تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831307247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ياد مرگ اخلاق را خوب مي‌كند!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یاد مرگ اخلاق را خوب می‌كند!رازهای مرگ 7
تفكر
اخلاق در كنار یاد معاد و قیامت به كمال لازم می‌رسد؛ زیرا یاد مرگ، و عذاب قیامت انسان را دل شكسته و قلب او را خاشع می‌سازد. قرآن كریم می‌فرماید: "و استعینوا بالصّبر و الصّلوة و إنّها لكبیرة إلا علی الخاشعین * الّذین یظنّون أنّهم ملاقوا ربّهم و أنّهم إلیه راجعون"(1)؛ از خدا یاری بخواهید و در كارها صابر و شكیبا باشید و نماز به جای آورید، كه نماز سخت،مهمّ و بزرگ و كاری دشوار است، مگر بر خداپرستان؛ آن كسانی كه می‌دانند (نه این كه گمان داشته باشند) در پیشگاه پروردگار حاضر خواهند شد و به درگاه عزّتش رجوع خواهند كرد. یاد مرگ و عذاب آنان را خاشع و خاكسار می‌سازد. این مسأله یقینی است و هیچ شك و گمانی در آن راه ندارد. بدیهی است كسی كه به چیزی گمان داشته باشد سبب خشوع او نخواهد شد. گرچه می‌توان گفت مرگ، احتضار و قیامت آن قدر دردناك است كه ظنّ و گمان بلكه احتمال آن نیز كه ادراكی ضعیف است برای خشوع و خاكساری انسان كافی است؛ یعنی خود ظنّ و احتمال گرچه ضعیف است، ولی مظنون، و محتمَل قوی است.اخلاق در كنار یاد معاد و قیامت به كمال لازم می‌رسد؛ زیرا یاد مرگ، و عذاب قیامت انسان را دل شكسته و قلب او را خاشع می‌سازدصفت دیگر نمازگزار تصدیق روز قیامت است؛ چنان كه فرمود: نمازگراران حقیقی كسانی هستند كه این ویژگی‌ها را داشته باشند؛ "الذین هم علی صلاتهم دائمون * و الذین فی أموالهم حق معلوم * للسّائل و المحروم * و الذین یُصدّقون بیَوم الدّین * و الذین هم من عذاب ربّهم مُشفقون * إنّ عذابَ ربّهم غیرُمأمون"(2)؛ آنان كه در نماز و طاعت الهی عمر می‌گذرانند و آنان كه در مال و دارایی آنها حقّی معین و معلوم است، تا به فقیران سائل و تهی‌دستان آبرومند محروم برسد و آنان كه روز قیامت و جزا را تصدیق كنند و آنان كه از قهر و عذاب خدای خویش ترسانند، كه از عذاب خدا هیچ كس بی‌سبب ایمن نتواند بود... .چون یاد معاد هم از زدودن شبهه علمی و هم در غبارروبی شهوت عملی سهم بسزایی دارد سرانجامِ بسیاری از مباحث قرآن به یاد مرگ و تذكر قیامت پایان می‌پذیرد. قرآن بر این مسأله چنان پای می‌فشارد كه گاهی با سوگند، بر آن تأكید می‌ورزد: "زعم الذین كفروا أنْ لن یُبعَثوا قل بلی و ربّی لتُبعثُنّ ثم لتُنبّئونّ بما عملتم و ذلك علی الله یسیر *..."(3)؛ كافران گمان كردند كه هرگز پس از مرگ برانگیخته نمی‌شوند. ای رسول ما به آنان بگو به خدای من سوگند كه البتّه برانگیخته می‌شوید و سپس به اعمال خود آگاه می‌گردید و این بر خدا بسیار آسان است. یاد آورید روزی را كه خداوند همه شما را به عرصه‌ی‌ قیامت جمع می‌كند و آن روز، روز غبن و پشیمانی بدكاران است و هر كه به خدا ایمان آرد و نیكوكار شود خدا گناهش بپوشد و در باغهایی كه زیر درختانش نهرها جاری است داخل گرداند كه در آن بهشتِ جاودانْ متنعّم باشند و این،در حقیقت رستگاری بزرگ خواهد بود و آنان كه كافر شده و آیات ما را تكذیب كردند اهل آتش دوزخ و در آن جاویدانند و آن جا بسیار بدمنزلگاهی است. البته در تحلیل نهایی معلوم می‌شود علّت همه‌ی‌ ناباوری‌ها به قیامت و معاد آن است كه در حقیقت خداوند را آن گونه كه باید بشناسند نشناختند: "و ما قدروا الله حقَّ قدره"(4) ؛ زیرا معاد همان رجوع به مبدأ است؛ اگر كسی مبدأ فاعلی جهان، یعنی خدای سبحان را به خوبی بشناسد و به اسمای حسنا و صفات عُلیای وی آشنا باشد حتماً معاد را باور خواهد داشت.5 گروه دین و اندیشه تبیان1-  سوره‌ی‌ بقره، آیات 45 ـ 46.2-  سوره‌ی‌ معارج، آیات 23 ـ 28.3-  سوره‌ی‌ تغابن، آیات 7 ـ 10.4-  سوره‌ی‌ انعام، آیه‌ی‌ 91.-5-  معاد در قرآن:ج4/ص52-54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 675]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن