تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826623712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشان فيروزه برای «ليلا حاتمي»


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نشان فیروزه برای  «لیلا حاتمی»

نشان فیروزه سینماحقیقت به «لیلا حاتمی» اهدا شد در آئین گرامیداشت دوازدهمین سال‌مرگ علی حاتمی كه بدون حضور مسؤولان سینمایی برپا شد، نشان فیروزه سینما حقیقت توسط خسرو سینایی به لیلا حاتمی اهدا شد. به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در ابتدای این مراسم كه در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، فیلم كوتاهی از زندگی و آثار علی حاتمی ساخته عزیز ساعتی به نمایش درآمد و فیلم مستندی درباره مجموعه تلویزیونی هزار دستان به كارگردانی روح‌الله امامی و با صدای ناصر طهماسب برای حضار پخش شد. بنا بر این گزارش، در ادامه مراسم بزرگداشت علی حاتمی، خسرو سینایی نشان فیروزه سینما حقیقت را از طرف مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به لیلا حاتمی اهدا كرد. امشب به ناگهان این فكر از خاطرم گذشت كه اگر علی حاتمی زنده بود، چقدر سینمای ما قوی‌تر می‌شد. نه فقط به خاطر فیلم‌هایش بلكه به این خاطر كه او این توانایی را داشت كه آنچه را یك فیلم برای ساخت لازم دارد، فراهم كند. سینایی در این بخش گفت: قرار نبود من در این مراسم سخنرانی كنم اما وقتی فیلم پشت صحنه «هزار دستان» و ساخت شهرك غزالی را دیدم فكر كردم بهتر است چند جمله‌ای به عنوان یك هم‌نسل بگویم. وی ادامه داد: امشب به ناگهان این فكر از خاطرم گذشت كه اگر علی حاتمی زنده بود، چقدر سینمای ما قوی‌تر می‌شد. نه فقط به خاطر فیلم‌هایش بلكه به این خاطر كه او این توانایی را داشت كه آنچه را یك فیلم برای ساخت لازم دارد، فراهم كند. وی با بیان این مطلب كه اغلب فیلم‌های سینمایی به حداقل‌ها قناعت می‌كند گفت: من خود یكی از فیلمسازانی هستم كه به ناچار به دلیل نبودن امكانات پر و بال فیلمم را قیچی می‌كنم اما دیدم كه علی حاتمی چه خدمتی به سینما كرد چرا كه سینما فقط كارگردان بازیگر و فیلمبردار نیست. سینما گریمور و طراح صحنه می‌خواهد و سینما نیازمند ساختن صحنه‌های متعددی است. وی در ادامه سخنانش گفت: تمام این موارد را سینمای علی حاتمی داشت و او توانایی ساختن همه چیز را برای جلوی دوربین بردن داشت. باید بگویم جایت خالی است علی حاتمی. تو می‌توانستی ولی لااقل من نتوانستم.

وی با یادآوری خاطره‌ای از ساخت سریال «پهلوانان» در سال 56 گفت: در آن سال‌ها آنقدر دكور و دیوارهای صحنه قلابی بود كه وقتی این پهلوانان عبور می‌كردند، دیوارها و دكور می‌لرزید. آن زمان مرحوم قوانلو فیلمبردار من بود و من به مسئولین تلویزیون گفتم كه اگر فیلمبرداری بازیگری است و كارگردانی این سریال بد باشد تقصیر من است. اما این دكور باعث می‌شود باور تماشاگر شكل نگیرد و فیلم مورد قبول واقع نشود. خسرو سینایی گفت: علی حاتمی اگر زنده بودی دیگر سینما فقط دو سه گریمور نداشت كه مجبور باشند چندین و چند پروژه سینمایی را با هم كار كند. اگر بودی ما فقط چند طراح صحنه باتجربه نداشتیم. تو می‌توانستی تهیه كننده‌ها و مسئولین را وادار كنی كه گریمور طراح صحنه و متخصصان بیشتری داشته باشد. وی با اشاره به شهرك سینمایی غزالی گفت: این شهرك سینمایی واقعا یك شاهكار بود و فقط همت و پیگیری و ساختنش تحسین برانگیز است. اگر علی حاتمی بود با توانایی كه در او وجود داشت سینمای ما غنی‌تر می‌شد. جای او خالی است. خسرو سینایی از رفتگان سینما یاد كرد و گفت: جای روح‌الله امامی، فریدون قوانلو، مهرداد فخیمی و همه كسانی كه در جنجال ستاره‌ها فراموش می‌شوند، خالی است. اینها كسانی بودند كه به سینمای ایران خدمت كردند ولی در بحبحه جنجال سینما كمتر اسمشان شنیده می‌شود. وی در انتهای سخنانش از مركز گسترش سینمایی مستند و تجربی برای برگزاری چنین بزرگداشتی قدردانی كرد و گفت: به شخصه از این مركز تشكر می‌كنم كه چنین بزرگداشتی را برگزار كردند. علیرغم اینكه علی حاتمی فیلمساز مستند نبود ولی فیلمساز دوران‌سازی بود. خوشحالم كه مركز گسترش این مسؤولیت را قبول كرد. بنابه گزارش فارس، در ادامه مراسم بزرگداشت علی حاتمی، طهماسب صلح‌جو و شاپور عظیمی درباره سینمای علی حاتمی سخنانی را ایراد كردند. به هم نسلان من یاد داده‌اند كه قرار است الگویی داشته باشیم این الگو نزدیك‌ترین كسان ما هستند. اجداد، پدران و مادران كه این متأسفانه در این دوره فراموش شده‌اند. شاپور عظیمی با بیان این مطلب كه عنصر دیالوگ در سینمای حاتمی باعث شده است تا دیگر نكات قوت سینمای او مغفول بماند، گفت: دیالوگ‌های علی حاتمی آنچنان غنی و پربار است كه در نگاه اول همه را مجذوب می كند. اما یكی از نكاتی كه به نوعی مغفول مانده است نوع روایتی است كه برای قصه‌گفتن داشت. وی افزود: امر قصه‌گویی در سینمای حاتمی نقطه مهمی است كه پوشیده مانده است. دیالوگ‌های او یك استثناست. آدم های پرمغز كه حرف های زیبا می‌زند ما آن ها را می‌شناسیم چرا كه به زبان كوچه و خیابان سخن می‌گوید. سوت دلان، هزاردستان و مادر علی حاتمی آدم‌هایی هستند كه مابه‌ازا دارند و ما آنها را باور می‌كنیم. این منتقد سینما كیفیت روایت در سریال «هزار دستان» را نسبت به سریال‌های دیگر تا فاصله‌ نوری دانست و گفت: روایت شخصیت خوشنویس در این سریال به گونه‌ای بود كه ما بدون هیچ شناختی از او و گذشته‌اش ناگهان می‌دیدیم كه مورد شكنجه مفتش قرار می‌گیرد. در تلویزیون كمتر چنین روایت‌های دقیق و پیچیده و سهل و ممتنعی را شاهد هستیم. وی روایت‌های علی حاتمی را نت‌های تزئینی دانست كه رنگ و بوی و حال و هوای خاصی به قطعه موسیقی می‌دهد. شاپور عظیمی اظهار داشت: این رندی علی حاتمی است كه آثارش را آنچنان سهل و ممتنع نشان می‌دهد كه به نظر برسد میزانسن فكری پیچیده‌ای ندارد. اما اگر ما از اشتیاق‌های اولیه رها شویم می‌بینیم حاتمی بسیار نگاه عمیقی به روایت دارد. وی گفت: برای من افتخاری است كه علی حاتمی یك ایرانی است و خوشحالم كه فیلم‌های او آن طرف آبها شناخته و درك نمی‌شود كه این مصداق سینمای ملی است و نشان می دهد كه كارگردان شناخت عمیقی از كشورش دارد. عظیمی گفت: در ذهن تك تك ما شخصیت‌های علی حاتمی زنده و جاوید هستند باعث افتخار ماست كه این شخصیت‌ها ایرانی هستند و ما زبان روایت آنها را می‌شناسیم.

وی در ادامه افزود: این وجه از سینمای حاتمی هنرمندی و تبحر اكران در ارائه روایت‌های باورپذیر از آدم‌های باورپذیر تحت شعاع نت‌های تزئینی از جمله طراحی صحنه و دیالوگ‌ها مانع دیدن ورای تفكر و میزانسن اوست كه از نظر من یكی از كامل‌ترین‌هاست كه هرگز نمی‌توان نادیده گرفت. این منتقد سینما گفت: این امر بسیار مهمی است و به همین دلیل است كه پس از 12 سال كه از مرگ حاتمی می‌گذرد هنوز سینما و فیلمها و نگاه ایشان در خاطره‌ها مانده است. در سینمای حاتمی به طریقی ماهرانه مخاطب اهمیت دارد و آن را دنبال می‌كند. این كه ما برای یك سالن خالی فیلم می‌سازیم بی‌تعارف است. وی در انتهای سخنان گفت: علی حاتمی ردپای خود را در فیلم‌هایش محو می‌كند كه بی‌واسطه با روایت و شخصیت‌هایش ارتباط درونی برقرار كنیم و این دلیل ماندگاری اوست. سینمای حاتمی سینمای همیشه است سینمایی كه متعلق به سینمای خاصی نیست. طهماسب صلح‌جو دیگر منتقد حاضر در این مراسم اظهار داشت‌:‌هم نسلان من فیلمسازانی بودند كه سینمای را بدست گرفتند و هنوز نیز همتا ندارند. درست است كه ما در نسل جدید فیلمسازان خوبی داریم ولی هیچ كدام علی حاتمی، مسعود كیمیایی و داریوش مهرجویی نمی‌شود. امروز به خود لرزیدم وقتی دیدم ما چه كسانی را در این سینما از دست داده‌ایم این افراد یكی یكی از دنیا خواهند رفتوی افزود: این فیلمسازان روی نسل ما تأثیر گذاشته‌اند. بدون موعظه حسی را در ما زنده كردند كه هنوز با ماست و این حس به خصوص در آثار علی حاتمی بیشتر دیده می‌شود فیلم‌های او همیشه ما را به یاد گذشته می اندازد به یاد اینكه ما رگ و ریشه و گذشته‌ای داریم و زیر سایه فرهنگی رشد كرده‌ایم. این منتقد سینما با بیان این مطلب كه نسل ما زمانی كه جوان بود به این گذشته پایبند بود گفت: علی حاتمی وقتی كه جوان بود گذشته را حفظ كرد. شیوه روایت یا موضوع یا حتی توصیف‌های او ما را با گذشته درگیر می‌كرد و من امروز اهمیت این نگاه را درك می‌كنم. وی با اشاره به عدم حضور فیلمسازان و سینماگران در این مراسم گفت: ما دچار فراموشی شده‌ایم. چرا باید این سالن اینقدر خالی باشد؟ علاقه‌مندان سینمای حاتمی در جامعه مطبوعاتی ما بی‌شمار هستند ولی تصور می‌كنم خیلی‌ها فراموش كرده‌اند كه چنین مراسمی قرار است برگزار شود. بحث فراموشی علی حاتمی نیست. ولی خیلی‌ها یادشان می رود كه 12 سال پیش فیلمساز بزرگی را از دست داده‌اند. وی گفت: علی حاتمی محصول یك دوره و فرزند زمان خودشان بوده است و تأثیری كه داشتند فراموش ناشدنی است. من نمی‌دانم چه اتفاقی در آن دوره افتاد ولی تأثیر آن را در بین خودم و هم‌نسلانم می‌بینم. طهماسب صلح‌جو در ادامه افزود: به هم نسلان من یاد داده‌اند كه قرار است الگویی داشته باشیم این الگو نزدیك‌ترین كسان ما هستند. اجداد، پدران و مادران كه این متأسفانه در این دوره فراموش شده‌اند. صلح‌جو با اشاره به حفظ گویش تهرانی در آثار علی حاتمی گفت: علی حاتمی نخستین كسی بود كه به گویش تهرانی هویت داد و ما فقط گویش تهرانی را در فیلم‌های او می‌شنویم كه برگرفته از زبانی است كه از ذهنیت او عبور كرده و دراماتیك و پالوده شده ولی زبان، زبان مردم است. اگر قرار باشد چیزی درباره زبان تهرانی نوشته شود آثار علی حاتمی منابع معتبری هستند كه می‌توان از آنها استفاده كرد. ماجراهای زیادی وجود دارد كه می‌تواند برای حفظ تاریخ این مملكت به فیلم بدل شود كه متأسفانه این ماجراها یا گم شده‌اند یا تحریف.وی در انتهای گفت: علی حاتمی گذشته را باور داشت و آن را زندگی می‌كرد و از طریق سینما آن گذشته را به ما منتقل كرد. ما از گذشته جدا نیستیم و در فضای گذشته زندگی می‌كنیم. علی حاتمی می‌گفت حال همان گذشته است. خسرو سینایی در ادامه این مراسم اظهار داشت: علی حاتمی به دنبال سینمای ایرانی بود كه مدل‌هایش را از این و آن قرض نمی‌گرفت. سال‌های پیش به مسئولین سینمایی گفتم نسل ما نسلی است كه قبل و بعد از انقلاب را آگاهانه تجربه كرده اگر نسل ما قبل از انقلاب را آنگونه كه به نسل‌های بعد منتقل كند بخشی از تاریخ ما گمشده است و بخشی از توانایی كه سینما برای حفظ تاریخ دارد از دست خواهد رفت نسل جوانی خواهند آمد كه هرگز قبل از انقلاب را ندیرده‌اند و آن را خودشان خواهد ساخت. وی ادامه داد من تجربه كرده‌ام كه وقتی می‌خواهیم به تاریخ گذشته مراجعه كنیم چقدر با مشكل روبه‌رو هستیم و كمبود منابع داریم و اینجاست كه ارزش های علی حاتمی برای حفظ این تاریخ مشخص می‌شود. وی ادامه داد: ماجراهای زیادی وجود دارد كه می‌تواند برای حفظ تاریخ این مملكت به فیلم بدل شود كه متأسفانه این ماجراها یا گم شده‌اند یا تحریف. بخشی از سینمای ما و توانایی آن بدست نسلی است كه نه قبل از انقلاب را دیده است و نه از آن چیزی می‌داند و در نتیجه آن را از خود خواهد ساخت.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن