تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835461534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينما بدون تلفن همراه را به ياد دارید؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سينما بدون تلفن همراه را به ياد داريد؟
آلپاچينو
جريان برق در دو كشتي، يكي مملو از زنداني و ديگري پر از مردمي كه وحشت زده از گاتهام سيتي مي‌گريزند قطع شده و ناگهان صداي ژوكر كه با استفاده از تلفن همراه صحبت مي‌كند در بلندگوي هردو كشتي شنيده مي‌شود. او به سرنشينان هشدار مي‌دهد بايد تا دقايقي ديگر كشتي مقابلشان را منفجر كنند تا خود زنده بمانند... . آيا اين تكنيكي هوشمندانه براي خلق تعليق است و يا اينكه در عصري كه هر كسي دركوچه و خيابان تلفن همراه دارد، شيوه‌اي عادي براي ادامه داستان ؟هر كدام از گزينه‌ها را به‌عنوان پاسخ انتخاب كنيد چندان تفاوتي در اصل ماجرا ايجاد نمي‌شود چون چه بخواهيم و چه نخواهيم تلفن همراه در سال‌هاي اخير يكي از وسايل اصلي براي روايت قصه در سينما و تلويزيون بوده است. تنها در آمريكا بيش از 83 درصد مردم- چيزي حدود 255 ميليون نفر- مشترك خط‌هاي مختلف موبايل هستند و بنابراين تمامي بينندگان انتظار دارند قهرمان مورد علاقه‌شان در يك فيلم پرخرج يا سريالي تلويزيوني در ساعات پربيننده يك گوشي همراه داشته باشد. براي بسياري از نويسندگان در عرصه‌هاي مختلف نيز حضور گوشي‌هاي تلفن همراه در همه جا و شيوه‌اي كه آنها مرزهاي زمان و مكان را از بين مي‌برند باعث شده تا امتيازات و موانع متعددي براي آنها به‌وجود آورد.جاش شوارتز، تهيه‌كننده اجرايي سريال‌هاي پربيننده تلويزيوني چون «چاك» در مورد اين موضوع مي‌گويد: شما معمولا در گذشته صحنه‌هايي را كه افراد و شخصيت‌ها رودررو با يكديگر صحبت مي‌كردند را شاهد بوديد ولي حالا كه موبايل وجود دارد همه مي‌پرسند چه ضرورتي دارد آنها به در خانه يكديگر بيايند؟ولي آيا واقعا مي‌شد بدون وجود موبايل سريالي چون 24 ساخت‌؟ بله ولي در اين صورت در هر اپيزود جك‌بائور – قهرمان سريال – بايستي 20 دقيقه به‌دنبال باجه خالي تلفن مي‌گشت ! يا در فيلم‌هاي رمانتيك اين روزها اكثر قهرمانان درصورتي كه تلفن همراه در اختيار نداشتند بايستي مدت‌ها بدون بيان كلمه‌اي به دوربين زل مي‌زدند! هر چند تلفن همراه باعث شده تا شيوه‌هاي تازه‌اي براي روايت بهتر برخي داستان‌ها به‌وجود آيد اما اين موضوع كه به وسيله آنها هر كسي در هرزمان با هر فردي مي‌تواند صحبت كند مشكل ساز شده است. رابرت مك‌كي، يكي از نويسندگان سريال‌هاي تلويزيوني معتقد است: با اين آزادي شرايط براي نويسندگان سخت‌تر شده است چون در برخي موارد اين دشواري در ايجاد ارتباط بود كه مي‌توانست براي قهرمان دربند محدوديت‌هايي در درخواست كمك ايجاد كند.با اين همه مك كي هم معتقد است كه دست نويسندگان فيلمنامه‌هاي رمانتيك و بازاري با وجود اين وسيله بازتر شده و آنها مي‌توانند بيشتر از سابق قهرمانان را در ارتباط با يكديگر قرار داده و تماشاگران هم از اين موضوع به‌نظر راضي مي‌رسند و از طرفي نويسندگان درام و اكشن هم با توجه به اين قابليت‌ها مجاب شده‌اند تاشيوه‌هاي جديدي را براي ايجاد تنش و تعليق در فيلم پيدا كنند و البته به نوآوري‌هايي هم دست يافته‌اند.جالب است كه نويسندگان مدت‌ها قبل از اينكه اين دستگاه وجود خارجي داشته باشد آن را روي پرده سينما خلق كردند. خودروي جيمز باند دربين سال‌هاي 1965 تا 1970 گوشي به نام get smart داشت و شخصيت توني رابرتز در فيلم دوباره بزن سام (1972) شماره تلفن دفترش را براي هر كجا كه قراربود باشد اعلام مي‌كرد. اما وقتي تلفن همراه براي نخستين بار دردسترس عموم قرار گرفت، چندان تمايلي براي به تصوير كشيده شدنش وجود نداشت و در دهه‌هاي 1980 و 1990 در فيلم‌هاي اندكي چون وال استريت- در دست گوردون گكو - و يا نوجوانان شرور فيلم «بدون نشانه» آن را ديديم.البته ماموران قانون هميشه در فيلم‌ها بيسيم و واكي تاكي حمل مي‌كردند ولي تلفن همراه وسيله‌اي است كه به راحتي درجيب هر كسي جا مي‌گيرد و استفاده از آن ساده است. اين شرايط باعث مي‌شود تا به محض اينكه قهرمان‌ها در فيلم دچار مشكلي در ايجاد ارتباط شوند، تماشاگر يا بيننده از خود بپرسد: چرا از تلفن همراهش استفاده نمي‌كند؟ براي مثال در فيلم «مافوق بد» زماني كه قهرمان فيلم توسط پليس دستگير مي‌شود چرا با ساير دوستانش تماس نمي‌گيرد و آنها را در جريان آنچه برايش اتفاق افتاده قرار نمي‌دهد ؟شما معمولا در گذشته صحنه‌هايي را كه افراد و شخصيت‌ها رودررو با يكديگر صحبت مي‌كردند را شاهد بوديد ولي حالا كه موبايل وجود دارد همه مي‌پرسند چه ضرورتي دارد آنها به در خانه يكديگر بيايند؟راه‌حل رايج براي حل اين گره داستان، رها شدن از شر گوشي است. گوشي مي‌تواند خارج از دسترس باشد، گم شده باشد و يا اينكه باتري آن تمام شده باشد (همچون جمي فاكس در انتهاي فيلم collateral). در واقع مرگ گوشي همراه، نسخه قرن بيست و يكمي روشن نشدن خودرو در زماني است كه قاتلي شما را در يكي از فيلم‌هاي دهه‌هاي 1960 يا 1970 تعقيب مي‌كرد.اما اين مرگ ناگهاني هم مي‌تواند در سينماي امروز كاربردهاي مختلفي داشته باشد. در فيلم « 27 لباس» وقتي گوشي‌هاي همراه شخصيت‌هاي ماترين هيگل و جيمز مارسدن كار نمي‌كند هر دو آنها براي تماس با شهر به يك كافه در دهكده مراجعه مي‌كنند و همين براي ملاقات ناخواسته آنها كافي است. با اين همه الين براش- فيلمنامه‌نويس اين فيلم- اشاره دارد اين سكانس نمي‌تواند كليشه‌اي تلقي شود چون چنين چيزي مي‌تواند براي هر كسي رخ دهد و امري كاملا ملموس است ولي اگر سرويس‌هاي موبايل با پيشرفت فناوري بهتر شوند شايد نويسندگان مجبور به ارائه بهانه‌هاي بهتري براي رسيدن به چنين سكانس‌هايي باشند.براش اين روزها مشغول آماده كردن اقتباسي ادبي از رمان «الهه وحشي» از «سوفي كينسلا» است اما يكي از مشكلات بزرگ او يافتن راهي براي حذف گوشي همراه از داستان است چراكه قهرمان در يكي از روستاها گرفتار مي‌شود!يكي از راه‌ها براي رسيدن به اين منظور مي‌تواند ارائه تلفن همراه به‌عنوان مانعي براي رسيدن قهرمان به هدفش باشد و در عين حال با اين شيوه هويت قهرمان بهتر مشخص شود. آليش شيوه‌اي را كه در فيلم «بازي‌هاي بامزه» - با بازي نائومي واتس و تيم راث - به كار رفته بود، پسنديده است. در اين فيلم دو شخصيت منفي فيلم كه ابتدا افرادي مثبت به‌نظر مي‌رسند در منزل قربانيان به شكلي ظاهرا اتفاقي تلفن همراه خانواده را مي‌شكنند و به اين ترتيب مقدمات ترور و وحشت را در فيلم ايجاد مي‌كنند.فيلم «هارولد و كومار به وايت كسل مي‌روند» هم از راه حلي كميك براي اين مشكل استفاده كرد. در همان دقايق ابتدايي كومار در نيمه راه راهرو آپارتمان ناگهان به يادگوشي تلفن همراهش مي‌افتد اما چون حال و روز مناسبي ندارد به‌خودش مي‌گويد كه ديگر از در خيلي دورشده و به اين ترتيب اجازه مي‌دهد تا تمامي حوادث آن شب را بدون گوشي همراه طي كند.فناوري موبايل تاثير متفاوتي بر ژانرهاي مختلف دارد. اسكات كاسر، نويسنده فيلمنامه فاجعه اره برقي تگزاس در اين زمينه مي‌گويد: تلفن همراه بيش از اينكه به سود نويسندگان فيلم‌هاي ژانر وحشت باشد براي آنها دردسرساز بوده چرا كه اكثر فيلم‌هاي اين ژانر با حضور افرادي است كه در بيرون ازمراكز تمدن گرفتار شده‌اند و راهي براي تماس مجدد ندارند.اما همه تا اين حد بدبين نيستند؛ كارتر بيس، تهيه‌كننده اجرايي سريال چگونه با مادرت آشنا شدم معتقد است كه مردم انتظار داشتند با وجود تلفن همراه سريال‌هاي خانوادگي به شدت آسيب ببينند اما اين‌طور نشد.در برخي موارد تلفن همراه همزمان با ايجاد امكان‌هاي تازه مشكلاتي را به‌وجود مي‌آورند مثلا در صحنه‌هايي استفاده از گوشي همراه مي‌تواند منجر به استفاده مجدد از گوشي‌هاي بيشتر شود كه هر كارگرداني اذعان دارد تماشاي آن براي بيننده مشكل است اما برخي از كارگردان‌ها كه به صحنه‌هاي ديناميك معتقد هستند به شخصيت‌ها اجازه مي‌دهند تحرك بيشتري داشته باشند.تلفن همراه بيش از اينكه به سود نويسندگان فيلم‌هاي ژانر وحشت باشد براي آنها دردسرساز بوده چرا كه اكثر فيلم‌هاي اين ژانر با حضور افرادي است كه در بيرون ازمراكز تمدن گرفتار شده‌اند و راهي براي تماس مجدد ندارند.بيس اشاره دارد با وجود اينكه مكالمات تلفني كمتر از ديالوگ‌هاي رودررو دراماتيك هستند اما از سوي تماشاگران ساده‌تر پذيرفته مي‌شوند و اتكا به همان شيوه‌هاي قديمي چندان كاربردي ندارد.از جمله فيلم‌هاي مطرحي كه در سال‌هاي اخير كاربري چشمگيري از تلفن همراه داشت «مردگان» از مارتين اسكورسيزي بود و در اين فيلم صحنه‌هاي آشناي قديمي فيلم‌هاي جاسوسي با تلفن همراه شكل ديگري به‌خود گرفته بود؛ در تبادل اطلاعات بين دو گروه اصلي فيلم ماموران دوجانبه كه نقش آنها را لئوناردو دي‌كاپريو و مت‌ديمون ايفا مي‌كنند از طريق پيام كوتاه با روساي شان ارتباط برقرار مي‌كنند و پس از اينكه شخصيت مارتين شين كشته مي‌شود دي كاپريو با دريافت پيام كوتاهي از گوشي شين شوكه مي‌شود و زنگ گوشي همراه او حين تعقيب ديمون او را كاملا به دردسر مي‌اندازد.ويليام موناهان، فيلمنامه‌نويس مردگان كه براي اين فيلم جايزه اسكار دريافت كرد در مورد كاركرد تلفن همراه مي‌گويد: تلفن همراه بعد تازه‌اي به شخصيت‌ها در برخي فيلم‌ها مي‌دهد، همانطور كه در زندگي روزمره ما اين نقش را براي مردم عادي ايفا مي‌كند، در «مردگان» تلفن همراه مي‌تواند ابزاري براي فريب باشد و يا اينكه هويت شما را فاش كند. در برخي از فيلم‌هاي جنايي اخير به شكلي تازه به دغدغه‌هاي جامعه در مواجهه با پديده موبايل پرداخته شده است در رمان «سلول» از كه الي راث قصد دارد تا فيلمي از آن بسازد هر كسي كه از گوشي تلفن همراه استفاده كند بدل به زامبي مي‌شود و يا در فيلم «چشم عقاب» با بازي شيا لبوف و ميشله موناگاهان دوقهرمان فيلم ناچار هستند تا دستوراتي را كه از فرد ناشناسي با تلفن همراه دريافت مي‌كنند بلافاصله اجرا كنند. دي‌جي كاروسو، كارگردان فيلم راجع به اين موضوع مي‌گويد: هرزمان كه زنگ گوشي آنها به گوش مي‌رسد آنها پس از شنيدن دستورات به راه مي‌افتند و يكي از پيام‌هايي كه ما در پايان فيلم به تماشاگر مي‌دهيم هراسي است كه بايد از گوشي همراهشان داشته باشند! اما اين كاربري‌ها محدود به سينما نمي‌شود و اخيرا بروس واگنر سه‌گانه‌اي تحت عنوان تلفن همراه نوشته كه مجموعه‌اي از سه داستان با محوريت دوستي‌ها با استفاده از تلفن همراه است و در قسمت چهارم بازي پرفروش GTA قهرمان بازي مي‌تواند با دوستانش تماس بگيرد و يا عكس افرادي را كه قرار است به قتل برساند دريافت كند.ترجمه :اميررضا نوري‌زاد(همشهري)





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن