تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821294678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حول حالنا الی...


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حول حالنا الی...
اسراف
حضرت آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی خود ضمن تبریک سال نو و با اشاره به تحولات جهانی و موفقیت های ملت ایران در سال گذشته تصریح داشتند که در سال گذشته شعار نوآوری و شکوفایی به طور جدی مورد توجه بوده و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. ایشان با نگاهی به دورنمای سال جدید ، این سال را سالی بسیار مهم خواندند و با اشاره به دعای "حول حالنا الی احسن الحال"تاکید کردند: ما دچار اسراف هستیم و اجمالا عرض می کنم بسیاری از منابع کشور ، دچار اسرافگری های ماست و به هدر می رود و این امر منتهی به افزایش شکاف بین فقرا و اغنیا می شود و لذا باید الگوی مصرف را اصلاح کنیم... من از عموم ومردم و مسوولین درخواست می کنم به سمت اصلاح الگوی مصرف بروند و من امسال را سال حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف می دانم.این نام گذاری دلالت بر یك حركت و عزم جدی برای گذار از وضعیت كنونی به سوی الگوی مصرف مطلوب می كند. الگوی مصرف  در هر جامعه بخشی از نظام ارزشی و هنجاری حاكم بر آن اجتماع است كه می تواند گوشه ای از  هویت فرهنگی مردمان آن سرزمین را بنمایاند. در واقع الگوی مصرف به خودی خود “هویت ساز است اما در صورت انحراف از وضع مطلوب می تواند “هویت سوز نیز باشد.الگوی مصرف در جامعه ما از دیرباز مترادف با قناعت بوده است.بدون تردید اصلاح الگوی مصرف در كشورما به معنای ترویج و جامعه پذیری الگوی مصرف ایرانی-اسلامی است. ‌قناعت در لغت، به معنای راضی بودن به آن چه قسمت و روزی انسان است و در اصطلاح، حالتی است برای نفس كه باعث اكتفا كردن آدمی به قدر حاجت و ضرورت است.  امام علی (ع) می فرمایند:‌‌ ‌كفی بالقناعه ملكا، و بحسن الخلق نعیما، و سئل - علیه السلام - عن قوله تعالی: “فلنحیینه حیاه طیبه فقال: هی القناعه؛آدمی را قناعت برای دولت مندی، و خوش خلقی برای فراوانی نعمت ها كافی است. از امام سوال شد، تفسیر آیه “فلنحیینه حیاه طیبه چیست؟ فرمود: قناعت است.‌‌ ‌ زنان در اصلاح الگوی مصرف نقش الگوسازی دارند.  زنان چون در خانواده به عنوان مدیران اصلی خانه نقس بسیار مهم و كارساز در امور درون منزل دارند.  مدیر كل امور اجتماعی و سهام وزارت كار افزود:‌ نام نهادن امسال به سال اصلاح الگوی مصرف ‌از اهمیت این موضوع در جامعه و نگرانی‌های ایشان در این خصوص دارد.  البته اصلاح الگوی مصرف به ویژه در مصارف اجتماعی نیازمند تعهد و درك همه جانبه آحاد مردم به ویژه زنان و مادران است.
مصرف گرایی
  نخستین گام در اصلاح الگوی مصرف آگاه ساختن مردم در همه ابعاد در این زمینه است كه البته آن هم مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی است.  زنان چون نقش‌ مدیریتی در تربیت فرزندان دارند،‌ در محیط كار و اجتماعی بسیار مؤثر بوده و در خیلی از مسائل به عنوان الگوهای كارساز مطرح هستند. زنان با توضیح و توجیه محبت‌آمیز به افراد خانواده می‌توانند آن‌ها را به رعایت نظم،‌ نظافت و استفاده بهینه و درست از وسایل و منابع تشویق كنند.  مدیر كل امور اجتماعی و سهام وزارت كار تصریح كرد:اگر بخواهیم فردایی سالم و دنیایی قابل سكونت برای نسل‌های آینده داشته باشیم باید در روش‌های مصرف منابع ملی و سرمایه‌های كشور تجدیدنظر كنیم.  البته رسیدن به الگوهای درست مصرف در جامعه بدون همكاری و همراهی زنان و مادران به نتیجه بخش نخواهد بود. و اما دوستان و همراهان همیشگی تبیانی چه خوب است طبق اصول خود سازی که بارها و بارها در مقالات مختلف آنها را مورد بررسی قرار دادیم تجدید نظری در مورد نحوه زندگی خود داشته باشیم و راجع به میزان تاثیری که در پیشرفت جامعه داریم و میزان مصرف گرایی خود به تفکر بنشینیم. چرا که آینده جامعه در دستان پر توان ماست.امام علی (ع) : سخاوتمند باش ولی اسراف کننده مباش . در زندگی حسابگر باش ولی سختگیر مباش *.پی نوشت: قال [ع ] : کن سمحا و لا تکن مبذرا ، و کن مقدرا و لا تکن مقترا، نهج البلاغه همشهری- عصر ایران- رسالت تنظیم برای تبیان: کهتری     مصرف زده نباشیم! اعتدال در انفاق و مصرف مصرف زده نباشیم!





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 607]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن