واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: از نزديك به دوهزار فيلم پروازهاي هواپيمايي امارات، تنها سه فيلم به سينماي ايران تعلق دارد كه از ميان آنها «ميم مثل مادر» بدون اجازه از تهيه كنندهاش به نمايش در ميآيد. به گزارش آخرین نیوز به نقل از ايسنا، خطوط هواپيمايي امارات كه طي چندسال عنوان بهترين خطوط هواپيمايي دنيا را كسب كرده است براي سرگرمي مسافرانش مونيتورهايي مقابل صندليها قرار داده است كه در آن نزديك به دوهزار فيلم از كشورهاي مختلف وجود دارد كه از سينماي ايران سه فيلم «ميم مثل مادر» رسول ملاقليپور و «بازنده» و «گرگ و ميش» قاسم جعفري با زيرنويس انگليسي انتخاب شده و طي روزهاي گذشته «اثيري» محمدعلي سجادي جايگزين «ميم مثل مادر» شده است. در ميان اين فيلمها آثار ديگري از كشورهاي آسيايي چون كره، ژاپن، هند و بنگلادش وجود دارند كه تعداد بيشتري را نسبت به سينماي ايران به خود اختصاص دادهاند. در اين فهرست فيلمهاي جديدي چون «شرك 4»، «مرد آهني 2»، «جونس» و «پرستار بچه» نيز به چشم ميخورد. منوچهر محمدي تهيهكننده «ميم مثل مادر» گفت: هواپيمايي امارات «ميم مثل مادر» را به صورت غيرقانوني در پروازهايش نمايش ميدهد. وي به ايسنا اظهار داشت: خودم چون مدتهاست مسافرت خارج از كشور نرفتهام و از هواپيمايي امارات استفاده نكردم، با نمايش اين فيلم مواجه نشدم. اما مطلع شدم اين خط هوايي چند فيلم ايراني خصوصا «ميم مثل مادر» را نمايش داده و اين درحالي است كه اين شركت و يا هيچ شركت وابسته ديگري قراردادي با ما نداشته و كارشان غيرقانوني است و ما حق قانوني براي پيگيري اين موضوع داريم. اين تهيه كننده افزود: مقدمات يكسري اقدامات قضايي را انجام داديم و وكيلمان درحال پيگيري است. براي شركت هواپيمايي امارات هم درحال نوشتن نامه هستيم تا از كم و كيف اين اتفاق مطلع شويم تا اگر بدون مجوز اقدام به پخش كردند خسارت لازم را بدهند. محمدي خاطرنشان كرد: متأسفانه سينماي ايران مثل گوشت قربانيشده و هركس تكهاي از آن را ميكند و ميبرد و اين استفاده غيرمجاز به داخل هواپيما محدود نميشود. جاهاي ديگر هم شاهد اين اتفاق هستيم و هركس به خود اجازه ميدهد اين فيلمها را نمايش دهد و به سينماي ايران ضربه زند كه اميدوارم اين مسأله از سوي شوراي عالي سينما ، وزارت ارشاد و خانه سينما جدي گرفته شود. وي از نحوه انتخاب اين فيلمها براي نمايش در هواپيما اظهار بياطلاعي كرد و گفت: از اينكه چه فيلمهايي انتخاب شده اطلاعي ندارم و انتخاب آنها مبهم است. مدير كل اداره نمايش خانگي وزارت ارشاد هم در اين خصوص گفت: ما هيچ دخل و تصرفي در گزينش و عرضه آثار سينماي ايران در هواپيماهاي شركتهاي خارجي نداريم. سعيد رجبيفروتن در گفتوگو با ايسنا اظهار داشت: معمولا انتخاب فيلمها از سوي شركتهاي هواپيمايي براساس آثار ارائه شده از سوي تهيهكنندگان است و مامشاركتي در اين خصوص نداريم و تهيهكنندگان مستقلا وارد مذاكره ميشوند. وي افزود: البته شركتهاي هواپيمايي ايراني مانند ايراناير براي انتخاب فيلمهاي ايراني پروازهايشان از ما مشاوره ميگيرند و ما هم آنها را راهنمايي ميكنيم. رجبيفروتن درباره نمايش غيرقانوني فيلمهاي ايراني در پروازهاي خارجي گفت: موسسه رسانههاي تصويري در دور جديد فعاليتهايش بناست وارد اين مسائل شود و از حقوق سينماي ايران حمايت و صيانت كند و پشتيبان باشد. غلامرضا موسوي رييس شوراي عالي تهيهكنندگان سينماي ايران از ارسال نامهاي در همين خصوص طي سه هفته گذشته خبر داد و گفت: با ارسال نامهاي به دفتر نمايندگي هواپيمايي امارات در تهران از آنها پرسيدهايم، چرا بدون خريد رايت، فيلمهاي ايراني را نمايش ميدهند؟ او در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: اما متاسفانه هنوز جوابي داده نشده و اگر اين تعلل ادامه پيدا كند، موضوع از طريق وكيل شوراي عالي تهيهكنندگان به دادگاه ارسال ميشود و بايد در دادگاه پاسخگو باشند. موسوي كه فيلم «قرمز» به تهيهكنندگي او هم به صورت غير قانوني در پروازهاي امارات نمايش داده شده است، ادامه داد: فيلمهايي كه از ايران نمايش داده ميشود هيچ اجازهاي گرفته نشده و حقوق پخش را نخريدند و آنها بايد پاسخگوي سرقتي كه كردهاند، باشند. وي درباره شركتهاي هواپيمايي ايراني نيز اظهار داشت: شركت ايراناير در قديم حق پخش فيلمها را براي سه ماه نمايش در پروازهاي خارجي خريداري ميكرد كه دوباره قرار شده ادامه داشته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]