی دهید؟با موقعیتی روبه رو شدم که احساس کردم اکنون این شرایط برایم مهیاست که بخواهم کار تهیه کنندگی فیلم را انجام بدهم. پا به عرصه ای جدید گذاشتم، تا این کار را نیز تجربه کنم. در حال حاضر مشغول رایزنی با کارگردانان مختلف، برای ساخت یکی از فیلم نامهها هستم و قرار است به زودی کار کلید بخورد. البته تهیه کنندگی از بازیگری سخت تر است. امیدوارم بتوانم از پس این کار برآیم. مشغول بازی در چه کاری هستید؟برای بازی در فیلم سینمایی «زمهریر» به کارگردانی علی رویین تن قرارداد بسته ام و ایفاگر نقش اصلی فیلم هستم. «زمهریر» فیلمی پربازیگر است و علاوه بر من بازیگرانی نظیر افسانه بایگان، شیلا خداداد، محسن تنابنده، محمود پاک نیت، میرطاهر مظلومی، جمشید مشایخی، اکبر عبدی، علی صادقی و رضا رویگری در این فیلم به ایفای نقش میپردازند. سخن پایانی با هموطنان و خراسانیها.خراسان نعمتی در ایران است. آرزوی خیلی از ایرانیهاست که در این خطه مقدس زندگی کنند. مشهد را خیلی دوست دارم. سلام من را از این جا به تمام مردم خوب خراسان برسانید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1747]