واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جاده اي به سوي عشق حقيقي
هدف آن بود که بدانيم عشق، اين پديده شگفت انگيز چيست و چه آثار و نشانه هايي دارد. بدين منظور به سراغ حکيم متألهي رفتيم و پاسخ اين پرسش را از او جويا شديم و چه حکيمانه فيلسوف اسلامي، صدرالمتألهين شيرازي برايمان از عشق گفت:عشق و محبت از ديدگاه ملاصدرامراتب عشق و محبت در تفکر صدر المتألهينانواع عشق از نظر ملاصدرا (انواع عاشق شدن)گذرگاه عشقحال بايد ديد عشق حقيقي چيست براي اين هدف بايد نخست با برخي از مبادي فلسفي در حکمت متعاليه (فلسفه ملاصدرا) آشنا شد.1_اصالت وجود در مواجهه با هر چيزي دو سؤال اساسي مي توان مطرح کرد. يکي اينکه آن چيست و ديگر آنکه وجود دارد يا نه. با سؤال دوم در واقع مي پرسيم آيا آن چيز واقعيت و حقيقت دارد يا نه. پس پرسش از وجود پرسش از يک حقيقت و واقعيت است. مثلاً کسي براي من از يک موجود عجيبي حرف مي زند. توصيف هاي او توضيح چيستي آن چيز است اما وقتي من به درک کاملي از آن موجود مي رسم که بدانم در عالم خارج وجود دارد يا خير. اين مطلب در فلسفه صدرا به صورت اصيل بودن وجود مطرح شده است. پس وجود يک حقيقت و واقعيت خارجي است نه يک مفهوم ذهني.از سوي ديگر صفاتي که کمال و ويژگي مثبتي را وصف مي کنند در واقع وجود آن موصوف را بيان مي نمايند.مثلاً وقتي مي گوييم فلاني عالم است يعني همان وجود خارجي او که واقيت دارد عالم است و اصلاً وجود او عين علم است. همين طور در مورد بقيه صفات کمالي مثل قدرت، اراده و غيره همه آن ها به وجود بر مي گردند. هدف آن بود که بدانيم عشق، اين پديده شگفت انگيز چيست و چه آثار و نشانه هايي دارد. بدين منظور به سراغ حکيم متألهي رفتيم و پاسخ اين پرسش را از او جويا شديم و چه حکيمانه فيلسوف اسلامي، صدرالمتألهين شيرازي برايمان از عشق گفت2_ تشکيک وجودآن واقعيت خارجي يک چيز واحد است ولي داراي مراتب و طبقات گوناگون است. مثلاً وقتي مي پرسم آيا آن شيء عجيب وجود دارد يا وقتي که مي پرسم آيا من وجود دارم و يا وقتي مي پرسم گل وجود دارد در همه اين سؤالات از يک واقعيت دارم سؤال مي کنم و در واقع مي پرسم آيا اين اشياء واقعيت و حقيقتي دارند يا موهوم و مفاهيم ذهني اند. البته شدت و ضعف در ميان موجودات هست و واضح است که وجود خداوند به مراتب از وجود ما قوي ترست.از آنجايي که صفات کمالي همان وجودند ( اين مطلب در بالا در اصالت وجود توضيح داده شد.) پس اين صفات هم مرتبه مرتبه دارند و در برخي بيشتر و در برخي کمترند. يعني وجود و صفات کمالي حقيقتي مشکک و طبقه طبقه اند. (1) ادامه دارد....پي نوشت1- اصالت وجود و تشكيك مراتب وجود از مسائل مهم حکمت متعاليه است. براي اثبات و شرح بيشتر بنگريد به اسفار: ج1و2 . سايت تبيان ن- رادفر کارشناس فلسفه اسلامي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]