تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805556284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محبوب‌ترين فيلمساز سينماي جنگ


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محبوب‌ترين فيلمساز سينماي جنگ
ابراهيم حاتمي کيا
يادداشتي در مورد كارنامه فيلم سازي ابراهيم حاتمي كيا به مناسبت روز تولد و اكران "دعوت‌"‌اشسينماي دفاع مقدس يكي از ژانرهاي مخصوص سينماي ايران است كه مناسبات و ويژگي هاي آن ديگر براي تمام سينما دوستان و تماشاگران عادي سينما عادي و آشنا است. در سينماي پس از انقلاب خاستگاه برخي از سينماگران موفق ايراني از همين ژانر بوده و خيلي از آن ها در همين گونه سينمايي فعاليت خود را ادامه داده اند و اگر هر از چند گاهي در موضوع هاي اجتماعي و سياسي سرك كشيده اند، باز هم دغدغه هاي خود را نسبت به فضاي هشت سال جنگ تحميلي و آدم هاي آن دوره حساس از تاريخ ايران زمين از ياد نبرده اند. بدون شك مشهورترين فيلم ساز سينماي دفاع مقدس كسي نيست جز ابراهيم حاتمي كيا كه در ميان نسل جوان سينمارو هواداران بسياري دارد. بيشتر فيلم هاي حاتمي كيا جدا از آن كه از لحاظ بصري و محتوايي حرف هايي براي گفتن دارند، از منظر ارتباط ساده و راحت با عموم تماشاگران نيز از آثار موفق سينماي ايران به حساب مي آيند. ابراهيم حاتمي كيا در دوم مهرماه 1340 در تهران به دنيا آمد و پس از پايان تحصيلات دوره دبيرستان وارد دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر شد و با اين كه تا ميانه هاي دوران تحصيلش در دانشگاه به دليل انجام كارهاي هنري و فيلم سازي اشتياق چنداني به آموزش در زمينه تئاتر نداشت، سرانجام با تغيير شاخه تحصيلي اش در رشته فيلمنامه نويسي از دانشگاه هنر فارغ التحصيل شد. در همان سال ها در گروه تلويزيوني روايت فتح و در كنار شهيد آويني به كار فيلم برداري مشغول شد و در سال 1364 نخستين فيلم بلند خود را براي گروه فيلم و سريال شبكه دوم سيما با نام هويت ساخت. هويت كه تمام مشخصه هاي فيلم هاي نمونه اي و قالبي دهه شصت را داشت، داستان جواني بي قيد و بند (با بازي جليل فرجاد) را روايت مي كرد كه در جريان يك سانحه رانندگي سلامتي صورت خود را از دست مي دهد و در بيمارستان، اطرافيانش او را با يك رزمنده جنگ اشتباه مي گيرند. مطابق انتظار تماشاگران آن سال ها جوان فيلم هويت از لحاظ روحي متحول مي شد. فيلم در زمان خودش چندان تحويل گرفته نشد و تم روايي و ساختار معمولي اش توجهي را به خود جلب نكرد. ابراهيم حاتمي كيا در دوم مهرماه 1340 در تهران به دنيا آمد و پس از پايان تحصيلات دوره دبيرستان وارد دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر شد و با اين كه تا ميانه هاي دوران تحصيلش در دانشگاه به دليل انجام كارهاي هنري و فيلم سازي اشتياق چنداني به آموزش در زمينه تئاتر نداشت، سرانجام با تغيير شاخه تحصيلي اش در رشته فيلمنامه نويسي از دانشگاه هنر فارغ التحصيل شد.با اين وجود هويت سنگ بناي خوبي براي ورود حاتمي كياي جوان به دنياي فيلم سازي شد. در واپسين سال جنگ، حاتمي كيا كه تجربه سال ها تصوير برداري از جبهه ها را به يدك مي كشيد، فيلم ديده بان را ساخت كه هنوز هم از آن به عنوان يكي از نقطه هاي عطف سينماي دفاع مقدس ياد مي شود. فيلم از اين جهت كه به درونيات يك رزمنده ساده و معمولي نزديك شده بود، با آثار مشابه پيش از خود كه براي جذب مخاطب بيشتر بر وجه حادثه اي جنگ تحميلي تكيه داشتند، تفاوت هاي آشكاري داشت. آدم هايي كه در اين فيلم به عنوان رزمنده هاي جنگ به تصوير كشيده شدند، در طول يك دهه بعد به عنوان الگويي تك بعدي براي شخصيت پردازي قهرمانان گمنام جبهه هاي جنگ تحميلي در فيلم هاي ژانر وطني دفاع مقدس مورد استفاده قرار گرفتند. حاتمي كيا در سال بعد از پايان جنگ نيز فيلم مهاجر را با همان حال و هواي ديده بان ساخت كه مورد پسند داوران جشنواره فجر و مسئولين وقت سينمايي كشور قرار گرفت و منتقدان آن را به نسبت ديده بان پيشرفتي قابل ملاحظه در كارنامه فيلم سازي حاتمي كيا دانستند. حاتمي كيا كه به عنوان يكي از اندك فيلم سازان موفق سينماي جنگ به حساب مي آمد، در پايان دهه شصت فيلم وصل نيكان را مقابل دوربين برد كه نتوانست با آن موفقيت دو فيلم پيشين اش را تكرار كند. فيلم كه داستانش به طور موازي در شهر و جبهه ها و در زمان بمباران شهرها مي گذشت، ساختاري غير منسجم و قالبي (مشابه با فيلم هاي تلويزيوني) داشت و ضعف در فيلمنامه و شخصيت پردازي اجازه نداد كه حاتمي كيا طعم خوش موفقيت را، چه در نزد منتقدان و چه در ميان تماشاگران، بچشد. عدم توفيق وصل نيكان سبب شد كه حاتمي كيا در فيلم بعدي خود به سراغ عوامل حرفه اي برود. اين رويكرد به همراه استفاده از داستاني احساس برانگيز و لوكيشن هاي چشم نواز كشور آلمان، سبب شد كه از كرخه تا راين (1371) عنوان بهترين و محبوب ترين اثر حاتمي كيا تا آن زمان را از آن خود كند و تا مرز جابه جايي ركورد فروش در تاريخ سينماي ايران نزديك شود. حاتمي كيا در از كرخه تا راين آدم هاي مورد علاقه اش را كه روز به روز در مناسبات جامعه رو به پيشرفت پس از جنگ به حاشيه رانده مي شدند، در فضاي غريب كشوري اروپايي همچون آلمان رها كرد و مرثيه اي جاندار و احساس برانگيز خلق كرد كه سانتي مانتاليسم جاري در آن چندان هم گل درشت به نظر نمي رسيد و با روح تلخ اثر همخواني داشت. خاكستر سبز (1372) با محوريت جنگ بالكان يكي از شخصي ترين فيلم هاي حاتمي كيا بود كه تصويرها و قاب بندي هاي دل نشين و شبه شاعرانه اش هنوز هم در نزد منتقدان و مورخان سينماي ايران به عنوان يكي از بهترين كارهاي حاتمي كيا شناخته مي شود. اما در سال 1374 حاتمي كيا دو فيلم را به چهاردهمين جشنواره فيلم فجر فرستاد. با اين كه در ظاهر داستان برج مينو و بوي پيراهن يوسف در زمان حال مي گذشت، اما در آن ها دغدغه هاي حاتمي كيا در مورد آدم ها و فضاي جنگ تحميلي موج مي زد. اين دو فيلم هر يك نظرهاي متفاوتي را برانگيختند. ساختار روايي برج مينو بر پايه روايت سيال ذهن بنا شده بود و سكانس هاي فيلم مابين زمان حال و دوران جنگ در نوسان بودند. اين شكل روايت بعدها به وسيله مرحوم رسول ملاقلي پور چندين بار تكرار و آزموده شد و به عنوان ويژگي مهم دوران جديد كارنامه فيلم سازي اين كارگردان برجسته سينماي دفاع مقدس شناخته شد. بوي پيراهن يوسف به دليل ساختار خطي و ساده اش و استفاده از مولفه هاي تماشاگر پسند، نسبت به برج مينو، ارتباط بيشتري با مخاطبانش برقرار كرد اما هيچ يك از اين دو فيلم نتوانستند در گيشه توفيق چشمگيري را تجربه كنند. با اين وجود منتقدان از برج مينو، به عنوان يكي از آثار خاص و قابل تامل سينماي دفاع مقدس تقدير كردند. اما موفقيت چشمگير و تكرار ناشدني حاتمي كيا دو سال بعد و با فيلم آژانس شيشه اي رقم خورد. آژانس شيشه اي در جشنواره شانزدهم فيلم فجر، اولين جشنواره در زمان دولت اصلاحات، سر و صداي بسياري به پا كرد و جايزه هاي اصلي را از آن خود كرد. حتي برخي گروه هاي تندروي سياسي در آن زمان به اظهارنظر در مورد آژانس شيشه اي پرداختند و در پيرامون اش حاشيه سازي كردند. اما آژانس شيشه اي كه عده اي بر اين عقيده بودند با نگاهي به فيلم درخشان بعد از ظهر سگي (سيدني لومت) ساخته شده، جايگاه خود را در ميان تماشاگران و پيگيران سينماي ايران باز كرد و در سال هاي بعد به فيلم محبوب جوانان بدل شد. حاتمي كيا زمستان سال گذشته فيلم دعوت را با ساختاري اپيزوديك و طبق شنيده ها در مورد مشكلات خانوادگي ناشي ازسقط جنين مقابل دوربين برد و بدون اين كه منتظر فرا رسيدن جشنواره فجر شود، آن را آماده نمايش و رهسپار اكران كرد.حاج كاظم (پرويز پرستويي) و عباس (حبيب رضايي)، دو قهرمان فيلم حاتمي كيا، نمادي از آدم هاي قدر ناديده و به حاشيه رانده شده بودند كه جامعه متحول آن زمان ديگر جايگاهي براي آن ها متصور نبود. موفقيت بي نظير آژانس شيشه اي سبب شد كه خيلي ها براي ديدن روبان قرمز (1377) سر و دست بشكنند. روبان قرمز به دليل فضاي منحصر به فردش، محور قرار دادن حضور سه كاراكتر در يك بيابان بي سر و ته كه زماني منطقه جنگي بوده، با مخاطبان عام سينما ارتباط گسترده اي را برقرار نكرد. اما اهل فن و تماشاگران خاص سينما وسواس و تسلط حاتمي كيا را در چيدمان درست و سنجيده دكوپاژها و ميزانسن هايش ستودند و از روبان قرمز به عنوان يكي از بهترين آثار سينماي پس از انقلاب ياد كردند. سه گانه حاتمي كيا در مورد تقابل آدم هاي زمان جنگ با دنياي امروز با فيلم موج مرده (1379) تكميل شد. روبان قرمز به خاطر حاشيه هاي فراواني كه در زمان جشنواره نوزدهم فيلم فجر از سر گذارند و در نهايت منجر به بيرون كشيده شدن اش از جشنواره شد، كنجكاوي هاي بسياري را برانگيخت. اما در زمان اكران نگاه نه چندان تازه حاتمي كيا نسبت به قهرمان داستانش، فرمانده راشد (پرويز پرستويي) و تقابل او با خانواده و اطرافيانش، انتظارها را برآورده نكرد. شكست تجاري موج مرده در كنار كم توجهي منتقدان به فيلم سبب شد كه حاتمي كيا توانايي خود را در مديوم تلويزيون نيز در بوته آزمايش بگذارد. مجموعه تلويزيوني خاك سرخ (1380) با بهره گيري از يك تم داستاني آشنا اما هميشه جذاب، دختري كه به دنبال يافتن گذشته اش است، و نيز به مدد بهره گيري از بازيگران شناخته شده و محبوب و مولفه هاي روايي و تصويري تماشاگرپسند توانست خيلي ها را پاي تلويزيون بنشاند. اما ريتم كند مجموعه در تعدادي از قسمت هايش و رويكرد حاتمي كيا به برخي كليشه ها سبب شد كه منتقدان خاك سرخ را در جايگاهي برابر با آثار معمولي حاتمي كيا ارزيابي كنند. اما ارتفاع پست (1381) توانست بار ديگر جايگاه حاتمي كيا را در ميان منتقدان بالا ببرد. توانايي حاتمي كيا در خلق فضايي سينمايي و خفقان آور، آن هم در يك لوكيشن محدود (هواپيمايي كوچك)، به كمك فيلمنامه قابل قبول اصغر فرهادي و نقش آفريني چشمگير بازيگران اصلي فيلم به چشم آمد و ارتفاع پست را به تجربه اي محكم و قابل اتكا براي ابراهيم حاتمي كيا و هوادارانش تبديل كرد. به رنگ ارغوان (1383) تجربه بعدي حاتمي كيا بود كه همكاري دوباره او را با حميد فرخ نژاد رقم زد. فيلم به دليل بروز برخي حساسيت ها حتي فرصت اكران در يك سانس از جشنواره بيست و سوم فجر را پيدا نكرد و بنا به صلاح ديد مسئولين امنيتي و كشوري نمايش اش براي مدتي نامعلوم به عقب افتاد. تلاش ها جهت دريافت مجوز نمايش براي به رنگ ارغوان به جايي نرسيد و فيلم كماكان در محاق توقيف قرار دارد. حاتمي كيا كه از نمايش به رنگ ارغوان نا اميد شده بود، دست به ساخت فيلم به نام پدر (1384) زد كه با وجود جلب رضايت اعضاي هيات داوران جشنواره بيستم فجر و كسب چند سيمرغ بلورين، نتوانست نظر چندان مساعد منتقدان و نويسندگان سينمايي را برانگيزد. حاتمي كيا كه به عنوان يكي از اندك فيلم سازان موفق سينماي جنگ به حساب مي آمد، در پايان دهه شصت فيلم وصل نيكان را مقابل دوربين برد كه نتوانست با آن موفقيت دو فيلم پيشين اش را تكرار كند.خيلي ها پس از نمايش به نام پدر معتقد بودند كه استحقاق فيلمي همچون چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي) در رشته هايي كه فيلم حاتمي كيا برنده آن ها شده، به مراتب بيشتر است. به نام پدر با اين كه داستانش را نسبتا روان و همه فهم تعريف مي كرد، اما قرباني شيفتگي بي حد و حصر حاتمي كيا نسبت به ايده اوليه فيلمنامه و نيز تلاش سازندگانش براي جلب رضايت اسپانسر فيلم شد. فيلم پيامي ضد جنگ را با خود به يدك مي كشيد، اما شعارهايش سطحي و گل درشت به نظر مي رسيد و در مقايسه با پيام فيلم هاي متاخر سازنده اش تازگي چنداني نداشت. طبع آزمايي حاتمي كيا در تلويزيون منجر به ساخت مجموعه تلويزيوني حلقه سبز (1385) شد. حلقه سبز كه موضوع پيوند عضو را دستمايه كار خود قرار داده بود، با وجود كارگرداني با حوصله حاتمي كيا، چوب فيلمنامه ضعيف و ريتم بيش از اندازه كند و گاه عذاب آورش را خورد و در همان زمان پخش قسمت هاي ابتدايي اش با ريزش شديد مخاطبان روبه رو شد و در ادامه انتقادهاي بسياري را در رسانه ها و مطبوعات به دنبال داشت. اما عده اي از هواداران سينماي حاتمي كيا جنس نگاه او را در اين مجموعه پسنديدند و بحث و نظر در مورد اين مجموعه تا مدت ها نقل محفل هاي مطبوعاتي و تخصصي بود. حاتمي كيا زمستان سال گذشته فيلم دعوت را با ساختاري اپيزوديك و طبق شنيده ها در مورد مشكلات خانوادگي ناشي ازسقط جنين مقابل دوربين برد و بدون اين كه منتظر فرا رسيدن جشنواره فجر شود، آن را آماده نمايش و رهسپار اكران كرد. قرار است دعوت، به عنوان پانزدهمين فيلم سينمايي ابراهيم حاتمي كيا، از همين هفته به روي پرده سينماها بيايد. بدون شك دغدغه هاي اجتماعي حاتمي كيا، نه تنها به عنوان يك فيلم ساز ژانر دفاع مقدس، بلكه به مثابه سينماگري كاربلد، شناخته شده و مسلط به مديوم سينما، دعوت را بدل به فيلمي كرده كه از هم اكنون مي توان ادعا كرد كنجكاوي و عطش خيلي ها براي ديدن اش برانگيخته شده است. ابراهيم حاتمي كيا قصد دارد جديدترين فيلم خود را با نام قبل از دعوت مقابل دوربين ببرد و اگر دعوت در زمان اكران در جلب نظر منتقدان و تماشاگران موفق عمل كند، شايد بتوان پيش بيني كرد كه حاتمي كيا در ادامه روند كارنامه فيلم سازي اش به مسيري تازه گام خواهد گذاشت و عرصه هاي جديدي را تجربه خواهد كرد. منبع : سينماي ما





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن