واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قمهزنی و فتوای سیّد اصفهانی
مرحوم آیت الله العظمی سید امین در كتاب خویش به نام «التنزیه لأعمال الشیبه» با استدلال و برهان ثابت میكند قمهزنی و برخی دیگر از خرافات رایج در عزاداری امام حسین «علیه السلام» نه تنها ثوابی ندارد بلكه از نظر شرع مقدس حرام و از كارهای شیطان است. در پی انتشار این اثر، كه با هدف پاكسازی گردهماییهای مذهبی از بدعتها و گمراهیها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند كه برخی از دوستان سیّد امین خطر «انقلاب عوام» را به وی گوشزد كردند. تبلیغات فراگیر درباره این مسأله چنان مؤثر افتاد كه حتی گروهی از گویندگان مذهبی در مسجدها به بیان گمراهیهایش پرداختند و برخی از مردم با گرو نهادن خانه خود و به دست آوردن اندكی پول، در جهاد نامقدس ضد سیّد محسن شركت جستند.آیت الله العظمی بهجت مرجع عالی قدر تشیّع و از شاگردان آیت الله سیّد ابوالحسن اصفهانی ضمن دستخطی كه اصل آن هماكنون موجود است تصریح فرمودند: آنچه من گفتهام آن است كه مرجع بزرگوار آیة الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی با قمهزنی مخالف بودهاند و تا پایان حیات خود نیز بر این رأی و نظر باقی بودند. امّا پس از اندك زمانی، آیة الله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی (كه در آن زمان مقام ریاست تامه و مرجعیت عامه را داشتند) به طرفداری از سیّد امین فتوا صادر كرد و با صراحت گفت: «انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواكب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی؛ به كار بردن شمشیرها (قمهزنی) و زنجیرها و طبلها و بوقها و كارهایى مانند این امور كه امروزه در دستههاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعى است.»(1) برخلاف شایعاتی که زمانی بر سر زبان ها افتاده بود(2)، آیت الله اصفهانی تا آخر عمر شریفشان قمه زنی را حرام می دانستند و یكی از مخالفان سرسخت قمهزنی بودهاند.
آیت الله العظمی بهجت مرجع عالی قدر تشیّع و از شاگردان آیت الله سیّد ابوالحسن اصفهانی ضمن دستخطی كه اصل آن هماكنون موجود است تصریح فرمودند: آنچه من گفتهام آن است كه مرجع بزرگوار آیة الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی با قمهزنی مخالف بودهاند و تا پایان حیات خود نیز بر این رأی و نظر باقی بودند.امّا پس از اندك زمانی، آیة الله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی با صراحت گفت: به كار بردن شمشیرها (قمهزنی) و زنجیرها و طبلها و بوقها و كارهایى مانند این امور كه امروزه در دستههاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعى است.پی نوشت ها1- انیس المقلّدین، سید ابوالحسن اصفهانی2- سال 84 عدهای جریان حامی بدعت قمهزنی در اصفهان برای ترویج این عمل خرافی اقدام به ساخت سیدی نمودند كه در آن با بهره از تمام حیلهها و ابزارهای فریب به ترسیم چهرهای شرعی! و مظلومانه! برای قمهزنی پرداختند. در این سیدی كه به صورت بسیار انبوه و با بودجههای مشكوك در تمام كشور منتشر گردید از تحریف روایات گرفته تا تحریف كلام علماء استفاده شد كه با گذشت زمان بسیاری از دروغها آشكار گردیده و بر زشتی كار سازندگان این سیدی افزود. متأسفانه در یكی از همین تحریفات، نسبتی كذب توسط یكی از سخنرانان به آیت الله العظمی بهجت داده شد كه چندی پیش ایشان صریحاً آن را تكذیب نمودند. سخنران فوق مدعی شد كه حدود سی سال قبل در روضهای كه در منزل آیت الله بهجت تشكیل شده بود از ایشان شنیده است كه فرمودهاند: در زمان آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی آن زعیم بزرگ به جهت سخنان یكی از روشنفكران پیرامون حرمت قمهزنی فتوا به وجوب قمهزنی! داده و فرمودند هر كس توانایی دارد باید امسال قمه بزند. در آن سال حدود 700 مجتهد! به اطاعت از حكم سیّد، قمه زدند امّا من (آیة الله بهجت) چون دیدم هم میترسیدم و هم بنیه و هنر این كار را ندارم برای این كه مخالفت با مرجعم سیّد ابوالحسن نكنم لباسی پوشیده و به میان قمهزنان رفتم و آن لباس من خونی شد و آن را نشُستم و وصیت كردهام آن را با من دفن كنند!!! چون به امر مرجعم چنین كردم.(برای اطلاع بیشتر در این زمینه بنگرید به: جریان فتوای آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی علیه قمه زنی - سایت تبیان)رادفر- کارشناس دین و اندیشه( بخش فلسفی)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3891]