واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفت و گو با ایفاگر نقشهای ماندگار دکتر قریب
اغلب شخصیتهای مثبت تلویزیون شبیه موعظهگرها درمیآیند بازیگران حرفهیی گاه برای چند دلار بیشتر تن به نقشهای سطحی میدهند مهدی هاشمی با وجود سكوت خبری كه اغلب بر آن ترجیح میدهد، با ایفای نقش «دكتر محمد قریب» و حضور هفتگی در تلویزیون، این روزها برای مخاطب میلیونی این رسانه بازیگری كاملا شناخته شدهاست. او كه علاوه بر دكتر محمد قریب، ایفاگر نقشهای ماندگار بسیاری در فیلمها و سریالهای تلویزیونی بودهاست، اعتقاد دارد كه این روزها جامعه ما و خصوصا عرصه بازیگری به سمت سریدوزی سوق پیدا كردهاست و بسیاری از بازیگران شبیه به هم بازی میكنند. *** مهدی هاشمی در گفتوگویی ، یادآور شد كه حضور بازیگران ناشناسی كه بدون پشتوانه تجربی و آموزشی به این عرصه وارد شدهاند به صنف بازیگران و اعتراضات آنها مربوط نمیشود، بلكه عرصه سینما باید به حدی قوی باشد كه چنین افرادی را به درون خود راه ندهد. او در پاسخ به پرسشی درباره تبعات ورود افراد غیرحرفهیی و ناآشنا به تلویزیون از طریق ساخت انبوهی از تلهفیلمها، به بیان مثالی پرداخت و گفت: قدیمترها چون سریدوزی نبود شخص به خیاطی میرفت و به اندازه او لباس میدوختند؛ در آن زمان فرد بیشتر مشخص بود. زمان كه گذشت سریدوزی آمد؛ حال اگر شما به مغازه لباسفروشی بروید، از میان یكسری لباس همشكل، لباس هماندازه خودتان را انتخاب میكنید. مهدی هاشمی با اعتقاد بر اینكه كل جامعه به این سمت حركت كردهاست، با اشاره به حوزه بازیگری خاطرنشان كرد: اگر به بازیگران یك نسل قبل از ماه نگاه كنید، میبیند كه فردیت در آنها خیلی مشخصتر است. آنها خودشان برای خودشان احترام قائلند و در هر فیلمی بازی نمیكنند؛ آنها برای آبروی بازیگری و خودشان تشخص قایل هستند. *** او با اشاره به دغدغههای مالی بازیگران فعلی، تصریح كرد: در دوران ما فرصت چنین كاری نیست؛ بازیگر جوان مجبور است نقشهایی را تندتند بپذیرد تا خانهای را اجاره كرده و در آن بنشیند. در دوران ما مشكلات امرارمعاش وجود نداشت و هرچه ما به طرف زندگی سختتر میرویم، فردیت كمتر و انبوهسازی زیادتر میشود. ایفاگر نقشهای ماندگار بسیاری در فیلمها و سریالهای تلویزیونی بودهاست، اعتقاد دارد كه این روزها جامعه ما و خصوصا عرصه بازیگری به سمت سریدوزی سوق پیدا كردهاست و بسیاری از بازیگران شبیه به هم بازی میكنند. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون یادآور شد: ما سریال «سلطان و شبان» را بیستوپنج سال پیش كار كردیم؛ این سریال حدود 10 قسمت بود كه در نهایت 10 دقیقه از هر قسمت را كم كردند و به 9 قسمت تبدیل شد. ما آن 10 قسمت را طی 7 ماه فیلمبرداری كردیم؛ این درحالی است كه الآن 7 ماه را به ساخت سریالی 30 قسمتی اختصاص میدهند؛ بنابراین فرصت نیست بازیگر روی خودش كار كند. وی تصریح كرد: به دلایلی كه عنوان كردم، بازیگران چندان هم گناه ندارند كه كمتر یك شخص و فرد هستند. در حال حاضر گویی همه بازیگران شبیه به هم هستند. مهدی هاشمی در عینحال گفت: در این میان اگر عدهای بازیگر هم هستند كه از خیابان و مهمانی وارد سینما میشوند، این مسأله به ضعف و بدبختی سینمای ما برمیگردد. حتی شنیدم اخیرا عدهای پول هم میدهند تا در فیلمها بازی كنند. چنین مواردی نشان از نزول و سقوط سینمای ما دارد. وی در پاسخ به این پرسش كه آیا اعتراض جمعی از بازیگران حرفهیی به بهبود این وضعیت نمیانجامد؟ گفت: فكر نمیكنم این اتفاق بیفتد؛ مدتی بازیگران حرفهیی به این مسأله اعتراض كردند، اما دو ـ سه بازیگر آمدند و درخشید و نقشهایی را ایفا كردند كه بازیگرانی كه 10-20 سال در این عرصه فعالیت میكردند نیز توان انجام آن را نداشتند. *** به اعتقاد مهدی هاشمی، ورود افراد غیرحرفهیی و ناشناس به عرصه بازیگری ربطی به صنف بازیگری ندارد، بلكه باید سطح سینما به حدی بالا باشد كه چنین افرادی نتوانند به آسانی وارد این عرصه شوند. این بازیگر سپس خاطرنشان كرد: درحال حاضر بازیگری در سطح عكس شده است؛ در چنین شرایطی عكس متحرك فلان خانم یا آقا كه چهره خوبی دارد را میگیرند و از آن جا كه خیلی سطحش پایین است و ذائقه تماشاگر ما هم همین افراد را طلب میكند، چنین اتفاقی میافتد.
مهدی هاشمی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حضور بازیگران حرفهیی و شناخته شده در فیلمها و سریالهای سطحی و كم كاری این افراد در چنین پروژههایی، اینگونه اظهار كرد: نه تنها در سینما كه حتی در زندگی، كسی كه برای خودش ارزش قایل است، دست به هر كاری نمیزند؛ در حرفه ما هم وضعیت به همین منوال است، ما بازیگرانی داریم كه ارزش و آبروی حرفه و شخص خودشان را نمیشناسند. آنها تنها برای چند دلار بیشتر تن به نقشهای سطحی میدهند. مسایلی از این دست نه تنها در ایران كه در كل جهان وجود دارد؛ البته گاهی هم بازیگر از ترس ندیدهشدن و اینكه دیگر نقشی به او پیشنهاد نشود، بازی در اینگونه فیلمها و سریالها را میپذیرد. بعضی از همكاران ما میخواهند، بیكار نباشند و بسیاری از بازیگران مطرح دنیا، از جمله مارلون براندو هم در پرونده كاریشان، فیلمهای متوسط دارند. *** هاشمی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره حضور گلاب آدینه در كنار وی به عنوان همسر و اینكه این مسأله چهقدر در انتخاب و هدایت نقشها توسط وی تأثیر دارد؟ گفت: این مسأله بسیار تأثیرگذار است؛ چراكه ما در یك خانه هستیم و صحبتهای زیادی نه تنها درباره كارهای همدیگر كه درباره كارهای دوستان نزدیكمان هم پیش میآید. وی در این مورد به سریال «رقص پرواز» احمد مرادپور اشاره كرد و گفت: خانم آدینه در سریال «رقص پرواز» كه سال گذشته پخش شد، خیلی تاثیر گذاشت كه بازی من خاصتر و دیدنیتر شود. ایشان با شوق تمام این كمك را به من كردند. *** این بازیگر در پاسخ به پرسش ایسنا درباره جذابتركردن نقشهای مثبتی كه در سینما و تلویزیون خلق میشود؟ گفت: جواب به این سوال تكراری است؛ به فیلمنامهنویسان خوب باید فرصت دارد، به آنها پول خوب پرداخت كرد و آنها را اداره كرد. وی ادامه داد: از آنجا كه فیلمنامهنویسان ما فرصت كافی برای نگارش متنها ندارند، آدمهای مثبتی را خلق میكنند كه بیشتر حرفهای اخلاقی میزنند و نصیحت میكنند. این بازیگر به سریال «رقص پرواز» اشاره كرد و گفت: نكته مثبت رقص پرواز این بود كه شخصیت مثبت سریال از ابتدا لو نمیرفت؛ او گاه رفتارهایی زننده و منفی هم داشت اما از آنجا كه درونش بسیار مثبت بود و از روی دلسوزی به همه میتاخت و به بیراه میگفت، برای تماشاگر جذاب بود. منبع : ایسنا مطالب مرتبط :روزگار قریب چندان غریب نیست... ساخت «روزگار قریب» ریسك بود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]