واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شناخت يار
هميشه مي خواهيم او را بشناسيم چون دوستش داريم. او امام ماست و ما دل در گرو مهرش داريم. امّا به راستي چگونه مي توان او را شناخت؟!جوابمان مي دهد استاد...مثل هميشه!وقتي ما مي توانيم حضرت مهدي(عج) را بشناسيم كه معناي خلافت الهي را شناخته باشيم. چون برجسته ترين لقب حضرت که انسان كامل است، اين است كه او خليفه خداست. خليفه و جانشين کسي همواره در زمان غيبت او ظهور دارد. اگر كسي در جائي نباشد و غايب باشد، كسي كه جاي او بنشيند و كار او را انجام دهد، مي شود خليفه او. ولي اگر موجودي باشد که غيبت نداشته باشد و همه جا حضور داشته باشد، در اين صورت يا چنين موجودي اصلاً خليفه(جانشين) ندارد، يا خليفه و جانشين او مظهر تامّ اوست كه همه جا به اذن او حضور و ظهور دارد. چون خود خداوند از انسان كامل به عنوان خليفه ياد كرده است، معلوم مي شود انسان كامل مقامي دارد كه مي تواند مظهر همه اسماي حسناي خدا باشد. اين مظهر هو الأول و الآخر(1)؛ «اوست اول و آخر»، اين مظهر هو الظاهر و الباطن(2)؛ «اوست ظاهر و باطن»، اين مظهر هو معكم أين ما كنتم(3)؛« و خداوند با شماست هر کجا باشيد.»، شايسته آن است كه خليفه خدا باشد. حقيقت چنين موجودي را جز آفريدگار او و جز ساير انسان هاي كامل كسي نمي شناسد! آنچه كه مربوط به وجود مبارك ولي عصر (أرواحنا فداه) است، همان مقام والاي خلافت و جانشيني خداست كه همه جا حضور و ظهور دارد. چون همه جا حضور و ظهور دارد، در همه مراحل از لطف و فيض خاص خدا برخوردار است. چنين موجودي گاهي به صورت امام و گاهي به صورت پيغمبر معرفي مي شود. چنين انساني برتر از فرشته است؛ زيرا پيام هر فرشته اين است: ما منّا الا و له مقام معلوم(4)؛ «و هيچ يك از ما [فرشتگان] نيست مگر [اينكه] براى او [مقام و] مرتبهاى معين است.» اگر موجودي باشد که غيبت نداشته باشد و همه جا حضور داشته باشد، در اين صورت يا چنين موجودي اصلاً خليفه(جانشين) ندارد، يا خليفه و جانشين او مظهر تامّ اوست كه همه جا به اذن او حضور و ظهور دارد. لذا فرشته توان آن را ندارد كه خليفه خدايي باشد كه بكل شيء محيط(5)؛ «او به هر چيزى احاطه دارد است» و علي كل شيء شهيد(6)؛ «خدا همواره بر هر چيزى گواه است.» امّا اين انسان كامل در همه جا مظهر خداست، خدا هم به تمام شئون او درود مي فرستد؛ گاهي به اين صورت بيان مي كند كه سلام علي نوح في العالمين(7)؛ «درود بر نوح در ميان جهانيان». يعني در تمام مراتب هستي سلام و درود بر روان پاك نوح باد! گاهي اين سلام عالمي و جهاني را باز مي كند و تفصيل مي دهد، نظير آنچه درباره يحيي و عيسي (عليهم السلام) آمده است كه: سلام عليه يوم ولد و يوم يموت و يوم يبعث حياً(8)؛ «و درود بر او روزى كه زاده شد و روزى كه مىميرد و روزى كه زنده برانگيخته مىشود.» يا والسلام علي يوم ولدت و يوم أموت و يوم ابعث حياً. يعني اين موجود در عالم طبيعت، مورد سلامت و تسليم حق است. اين موجود در دنيا و برزخ و قيامت مورد تسليم حق است، اين موجود در گذشته و حال و آينده مورد سلام و تسليم الهي است. گاهي همين معنا كه درباره نوح ذكر شد يا همين معنا كه درباره يحيي و عيسي (عليهم الصلاه و عليهم السلام) ذكر شد، در زيارت آل ياسين كه از برجسته ترين زيارات وجود مبارك ولي عصر است، ديده مي شود. به پيشگاه آن حضرت چنين عرض مي كنيم كه سلام بر تو آن وقتي كه ركوع مي روي، سلام بر تو آن وقتي كه سجده مي كني، سلام بر تو آن وقتي كه نماز مي خواني، سلام بر تو آن وقت كه قرآن قرائت مي كني! و السلام عليك حين تقوم، السلام عليك حين تقرء و تبين، و السلام عليك حين تركع و تسجد، والسلام عليك في آناء ليلك و اطراف نهارك.(9)هميشه مي خواهيم او را بشناسيم چون دوستش داريم. او امام ماست و ما دل در گرو مهرش داريم. امّا به راستي چگونه مي توان او را شناخت؟!يعني بر تمام مراتب تو سلام! بر تمام حالات تو سلام! بر تمام تعليم و تزكيه تو سلام! بر تمام قيام و قعود تو سلام! چون تو خليفه خدائي، چون تو شايسته سلامي. ولي العصر في العالمين هستي و شايسته همان سلام يحيي و عيسي. چنين انسان كاملي مي شود خليفه خدا. ادامه دارد...پي نوشت ها:1- سوره مبارکه الحديد /3.2- سوره مبارکه الحديد/3.3-سوره مبارکه الحديد/4.4- سوره مبارکه الصافات/164 5- سوره مبارکه فصلت/546- سوره مبارکه النساء/33 7- سوره مبارکه الصافات/798-سوره مبارکه مريم/159-زيارت آل ياسينبيانات آيت الله جوادي آملي به مناسبت نيمه شعبان به نقل از روزنامه کيهان- با تصرّف رادفر کارشناس دين و انديشه( بخش فلسفي)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]