واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چهار شرط بازيگران براي بردن اسکار
چهار شرط که بازيگران براي بردن اسکار بايد رعايت کنند بيشتر مواقع پيشبيني برندگان جايزه اسکار دشوار است، اما گاهي اوقات ميتوان حدس زد کدام بازيگر نامزد اسکار ميشود يا آن را به خانه ميبرد. به گزارش خبرنگار مهر، تيموتي ام. گري در ورايتي مينويسد: 10 سال پيش وقتي "بهترين شکل ممکن" با بازي جک نيکلسن و هلن هانت را ميديدم، با خودم گفتم هانت شايد نامزد اسکار شود، اما صحنهاي در اين فيلم هست که او پس از شنيدن خبرهاي بد ميکوشد جلوي گريهاش را بگيرد و بعد ناگهان به بالا خيره ميشود. در آن لحظه مطمئن شدم هانت اسکار را ميبرد.در مورد بازيگران مرد چند عامل هست که ميتواند آنها را به حلقه برندگان ملحق کند. يکي از آنها لحظهاي در فيلم است که آن بازيگر در حالي که اشک به چشمانش آمده، در جستجوي نيرويي است که او را راهنمايي کند. اين تمهيد حداقل از زماني که مارلون براندو براي "در بارانداز" برنده اسکار شد، جواب داده است.هر سال گزارشگران صنعت سرگرمي از نوع نقشهايي حرف ميزنند که عموما به تور اسکار ميافتند: آدمهاي الکلي، معتاد، افراد مبتلا به اختلالات ذهني يا فيزيکي و ...بيشتر مواقع پيشبيني برندگان جايزه اسکار دشوار است، اما گاهي اوقات ميتوان حدس زد کدام بازيگر نامزد اسکار ميشود يا آن را به خانه ميبرد. نامزدي پارسال تام ويلکينسن براي فيلم "مايکل کليتن" بار ديگر اين مسئله واضح را به رخ کشيد که حضور در نقش يک فرد مجنون، به خصوص مجنوني که در نهايت معلوم ميشود از همه عاقلتر است، براي نامزدي اسکار اصلا کاري اشتباه نيست.اما در چند دهه اخير ثابت شده مواردي ظريفتر هم هست که بازيگران مرد با رعايت آن بيبرو برگرد نامزد اسکار و حتي برنده آن ميشوند.* بامزه حرف بزن. دانيل دي ـ لوئيس در "خون بپا ميشود" نمونهاي بسيار خوب از حرف زدن با صدايي غريب با استفاده از ريتم و الگوهاي نامتعارف گفتاري است. رعايت اين مسئله و به ويژه همراهي آن با نگاه از گوشه چشم، بسيار اهميت دارد.از نمونههاي چشمگير قبلي ميتوان به خيليها از جمله بيلي باب تورنتن در Sling Blade و رني زلوگر در "کلد مانتين" اشاره کرد. (آنتوني هاپکينز در "سکوت برهها" و تام هنکس در "فورست گامپ" جايزه اسکار را بدون چپ چپ نگاه کردن بردند که مسئلهاي در خور توجه است.)
قانون اصلي اين است: اگر يک کمدين توانست اداي بازي شما را درآورد و همه متوجه اين مسئله شدند، وارد بازي شدهايد.* مدل موي منحصر به فرد داشته باش. کيت وينسلت در "درخشش ابدي ذهن پاک"، "مريل استريپ در "شيطان پرادا ميپوشد" و سوارس رونان در "تاوان" همه فوقالعادهاند. اگر حداقل سه مرد در رژه هالووين در غرب هاليوود لباس شخصيت شما در فيلم را پوشيدند، رايدهندههاي اسکار شما را به خاطر خواهند داشت.* تهديدآميز و بازيگوش باش. وقتي فورست ويتکر در "آخرين پادشاه اسکاتلند" با جيمز مکآووي رو به رو ميشود، حسابي او را ميترساند و بعد وانمود ميکند شوخي کرده است.عين اين مسئله در مورد جو پشي و ري ليوتا در فيلم "رفقاي خوب" مارتين اسکورسيزي هم بود. اين يکي از درسهاي مدرسه بازيگري است: "او ترسناک است! / اوه، شوخي ميکند! / نه، واقعا ترسناک است!"* "يکي را بکش. اين مسئله پ لطف بازيهاي جاني دپ و کيسي افلک کاملا رو بود و از نمونههاي چند سال اخير ميتوان به کاترين زيتا ـ جونز، چارليز ترون، دنزل واشينگتن، شان پن و تيم رابينز اشاره کرد. ديگر نامزدها عبارتند از ويليام هرت (تاريخچه خشونت)، مارک والبرگ (مردگان) و پل نيومن (جاده تباهي).قطعا اينجا با يک برنده بزرگ رو به رو هستيم: خاوير باردم. او به نقش آنتون چيگور منحصربفردترين مدل مو را دارد، با قربانيان خود بازي ميکند و کلي آدم ميکشد (من "پيرمردها کشوري ندارند" را دو بار ديدهام و هنوز دقيقا متوجه نشدهام او در اين فيلم چند نفر را ميکشد).گذشته از اين، الگوي گفتاري باردم در اين فيلم بسيار متمايز است، ضمن اينکه چشمهايش همزمان بيحالت و نافذ است. اين از گوشه چشم نگاه کردن بهتر است! کليد کار دست چيگور است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]