واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: میگویند دگر اندیشی، مجوز نمیدهند
علی رفیعی امیدوار است: «بعد از اجرای نمایش جدیدش «شكار روباه»، شرایط ساخت یكی از فیلمهایش فراهم شود.» این كارگردان پیشكسوت تئاتر ایران كه 22 دیماه هفتادساله میشود میگوید: «این روزها بیشتر غبطه آثاری را میخورم كه نتوانستم آنها را بسازم و كمتر به یاد تئاترهایی كه اجرا كردم و فیلمی كه ساختم دلشادم؛ آنچنانكه زندگی هنریام را پُر از غبطهها و آرزوهایی میبینم كه اجازه ندادند به آنها دست پیدا كنم. هنوز آرزوها و برنامههای زیادی برای تئاتر و سینما دارم و نمیدانم آیا بناست این آرزوها هم به غبطه تبدیل شوند یا نه.» او كه پس از ساخت نخستین فیلم سینماییاش «ماهیها هم عاشق میشوند» در سال 83، امكان ساخت فیلم دیگری را پیدا نكرده است، ادامه میدهد: «بعد از ساخت این فیلم شش فیلمنامه نوشتم كه هیچیك از آنها ساخته نشد، اما امیدوارم بعد از اجرای نمایش جدیدم «شكار روباه» شرایط ساخت یكی از این فیلمها فراهم شود.» این كارگردان بیان كرد: «آخرین فیلمنامهام «آقا یوسف» نام دارد كه تاكنون پروانه ساخت نگرفته است. هرچند تاكنون دلیل روشنی برای عدم صدور پروانه ساخت ارایه نكردهاند اما عنوان كردند كه در این شورا اعلام شده بنده فردی دگراندیش هستم و قصد دارم در فیلم خود تجدد را در مقابل سنت قرار دهم، اما مشخص نكردند كه این مسئله در كدام قسمت فیلمنامه وجود دارد.«آخرین فیلمنامهام «آقا یوسف» نام دارد كه تاكنون پروانه ساخت نگرفته است. هرچند تاكنون دلیل روشنی برای عدم صدور پروانه ساخت ارایه نكردهاند اما عنوان كردند كه در این شورا اعلام شده بنده فردی دگراندیش هستم و قصد دارم در فیلم خود تجدد را در مقابل سنت قرار دهم، اما مشخص نكردند كه این مسئله در كدام قسمت فیلمنامه وجود دارد. البته به دگراندیش بودن خود و همینطور به تجددی كه در جستوجوی آن هستم افتخار میكنم، چراكه خواستن تجدد به معنای زیر پا گذاشتن سنت نیست و سنت هم مانند اشیای تاریخی نیست كه در موزه نگهداری شود بلكه به مثابه پایگاهی است برای جلو رفتن و پیشرفت و نه بازماندن. اینگونه است كه مسوولان فرهنگی ما همواره دستور زبان و دلایلی را مطرح میكنند كه بیشتر به زبان سُغدی میماند تا فارسی!» رفیعی كه این روزها سرگرم آخرین تمرینات نمایش «شكار روباه» است، متذكر میشود: «آنچه بسیار بدیهی و طبیعی تلقی میشود برای ما به آرزو تبدیل شده است، شرایط ما همچون وضعیت یكی از شخصیتهای نمایش «شكار روباه» است كه میگوید: «این روزها پیدا كردن سایه زیر درخت یا قورت دادن جرعهای آب و خوردن تكهای نان به آرزو تبدیل شده است.»، برای من هم ساخت فیلم تبدیل به آرزو شده درحالیكه براساس بدیهیات نباید چنین باشد. مسوولان ما اگر كمكی نمیكنند یا حمایت مالی انجام نمیدهند سنگاندازی هم نكنند و هنرمندان را با نیروهای بازدارنده روبهرو نكنند.» كارگردانی آثاری همچون «خاطرات و كابوسهای یك جامهدار»، «جنایت و مكافات»، «شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر»، «یادگار سالهای شن»، «یك روز خاطرهانگیز برای دانشمند بزرگ وو»، «عروسی خون»، «رومئو و ژولیت»، «شازده احتجاب»، «كلفتها» و «در مصر برف نمیبارد» و تلهتئاتر «خسیس» را انجام داده است. علی رفیعی كه به زودی نمایش خود را در بخش چشمانداز بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاترفجر اجرا میكند، متولد 22 دیماه 1317 اصفهان است. او كه مدرك دكترای تئاتر و فوق لیسانس جامعهشناسی خود را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته است، در طول سالهای طولانی فعالیت هنریاش، كارگردانی آثاری همچون «خاطرات و كابوسهای یك جامهدار»، «جنایت و مكافات»، «شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر»، «یادگار سالهای شن»، «یك روز خاطرهانگیز برای دانشمند بزرگ وو»، «عروسی خون»، «رومئو و ژولیت»، «شازده احتجاب»، «كلفتها» و «در مصر برف نمیبارد» و تلهتئاتر «خسیس» را انجام داده است. او همچنین ساخت فیلم «ماهیها هم عاشق میشوند» را در كارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]