تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833303026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلاسفه یونانی: علیه حرکت زمین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فلاسفه یونانی:علیه حرکت زمیندر مقاله ی پیشین خواندیم که بعضی از فلاسفه ی یونان باستان مثل فیثاغوریان، معتقد به مرکزیت و سکون زمین نبودند. ایشان معتقد بودند که زمین بدور آتش مرکزی می چرخد. 
اجرام سماوی از جمله زمین و پاد زمین بدور آتش مرکزی می گردند.
درباره ی حرکت یا سکون زمین نیز، فیثاغوریان و فیلسوفان دیگر عقاید مخصوص خود را داشتند. همه ی کسانی که منکر مرکزیت زمین بودند، برای زمین حرکت دایره ای به گرد مرکز قائل بودند، از طرف دیگر «پاد زمین» نیز همین حرکت را داراست، به گونه ای که همیشه پشت زمین قرار می گیرد و از زمین دیده نمی شود، ولی گاهی اوقات بین زمین و ماه حائل می شود و باعث خسوف می شود. سکون زمیناز طرف دیگر بیشتر فلاسفه ی یونانی به سکون زمین قائل بوده اند. ایشان نیز برای سخن خود دلایلی داشتند. ارسطو مسأله ای که ایشان با آن رودررو بودند را چنین مطرح می کند: اگر تکه سنگی را رها کنیم، می بینیم که به سمت پایین حرکت می کند تا اینکه در نهایت با زمین برخورد می کند، پس آیا کل زمین که همه از سنگ و خاک ساخته شده است، و در میان هوا رها است، هیچ حرکتی ندارد؟
کسنوفانس
بعضی از فلاسفه مانند کسنوفانس برای حل این مسأله معتقد بودند: زمین ریشه در نامتناهی دارد. یعنی زمین تا بی نهایت در جهت پایین ادامه دارد. ولی قدیمی ترین نظریه مربوط به طالس است که زمین را بر آب شناور می دانست. مانند یک چوب پنبه که روی آب شناور می ماند. ارسطو از این نظر، بدین شکل انتقاد می کند: ما مشاهده می کنیم که آب همچون سنگ، مایل به سقوط به سمت پایین است، و در نتیجه پاسخ طالس، پاسخ درخوری نیست. چراکه می توان پرسید: آب بر روی چه قرار دارد؟ از طرف دیگر اجزای زمین طبیعتاً سنگین تر از آب هستند و درون آب فرو می روند، چگونه ممکن است که زمین بر روی آب بماند.فلاسفه ی معروف دیگر مثل آناکسیمنس، آناکساگوراس و دموکریتوس از آن رو زمین را در جای خود ثابت می دانستند که پهن است. زمین مانند یک درپوش روی هوای زیر خود قرار گرفته است و از آن رو که لبه های زمین به افلاک محکم شده است، هوا نمی تواند از زیر زمین خارج شود، در نتیجه زمینِ ثابت، روی هوای محبوس و ساکن، مستقر گردیده است. فیلسوفان دیگری هم مانند آناکسیمندروس هستند که معتقدند زمین به سبب «یکسانی» خود، ثابت می ماند. چرا که تمامی جهات بالا و پایین و جوانب، ذاتاً فرقی با هم ندارند، در نتیجه زمین رابطه اش نسبت به همه ی نقاط اطرافش یکسان است و دلیلی نیست که یک جهت را بر جهت دیگری برگزیند. در نتیجه در آنجایی که هست ساکن می ماند. ارسطو با اینکه این استدلال را استدلال زیبایی می داند ولی بران خرده می گیرد. وی می پرسد: بدین ترتیب، چه دلیلی وجود دارد که همه ی اجسام به جز آتش، به سمت مرکز عالم سقوط می کنند؟ اگر سنگی را رها کنیم ویا یک جام پر از آب را کج نماییم تا آب درون آن بریزد، همه به سوی مرکز زمین سقوط می کنند، و اگر زمین در مرکز عالم قرار دارد، این سوال پیش می آید که چرا اجسام به سول مرکز می روند؟ اگر جهات مختلف در عالم با هم برابر و یکسان باشند، هیچ جسمی دیگر نباید دارای حرکت طبیعی به یکی از جهات باشد. زیرا همیشه این سوال پیش می آید که چرا این جهت را بر دیگر جهات برگزیده است.با توجه به دلایل و نتایجی که مطرح شد، کدام گروه از فلاسفه ی یونان باستان درباره ی مرکزیت یا حرکت و سکون عالم محق بوده است؟ آیا باید نتایج تحقیقات آنها را با نتایج علم امروزین مقایسه کنیم؟ یا اینکه هر فیلسوفی را بر اساس استواری و استحکام استدلال هایش مورد ارزیابی قرار دهیم؟ارسطو بعد از آنکه نظریات موافق و مخالف را مطرح می کند، بعضی از نظریات را به کل رد می کند و بعضی را هم تنها به روش استدلال شان خرده می گیرد. سپس خود به نفع سکون و مرکزیت زمین در عالم، استدلال می کند. تألیف:ا.م.گمینیمنبع:ارسطو، در آسمان، ترجمه اسماعیل سعادت، نشر هرمس





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 651]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن