تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806694610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشی از دار و دسته کلاه قرمزی ورژن 90 + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: آخرین نیوز: آقای مجری در کلاه قرمزی ورژن 90، این بار با همراهی عروسک‌های تازه وارد با مزه، به اجرای برنامه پرداخت و افراد زیادی هم عاشق آن‌ها شدند.     باشگاه جوانی برنا/ اوایل دهه هفتاد بود که ما نسل سومی‌ها به تعدادی برنامه‌های تلویزیونی عروسکی که آن‌ها هم در دهه شصت ساخته شده بودند و برخی کارتون‌های ژاپنی عادت کرده بودیم. شاید تمام جذابیت آن زمان برنامه‌های کودک تلویزیون به سریال‌های کودک موفق آن زمان چون "خونه مادربزرگه" و "مدرسه موش‌ها" و سریال‌های ژاپنی که آن هم با صدای دلنشین دوبلورها عجین می‌شد، بر می‌گشت. سال 1373 بود که ایرج طهماسب و حمید جبلی کاری مشترک را به صورت فیلم سینمایی ارائه دادند که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ایران تا قبل از اخراجی‌ها محسوب می‌شد و آن هم فیلمی نبود جز "کلاه قرمزی و پسرخاله". در این سال فیلم کلاه‌قرمزی و پسرخاله در عرض حدود سه ماه با قیمت بلیت میانگین ۸۰ تومان توانست در اکران تهران به رقم ۱۷۱ میلیون تومان دست یابد. پس از موفقیت این فیلم سینمایی، ایرج طهماسب کلاه قرمزی را به تلویزیون آورد و شخصیت کلاه قرمزی و پسرخاله که محبوب دل همه کودکان و حتی بزرگسالان آن زمان شده بود، یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تلویزیونی آن زمان شد.

حالا پس از گذشت 17 سال از آشنایی مردم با کلاه قرمزی، در تعطیلات نوروز90 همچون دو سال پیش میهمان خانه‌ها شدند. ساعت هشت شب‌های ایام نوروز هر کجا برای دید و بازدید که می‌رفتید، خیلی از افراد از جمله کودکان، تقاضای تماشای برنامه کلاه قرمزی 90 را می‌کردند. بزرگ‌ترها هم با دیدن کلاه قرمزی و عروسک‌های جدیدی که به مجموعه امسال اضافه شده بود، به وجد می‌آمدند و ساعاتی را به شادی می‌گذراندند. ادا و اطوارهای کلاه قرمزی، پسرخاله و پسرعمه‌زا که معرف حضور همه بود و حالا در این مجموعه، اداها و تکه کلام‌های فامیل دور، دوره، ببعی، مرغ و خانم بزرگ هم به آن‌ها اضافه شد.

این بار آقای مجری با همراهی این عروسک‌های تازه وارد با مزه، به اجرای برنامه پرداخت و افراد زیادی هم عاشق آن‌ها شدند. به همین دلیل برای این‌که با صداهای این عروسک‌ها (ببعی و فامیل دور) آشنا شویم با صداپیشه‌های جوان آن‌ها به صحبت نشستیم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

"محمد بَحرانی" صداپیشه عروسک "ببعی" در کلاه قرمزی 90، متولد 1360 در شیراز است و از سال 79 وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته تئاتر شده و مدرک خود را در رشته بازیگری گرفته و پس از آن، مدرک کارشناسی ارشد رشته کارگردانی‌اش را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. بازیگری‌اش را با تئاتر شروع کرده و تقریبا از سال 81 وارد تلویزیون شده و در برنامه‌های کودک همکاری داشته است.اولین کار تلویزیونی‌اش، بازیگری در مجموعه تلویزیونی «نی نی مون» به شیوه تلفیقی عروسکی - زنده در گروه کودک و نوجوان شبکه اول سیما که توسط بهرام شاه محمدلو به مناسبت ایام نوروز 83 ساخته شده، بوده و از آن به بعد بیشتر در گروه کودک به عنوان عروسک گردان و صداپیشه همکاری کرده است. او همچنین در برخی تله تئاترها همچون «یغمای باشکوه خورشید» به کارگردانی فرهاد مهندس‌پور بازی داشته است.آخرین اجرای صحنه‌ای که داشته است، اجرایی مشترک بین ایران و فرانسه با نام «ادیپ در راه» بوده که در دو کشور ایران و فرانسه به روی صحنه رفت.بحرانی درباره ویژگی‌های خاص و منحصربفرد صداپیشگی ببعی به خبرنگار برنا می‌گوید: به این دلیل که با آقای طهماسب یک ماه پیش از شروع مجموعه، تمرین می‌کردیم، خیلی از بخش‌های شخصیت‌پردازی عروسک‌ها در همان یک ماه از آب درآمد. کار سختی که من در این کار داشتم این بود که این شخصیت نه می‌توانست کاملا انسان باشد و نه کاملا حیوان؛ و در واقع باید شخصیتی بین انسان و حیوان در می‌آوردیم که ایجاد جذابیت کند، بنابراین سعی کردیم روی وجه احساسی این شخصیت کار کنیم.وی با اشاره به این‌که شخصیت ببعی، نوعی شوخی محسوب می‌شد، بیان می‌کند: ببعی قرار بود شخصیتی دلپذیر باشد و زیاد نقش پیش برنده در داستان فیلم نداشته باشد که البته در جاهایی نیز به فراخور موقعیت، کارهایی صورت می‌دادیم.صداپیشه ببعی می‌گوید پشت صحنه کار نخندیده است، اظهار می‌کند: هم من و هم خانم صمدی که عروسک گردان ببعی بود، بیشتر می‌ترسیدیم که این شخصیت چون دیالوگی نداشت، بی نمک از آب در بیاید. چون ببعی عروسکی متعلق به کودکان و مورد توجه آن‌ها است، افراد پشت صحنه زیاد به ببعی نخندیدند. اما هر از گاهی که کودکی از عوامل مجموعه به پشت صحنه می‌آمد، می‌دیدیم که با ببعی بیشتر از همه ارتباط برقرار می‌کند. بعد از این‌که مجموعه پخش شد، متوجه شدیم عروسکی که بیشتر از همه بچه‌ها دوست داشتند، ببعی بود.

از صحبت به جای "ببعی" بسیار راضی هستموقتی از محمد بحرانی می‌پرسیم، آیا دوست دارید جای کلاه قرمزی یا پسرخاله صحبت می‌کردید، می‌گوید: اولا چنین جسارتی نمی‌کنم چون فکر می‌کنم آقای جبلی در بهترین حالت ممکن، این نقش را سال‌ها ایفا کرده و کسی دیگر جرات این کار را به خودش نمی‌دهد. طبیعتا هم هر کسی دوست دارد جای خودش کار کند و من هم از کار در این مجموعه و صحبت به جای ببعی بسیار راضی هستم.وی می‌افزاید:در هر کاری بالاخره هر کسی دوست دارد کارش دیده شود و طبیعتا من که فکر نمی‌کردم این عروسک محبوب شود، خیلی خوشحال و شگفت زده شدم که عکس‌العمل‌های کودکان را دیدم.

کلاه قرمزی مفاهیم ازلی و ابدی را مطرح می‌کندبحرانی درباره محبوبیت کلاه قرمزی و تازه بودن این مجموعه برای کودکان دیروز و امروز، بیان می‌کند: شاید اصلی‌ترین عامل این قضیه به خالقان اثر بر می‌گردد که به کار کودک به عنوان مقوله‌ای جدی نگاه می‌کنند و به آن مسلط‌ اند، چرا که خیلی از افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، کار کودک را نوعی سکو برای وارد شدن به کار بزرگسال می‌بینند. اما آقایان طهماسب و جبلی توانایی‌هایشان را شناختند و خیلی جدی در این حوزه کار می‌کنند.کلاه قرمزی همیشه مفاهیمی را مطرح می‌کند که کهنه‌شدنی نیستند و به قول آقای طهماسب، مفاهیم ازلی و ابدی هستند.

"بهادر مالکی" صداپیشه عروسک "فامیل دور" در کلاه قرمزی 90، متولد اسفندماه سال 1361 و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا در رشته نمایش عروسکی است. کارش را از تئاتر شروع کرده و به تمام گرایش‌های تئاتر، نقبی زده است. همزمان با ورودش به دانشگاه در سال 81، وارد کار حرفه‌ای شده و تقریبا حدود 6 سال است که وارد تلویزیون شده است.در سریال‌های عروسکی"من و بابام و باباش" صداپیشه باباش، «امداد حشرات» عروسک گردان و صداپیشه پینه‌دوز و در «شهر کودکان» صداپیشه مخ‌نشاط را بر عهده داشته است.مالکی درباره ویژگی منحصربفرد کاراکتر فامیل دور می‌گوید: ضبط مجموعه کلاه قرمزی یک ماه به طول انجامید، اما یک ماه قبل از آن تمرین می‌کردیم. عروسک‌های جدید این مجموعه تقریبا از نقطه صفر شروع کردند تا مشخصات رفتاری‌ مورد نظر کارگردان از آب در بیاید و در فرآیند تمرین و ضبط این امر تحقق پیدا کرد. آقای طهماسب موقعیتی به هر کاراکتر می‌داد و در آن موقعیت، هر کسی آزاد بود تا هر پیشنهادی که به ذهنش می‌رسد را اجرا کند و اگر مورد قبول بود، اجرا می‌کردیم تا کم کم این شخصیت کامل شد.وی به تکه کلام‌های فامیل دور (نخوردیم نون گندم، دیدم دست مردم/ هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز) اشاره می کند و درباره اتفاقات پشت صحنه و خندیدن می‌گوید: اتفاق خاصی پشت صحنه نیفتاد و آقای طهماسب هم ابایی از خندیدن نداشتند، هر زمان خنده‌شان می‌گرفت، می‌خندیدند و اتفاقی از پیش تعیین شده نبود، چون کار بر اساس بداهه‌گویی جلو می‌رفت و اگر خنده‌ای هم حاصل می‌شد، جزئی از کارمان بود.مالکی درباره بداهه‌گویی و سختی کار اظهار می‌کند: این نوع کار کردن برایم خیلی جذاب و لذت‌بخش بود و فکر می‌کنم تاثیر زیادی بر زنده بودن شخصیت‌ها و زنده بودن آن‌ها ایفا کرد و تفاوت کار ما با بقیه مجموعه‌های دیگر هم در همین نوع دیالوگ گفتن است.وی که قسمت‌های زیادی از کلاه قرمزی نسخه 90 را در ایام نوروز به همراه خانواده تماشا کرده است، در این باره می‌گوید: دوست داشتم که عکس‌العمل‌های بقیه را در زمان مشاهده کلاه قرمزی ببینم و می‌دیدم که واقعا آن را دوست دارند.هر چه از دل برآید لیکن بر دل هم می‌نشیندصداپیشه فامیل دور در مورد محبوبیت همیشگی سریال کلاه قرمزی توضیح می‌دهد: به نظر من آقایان جبلی و طهماسب و گروهی که در این مجموعه کار می‌کنند، خیلی خوب کودک را می‌شناسند و تمام دغدغه‌های بچه‌ها را می‌شناسند و دغدغه‌شان هم بچه‌ها هستند. نکته دیگر این‌که خیلی بی ریا کار می‌کنند و به همین دلیل هر چه از دل برآید لیکن بر دل هم می‌نشیند.هیچ‌کس جای جبلی را نمی‌گیرداز بهادر مالکی هم درباره این‌که دوست دارد جای کلاه قرمزی یا پسرخاله صحبت ‌کند، می‌پرسیم، می‌گوید: همه صداپیشه‌ها دوست دارند که عروسکی که جای آن صحبت می‌کنند، محبوب شود، ولی فکر نمی‌کنم کس دیگری بتواند جای حمید جبلی برای صداپیشگی کلاه قرمزی و پسرخاله را بگیرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن