واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: غیبت از ترس كشته شدن
آیا غیبت از ترس كشته شدن رواست؟!در برخی روایات آمده است: امام زمان (علیهالسلام) از ترس كشته شدن غیبت میكند: "یخاف القتل"(1)؛ از مرگ می ترسد. خوف كه در این روایت آمده و نظایر فراوانی در روایات واردهی از سایر معصومین (علیهمالسلام) دارد، به معنای خوف نفسانی نیست كه امری مذموم و ناپسند است بلكه مراد از آن، خوف عقلی است كه نه تنها امری پسندیده و مطلوب است بلكه گاهی ضروری و واجب است. توضیح این كه: اگر ترس، ناشی از خودخواهی باشد و انسان حاضر نباشد برای حفظ دین، آیین و مكتب در راه ادای وظیفه در روز حادثه از خطر استقبال كند آن ترس، ترس نفسانی و ضدّ شجاعت است كه بسیار مذموم و ناپسند شمرده میشود. اما اگر ترس از هدر رفتن، بیخاصیت شدن و نفله گردیدن باشد نه تنها نامطلوب نیست بلكه واجب است؛ چون خون دادن مهم نیست، مهم آن است كه خون به نتیجه برسد و به بار بنشیند. كسی كه بیحساب خون میدهد و به فكر نتیجهبخش بودن آن نیست متهوّر است، نه شجاع؛ زیرا شجاعت در سنجیده عمل كردن و بجا وارد كارزار شدن است.خوف كه در این روایت آمده و نظایر فراوانی در روایات واردهی از سایر معصومین (علیهمالسلام) دارد، به معنای خوف نفسانی نیست كه امری مذموم و ناپسند است بلكه مراد از آن، خوف عقلی است. یعنی حضرت ولی عصر (علیهالسلام) میترسد كه اگر در میان مردم ظاهر باشد دشمنان او را بكشند و با كشته شدن او ـ كه آخرین ذخیرهی خداست ـ دین حقیقی و غیر محرّف الهی رخت بر بندد، واسطهی فیض بین خلق و خالق قطع شود، امدادهای الهی به انسانهای شایسته و لایق نرسد، وعدهی الهی در حاكمیت صالحان تحقق پیدا نكند و... . اینگونه ترسها هرگز مذموم نیست بلكه كاملا ً ممدوح و گاهی ترتیب اثر دادن به آن واجب است، به ویژه این كه او آخرین ذخیرهی الهی است، این خصوصیت او را از سایر معصومین (علیهمالسلام) جدا میكند؛ زیرا بقیهی امامان وقتی شهید میشدند زمین از حجت معصوم خالی نمیشد و ترس آن ها عمدتاً از نتیجه ندادن خون شان بود در حالی كه او علاوه بر این، ترس از ابتر ماندن خلقت و در نهایت عبث و بیهوده شدن آن نیز دارد.اگر ترس از هدر رفتن، بیخاصیت شدن و نفله گردیدن باشد نه تنها نامطلوب نیست بلكه واجب است؛ چون خون دادن مهم نیست، مهم آن است كه خون به نتیجه برسد و به بار بنشیند. كسی كه بیحساب خون میدهد و به فكر نتیجهبخش بودن آن نیست متهوّر است، نه شجاع؛ زیرا شجاعت در سنجیده عمل كردن و بجا وارد كارزار شدن است.ویژگی دیگر حضرت ولی عصر (علیهالسلام) این است كه تمام خلفای جور میدانستند مهدی موعود قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است و با قیام خود بساط ستم را از بسیط زمین بر خواهد چید و جامعهی انسانی را از لوث وجود هر گونه پلیدی و پلشتی پاك خواهد كرد، در حالی كه چنین چیزی را دربارهی سایر پیشوایان نور نشنیده بودند. از این جهت هر چند كه در مورد سایر امامان (علیهمالسلام) حاضر بودند با زندانی كردن، مراقبتهای ویژه، تحت كنترل در آوردن در دربار حكومت و... آن ها را از فعالیت تبلیغی و دینی باز دارند كه البته در نهایت آن ها را به شهادت میرساندند، ولی در مورد حضرت ولی عصر (علیهالسلام) به چیزی كمتر از مرگ و نابودی راضی نمیشدند.(2)پی نوشت ها:1- بحارالانوار، ج 52، ص 90 2- عصاره خلقت، آیت الله جوادی آملی(مدظله العالی)، صص 108- 102 با تلخیص.رادفر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]