تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816717189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امکان شناخت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : امکان شناخت جان لاک04-10-2009, 09:05 AMاین که واقعیتی بیرون از ما وجود دارد آنچنان بدیهی می نماید که انکار آن اگر نه نا ممکن بسیار مشکل است.اما می توان از اینجا آغاز کرد که آیا دریافتهای ما از عالم بیرون عینا مطابق و منطبق با آن هستند؟آیا اساسا امکان شناخت جهان آنگونه که هست وجود دارد یا این که هر کس از ظن خود یار جهان می شود؟آیا ما هنگام تجربه به جهان خارج علم پیدا می کنیم یا آن را تفسیر می کنیم؟آیا اساسا علم هم با نوعی تفسیر همراه است؟اگر گزاره هایی را صادق بدانیم که مطابق با واقعیت هستند چنانچه واقعیت در دسترس فهم ما نباشد معیار صدق و کذب قضایا چه خواهد بود؟ از این دست صدها سوال می توان پرسید ولی لب مطلب آن است که آیا امکان شناخت وجود دارد یا نه؟ هر امر واقعی دو ساحت دارد یکی ساحت لذاته ودیگری ساحت لغیره که این غیر یک مشاهده گر عاقل است. این دو ساحت هرگز بر هم منطبق نخواهند شد. میان این دو ساحت یک دیالیکتیک و تاثیر و تاثر وجود دارد. آن چه که سبب حرکت ذهن می شود همین عدم تطابق این دو ساحت است.واسطه و پل میان این دو ساحت ذهن تفسیر گر است. اگر آنچه گفته شد درست باشد باید برای ملاک صدق و کذب فکری کرد.راه حل آنست که صدق و کذب را نه معطوف به واقعیت که مرتبط با قدرت استدلال پذیری و قابلیت دفاع یک گزاره در فضای بین الاذهانی بدانیم.این قدرت مدلل شدن بسته به بازی زبانی که کاربر زبان در آن قرار دارد ، تعریف می شود. مثلا تماس دست با توپ در بازی زبانی دینداران مشکلی ندارد ولی دز بازی زبانی فوتبالیستها خطا محسوب می شود.شما در بازی زبانی فوتبال برای اثبات خطا نبودن برخورد توپ با دستتان نمی توانید به آیات کتب مقدس استناد کنید. نیز خیزش مردگان از گور در رستاخیز در بازی زبانی دینداران می تواند گزاره ای مستدل محسوب شود اما شاید در یک بازی زبانی دیگر اینگونه نباشد.اما استدلال پذیری این گزاره (بعث اموات)در بازی زبانی دینداران دلیل بر صادق (مطابق با واقع بودن) آن نیست. با این روش شاید مفهوم صادق به عقلانی فروکاسته شود. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن