تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826149973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفی حوزه بصره


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:    حوزه بصره
معرفي حوزه بصره
دوره نخستدر دوره نخست از حوزه علميه بصره به اصحاب رسول اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) بر مى‏خوريم كه نور هدايت را در آن سامان پرفروغ نگاه داشته‏اند اين دوره از قرن اول تا سوم دوام يافته‏است. با توجه به تعداد اصحاب امامان شيعه(ع) در بصره بايد حوزه علميه آن را يكى از پر رونق‏ترين حوزه‏هاى حديثى شمرد كه راويان ديگر شهرها براى اخذ حديث به آنجا سفر كرده و روايات ائمه(ع) را از اصحاب دريافت مى‏داشتند. البته گرايش به مذهب تشيع در اين شهر حالت تدريجى داشت و هنوز در عصر جعفرى افرادى بودند كه احاديث منقول از رجال اهل سنت را به احاديث امام صادق(ع) ترجيح مى‏دادند لكن رفته رفته حوزه بصره خود يكى از مهترين مراكز حديثى شيعه گرديد.«محمد بن زكريا بن دينار جوهرى غلابى بصرى‏» كه حدود 298 هجرى وفات يافته از جمله علماى فقه و حديث اين دوره است كه نجاشى از وى به بزرگى ياد كرده‏است. دوره دوم دوره دوم حوزه علميه بصره از قرن چهارم آغاز تا قرن هشتم تداوم يافته است.اين حوزه به جهت واقع شدن در راه مكه زائران دانشمند بسيارى را به خود پذيرفته و با علوم اهل بيت آنان را سيراب ساخته است. «عبد العزيز بن يحيى بن سعيد بصرى‏» از محدثين قرن چهارم اين دوره است كه فقه و حديث را از علماى عصر خويش فرا گرفت و از محمد بن عطيه اخذ حديث نمود محمد بن ابراهيم بن اسحاق از جمله شاگردان اوست كه مشايخ شيخ صدوق محسوب مى‏شود. «شريف ابوطالب مظفر فرزند جعفر بن مظفر علوى سمرقندى بصرى‏» نيز از دانشمندان قرن چهارم بصره است كه حديث را از«جعفر بن محمد بن مسعود عياشى‏» و «جعفر بن محمد» به نقل «عمركى بن على بوفكى‏»روايت مى‏كند. وى از مشايخ شيخ صدوق (متوفى 381 ق.) است و از سلسله اسانيد كتاب امالى و كمال الدين اوست. «محمد بن عمرو بن على بصرى‏» نيز از ديگر محدثين شيعه در قرن چهارم است كه شيخ صدوق از وى روايت نقل مى كند. وى از اكابر فضلاى عصر خويش از جمله ابوالحسن على بن حسن مثنى اخذ روايت كرده‏است. شيخ آقا بزرگ تهرانى در قرن پنجم از نه دانشمند شيعه در بصره ياد مى‏كند كه شمار آنها در قرن ششم به پنج نفر و در قرن هفتم به سه نفر تقليل مى‏يابد و در قرن هشتم تنها از دو دانشمند شيعه ياد مى‏كند و در قرن نهم نامى از عالمان شيعه نيست بدين ترتيب حوزه علميه بصره كه از عصر امامت به فعاليت پرداخته تا قرن هشتم به صورت مداوم به تربيت دانشمندان اسلامى و شيعى همت گمارده است چنانكه برخى از اساتيد شيخ صدوق، نجاشى از اين حوزه بودند و در واقع بايد حوزه بصره را يكى از عمده‏ترين حوزه‏هاى علميه شيعه در علوم حديث‏شمرد. دوره سوم اين دوره با يك قرن وقفه از سده دهم هجرى آغاز و تا دوره معاصر ادامه مى‏يابد شيخ آقا بزرگ تهرانى در قرن دهم از يك نفر به نام «محمد تولانى‏»ياد مى‏كند و نام ديگرى در اين قرن به چشم نمى‏خورد. ليكن در قرن يازدهم شمار عالمان شيعه در اين ديار به شش تن مى‏رسد كه گويا از حوزه‏هاى ديگرى چون‏«احساء» به اين سرزمين نقل مكان كرده‏اند و البته دانشمندانى چون «احمد بن عبد الرضا بصرى‏» نيز در اين قرن به حوزه علميه مشهد و سپس هندوستان مهاجرت كرده‏اند شيخ آقا بزرگ تهرانى در قرن دوازدهم نيز از پنج عالم شيعى در اين ديار نام مى‏برد كه برخى از آنها از بحرين به آنجا آمده‏اند. لازم به ذكز است كه حكيم متاله «محمد بن ابراهيم قوامى شيرازى‏»معروف به «صدرا» و «صدر المتالهين‏»در سال 1050 ق. ضمن هفتمين سفر حج كه پياده مى‏رفت در بصره از دنيا رفته است آرامگاه وى در دوره‏هاى اخير از انظار پنهان مانده است.   





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن