تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803874920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام حسین و قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اهداف امام حسین (ع) و قرآن
یا شهید کربلا
در اسلام به همان مقدار كه از فساد انتقاد و با آن مقابله شده ، نسبت به اصلاح سفارش و تأكید شده است . قرآن تنها به ایمان و تقوای درونی اكتفا نمی كند، بلكه اصلاح را لازمه ی ایمان و تقوی می شمارد. (آمن و اصلح ) (1) و (فمن اتّقی و اصلح ) (2) .خداوند خود اوّل مصلح است ; (و اصلح بالهم ) (3) و لذا از مردم نیز خواسته تا اوّل عیب های خود را اصلاح كنند; (تابوا و اصلحوا...) (4) و سپس به اصلاح جامعه بپردازند. (فاتّقوا اللّه و اصلحوا ذات بینكم ) (5) اصلاح گر هرگز به دنبال فتنه انگیزان نمی رود، (و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین ) (6) البتّه اصلاحات باید بر معیار عدل و قانون باشد (فاصلحوا بینهما بالعدل و القسط) (7) .كسی كه راههای صلاح و اصلاح را به روی خود ببندد، نابود خواهد شد هر چند فرزند پیامبر باشد;(انّنه لیس من اهلك انّه عمل غیر صالح ) (8) (ای نوح !) او از خاندان تو نیست ، براستی كه عمل او غیر صالح است . اولیای الهی از خدا درخواست می كردند كه به صالحان ملحق شوند. (الحقنی بالصالحین ) (9) .قرآن معمولا ایمان را همراه عمل صالح بیان كرده است ; (الذین آمنوا و عملواالصالحات ) اثر بخشی عمل صالح محدود به زمان و مكان نیست و حتّی نسل های بعدی از اعمال پدران صالح خود خیر و بهره می برند. (و كان ابوهما صالحا) (10) .قرآن هدف از كامیابی از نعمت ها را انجام عمل صالح می داند، (یا ایّها الرّسول كلوا من الطیبات و اعملوا صالحا) (11) یعنی بهره گیری و كامیابی شما از نعمت ها باید برای انجام كار نیك و عمل صالح باشد.خداوند متعال حكومت آینده ی زمین را نصیب بندگان صالح خود خواهد كرد. (ان ّ الارض یرثها عبادی الصالحون ) (12) .انسان بعد از اصلاح خود، باید به اصلاح دیگران بپردازد و تمام توان خود را در این راه بكار گیرد (ان ارید الا الاصلاح ما استطعت ) (13) چیزی جز اصلاح تا سر حد توانم نمی خواهم .البتّه خداوند متعال اصلاح طلبان واقعی را از كسانی كه شعار اصلاح می دهند، جدا می كند و چهره ی مدّعیان دروغین را افشا می كند; (قالوا انّما نحن مصلحون ألا انّهم هم المفسدون و لكن لایشعرون ) (14) آنها می گویند: فقط ما اصلاح طلبیم ، آگاه باشید آنها خود فساد كنندگانند، ولی نمی فهمند.آری ، خداوند مصلحین واقعی را می شناسد. (و اللّه یعلم المفسد من المصلح ) (15) .خداوند به مصلحان واقعی را وعده ی پاداش داده است . (انّا لانضیع اجر المصلحین ) (16) .نكته قابل توجه آنكه هر چه میزان فساد بالا برود، تلاش مصلحانه ی بیشتری را طلب می كند. (آری هر چه هوا گرم تر شود، نیاز به آب زیادتر می شود) و هر چه مفسدان خطرناكتر شوند، مصلحان بزرگتری می طلبد. در برابر نمرود جز ابراهیم و در برابر فرعون جز موسی و در برابر یزید جز حسین (ع) چه كسانی می توانند مقابله كنند.!? بدیهی است برنامه ی اصلاحات همیشه با نامه و گفت وگو و تذكّر پیش نمی رود، بلكه شرایطی پیش می آید كه باید به استقبال خطر رفت . امام حسین (ع) اوّلین مصلح اسلامی است كه به استقبال سخت ترین شداید رفت و جان خود را تسلیم حق ّ نموده و به شهادت رسید.پی نوشت ها:1- انعام/482- اعراف/353- محمد/24- نساء/1465- انفال/16- اعراف/1427- حجرات/98- هود/469- شعرا/8310- کهف/8211- مؤمنون/5112- انبیاء/10513- هود/8814- بقره/11و1215- بقره/22016- اعراف/170حجت الاسلام والمسلمین قرائتی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن