محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844706566
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها
نمايشگاه «استادان بزرگ خط نستعليق» كه در?? تيرماه امسال و با نمايش ??? اثر در موزه هنرهاى معاصر گشايش يافته بود در ?? مردادماه پايان يافت.در اين نمايشگاه كه با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، حوزه هنرى سازمان تبليغات اسلامى و همكارى انجمن خوشنويسان برگزار شد. شاهكارهاى خوشنويسى دوران هاى صفويه تا اواخر قاجاريه از گنجينه هاى خصوصى ?? مجموعه دار به معرض نمايش در آمد كه بخش اعظم اين آثار براى نخستين بار ارائه شده بود. نمايش ابزار و ادوات سنتى خوشنويسى نيز بخش ديگرى از اين نمايشگاه را تشكيل مى داد. در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه كه ?? مرداد در تالار انديشه حوزه هنرى برگزار شد از زنده يادان استاد سيدحسين ميرخانى و استاد سيد حسن ميرخانى و شاگردان ايشان تجليل و از تنى چند از مجموعه داران قدردانى شد.موضوع راهيابى برخى آثار غيراصيل و جعلى به اين نمايشگاه بزرگ ، در ايام برپايى بعد از آن، نقل محافل هنرى بود كه اظهارنظرهايى را نيز در پى داشت. مقاله حاضر كه به قلم استاد غلامرضا مشعشعى ، عضو شوراى كارشناسى و انتخاب آثار قدماى اين نمايشگاه است به بررسى حواشى نمايشگاه و ابعاد پديده جعل خطوط قدما مى پردازد.غلامرضا مشعشعى متولد ،???? از شاگردان مرحوم استاد سيدحسن ميرخانى و از شكسته نويسان بنام كشور است. وى كه درشكسته نستعليق پيروى از استادان بزرگ، درويش عبدالمجيد طالقانى، سيدعلى اكبر گلستانه و ميرزا غلامرضا اصفهانى را سرلوحه سلوك هنرى خويش قرار داده، بيش از ?? سال تدريس در انجمن خوشنويسان ايران ، دانشكده هنرهاى تزئينى و تربيت معلم هنر، تأليف بيش از ?? عنوان كتاب، پژوهش جامع در زندگى و آثار درويش عبدالمجيد و خط شكسته را در كارنامه دارد و در سال ???? نيز به دريافت تأييديه استادى از مرحوم استاد ابراهيم بوذرى نايل آمده است.وى هم اكنون عضو هيأت تشخيص انجمن خوشنويسان ايران، عضو هيأت علمى و كميته خوشنويسى فرهنگستان هنر، عضو هيأت سه نفره تشخيص و ارزشيابى هنرى مرحله استادى و عضو هيأت مؤسس و شوراى پيشكسوتان انجمن صنفى خوشنويسان ايران است. گروه فرهنگ و هنرنمايشگاه «استادان بزرگ خط نستعليق » كه بايد اذعان داشت با وجود همه تنش ها و تفرقه هايى كه در جامعه خوشنويسان كشور حاكم است، برپايى نمايشگاهى به نام «استادان بزرگ خط نستعليق» با اهداف چند منظوره و بدين گستردگى خود يك رويداد سترگ و خاطره انگيز و كم نظير در شرايط فعلى است كه برگزارى آن را بايد مرهون زيركى و هشيارى و ترفند فرد يا افرادى دانست كه نمايشگاه را با نام تجليل از دو استاد بزرگوار والامقام آقا سيدحسين و سيد حسن ميرخانى متبرك و آغاز و تحت لواى نام آنان استادان، مريدان و عاشقان و ارادتمندان ايشان را با هر تفكر و گرايش در امر خوشنويسى بدون حب و بغض و جناح بازى با عنوان هيأت داوران و شوراى كارشناسى آثار قدما و غيره دعوت به همكارى نموده و ضمن به نمايش گذاردن آثار آنان نيز از توانمندى اجرايى بالايى بهره مند شدند و شايد اين اتفاق در دهه اخير كم سابقه بود كه جمع اضداد به منظور تجديد ميثاق و صرفاً اداى دين و احترام به ساحت اين دو عزيز گرانمايه گرد هم آمده و صورت تحقق مى پذيرفت. گرچه انديشه برگزارى چنين نمايشگاهى از چند سال قبل در اذهان مسئولان قوت گرفته بود ولى عملاً اجراى آن با كاستى هايى مواجه شد. از جمله زمان بيش از حد معمول براى گردآورى آثار مجموعه ها و از طرف ديگر كمبود وقت براى كارشناسى و تايپ زيرنويس هاى آثار توأم با بى برقى و نصب آنها با بى تجربگى و نبود آگاهى كافى ماشين نويس و منشيان و مجريان ادارى، كه مشكلاتى را بر سر راه كارشناسان تا لحظات افتتاح نمايشگاه موجب گرديد و مانع از آن شد كه قبل از گشايش نمايشگاه زيرنويس ها با مشخصات تابلوها مقابله و بازبينى شود و با اين كه اين امرچندان وجاهتى نداشت اما من بعضاً اشتباهات رخ داده را در حضور مدعوين و بازديدكنندگان مرتفع و تصحيح مى كردم تا اطلاعات نادرستى به هنرمندان و هنرجويان منتقل نگردد و بديهى است در صورت زمانبندى مناسب بهتر بود كه چيدمان آثار به تفكيك نوع خط و زمان تحرير (برحسب دوره تاريخى) و مكاتب خوشنويسى در هر گالرى طبقه بندى و نصب مى شد و طبعاً اين موارد در شرايط ياد شده اجتناب ناپذير بود.بى شك يكى از اهداف اصلى برگزاركنندگان نمايشگاه به مصداق : هركسى كه دور ماند از اصل خويش باز جويد روزگار وصل خويش، به نمايش درآوردن بخشى از آثار خوشنويسى خط نستعليق و شكسته نستعليق (آثار قدما) مجموعه هاى شخصى به منظور احياى اصالت ها و بازشناسى و اشاعه اين گونه آثار يا به عبارتى رجعتى يا بازگشتى به خويشتن خود و پرهيز از شيوه گرايى هاى غيراصيل و نامانا است.شاهكارهاى خوشنويسى دوران هاى صفويه تا اواخر قاجاريه از گنجينه هاى خصوصى ?? مجموعه دار به معرض نمايش در آمد كه بخش اعظم اين آثار براى نخستين بار ارائه شده بود.گرچه تجليل از دواستاد بزرگوار و سيد جليل القدر، برادران ميرخانى مانند دلجويى از شكسته نويسان معاصر با مشاركت استادان اين رشته و فراخوان نه چندان موفق جزو دستور كار شوراى سياستگذارى بود ولى عملاً نامى از اين دو استاد والاتبار و مشاركت شكسته نويسان در هيچ جاى كارت دعوت و پوستر و كتابچه راهنماى نمايشگاه و مقدمه مندرج در آن ديده نمى شد مگر در اختتاميه نمايشگاه و در محلى دربسته يعنى تالار انديشه حوزه هنرى. يا در جايى ديگر شايد به دليل ضيق وقت، به طور مثال يكى از تابلوهاى بسيار با عيار و مرغوب به خط حضرت استاد سيد حسن ميرخانى كه به مخلص مرحمت فرمودند تا روزهاى پايانى نمايشگاه در انبار جا مانده و به دست فراموشى سپرده مى شود و متأسفانه به دليل باز هم اهمال هيأت داوران خط نستعليق به جاى آن يك پوستر چاپى و بزرگ شده بسم الله الرحمن الرحيم با تذهيبى ماهرانه كه بر روى آن صورت گرفته به جاى اصل اثر در بخش نستعليق نويسان معاصر به خط شخصى كه عضو هيأت تشخيص مرحله استادى است ! بر روى ديوار گالرى مربوطه نصب مى شود.البته نقايصى اين چنين با تذكر من و همكاران و حسن نيت دبير نمايشگاه و عوامل اجرايى ايشان برطرف گرديد ولى آنچه مرا بر آن داشت كه به حكم رسالت معلمى سكوت را جايز ندانم موضوع و مطلبى است كه مدتهاست ذهن مرا آزار مى دهد، مقوله اى و خطرى جدى به نام «آثار ساختگى» يا به تعبير عاميانه «آثار جعلى خوشنويسى» و تبعات گريبان گير ناشى از آن است. با مطرح كردن اين موضوع باچند نفر از اعضاى شوراى كارشناسى آثار قدما و رئيس نمايشگاه و شوراى سياستگذارى، متوجه حساسيت ايشان شدم و دريافتم كه دوستان محافظه كار چندان علاقه مند افشاشدن و صحبت دراين خصوص نيستند كه متأسفانه در طول مدت برگزارى نمايشگاه بنا به مصالح يا رودربايستى با مجموعه داران يا پديدآورندگان اين آثار كه همانا متخصصان و بعضاً استادان خوشنويسى هستند، خود را نشان داد. اين معضل فراگير مسبوق به سابقه بوده است اما به صورت حاد چهره كريه خود را در سالها و ماه هاى اخير به ويژه نشان داده و مجموعه داران به كرات سياه مشق هاى نستعليق متعددى را به منظور تأييدو تسجيل و سپس تهيه آن نزد من آورده اند كه اتفاقاً چون زمانى اصل آنها متعلق به من بوده يا تصاوير رنگى از آنها را در اختيار داشتم متوجه شبيه سازى بى نظير آنها شده ام و همين امر موجب شك مى گرديد كه بيشتر در اين آثار ساختگى مداقه كرده و برايم مسجل گرديد كه آثارى كه به ظاهر با مركب مشكى يا گل پلاس قهوه اى رنگ نوشته شده و دقيقاً منطبق بر سياه مشق هاى استاد بزرگ ميرزا غلامرضا اصفهانى است، شايد نوعى فتوكپى رنگى يا عكس است كه روى آن را با مركب رونويسى كرده اند. زيرا معمولاً سياه مشق هايى با مطالب و مضمون تكرارى از يك استاد خوشنويسى به طور معمول نبايد اينقدر كليشه اى و شبيه باشد! مگر اينكه براى آنها از «انگ» استفاده كرده باشند كه اين فرض مقرون به حقيقت بود و با بررسى هاى لازم مشخص گرديد كه اخيراً رندان آنها را با كمك رايانه مى نويسند يعنى از روش «كاترپلاتر» و براى حروف و كلمات مورد نظر به خط هر استاد خوشنويسى در گذشته يا در قيد حيات، نوعى الگو مى سازند مانند همان انگ هاى قديمى كه سابقاً با حلبى مى ساختند و روى ديوار گذاشته و بر روى آن رنگ مى پاشيدند و پس از برداشتن آن آثار رنگ در جاهاى خالى (حروف كنده شده به صورت نگاتيو) بر روى ديوار به صورت حروف و كلمات قابل خواندن بود.البته به اين شيوه از نوشتن كه مانند «فرش ماشينى» با كمك رايانه بافته مى شد من نام «خط ماشينى» گذاشته ام. بر روى كاغذ دلخواه كه حتى ممكن است الوان و يا ابر و باد باشد مى توان مطلب مورد نظر را با كمك رايانه طراحى و سپس انگ آن را ساخت و با قلم نى درشت تر از خط و دانگ مورد نظر با مركب دلخواه بر روى حروف خالى «با رعايت سايه روشن مركب» نوشت يعنى همان كارى كه ?? سال قبل تابلوسازها براى ساختن تابلو اطبا انجام مى دادند و حاصل تابلويى زيبا و قرص و ظاهراً درست است كه هر بيننده اى را خيره و مسحور مى سازد! لازم به توضيح است كه در بين خوشنويسان متقدم و متأخر مرسوم است، براى آنكه با شيوه خوشنويسى قدما و سبك و سياق آنها آشنا شوند، عيناً از روى آثار آنها به مشق مى پرداختند تا خالق اثرى شوند، مشابه اثرى كه از روى آن به مشق پرداخته اند كه به اين عمل «نقل كردن» مى گويند و حصول به اين امر و دستيابى به آن كار چندان ساده اى نيست و فقط از عهده استادان كارآزموده برمى آيد و مستلزم رنج و رياضت و ممارست فراوان است كه در اين ميان مى توان به نقل هاى موفق عباس نورى و ميرزا غلامرضا اصفهانى اشاره نمود كه عيناً به شيوه استاد بزرگ «ميرعماد» حسنى نوشته شده كه حيرت آور است و شگفت انگيز!حال اگر خوشنويسى كه اثرى را به صورت مذكور به وجود آورده نام خود را پاى اثرش بگذارد و بيننده را متوجه كند كه اين اثر را از روى قطعه اصل نوشته است، به اين عمل نقل و در غير اين صورت اگر نام خود يا امضاى خود را پاى اثرش نگذارد، به آن جعل مى گويند و اگر بر روى كاغذهاى قديمى تر از زمان خودش بنويسد و اثر موفقى هم به وجود آورده باشد بى شك بيننده اثرش را بيشتر اغفال خواهد كرد. البته برصاحب نظران پوشيده نيست كه در پاره اى موارد، انگيزه جعل به دليل كوس رقابت زدن با درگذشتگان است. زيرا معمولاً مردم به آنها و آثارشان بيش از آثار معاصران بها مى دهند و ديگر انگيزه جعل سوداى زر و سيم و كسب ريال است كه در عصر و زمان ما متأسفانه رندان از گرد راه رسيده يا افرادى كه مدعى استادى بويژه در اقلام «جلى» كتيبه نويسى خط نستعليق هستند، بدون زحمت دادن به خود با كمك رايانه ها مبادرت به چنين عملى مى كنند و آثار جعلى خود را به دست مذهبين سپرده و با تفاخر و تشخص وتواضع رياكارانه اين «خطوط ماشينى» را روانه بازار كرده و بيچاره مجموعه داران خصوصى و عمومى هم هر يك به داشتن چنين آثار استادانه و ناياب و ارزشمندى به خود مى بالند و افتخار مى كنند و آن را حتى به چند برابر قيمت واقعى مى خرند !در اينجا چند نكته لازم به ذكر است، من مخالف رايانه ها نيستم و به ميرزابنويسى هم اعتقادى ندارم زيرا رايانه ها در تمام شئون زندگى ما رسوخ كرده و ماهم بايد خودمان را با آن هماهنگ كنيم و از آن بهره بهينه بگيريم اما حرف من اين است كه هر چيز به جاى خويش نيكوست. يعنى توليدكنندگان آثار بدلى يا ساختگى بدانند كه مدت هاى مديدى است كه دستشان براى كارشناسان خبره رو شده و اين روش كسب درآمدهاى سرشار آنها هم حكم دولت مستعجل را يافته است، به هر حال اين دسته از سوداگران تكنولوژيست، مى توانند آثار خود را به فروش برسانند اما بايد دست از فريبكارى، كلاهبردارى و بى انصافى برداشته و ضمن اعلام صادقانه آن به خريداران و در شناسنامه اثر، به ياد داشته باشند كه قيمت يك قطعه فرش ماشينى در وضعيت طرح و نقشه و ابعاد مشابه با فرش دستباف برابر نبوده و احتمالاً حدود يك دهم يا يك بيستم آن است و ديگر نپندارند كه كارشناسانى كه سال هاست خاك موزه ها و كتابخانه را خورده و عمرى است خود به جمع آورى مجموعه پرداخته اند، از اوضاع و احوال روز بى خبر، بى علم، بى اطلاع و بى بهره و سهل انگارند و ساده انديش و زودباور. نكته ديگر آنكه مجموعه داران خصوصى هم مسئله را چندان سهل و بى پيرايه نينگارند و از امروز بى تعصب و با نگرشى نو و عميق به مجموعه خود تجديدنظر كنند و آن را عارى از سهو و خطا و جعل از هنرمندان در گذشته و معاصران نپندارند.اما جان كلام كه خطر «جعل» همچون بيمارى هاى صعب العلاج، بسيار جدى و نگران كننده است كه مى بايست همين امروز راه چاره اى بر آن يافت و با اين معضل و آفت «فرهنگ و هنر» سريعاً مبارزه كرد. زيرا با كمى تفكر و تعمق مى توان دريافت كه زيربناى موزه ها و كتابخانه هاى معتبر امروز كشور آثار مجموعه دارانى بوده كه ديروز از آنان خريدارى گرديده و پايه هاى تمدن و فرهنگ و هنر اصيل و ماندگار كشور، بر يادگارهاى كهن و ملى آن مستحكم مى گردد. حال اگر در مقابل اين هجوم و غارت فرهنگى و هنرى بى تفاوت بنشينيم و سكوت اختيار كنيم علاوه بر خيانت به آيندگان و نسلى كه آرام آرام بدون هويت هنرى خواهد شد و لطمه اى به بيت المال خواهد خورد كه در واقع بايد گفت كمى هم دير شده و اين اتفاق افتاده و دامنه اين موج منحوس دامنگير موزه هاى جديدالتأسيس عمومى يا خصوصى كشور شده و حتى با بررسى و بازديدى كه چند روز قبل از شانزدهمين نمايشگاه قرآن كريم داشتم بخشى از آيات قرآنى به ويژه با قلم هاى «جلى» درشت كه با خطوط ثلث و نستعليق و شكسته نستعليق به صورت تابلوهاى محيرالعقول درآمده متأسفانه دستاوردهاى رايانه اى يا به عبارتى همين «خطوط ماشينى» است كه هنرمندان به عنوان اثر اصل در نمايشگاه مطرح و مورد بازديد و تحسين و تحير بازديدكنندگان قرار گرفته است.اگر وضع بدين منوال پيش برود، نسل بعد و آيندگان به دليل عدم آگاهى كافى و نداشتن كارشناسان مجرب و هجوم آثار ساختگى رايانه اى به نام خوشنويسى اصيل شاهد يك مشت آثار غيراصيل خوشنويسى و بى هويت جعلى به نام ميراث فرهنگى و هنرى خواهند بود.به اين اميد كه مسئولان در آينده جهت ايجاد و بناى موزه هاى هنرى در رشته مربوطه از مشاوره و همكارى و مداخله كارشناسان مجرب بهره مند شوند تا هر چه بيشتر هنرهاى اصيل اين مرز و بوم احيا و اشاعه گردد و همچون گذشته به بالندگى و ماندگارى برسد.منبع : ايران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]
صفحات پیشنهادی
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها-رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها نمايشگاه «استادان بزرگ خط نستعليق» كه در?? تيرماه امسال و با نمايش ??? اثر در موزه هنرهاى ...
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها-رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها نمايشگاه «استادان بزرگ خط نستعليق» كه در?? تيرماه امسال و با نمايش ??? اثر در موزه هنرهاى ...
راهاندازي گشت اينترنتي پليس
فراخوان 3 جمع آوري اسكريپت ها · راهاندازي گشت اينترنتي پليس ... رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها در اين نمايشگاه كه با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، حوزه هنرى .
فراخوان 3 جمع آوري اسكريپت ها · راهاندازي گشت اينترنتي پليس ... رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها در اين نمايشگاه كه با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، حوزه هنرى .
نمایشگاه قرآن و انجمنها ( فراخوان )
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها در اين نمايشگاه كه با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، حوزه هنرى سازمان تبليغات اسلامى و همكارى انجمن خوشنويسان برگزار شد.
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها در اين نمايشگاه كه با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، حوزه هنرى سازمان تبليغات اسلامى و همكارى انجمن خوشنويسان برگزار شد.
اختتاميه نمايشگاه طرح و نقش فرش ايران برگزار شد
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها مرداد در تالار انديشه حوزه هنرى برگزار شد از زنده يادان استاد سيدحسين ميرخانى و ... سال تدريس در انجمن خوشنويسان ايران ، دانشكده ...
رخنه ويروس آثار جعلى به گنجينه ها مرداد در تالار انديشه حوزه هنرى برگزار شد از زنده يادان استاد سيدحسين ميرخانى و ... سال تدريس در انجمن خوشنويسان ايران ، دانشكده ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها